Fästingar
Nu har dessa äckliga små kryp kommit tillbaka helt från sin vintervila.. Hur har ni det med fästingar där ni bor?
Mina hästar har hittills totalt haft 3 stycken.. Katterna däremot föder nog upp halva roslagens bestånd, TROTS att de har frontline…
Jag har inte tagit en enda på Eloise hennes blod är väl för surt
Hon har en Greengaurd på sig nu för viktens skull gissa om det är surt

Har tagit en på Snörpa i år, och det gjorde jag när de ännu inte gick på bete. Nu efter släppet (2 veckor snart) så har jag inte sett några på henne =) Sprutar på Absorbine Ultrashield, hoppas det är det som hjälper =P
Hon har inte haft så jättemycket fästingar tidigare år heller.
Förra hästen däremot plockade jag 16 stycken på på en och samma gång för några årsedan, trots switch!!
Hehe, 16 stycken! Mina lamm kunde ha säkert 50 stycken när det var som värst. Och hästarna hade också många, trots Switch. Men Roslagen kryllar av krypen, och här är det många av dem som bär på sjukdomar också. Två av mina hästar har fått fästingburna sjukdomar. Mycket Switch och försöka hålla undan sly i hagen kanske lindrar lite. Rena gräsbeten känns mindre smockade med fästingarna, än skogshagar.

Jag hatar fästingar! Förstör halva nöjet med att vara ute i naturen. 
Det är en av fördelarna med att vara långt norr ut. Inga fästingar. 
Våra två katter har haft mycket olika fästingtryck i Linköping. Den ena kallade vi för fästingexpressen. Henne kunde man ta en 2-3 ur pälsen på varje dag. Det var vår morgonrutin. Hon låg i mitt knä och spann medan jag plockade nattens fästingar.
Nuarande katten har några per år även utan att vi frontlinar. Om det är beteende eller arv vet jag inte.
#4 Jag tog en fästing på vår hund när vi bodde i Luleå så nog finns dem norröver
Fast inte i samma mängder är klart
Det blir en hel del fästingar, men just nu (peppar peppar ta i trä) så är det inte så många som biter på hästarna utan har mest sätt en hel del som kryper omkring på katterna…

jag har en teori om varför mina hästar inte har så mycket problem med flugor och fästingar, grannen har nämligen kor, och de ser ut att ha fullt upp…

#5 Tyst med dig! Sådant där vill jag inte höra.
De har i alla fall inte borrelia här uppe hoppas jag.