Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 1106 ggr
Calvaro
0

Hingstfunderingar

Har beslutsångest över vad jag ska välja för hingst till mitt sto. Har inte tänkt behålla avkomman så jag vill ha en lättsåld stam om ni förstår vad jag menar.

Vilka hingstar är mest inne just nu?

Givetvis ska det passa i övrigt också men jag kan ju se om det är någon av de hingstar jag funderat på som är mer poppis än de andra :-)

[AlphLauren]
0

Janus, Packie, Darcy, Bossanova?

Och såklart om där är några "utbytesstudenter" (med krångliga namn som jag inte kommer ihåg)

Jag är verkligen ingen expert men dessa fäder tycker jag mig se lite överallt på unghästar som är till salu..

[Heikne]
0

Allt som heter poetic är ju säljbart. Vad är det för stam på ditt sto? Och vem ska du sälja avkomman till, satsande, hobbyryttare, hopp, dressyr, avel?

[Heikne]
0

#1 inte Bossa va ;) har fick ju sina första avkommor förra året.

liljegren
0

undrar som #2..

Calvaro
0

Hade egentligen inte tänkt lägga in stam bara för att höra mer förutsättningslöst vad som är inne :-) Men ok då!

Det är en Juno Rory-Hagen Jaguar- Värnbergs Neptunus

Avkomman får gärna ha bra gång och hoppa ok. Vill gärna avla fram en sund ponny som kan ridas och hanteras av barn. Stoet har inga gulanlag så det är fritt fram på den fronten.

Hon är visad två ggr och har fått. 98778 och 88877. Hon har en bra trav men har kanske inte riktigt visat den vid de tillfällena (matte springer för dåligt själv)

Jag är väldigt nöjd med hennes temprament men hade önskat en bättre skritt och galopp.

Avlar gärna på prestation men de får ju gärna vara snygga att se på också.

liljegren
0

Jag hade betäckt med Chansen, inte för att jag vet om han är så värst populär, men trevligare hingst får man leta efter (ja, jag är lite väl jävig kanske..) Han ligger 7a på prestationstoppen och 10 på extriörtoppen enl. connemaraponny.org så värst illa kan han ju inte vara..

bramble
0

Hej! Om jag vore du skulle jag läsa exteriör- och prestationstoppen. Där kan du läsa vilka connemarahingstar som lämnar "bra" avkommor (man kan ju iofs ha tur eller otur) men statistik brukar visa en hel del. Jag tror att hästfolk i allmänhet inte vet ett dugg om connemarahingstar om de inte själva har en connemara. De enda hingstarna de känner till är de som finns med i hästförteckningar på tävling och har bra presterande avkommor, tex Poetic Justice m.fl.

colleen
0

Juno Rory och Värnbergs Neptunus är ju båda dressyr för mig. MEN Juno hoppades som ung av Rolf Göran Bengtsson!

Jag hade börjat med att  kolla igenom resultat från tävlingar och ungponnychampionat och kvalitetsbedömningsresultaten för att se om det finns någon hingst som utmärker sig. För mig är ju tex Rolls Royce dressyrförärvare och Poeten behöver jag väl knappast skriva vad han är?!

Jag personligen tycker kanske inte att man ska stirra sig blind på exteriörtoppen då det är visning för hand. Då tycker jag prestationstoppen är mycket bättre MEN det tar ju lång tid innan hingstarna hinner få tillräckligt med avkommor innan de kommer med på listan. Ibland finns hingsten inte kvar i avel längre. Även kvalitetsbedömningsindexen tittar jag hellre på. Man kan ju även kika på vad för liknande kombinationer som gjorts. Tex Juno Rory- Hagens O'Chief som gett Ginger och Golden Garlic båda har tävlat dressyr på hög nivå.

Får jag undra varför du inte vill behålla fölungen? För man får nog ha i beräkningen att det kan vara svårt att sälja så man måste behålla ett par år.

~Jag tror på ödet~

Calvaro
0

#8 Bra tips! Ska kolla på det.  Jo givetvis kan den vara kvar men tanken är inte att behålla den själv för livet :-) Blir den inte såld som liten så behåller jag den nog tills den är inriden. (Vilket väl är stor risk)