Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 2476 ggr
Akerberg
0

Reflexer

Vad har ni för reflexer när ni rider ut nu?

Kjerulfia1
0

Vi är ju mest ute och går när vi ger oss ut.

Mig själv: reflexväst, plus att det korta spöet har reflex i sig.

Gittan: Varningsgulgrönt schabrak med reflexinslag (tror jag) under tömkörningsgjorden, plus reflexer på benen.

Jag ska utöka reflexantalet i takt med att antalet mörkerpromenader ökar. I dagsläget har vi inte varit ute i rikigt mörker än.

Schabraket fick jag av svärföräldrarna när jag fyllde år förra året, det är riktigt bra. Tror dock att man får vara försikitgt med att tvätta det. Sådana där vanliga varningsbyxor eller västar (som man ser på alla "jobbare" och dagisbarn) tål ju tex bara 50 tvättar, sedan börjar färgen att ta stryk.

liljegren
0

Mig: Reflex/pannlampa på hjälmen, reflexväst och reflexer på stövlarna.. har även orange långa galonchaps om det regnar..

Bellan/Paloma: Reflexbrösta, benreflexer (alla fyra) ridtäcke med reflex.. Jag tycker vi syns rätt bra ;)

colleen
0

Så mycket som möjligt.

Reflexväst, hjälmreflex. Benreflexer, reflextäcke och en brösta.

Folk brukar säga att vi syns ganska så bra =)

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

Själv har jag full reflexmundering även i fullt dagsljus. Man syns helt klart mycket bättre, och igentligen skulle man väl ha det året runt… men så hurtig är inte ens jag!

Just nu brukar jag utrusta Snörpa med svansreflex, reflexdamasker bak, resårreflexer fram och reflexbrösta. Själv har jag hjälmreflex och reflexväst.

Kommer dock utöka sortimentet när sommartiden är förbi och det mörknar fortare och liksom aldrig känns riktigt ljust… Har heller inget reflextäcke på henne ännu då hon svettas halvt ihjäl redan utan (har både fodrat och ofodrat, men det spelar ingen roll, hon blir för varm ändå), så jag ska klippa henne lite först…

Återkommer när jag hittar en bild

[AlphLauren]
0

jag har en knallorange väst på mig själv. det räcker gott och väl. jag rider ändå inte ut om det är mörkt, då håller jag mig på ridbanan så västen är mest nu för älgjakten :)

ambo
0

Köpte till maja en superreflexridoverall på Hööks, den rynkades väl lite åt först men, nu jäklar åker den på jämt då det är så kallt! Plus att den kan dras på me typ mjukisbrallor under..

ambo har benreflexer, brösta o tunt reflextäcke om de ska över stora vägen vi har. Har haft jätteroliga små korvreflexer att hänga på stigbyglarna - en är borta, ska se om jag hittar dem i globen tror det är Jacson, syns verkligen när de vippar runt iaf

själv när jag rider drar jag på typ allt. Håller me, man tänder ju halvljusen på bilarna så, då ska ju pållarna synas väl!

Akerberg
0

Justja, har ju stigbygelreflex på vänster stigbygel också, en såndär som är röd bakåt och vit framåt, fästs med kardborreband. Ska även hänga dit helt vanliga reflexer från Ikea senare (de rör sig mer)

Akerberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade en film från förra året ;)  Ni behöver ju inte ha ljudet på kanske Oskyldig (inte jag som pratar)

ZABA
0

Ryttare: Reflexöverdrag på hjälmen, reflexväst/jacka och floroscerande/reflekterande handskar. Brukar också ta med mig ett kort reflekterande ridspö - enbart för att vifta till trafikanterna.

Häst: Reflexbrösta, länd/skrittäcke med reflexer, en reflex runt skenbenet samt en reflexboot på varje hov runt om.

På sadlarnas bakvalv och på ridstövlarna sitter det året runt reflex"duttar" som syns bra trots att de bara är ca 2 cm i diamater. På tränsen sitter det vintertid pannbandsreflexer. På tömkörningsgjordarna sätter jag lite olika varianter så långt ner som möjligt på vänster sida (blinkande ljus eller enbart reflekterande).  

Förra säsongen provade jag reflexspray - bl. a. i svansen för att synas bra bakifrån. Tycker det fungerade skruttdåligt reflexmässigt men det blev blankt i svansarna.  

Här ute på vischan är det inte bilarna som bländar oss utan tvärtom!!

Elshira
0

Mig: Gul jacka med mycket reflex, thermoridbyxor med en smal reflex längst hela benet, pannlampa.

Hästen: Reflex på nosgrimma oh tyglar, reflexbrösta i gult, stigbygelreflexer, feflextidtäcke (gult) som även har en svanlapp med reflex (jar jag itne just det så har jag även en lös reflex i svansen), 4 benreflexer.

Mitt "mål" är att hästen ska synas även om jag ramlar av - från alla håll ifall att de springer iväg någonstans.

Reflexer är även bra att ha när man letar häst i mörker!

Så jag har alltid på mig reflexerna även om jag vet att det fortfarande kommer vara relativt ljust när jag är hemma igen. För kommer hästen lös kanske det är mörkt innan vi hittar den. Och med reflexer så räcker det med en stark lampa för att lysa och hitta hästen på håll.

Kan starkt rekomendera reflexgrimma och t.ex benreflexer om man har hästar som har en tendens att rymma :)

Hakuna matata!

Akerberg
0

Tillägg

Som synes i filmen har jag gul jacka också, men den är för varm än, så kör vanlig reflexväst, har även reflexväst över den gula jackan om vi rider i mörker, det är inte så mycket reflexer på jackan även om den är varselgul…

Tänker som Elshira, att hästen ska synas även utan ryttare.

PÅllarna har reflexgrimma i hagen, och Snörpa hade även reflexpiping runt om sitt gamla täcke, tyvärr är det inte det på det nya, för det var kanon!

[baffinbay]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Än så länge har jag bara en reflexväst på mig. Fendi har benreflexer x 4 i antingen gult eller blått, ländtäcke & brösta. Cirrus (hunden som jämt är med ut) har blinkande reflexhalsband och en reflexväst.

Jag har även tränsreflexer som man sätter på pannband / nosgrimma, de är rätt bra faktiskt. Ska även införskaffa en hjälmreflex då resåren gav upp på den gamla, långt innan själva reflexen gjorde det. Dumt.

På bilden är jag och Baffin 2004, där ser man ju hur bra reflexerna gör att man syns ute i mörkret!