Ridklassen
Om man är med i en stor ridklass och får göra sitt enskilda i slutet, får man skritta runt lite innan de är ens tur då? Då har man ju kanske ståt still i 15 min.
Och när man visar för hand är de med sadel på då? Vet att man sadlade av och så innan.

Det finns väl nya generella råd på hemsidan vill jag minnas?
Visning för hand bör väl vara utan sadel så att ponnyn syns ordentligt. Vad det gäller att värma upp så beror det väl lite på hur upplägget är. Står alla på en rad som det rids runt kan det vara lite svårt, medan om de som väntar står lite mer "ur vägen" så bör det vara lättare. Men som sagt, kolla vad som står på hemsidan och ta eventuellt kontakt med arrangörerna om något är oklart. Ju tidigare frågetecknen kommer till ytan desto lättare för arrangörerna att gå ut med information till alla deltagare.

Där är nya regler på SCS hemsida….
Ponnyn visas för hand utan sadel, och man får inte skritta runt innan den enskilda visningen. ponnyerna står på led o väntar på sin tur, det är ett monent i tävlingen, tror knappast någon hinner stelna till pga av vilan de är ju uppvärmda en gång o klasserna rids ju i stort sett bara sommartid.
Eftersom jag är en av dem som satte ihop de nya reglerna efter att ha studerat andra länders ridklasser, är det jättebra om vi får in synpunkter på hur det här kommer att fungera i verkligenheten, reglerna kan ju komma attbehöva justeras efter hand.
Anna
Jag tycker det är bra med de nya reglerna!! Och viktigt att arrangörerna faktiskt håller dem. Det var jättetråkigt på riks utställningen i Norrköping att ridklassen kortades ner och att inte alla fick visa sin ponny för hand.

ok. Så dom som får göra sitt enskilda i slutet ska kunna gå bra efter att ha stått stilla i 30- 45 min då. Det är 15 startande i klassen och vad jag kan räkna ut av de nya reglerna så är de 2 min enskild ridning + 1 min visning per häst. Det blir 45 min. Ska då hästarna i slutet kunna visa upp sig på ett rättvist sätt gemfört med de som får visa sitt enskilda i början som är uppvärmda? Eller tar dommaren hänsyn till detta?

Det är iaf fyra ponnyer på W, de borde väl komma efter dig? ;)
Förstår nog inte heller de där med att de ska stå uppraddade medan de väntar, varför inte gå ut på framridningsbanan?
Men jag tror inte tiden stämmer, det är 2 min ridning per häst, sen blir det en ny "omgång" med visning för hand. 15 ponnyer borde innebära totalt ca 30 min enskilt program.

Vi får pröva oss fram vad som kommer att bli bäst…
Vi har gått efter reglerna som finns iEngland o på Irland, de klasser jag sett där stod ryttarna uppradade o väntade på sin tur utan några problem…
i annat fall får man kanske begränsa antalet starter i klassen…

#5 Startar man i bokstavsordning efter hästarnas namn? Håller med om att man borde kunna gå ut på framridningsbanan, iaf ca halva startfältet när det är många starter.
Så alla rider först och sen gör alla visningen då? Det är mycket som inte står i råden. I stort sett inget om visningen.
#6 Om man nu ska följa reglerna helt så borde ridklassen troligen delas in i flera klasser, jag kan ju inte tänka mig att alla 15 är överåriga ryttare eller överväxte ponnyer. Vad jag kan läsa ut på reglerna borde de vara 5 klasser om det finns startande i alla.?
Det är inte bara för min skull jag tar upp de utan för allas, någon startar ju sist…
Jag kan tänka mig att hästen/hästarna blir oroliga om en del eller alla utom den som ska visa lämnar ringen. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att övriga får gå på volt medans man gör sitt enskilda.

Det är ett intressant dilemma… Ridklasser har ju en tendens att dra ut på tiden när deltagarantalet går upp. I Storbritannien brukar ekipagen grovrangeras före den individuella delen, så de som får vänta längst är förmodligen de som ändå inte har så mycket med placeringarna att göra… De kan även korta ner den avsuttna visningen, tex om domaren redan dömt en del i utställningsklass så tittar de bara på övriga, eller att de gör en grovkoll av ben och sådant i samband med den individuella ridvisningen. Men det är knepigt hur man ska få till det på ett bra sätt för att det ska bli så rättvist som möjligt.
Anna, vet du om övriga ponnyraser ska använda reglerna också nu?
Fast jag tycker det är fel att korta ner, varje nytt moment ger hästen en ny chans. Att bara några få skulle få göra den enskilda uppvisningen eller visa sin häst för hans ärjsg helt emot. Alla ska få göra alla moment och därefter ska den slutgiltiga rangeringen ske.

Det är ju lite som på Clifden där hälften blir utskickade efter att ha gått på ring. Lite snopet tycker man som svensk att inte alla får chansen att visa upp sig individuellt. Å andra sidan om man jämför med fälttävlan så är man ju inte garanterad att få vara med i alla momenten där… Vägrar man ut sig i banhoppningen får man inte vara med i terrängen hur suverän ens ponny än varit där.
Men jag säger ingenting om att det ska vara på ena eller andra sättet. Jag bara försöker spåna om fördelar och nackdelar.

Reglerna är gjorda efter NF regler och efter de irlänska reglerna som jag tog del av där…..
Alternativen är ju att dela en klass som blir för stor el. att endast de högst rangerade får visa enskilt….
Sen kan jag tycka personligen det här med att stå stilla, hästen är uppvärmd en gång, en del av momentet är ju att visa en lydig häst, de klara att stå stilla en stund utan att för den delen stelna till…. det är väl ingen som värmer upp sin häst när den stått stilla i en box hela natten innan den får gå ut i hagen och springer av sig !?
som tidigare sagt, så det är väl så i det flesta grenar att passerar man inte första omgången så att säga så får man inte rida nästa, se bara i hoppningen, endast felfria går vidare till andra omgången,
Reglerna för ridklassen är nya o oprövade än, det kommer säkert finnas saker som behöver justeras framöver, o jag vill jättegärna få kommentarer av de som ridit klasserna sen för att få höra vad som är bra o dåligt, så vi kan förbättra…

#7 De ridklasser jag har sett är det katalogordning som gäller. Alla har ridit först innan de sitter av och visar för hand.
Det vore ju smart att låta alla rida först, och sedan när sista har ridit så börjar man om med nummer ett som får visa för hand…
I och för sig fick jag lära mig att avsadlingen är en del av momentet också som domarna vill se….

#14 Så gjordes det nu i Norrköping. Dessutom fick man rida omkring medan man väntade på sin tur…