Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 3146 ggr
liljegren
0

utställningsträns!

Hur ser era utställningsträns ut? Har ni ett speciellt eller tar ni samma som när ni rider? Gärna bilder!

[AlphLauren]
0

Jag använder träns med engelsk nosgrimma och breda remmar, det passar min hästs huvud bäst :)

Har även ett hingstbett/stångbett, ni vet med sån där hästsko som ringar, det har jag bara använt på riks. Vet att vissa tycker att enbart hingstar ska ha sådant men det bryr jag mig inte om jag tycker det är snyggt!! :D

liljegren
0

På connemaran min har jag ett vanligt, mörkbrunt, slätt läderträns utan nosgrimma och käkrem. Det är Honey Chiefs gamla, så jag hoppas väl lite att det någonstans ska betyda tur. Hon passar inte i nosgrimma..

Till shettisen har jag ett svart, det där från Hööks.. Dock vet jag inte om jag tycker att det var ett så vidare värst bra köp då det är strl ponny och det är nästan för litet för shettisen…

#1 vart köper man ett sånt bett då? :P

Tindra1991
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bettet kan köpas från bla www.selar.se.

Jag använder till Maggie, ett utställningsträns från Shires, nötbrunt till mörkbrun-röd häst. Eftersom hon är ett sto så har jag ett smalt gummibett med mässingsringar, stora concos med vetemönster och mässingsdelta med traditionellt vitt ledband (inköpt på Clifden)

Hon är så fin i det att man smäller av!

Till hennes mamma (svartskimmel) använde jag ett specialsytt grimträns, svart med vita mönstersömmar och pannband med mässingsklinkers. Ett läderdelta och ett vitt ledband. Hon hade inte bett.

Fölungar har fått ha antingen en liten grimma, svart med gul söm och mässing med vit ledtygel, eller svart grimma med vit söm och vit ledtygel.

Bilden är tagen av Rozpravka.

[AlphLauren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hitta jag en bild från riks 2008 :)

[yatzy69]
0

Nyfiken:

Vad använder ni för bett när ni ställer ut?

Är det någon variant av bett man inte får lov att ha på utställning?

liljegren
0

Jag har bara ett vanligt tränsbett, och jag tror att man ska hålla sig till det så vida man inte har en hingst…

Tindra1991
0

Vanliga tränsbett, ledade eller oledade är det vanliga. Hingst kan ha hästskobett, som eg är ett oledat, fast bett som är utsmyckat. Men att komma på utställning med ex ett pessoabett, det skulle jag aldrig någonsin göra.

[yatzy69]
0

Tack för svar, vi har 3 delat eggbett när vi rider och då kanske man skulle skaffa sig ett annat bett inför utställningen.

Tindra1991
0

Använd ditt eggbett du, det är ofta fint med ett bett som är fast i ringarna. Vill man ha ett riktigt bra bett för utställning så kan man gå in på närmaste travshop och köpa ett chekbett i gummi. Rakt, smalt, och små ringar. Går ofta att hitta i små stl till ponnyer. På min länk ovan finns ett sådant bett för en billig peng.