Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 1885 ggr
bramble
0

Final i Ridsport Ponny Cup

På söndag får ni hålla tummarna för alla duktiga connemaror som tagit sig till finalen i Ridsport Ponny Cup som går hos Göteborgs Fk

Av de 13  kvalificerade i kat B är korsningsponnyn Wilma e.Poetic Justice en

I kat C är 7 connemaror/korsn av 20 startande

Desdemona (Brolötens Joop- Möllans Castro)

Tullineaskey Fear Ideas korsn. e. Templebready Fear Ideas

Sceilig Siofra (Deise Sam Maguire- Mevyn Kingsmill)

Hip Hop korsn. e. Pommac

Little Wonder korsn. e. Poetic Justice

Hesperus Eagle (Ashfield Jovial Joker- Ashfield Sparrow)

Poetic Annie (Poetic Justice- Nice-n-Easy)

I kat D startar 18 varav 2 är connemaror:

Poetica (Poetic Justice- Öxenholm Geronimo)

Highlander (Poetic Justice- Brantshammar Korak)

Lycka till!

liljegren
0

Det är ett gäng i alla fall, vad kul! =)

monsterpony
0

Lycka till allesammans!

Kul att så många är svenskfödda. Och Poeten förnekar sig inte ser man…

SpinwayCoronaFan
0

Kul för dem som är där, men jag tycker inte tre svenskfödda connemaror är något att skryta med. Visst borde det varit fler! Och tänk när Poetic Justice hästarna är borta…..

colleen
0

#3 Fyra svenskfödda är det väl?

Lycka till allesammans! Hoppas på fina mara resultat, vare det sig är svenskfödda eller irländska!

~Jag tror på ödet~

monsterpony
0

#4 Poetica är visst trekvartskorsning så det är tre renrasiga och fyra korsningar födda i Sverige.

Jag vet inte om jag tycker att man skryter bara för att man råkar säga att man tycker att det är kul att det går bra för svenskfödda maror och mara-korsningar… Ser man till de numerärt större raserna New Forest och Welsh (alla kategorier) så verkar det vara två respektive fyra rasrena svenskfödda (med reservation för att jag inte har så jättebra koll på deras stammar). Men visst jag ska absolut inte klaga om det blir fler connemaror som det går bra för. Poetens avkommor hänger nog med ett tag till, men en efterträdare i hans kaliber vore absolut mumma. Kanske någon av de franska I-hingstarna om de fick chansen att betäcka lite…? Det var ju synd att Kilpatrick Fionn inte hann betäcka något efter tävlingskarriären.

bramble
0

Grattis Frida Mårtensson och Desdemona som vann i kat. C!

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=485196

bramble
0

Här kommer mera resultat från Göteborg:

LA kat C:

3:a Phalcon - (Öxenholm Marble Jr- Ashfield Lucky Tan) -Kajsa Karlsson

LA kat D:

2:a Finisglen Flora (Coosheen Finnegan - Abbeyleix Owen)

MSV B kat C:

2:a Brolötens Cloetta (Juno Rory- Ballydonagh Cassanova) - Amanda INgemarsson

MSV B kat D:

1:a Lexus Justice (Westside Fred- Gloves Duke)

LA kat B:

2:a Hilma - Fanny Teibl

MSV B kat C:

2:a Desdemona - Frida Mårtensson

MSV B kat D:

1:a Poetic Moonlight -

4:a Lexus Justice - Katarina Bork

MSV A kat C:

4:a Little Wonder  - Alexandra Dering

LA kat C:

3:a Phalcon - Katarina Karlsson

LA kat D:

2:a Poetica - Madeleine Jönsson

MSV B med RPC:

1:a Desdemona - Frida Mårtensson

4:a Poetic Annie - My Bergdahl

MSV A kat B:

1:a Hilma - Fanny Teibl

Grattis till er alla!

solvindensponny
0

Hej! Rättelse på inlägget ovanGlad

Poetic Moonlight/Sandra Alexandersson vann MsvA (inte MsvB) och Katarina Bork/Lexus Justice var följaktligen fyra i samma MsvA!

B-ponnyer hoppar inte MsvA (inte tillåtet) utan "bara" MsvB (angående sista resultatet). TDB-systemet klarar inte av detta utan det blir fel i listor och resultat för B-ponnyerna i MsvB/MsvA-klasserna.

Jättekul när connemarornas resultat uppmärksammas här!

Många fina ponnyer har vi sett under denna helgen och mycket väl genomfört arrangemang av GFRK.

bramble
0

#8 Grattis! Poetic Moonlight är ju din ponny! Kan du inte berätta lite om henne?

Du har ju helt rätt om klasserna. Jag kastade om lite och fick visst inte länken att fungera  Tyst

Hur som helst så tycker jag att det är kul med alla duktiga connemaror/korsningar, vare sig de är födda i Sverige eller inte. Alla härstammar ju från Irland, så det är väl de gamla irländarna från -20 talet (?) när rasen "startade" som får ta åt sig äran att de hittade så bra individer till sin avel (och även dagens uppfödare så klart som matchar ihop rätt ponnyer)

Med det vill jag ha sagt att jag ärligt talat inte tycker det spelar så stor roll om ponnyn är svenskfödd eller ej förutom för uppfödaren så klart!

monsterpony
0

Grattis till alla inblandade, både till de som var med i RPC och övriga. Jättekul! Glad