Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettconnemaraponnyn
Läst 14147 ggr
Akerberg
0

Färger

Vilken färg får fölet?

Gulbrun + gulbrun = 50% Gulbrun, 25% BEC och 25% brun

Isabell + isabell = 50% Isabell, 25% Gulvit och 25% fux

Skimmel + Skimmel = minst 75% skimmel

Skimmel + annan färg = minst 50% Skimmel

Fux + Fux = 100% fux 

Gulbrun + Isabell = 25% Gulbrun, 25% Isabell, 50% BEC

BEC + färg utan blekanlag= Alltid gulanlag, tex gulbrun eller isabell, beroende på BEC-hästens grundfärg

Sjödalens Magnet, Gulbrun (e gulbrun, u brun)

Sjödalens Magnet, Gulbrun (e gulbrun, u brun)

Av: Akerberg

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Akerberg'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Akerberg', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2007-12-03
RC71
0

Bra "lathund" LinaGlad

MrsM
1

Fast även gulbruna kan ha fuxanlag… om jag får krångla till d lite… T ex Roundstone Chief hade det, så där kunde det trilla ut både fux o isabell även ur en parning m gulbrunt stoFlört.

Akerberg
1

#2 Har alla bruna fuxanlag?  Funderade på det när jag gjorde listan, därför är inte brun + brun med, för jag kom inte på vad det kan bli av det.. Blir det 50% brun, 25 svart och 25 fux?

MrsM
0

#3 nej, nej d har dom inte.

Akerberg
0

Så brun + brun blir olika beroende på vad de bruna bär för anlag?  (inte så bra på det här med färger igentligen….)

MrsM
0

Var är ni, alla brighta färgsnillen som kan förklara sånt här???

Alltså, helt kort, en brun häst kan ha ett dolt fuxanlag (Bb) som poppar upp om den träffar en likadan doldis… En fux skrivs bb, en brun utan fuxanlag BB. Åtminstone på min tid, i början av 70-talet när jag gjorde specialarbete i gymnasietSkrattande . Men nu har det kommit fram så mycket konstiga benämningar på anlag och nya rön så jag gitter inte riktigt hålla ordning på allt.. Det var enklare förr.

M

Linda-A
1

Om man korsar två gulbruna kan man ju teoretiskt sett också få en svart, en fux, isabell och gulsvart :)

När det gäller den gulbruna och isabellen kan det teoretiskt sätt komma ut både svart, gulsvarta, bruna, gulbruna, isabeller, fuxar, cremellos och perlinos

Allt beror på vilka anlag föräldrarna har!

Akerberg
1

#7  Oj, det var mycket jag missat!  Får läsa på bättre..

Linda-A
1

Hästens färger av Bo furugren är jättebra läsning om man är intressaerad av hästens färger!

Philip Sponenberg har skrivit en bok på engelska, nu kommer jag inte ihåg titeln, men den är mer "vetenskaplig". Furugren är mer populärvetenskaplig.

Sedan finns ju flera läsvärda hemsidor t.ex http://www.silverkedjan.se/Farger/Farger.html, http://www.equinecolor.com/color.html

Akerberg
0

Tack för tipsen!  Bo Furugrens bok har jag haft hemma och tittat i flera gånger

finaponnyn
0

det står att skimmel + annan färg blir minst 50 % skimmel men Brune rooar betäckte jag med Vit skimmeln kajsa stina och vips så kom det en brun häst :)

MrsM
1

#11 Nu hänger jag inte med riktigt? Trodde du fölet skulle bli halvskimmel?

Akerberg
0

#11 Ja? Hingsten är brun, stoet är skimmel, det är 50% av varje och ut kom en brun, det är ju precis vad som står att det skulle hända =0)

Clancy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Vi betäckte Spiddal Rose ( skimmel) med Holens Ingolf ( skimmel ) och ut kom bla en brun med bläs. Trodde han skulle bli skimmel men det blev han inte, blev lite förvånade först men det visade sig inte vara något konstigt med det tydligen Skrattande

Akerberg
0

Om jag inte minns helt fel så blir skimmel + skimmel = minst 75% chans (risk?) för skimmel

Tittut
1

# 15 Det beror på om den ena föräldern är homozygot för skimmelanlaget. Är den det, blir alla avkommor skimlar.

Däremot, är båda föräldrarna heterozygota för skimmel, blir det statistiskt 50% skimlar.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
0

Jaha, det hade jag missat, eller ändå inte, hade någon stans i bakhuvudet något om det… två skimmelanlag så måste den ju ge ett till avkomman…

MrsM
0

#16 Nu räknade tiitut fel. 75% skimmel i den konstellationen, varav 25% homozygoter! Sådeså. Hälsar Mrs M vanligtvis sämst i matte.

Tittut
0

# 18 Självklart blir det så… Det stämmer så bra, det var tydligen alldeles för länge sedan jag höll på med teoretisk genetik!

MrsM
0

#19 Som russtant är du ursäktad för vissa brister inom skimmelgenetikenSkrattande.

Är din julskinka god?

Hälsn M

RC71
0

#19 tittut, tar du inte hand om dina gäster?Fundersam

Tittut
0

# 18 Om jag bara kunde skylla på det. Genetiken ser ju likadan ut i många anlag….

# 19 Jag mellansvarade lite bara….

Hur är det egentligen inom connemara? Har ni eller har ni haft  några hingstar som är homozygot för skimmel eller brunt?

Att skimmelfärgen är ett separat anlag som lägger sig över grundfärgen vet jag, men om ni har några som lämnar bara brunt? Låt gå att avkommorna sedan kan få skimmelanlaget från modern.

RC71
0

#22 Möllans Castro ,homozygot så vitt jag vet. Sen funderar jag på hur det var med "Bollen"Fundersam Aldrig sett en färgad efter honom vad jag kan minnas. Mrs.M ,hallå,hjälp!

Akerberg
0

#23 "Bollen" har endast skimmelavkommor enligt registret, 2 står som gulbrun och en gulbrunskimmel. De två gulbruna är vita (bildbevis) och den sista har jag ingen bild på (Tibia). Hon är u Abbeyleix Judy som är helt vit, så troligen är väl även Tibia skimmel (måste inte en förälder vara konstantskimmel för att avkomman ska bli det?)

RC71
0

# 24 Konstant och homozygot är inte samma sak-men jag kanske missförstod…Fundersam

Tittut
0

# 25 Menar hon inte att gulbrunskimmel är en konstantskimmelfärg som måste komma från ena föräldern?

Så tolkade jag det i allafall.

Akerberg
0

#26 precis så menade jag

MrsM
0

#24 Betr Abbeyleix Judy och hennes skimmelfärg.

Judy var avblekt (vit) skimmel, men hon har lämnat konstantskimmelanlaget (roan) i arv till några av sina föl så troligen var hon född roan med anlag för avblekt skimmel. Dom kan ju ha anlag för både och, det är helt skilda anlag.

Abbeyleix Judy´s dotter Konfekt RC 412 var konstant gbrskm hela livet. Två andra systrar, Tibia och Grytåsa karamell, är födda konstantskimlar men har blekt av (?).

En annan "kändis" som var född roan men blekte av till helt vit skimmel, är hingsten Lukas RC 35. Han har sedan lämnat konstantskimlar efter sig (eller hur, Lisa_TrolletGlad ).

Tittut
0

Hur var det med Millfield Ensign? Var han homozygot brun? Har nog bara sett bruna avkommor efter honom vad jag kan minnas.

MrsM
0

#29 Homozygot brun? Du menar, kan inte ge fux?  Det finns ju en hel rad con hingstar som saknat fuxanlag, bl a Millfield Ensign, men en hel del har även blekanlaget (ex Hummelbro Daf) eller ngt av skimmelanlagen (Slieve Dara respektive Lambay Inver).

Eller menar du kan inte ge svarta heller? (dvs har dubbla uppsättningar av anlaget som förpassar det svarta till ben & skyddshår). Då blir det färre, men Mille hör nog dit, ja. Det blev väldigt brunt efter honom.

Tittut
0

# 30 Jag menar som bara ger brunt.

Tittut
0

Jag svamlade om det även i inlägg 22….

lil-sis
0

Färger är roligt. Man kan testat skimmelanlaget så man vet om man har två eller ett på kusen sin. Så gjorde jag med min BEC. Hon hade ett (men inget konstant, det hade jag hoppats lite på, ue Lukas).

[yatzy69]
0

Finns det någon info om vilka hingstar som har BEC anlag? Jag hittar det på SCS hemsida om aktuella hingstar, men om man själv är nyfiken på sin ponnys färger bakåt i leden om vilka anlag där finns.

Akerberg
0

BEC-anlag är samma sak som gulanlag… Är hingsten gul eller skimmel född gul finns risk för dubbelgula (blåögd gräddvit) föl.

Är inte hingsten själv gul så kan han inte ge bec-föl (och om han är gul ger han endast bec-föl ihop med gula ston (gul eller född gul)

[yatzy69]
0

Ok, så mitt skimmelsto, född brun, kan inte få blåögd gräddvitt föl oavsett hingsgt man väljer?

Akerberg
0

Helt rätt

[Rhodugune]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett skimmelsto som är född isabell, om jag tex betäcker henne med en fux, så (om jag förstått det hela rätt) är det 50% chans att fölet bliv antingen isabell eller fux, men hur blir det med skimmelanlaget?

Går det att räkna på hur stor chans att fux/isabellfärgen skimlar av sig?

Eller hur fungerar det egentligen? Skäms

Det här med färganlag är så intressant, men ruskigt svårt!

Om det spelar in så är hon e: Spinway Corona

u: Gentle Farm's Cream

Hennes mamma isabell och bakom henne finns det en skimmel och en gulbrun och Roisins pappa är skimmel (han kan vara född fux) och hans båda föräldrar står som skimlar.

Jag hoppas jag kommer att betäcka henne så småningom och då är hingstens färg minst viktig, förutom att jag inte vill att han ska ha något gulanlag, men det hur roligt att ha koll på hur färger nedärvs, så jag vet vilka färger fölet kan få. :)

Blir väldigt tacksam om någon kan förklara det här för mig. :D

Kram, Maya och Roisin

Bonusbild: Roisins färg som föl.

Akerberg
0

Ditt sto lämnar 50% skimmel, om även hingsten är skimmel blir det 75-100% beroende på om han har ett eller två anlag (homozygot eller heterozygot) (Tex kan Coosheen Finbarr troligen bara  ge skimmel då han har två skimmelanlag och fölet får ju alltid hälften av vad föräldrarna har att ge. (om det nu är så att han är "dubbelskimmel" (nytt ord) vet jag nite med säkerhet)

En isabell är ju enkelt uttryckt en fux med gulanlag.

[Rhodugune]
0

Tack, för den snabba svaret. :)

Jag blev så förbryllad att man inte alls tog med i beräkningen att hon var skimmel.

Men hon är trots allt bärare av gulanlaget, eftersom hon är född isabell, så jag ska väl inte betäcka med en hingst som också bär det, för att undvika att få en blåögd gulvit, eller?

Hur många procents chans är det att hennes för får gulanlaget från henne?

Eller slår skimmelfärgen ut gulanlaget?

Jag är erkänner att jag fortfarande inte är klar med hur det fungerar med en skimmel som har gulanlag.

Kram, Maya

Akerberg
0

Någon annan får gärna försöka sig på att förklara med =P Nu börjar det bli lite avancerat så jag kan blanda ihop saker o ting… Men gör ett försök iaf!

Nej, du kan inte betäcka med en hingst som har gulanlag (synligt gul eller skimmel född gul) om du inte vill ha en blåögd gräddvit. (Det blir väl 50% risk för dubbelgul?)

Att hennes föl blir gul är 50% chans/risk  antar jag? eller?

Hon är ju i grund och botten fux, med ett gulanlag och ett skimmelanlag

Skimmel funkar alltid på samma sätt oavsett grundfärg. I ditt fall har ditt sto bara ett skimmelanlag (eftersom hennes mamma inte har något), så hon ger 50% skimmel om du betäcker med ickeskimmel, och 75% om du betäcker med skimmel med bara ett anlag, väljer du en hingst med två anlag blir fölet skimmel.

Hoppas jag fick ihop det rätt nu =S Rätta mig om jag har fel

RC71
0

#41 Gulanlag+gulanlag=25% risk för dubbelgul.

Akerberg
0

#42  Menade 25 Oskyldig

GE
0

Tänk på skimmelanlaget som ett täcke som läggs på hästen, så blir det kanske lättare att förstå. Under täcket finns alltid en grundfärg (svart, fux, brun, svartbrun) + ev andra anlag som på ett eller annat sätt förändrar grundfärgen (gulanlag, skäckanlag, blackanlag, konstantskimmelanlag etc). Dessa anlag nedärvs oberoende av skimmelanlaget. Både en isabell och en isabellfödd skimmel nedärver sitt gulanlag till 50%. Det betyder att det är lika stor chans att avkomman blir fux som att den blir isabell, om man betäcker med fux. Sen är det 50% chans (om partnern inte är skimmel) att avkomman till den isabellfödda "får ett täcke på sig", men chansen är alltså lika stor oavsett alla andra närvarande anlag. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket nu…

[Rhodugune]
0

Nu förstår jag. :)

Ett stort tack till både Akerberg och GE för att ni tog er tid att förklara. :)

Kram, Maya