Connemara SM
Finns det någon som kan låna ut en connemara som är kat A till mig. Tänkte vinna connemara SM. I år kan man bli det på A-ponny.

Det har du nog fått om bakfoten (eller??) För att rida ponny-SM i hoppning utomhus krävs minst en B-ponny som du gjort 2 felfria rundor med i fd MSV-B. C-ponnyerna ska ha minst en felfri omgång i MSV-B och en i MSV-A. D-ponnyerna till sist ska ha 2 felfria rundor i MSV A eller högre. 
När man väl kommer till SM går det i 3 omgångar. MSV B för kat B.
MSV B, MSV A och MSV A för kat C.
MSV B, MSV A och MSV A+5 för kat D.
I den sista rundan får bara de 20 bästa starta
Ska du försöka kvala till nästa år finns det en fartig ponny som heter biggan som saknar ryttare. (eller har jag också fått det om bakfoten?)
I helgen går utomhus SM i Runsten. Spännande!
bramble: Jag tror ts menar Connemaramästerskapet där man kan anmäla sig och sin kat.A-connemara
vilket jag också skulle vilja se 
Däremot tror jag det förra året fanns en connemara kat B? Eller är jag ute och cyklar då??

Ja lyckas man skaka fram en Connemara kategori A så lär väl inte konkurrensen vara allt för hård. Även kategori brukar ju inte vara så fulltecknad…
#2 När det var connemara-SM på Grevagården (typ 2005?) så var Mindy Might med och hon är väl B-ponny. Dock var det ännu inte splittrat på kategori då, så hon fick hoppa samma höjd som de andra…

#3 "Även kategori B…" ska det vara. Jag kan visst inte redigera mina inlägg längre… Då gäller det att korrläsa innan man trycker på skicka… 

Förra året var det väl en B-ponny på plats, Ingolf's Ozzy, och så ovan nämnda Mindy Might, sen har jag hört talas om en till som var under 130, men minns inte namnet nu
# 1 Det är nog du som fått det hela om bakfoten Bramble. Connemara SM rids i LB och inga kval.

Hoppningen går mycker riktigt i LB eftersom tävlingen är en lokal.
Dressyren går i LA.
~Jag tror på ödet~

Jaha, du syftar på connemaramästerskapen i Björbäck. (Det är ju SM i helgen utomhus för ponnyer) Det är helt enligt reglementet att skriva ut kat A och övriga kategorier. Det gör man på ponnytävlingar numera när de gamla benämningarna (LD, LC osv) försvann.
Om du sen kan hitta en passande connemaraponny kat A och dessutom lyckas vinna kommer du förgylla min dag i Björbäck!!!!!!

Lycka till alla duktiga och engagerade funktionärer som ska fixa två tävlingstillfällen i år. De gånger jag varit där har ni varit trevliga och stämningen har varit bra!
#8 Fast jag fattar inte proppen. Den ser ju inte alls ut som en vanlig propp. I klass 1 hoppar B och C ponnyer på samma höjd. I klass 2 hoppar A och B ponny på samma höjd.
När nu A-ponnyer får vara med tycker jag att överhöjdare också borde få vara med.

#9 Överhöjdarna får vara med.
~Jag tror på ödet~
# 10 Det framgår inte av proppen. Vilka höjder gäller för dem i såfall?

Det verkar vara lite felaktigheter och oklarheter i proppen.
Är den någon som fattar varför kombinationsklasserna är LC hoppning och LB dressyr i klass klass 9 och LB hoppning och LA dressyr i klass 8? Borde de inte ligga på samma svårighetsgrad?

Hade egentligen inte tänkt kommentera det här, men….
Spinwaycoronafan,
Av ironin i det du skriver inser man ju att du förstår att tryckfelsnisse varit framme , något som händer ibland!
De ute i tävlingssvängen förstod nog ändå hur det eg. skulle vara…
O ang. överhöjdarna så visst är de välkomna !!!!!
Det startar som de alltid har gjort med de överåriga ryttarna, det gäller både mästerskap o engelska ridklasser! Eftersom denna tävling arrangeras enl. ridsportförbundets regler går det inte att skriva ut ordagrant att ponnier över 148 får delta, då det är en ponnytävling där maxhöjden är just 148cm.
nästa år är det kanske du som ska tag tag i o arrangera mästerskapet. Det är ju så att det är den som skriker mest också är den som gör minst!
Anna
SCS / Björbäcks RF
Om överhöjdarna får delta så fattar inte jag varför man inte kan skriva ut det i proppen. Hur ska man kunna veta det annars. Sen undrar jag fortfarande vilka höjder överhöjdarna ska hoppa på.
Säg till Trycksfels-Nisse att skriva in det i proppen.
Jag tittade på proppen nu och då står det ju Klass 1B - samma som klass 1A men för överåriga ryttare (vilket i alla fall jag läser som överhöga ponnys också, men det kanske är för att jag varit på riks innan och vet att det är så).
Men jag håller med, vilken höjd gäller?
För det kan ju vara överåriga ryttare som rider c-ponny också, ska dom hoppa 1.10 då som en överårig ryttare som rider en pålle på 156cm tex?
Visst, det finns tryckfel. Men varför inte bara skicka ett vänligt mail till den utomordenligt duktiga och ambitiösa tävlingsledningen och påpeka felaktigheterna så de kan ändras?
#17 jag vet inte om det var menat till mig ditt inlägg. Men jag ska inte vara med och tävla så jag bryr mig inte tillräckligt. Jag skrev bara min åsikt på ett forum.
Men OM jag skulle tävla så skulle jag ringa och fråga hur dom menade. Jag ringde väl 2-3 samtal innan jag skulle på mitt första riks för att jag inte fattade proppen då heller till 100%
Och eftersom jag är både överårig och rider stor-mara så kan jag känna mig lite bortglömd ibland.
vill också säga att jag tycker det är kul att det blir ett riks och jag är en av dom som hoppades på att det skulle delas upp och tycker det är spännande att ni testar detta i år. Jag har alltid givit cred till arrangörer och funktionärer, alltid blivit väl bemött
så jag förstår inte dessa taggarna utåt så fort man råkar fundera över något som inte alls är självklart för alla.
Det här är ett forum som vilket somhelst, ej kopplat till SCS även om många som befinner sig här inne är medlemmar där
#18 Nej det var menat till trådskaparen som tog upp frågan :)