Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 5059 ggr
moojma
0

Hur är era connemaror?

Hur är era connemaror i psyket, vilken ålder är det på dem & hur är de att hantera osv? Vilken/vilka grenar använder ni dem till? Jag har fått ett mycket bra intryck av connemaran som ras efter att ha läst om den i månader på internet, och i viss litteratur. Vore mycket kul a hur era är & hur de "presterar" i verkliga livet!:)

liljegren
0

Min mara på 6 år är underbar! Hon kan det här med att anpassa sig till ryttaren.. När småkusinerna är ute är hon så försiktig så med dem. Hon är en helcool individ, även om hon har lite snurrigare dagar ;)

Hon är lättlärd, hon suger åt sig som en svamp. Hoppning är helt klart favoriten, men dressyren går bra den med. Hon är även påbörjad i inkörningen och det går bra. En mångsidig häst med hjärtat på rätta stället med andra ord!

Dock vet jag inte om jag tycker att det kan representera en ras då hästarnas personlighet inte går att säga att den är "rastypisk"

[AlphLauren]
0

Det skulle ta mig en hel bok att beskriva min connemara så jag säger såhär; Han är tillräckligt bra på alla sätt och vis för att vi nästa år firar 10 år tillsammans.

Och jag hoppas på MINST 10 till med honom, helst 20 till ;)

boono
0

Min mara är 18 år, hon är helt fantastisk, lugn, stabil och blir inte hetsig under press! Passar perfekt då vi tävlar mycket dressyr.

Hon är även en mycket duktig hopphäst då hon taxerar in språnget utan anmärkningar! Men på bristande intresse så har vi ägnat våra år tillsammans åt dressyr, hon älskar även att hoppa stockar i skogen :)

Älskar min polle!

[yatzy69]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har världens underbaraste familjeponny!!!

Hon är 13 år, hoppar snällt allt som kommer i hennes väg, tycker väl inte att dressyren är det roligaste, men är bussig och har världens bästa trav! Inkörd och hon går som en klippa, själv hade jag aldrig kört häst o vagn innan jag fick henne.

Hon är pigg o frammåt, kan vara lite stark dock, men aldrig elak eller hittar på mer bus än nöden kräver.

Underbart snäll mamma, smart o ranghög utan att vara elak mot andra hästar. 

Hon kommer ju aldrig tävla LA i vare sig dressyr eller hoppning, men det finns ingen bättre familjeponny i hela världen tror jag. Vi kommer aldrig göra oss av med henne!!!!

Lille
0

har hållit på med hästar i 30 år men inte haft så mkt m C-maror att görra förrän för 3 år sen då vi efter att ha provridit ett 50-tal ponnier plötsligt hittade hem! De är UNDERBRA, coola, följsamma individer som enligt min uppfattning lättare än många andra raser accepterar människan som sin ledare.

Lille
0

Kompletterar…de är 13 0 11 år, går L:A dressyr o L:B hopp, jakt o barnridning - ibland samma veckaKyss

Sassenach
0

Jag har vuxit upp med maror, bara 2-3 st men ändå. De är väl inte mer smarta eller korkade än andra hästar.

Har haft en egen nu i snart 3 år, han har lite för mycket som snurrar i huvudet för sitt eget bästa, det kan ju bero på att han bara är 5 år och har en massa bus i kroppen.

Det enda som är genomgående på de tre vi har hemma nu är att de är genomvänliga och mycket ambitiösa.

Lycka till med mara jakten!

Covergirl
0

Har just nu tre maror. En 18-årig tant som familjen ägt i drygt elva år. Hon är tävlad i både hoppning, dressyr och fälttävlan, med olika ryttare. Kan ridas av vem som helst, anpassar sig bra till sin ryttare. Skulle utan vidare sätta upp ett barn på henne för en ridtur i skogen. Hon har dessutom en fantastisk personlighet och är rätt snygg att se på.

Hennes dotter, nu fem år gammal, är lika sansad i sättet. Har aldrig varit problem att vänja med träns, sadelvänja, rida in eller dylikt. Snäll som få mot både människor, hundar och katter. Särskilt förtjust i barn och barnvagnar där hon gärna sticker ner näsan för att fnysa.

Samt femåringens son, knappt 1,5 månad gammal. Kaxig, modig och sällskaplig. Dessutom väldigt intelligent och snabblärd. Förutom att han är väldigt förtjust i att pussas och bli kliad.

Jag byter aldrig ras. Jag har halvblod också för mitt eget tävlandes skull men uppfödningen är centrerad till connemarorna.

SandyBell
0

Jag har en korsning mellan connemara och varmblodig travare. Hon är väldigt lugn och stabil. Hon kan vara både framåt och seg :P Min pålle är 20 år, Men enligt hennes förra, förförra, förförförra och förförförförra ägare har hon alltid varit lugn och stabild. Så sen hon var 7 år och uppåt har hon alltid varit det, så jag tror inte att lugnet beror på att hon är gammal :P 
Hon är allroundhäst. Hon har används mest i hoppning hos sina andra ägare, Men jag rider mest ut i skog och mark och tränar dressyr :)

Caramella
0

Äger en connemaraponny som heter Karelin och är född -96. Han är en allroundponny med inriktning mot dressyr. Har tävlat L:B hopp och LA:P1 dressyr. Vi har även testat att tolka nån gång med honom och det har fungerat bra :) Är snäll och lugn, men kan ibland busa till och fara omkring. Väldigt arbetsvillig och protesterar sällan när man ber honom om ngt :D

Har ridits av både nybörjare och vana ryttare, barn och vuxna :) Snäll på alla sätt och vis :)

Angelus
0

Min första ponny Julia (som jag fortfarande har kvar, haft henne i tio år) är hur snäll som helst nu. När hon var yngre var hon mer svårhanterlig. Ville hon gå någonstans så gjorde hon det. Kanske hade mer med hennes tidigare uppfostran att göra än hennes psyke, vem vet. Men när jag fick henne var hon svår att leda, svårriden då hon bara stack och allmänt lite krånglig. Nu efter tio år har hon lugnat ner sig, kan ju vara åldern också som fått henne lugnare men vi har jobbat timmar från marken. Rider henne ut i alla tre gångarterna utan sadel eller träns (repgrimma använder jag mig av). Julia har tävlats FEI dressyr/LA hopp i sina yngre dagar och tränas fortfarande FEI dressyr av mig när hon är igångsatt, nu är hon dock 'bara' avelssto. Förhoppningsvis är hon dräktig nu.

Moa däremot är Julias motsats. Hennes grej är hoppning :) Dock kan man inte rida henne så hårt då hon haft ett brutet ben och inte klarar av det. Men hoppa kan hon.
Hon är nog också den mest knepigaste pållen jag haft själv. Hon är typiskt ponny och typiskt sto. Går dit hon vill, bockar och far i ridningen och helt matgalen och tjurig. Men ibland har hon sina stunder med :)

Sedan har jag tre connisar till min kan skriva om dem någon annan gång, kände att de här två var mest intressanta. Min uppfattning om connemaran är att är väldigt trevliga att ha och göra med, sammarbetsvilliga och allmänt medgörliga. Men så finns det vissa som Moa, som haft en felaktig uppfostran och som från början kanske var lite hård i psyket. Visst tror jag att Moa om några år kommer vara 'den där lugnta, trygga och snälla' ponnyn på gården men tror de kommer krävas några timmars markträning för det.

Bilden är på min åring, som hittills visat sig uppfylla ett av mina egna avelsmål; att vara sammarbetsvillig. Han är så enormt trevlig att ha och göra med, trots att han är en 1-årig hingst. Vi fick se det när vi var tvugna att ta ut vet. pga en böld ovanför ögat. Han hade aldrig ens sett en rakapparat men rörde inte en muskel när hon rakade honom precis ovanför ögat. Och han blev stucken med nålar fram och tillbaka, aldrig något problem.

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Wichita
0

Min Non Stop är i är 6 år och vi tränar NH och akademisk ridkonst. Non Stop är mycket känslig och uppmärksam ponny. Han är en riktigt bra kompis och kan nog bli bra inom de flesta dicipliner bara man inte forcerar det hela utan tar en sak i taget, annars kan han lätt bli stressad. Inom Nh har vi jobbat med det grundläggande och på 8m -lina samt uppsuttet ledarskap (han går att rida med allt från bara halsring till stångbett). Inom akademisk ridkonst är vi kvar på den grundläggande nivån.

Non Stop har ett extremt bra steg med mycket aktion, trots detta är han väldigt väldigt mjuk att sitta på.