Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 3326 ggr
Biggan3rd
0

God stämning

Här på Connemaraifokus försöker man ihärdigt att trumma ut budskapet att det är så trevlig stämning bland connemarafolket. Detta är INTE sant. I själva verket jäser det ordentligt i leden. Min egen reflektion är nog att det till och med jäst färdigt. Degen har jäst så länge att den fallit ihop.

Det finns flera exempel på connemarauppfödare som inte bryr sig om SCS och några ledande uppfödare är inte ens medlemmar längre. Jag har också nu insett att det finns väldigt tydliga grupperingar inom rasen . Grupperingarna är så starka att det krävs mycket för att välja en hingst som ägs utanför gruppen. Hör man som jag inte till någon grupp alls är man helt ute kylan. Som jag förstått det försvann en gruppering helt ur styrelsen för något år sedan för att nu göra återtåg på bred front.

De som är nya inom rasen har nog ännu inte förstått hur det ligger till och baserar man sina connemarakunskaper på connemaraifokus blir man lätt missledd. De som förekommer här hör i huvudsak till en gruppering.

Det är inte bara mina kritiska inlägg som raderas. Utan allt som äventyrar bilden av den goda stämmningen ska bort.

Jag har fått mail från folk som tycker att jag inte ska hålla debatten på iFokus för då kan folk från andra raser läsa det. Det kan jag säga är snarare en fördel. Jag har pratat att med flera välkända uppfödare av andra raser som varit med länge och tom är domare. Det är en allmän åsiskt att både rasen och föreningen gått tillbaka och att det de senaste åren varit värre än någonsin. Det är klart att det märks att SCS inte åker på SPAF-möten. Helt omotiverade dispenser ger givetvis också eko bland annat hästintresserat folk. De följer till och med i fokus för kunna skratta åt alla magplask som görs. Hur kan detta fortgå undrar man?

Därför är det hög tid att ta tag i saken och göra något åt det. Dags att slänga ut den överjästa degen. Börja på en ny. Men man måste börja med att inse att det finns stora motsättningar och att det INTE råder god stämning bland connemarafolket. Först när man insett det kan man börja jobba konstruktivt. Dags att vakna!!

colleen
0

Jag tycker att det är en intressant reflektion faktiskt. Har hört flera säga att connemarariksen tex verkar vara en klubb för inbördes beundran. Hur svarar man när någon känner så?

~Jag tror på ödet~

ambo
0

#0 Men Biggan. Uppfödare, visst är du det? Intressant Biggan, vilka är dessa omnämnda "led" är det 2, 5, 10, 30 personer? Exakt? Ja, jag vet ju inte mkt så jag måste ju fråga.

Är det endast uppfödare som är intressanta? kan du specificera dessa led, grupperingar..och ja, du vet väl att ett skratt förlänger livet Biggan Skrattande så skratta på!

#1 Vad exakt menar du då? I somras kom domaren från Irland, det är väl en oberoende person? På vilket sätt blir det då inbördes beundran? Hur skiljer sig connemarariks från övriga rasers riks? Fakta fakta fakta ge mig fakta

Jag är ju ny i rasen. Har aldrig träffat så många trevliga människor och haft så kul på länge. De där motsättningarna är det mellan några surpellar bakom borstersta vedatraven  eller? Jag har inte mött en enda sur person inom connemarasällskapet. I love it. Punkt.

Life is short have fun everybody

SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Biggan3rd
0

# 2 Ja, man kan ju leva sitt liv som struts. Det kanske är kul.

ambo
0

#3 men Biggan, du svarar ju inte på mina frågor. Nu är jag besviken. En av mina frågor var: Är du uppfödare?

Strutsar verkar coola Glad

colleen
0

Jag tror att det har mer med att göra hur de kände att de blev bemötta.

Och om det är så är det väldigt synd, alla var väldigt hjälpsamma och trevliga när vi skaffade vår första mara.

~Jag tror på ödet~

Biggan3rd
0

# 4 Enligt forumreglerna får man inte:

Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.

Jag kan därför inte specificera. Som en ny liten klurig lek kan du ju kolla vilka framstående connemarauppfödare som inte har länk på SCS hemsida (=icke medlem). Hur många det är i de kritiska leden vet jag inte men det är INTE "några surpellar" utan betydligt fler. 30 räcker nog inte.

Hur många connemaror jag fött upp anser jag vara helt ointressant i sammanhanget.

Om jag fattat rätt så var du på årsmötet. Kom inte och påstå att allt var rosenskimrande där, men i den på gående mörkningskampanjen ingår att tiga ihjäl revisorernas kritik. Dags att tvätta byken.

lil-sis
0

Har också alltid bara blivit trevligt bemött, från söder till iaf mitten av Sverige, längre än så har jag inte tagit mig.

Och det är väl klart att det är en klubb för inbördes beundran på RIKS, det är ju därför vi är där med våra maror Cool

Mitt älskade drömsto som i lördags gick bort för fyra år sedan har bedömts både högt och lågt (samma år) men inte tror jag att det hade så mkt med domarna att göra, hon var ju olika bra för dagen, såklart (och den som bedömde lågt bedömde högre ett år senare i annat skick) osv.

Det är svårt att hänga med i vad du menar och syftar på hela tiden… Mer än att det kanske inte är så svårt att gissa vilka du "inte gillar" på den här sidan.

Och så, tja, alla kan faktiskt inte älska alla.

Sassenach
0

Jag var oxå på mötet.

Ja, styrelsen fick kritik av revisorerna. Styrelsen tog emot sig kritiken och lovade att bättra sig.

Revisorerna föreslog att årsmötet skulle rösta in J. Hansen, vilket vi gjorde, för att sprida ut styrelse medlemmarna över landet.

Jag tror inte att det finns en enda föreningsverksamhet som "löper friktionsfritt". Alla kan inte gilla alla, men man kan välja att uppträda civiliserat eller inte.

Det ar intressant att se hur du som påstår att du inte är medlem intresserar dig för SCS. Om du tycker så mycket, så bli medlem och påverka "innifrån"!

ambo
0

#7 Bra där, alla kan inte älska alla.

#6 Biggan, ALLA här är ju vänner me varann, så även du är vän med oss Skrattande Det är intressant att veta mer om dej. Du har röjt mellan raderna nu att du är uppfödare. Vi får väl leka uteslutningsmetoden..Skrattande Du vet, vi andra vet det mesta om varann åtminstone hästmässigt..

De där kritiska leden fler än 30 pers, hur får du fakta att det är så? Nyfiken?

7223
0

Jag tycker att det är tänkvärda inlägg som både Biggan och Colleen skriver. De flesta av oss som varit med i föreningen och som har lite mer insyn vet att det är på det här sättet. Att ni som är ganska nya sedan inte förstår/har insett detta behöver ju inte betyda att det inte förhåller sig så här.

Naturligtvis blir ni trevligt bemötta, ni utgör inget hot utan är snarare potentiella medlemmar i beundrar-skaran och som sådana är ni viktiga och värda att lägga lite energi på.

Jag tror heller inte att det är någon idé att försöka övertyga er eller få er att förstå. Ni har mycket att vinna på att ingå i de här skaran och därmed kommer det att vara omöjligt för er att se och förstå vissa saker.

SCS är inte vad det en gång var och personligen har jag helt tappat suget för att vara med på SCS evenemang med mina ponnyer. Jag har insett att de jag trodde var vänner inte är det och att om man framför minsta kritik eller har en avvikande åsikt så blir man utfryst och baktalad vilket inte alls är trevligt.

Jag har blivit kontaktad av andra personer som också har erfarenhet av att det befinner sig på det här sättet men som utsatts för samma behandlig som jag och som helt enkelt inte orkar stå upp för sig själva längre.

Jag orkar inte heller fightas offentligt, har insett att det tär för mycket på orken och det är inte värt det. Jag väljer att försöka sköta om mina ponnyer på bästa sätt och att umgås med de jag lärt mig är mina riktiga vänner (sådana som finns kvar trots att man inte fjäskar för dem hela tiden och trots att man ibland har diskussioner och olika åsikter) och tycker att det är underbart med internet och möjligheter att umgås med Connemaraintresserade från utlandet. Jag tänker inte låta mig nedslås av läget i SCS utan söker nya vägar och jag vet att det finns många fler som gör som jag.

lil-sis
0

#10 Hm, snacka om att nedvärdera. Vet ju ingenting alls om vad som finns bakom och vad det finns för planer för/från alla "nya".

Och hur ska man kunna förbättra det som anses vara dåligt om "de nya" inte ska invigas i hur allt är från alla håll.

Jag gillar inte heller att det förutsätts att det saknas kritiskt eget tänkande hos "beundrarskaror". Man kanske har liknande åsikter i mångt och mycket?

ambo
0

#10 Intressant inlägg. Kan du inte berätta hur det var en gång (när 10 år sen el vad?) när du trivdes? Vad var det som var så annorlunda osv?

Jag har deltagit aktivt i ridklubb föreningar mm ställen i mitt liv. Är känslig som ett lackmuspapper i avdelningen fjäsk, egen vinning baktalande o dylikt. Har inte sett ett millevitt av detta. Hmmm är ni 2 möjligen kompisar biggis och 7223? Bara nyfiken Skrattande

jag tycker lite synd om er 2 som går miste om allt kul vi har! Så onödigt på nåt vis

Kennysmatte
0

Håller med dig i flera avseenden. Blev medlem i samband med införskaffandet av mara för 5 år sen, var på en del arrangemang de första åren. Märkte snabbt att man alltid blev trevligt bemött när man var tillsammans med uppfödaren, men kom man själv fick man knappt ett hej. Är övertygad om att folk inom rasen vet vem jag och min ponny är. Detta har upprepat sig ett flertal gånger, och som relativt ny inom rasen känner man sig inte speciellt välkommen.

Anmälde så sent som vid årsskiftet mitt intresse att medverka som funktionär vid arrangemang som hingstpremiering, 3-årstest mm, men har ännu inte hört något trots att det vid diskussioner här på forumet verkar som att det behövs folk till olika aktiviteter. Det kanske bara är "rätt folk" som efterfrågas?

Personligen överväger jag att byta ras när nästa ponny ska köpas. Känner inte att jag har samma åsikter som huvuddelen av medlemmarna vad gäller rasens utveckling. Blir ständigt förvånad över bedömningar på premieringar, utställningar mm. Tycker själv att jag har hyfsat bra koll på exteriör och gång/hopp (detta bekräftas bla på kvalitet/championat), men vid arrangemang inom rasen tycker man visst alltid fel…

7223
0

#12 Nej, jag vet faktiskt inte ens vem "Biggan" är och jag tycker inte alltid lika som den signaturen heller.

Det du skriver om att det är synd om oss som går miste om allt roligt och att det är onödigt tar jag nästan som en skymf i och med att jag skrivit och berättat hur jag själv blivit behandlad. Jag har inte valt den här situationen själv, det har andra gjort åt mig. Om jag hade valt den själv så skulle jag väl inte bry mig som jag gör? Jag förstår fortfarande inte vad det är som gör att vissa personer vägrar att inse att det finns människor som har blivit trampade på tårna.

Föreställt dig själv att du först blivit orättvist och taskigt behandlad och när du sedan påpekar detta så är det ingen som lyssnar på dig utan folk påstår att du har fel. Snacka om att sparka på en som redan ligger.

Jag tror inte att det är NÅGON person på detta forum som uttrycker kritik som gör det för att det är roligt i sig. Jag har lärt mig att när folk protesterar eller kritiserar så beror det oftast på något, tex att de blivit dåligt behandlade.

RC71
0

#14 Håller med ambo i det hon skriver. Varför inte vara delaktig i stället och arbeta för rasens bästa? Jag har tidigare uppmanat att skriva ner önskemål och ideer och skicka det till SCS, samt gå på årsmöten osv.

colleen
0

#15 Jag skrev ju som förslag (iofs här) men riktat till styrelsen att det vore jättebra om det fanns en lista på SCS sida om vilka hingstar som löst licens för betäckningsåret (tex russ och NF har det). Jag fick till svar av en styrelseledamot att det var bara att ringa och höra efter, visst kan jag göra det, men har jag fem kandidater, ska jag då ringa SH för att fråga om dessa fem, och ska sen de andra 300 stoägarna som betäcker med connemara hingstar göra samma sak? När det är jätteenkelt att istället lägga en lista på hemsidan?

Istället för att skriva ett sånt svar som den gjorde kunde den istället skrivit att det var en bra ide, maila det till någon i styrelsen. Eftersom jag inte tyckte att det togs på allvar av ovanstående styrelseledamot  mailade jag istället ordföranden som tog till sig och tackade för att jag kom med förslag.

~Jag tror på ödet~

RC71
0

#16 Vad bra att du kontaktade SCS direkt. Har du mailat mej ang detta?

SH kommer även fortsättnigsvis sköta denna rapportering

VoiceFromEast
0

# 0 Jag ägnar mig inte åt connemaror men från min horisont är det en bra beskrivning som ges i detta inlägg. Det är faktiskt många som undrar vad SCS håller på med. För mig har det ingen betydelse men i längden kan det inte vara bra att medlemmar vänder föreningen ryggen.

Jag har tidigare på detta forum beskrivit en anledning till att flera väljer att vara anonyma men det inlägget var tydligen så obekvämt att hela tråden raderades. Tänkte då aldrig skriva en rad mer här men inser att fler behöver "vittna" för att frågan ska tas på allvar.

AnnaB
0

Ett tips:

öppna ett diskussionsforum på SCS hemsida, så tycker jag ni kan fortsätta era diskussioner om SCS där om ni nu inte kan sköta det privat, jag är så trött på detta ständiga tjafsande….

SCS har inget med CIF att göra!

Murgard
0

#19 En mycket bra idé, Anna B.

Iofs har ju de två ovan nämnda företeelserna med varandra att göra på så sätt att det till viss del är samma folk som är intressenter, men det är ju skiljda mål med dem, kan man lugnt påstå.

monsterpony
0

For whatever it's worth…

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har aldrig medvetet försökt frysa ut eller nonchalera någon. Jag har dock ganska dålig minne för namn och ansikten. Det är därför helt möjligt att jag inte känner igen folk som jag tidigare pratat med. Jag har tex ingen aning om vem Kennysmatte är. Jag kanske har träffat dig, kanske inte. Jag har ingen aning om huruvida jag skulle känna igen dig om jag såg dig. Jag vet att jag har delat rum en natt med the_connemara, men jag är inte säker på att jag skulle känna igen dig. Trots att jag träffat och pratat Colleen tidigare tog det mig en god stund innan jag kopplade vem du var nästa gång vi träffades. Skäms

Jag har alltid försökt att bemöta de jag interagerat med på ett positivt sätt. Har jag misslyckats har det verkligen inte varit med vilje. Ibland har inte tiden tillåtit att jag umgåtts med folk så mycket, eller på det sätt som jag velat. På de senaste riksutställningarna har jag varit "on duty" större delen av tiden. Ibland har mitt jobb eller min övriga fritid påverkat hur jag har interagerat med andra per mail.

Med andra ord har jag brustit i mitt bemötande har detta aldrig varit för att någon haft fel åsikter, fel härstamning på sin ponny, betäckt med fel hingst, haft fel ålder, hudfärg, utseende på glasögonbågarna…

Detsamma gäller det jag gjort inom styrelsen. Jag har aldrig medvetet verkat för enskilda personers eller ponnyers vinning utan försökt se till rasens och medlemmarnas bästa under de rådande omständigheterna. Om SCS medlemmar anser att jag inte gjort ett bra jobb ska jag gladeligen ge upp min plats för mer kompetenta.

RC71
0

#21 Instämmer! Jag vet heller inte vilka alla är eller hur alla ser ut. Ge er gärna till känna nästa gång vi ses Glad

ELS
0

#19 Eller kanske hålla dessa diskussioner till just denna tråd så kan alla som inte vill läsa låta bli ? Glad 

Eftersom det verkar finnas en hel del missnöje ( inte bara hos Biggan som det verkar  ) så är det inte helt fel att kunna ventilera detta någonstans? Cool  Om inte annat för att få en uppfattning om VAD som vissa av medlemmarna tycker är fel.

Det kan kanske också  vara intressant för de styrelsemedlemmar som läser här?  Obestämd

Jag tycker att diskussioner om SCS platsar bättre på CIF än  t ex mattrådar o dylikt om man nu ska diskutera vad som får skrivas här. ( OBS menar inget illa om mattrådarna, det var bara ett exempel på något  off-topic )

SCS är ju den förening som verkar för Connemaraponnyn i Sverige och är en viktig förening för alla som sysslar med connemaror. Det är trots allt roligt att kunna förenas runt ett gemensamt intresse, delta på utställningar, kurser,  connemaraträffar ( s.k plastpartynFlört ), umgås med människor med samma intresse etc. Jag skulle  i alla fall tycka det var jättetråkigt att inte forsätta vara medlem i rasens avelsförening ( blev medlem 1976 )

RC71
0

#23 Givetvis kan man diskutera men vill man påverka så är det till SCS man vänder sej.

Jag har varit medlem i SCS sen början på 80-talet. Har alltid blivit väl bemött och deltagit i många aktiviteter genom åren. Jag har fått lära känna otroligt många trevliga, duktiga och engagerade människor genom denna underbara ras. Människor jag aldrig skulle träffat på annat sätt. Glad Som du säger-att inte vara medlem skulle  vara jättetråkigt .

Murgard
0

Det är också en fråga om hur man förväntar sig att bli bemött.   OCH "Som man ropar får man svar".

Har besökt åtskilliga tävlingsplatser under en mycket aktiv 10-årsperiod, samt massor av utställningar (då welsh).  Vi har aldrig förväntat oss att röda mattan ska vara utrullad vid ankomst samt att vi ska ha någon specialbehandling. Någonsin. 

(Vad har jag/du att bidra med? Ju mera man som person kräver, desto mera ska man kunna bidrag med. Tycker jag).

Vi hade en tämligen guldkantad B-ponnytid på tävlingbanorna (dressyr,hopp, flt) , likaså gick det mycket bra vid visningar.

Vi har på senare år (sedan 2000) träffat en hel del connemarafolk. MYCKET trevliga sådana. Från olika delar av landet. Kan faktiskt inte påminna mig en enda otrevlig person. Obestämd

Skilj på person och åsikter!!  Det behöver inte vara en fiende av den anledning att man tycker olika. Som jag kan säja till mina elever     "- Jag gillar dig, men inte vad du gör"! 

Vi lever en gång, gör något bra av den tiden!

Hälsningar

Kerstin

colleen
0

#17 Nej jag mailade ordföranden direkt.

Jag vet att det är SH som har hand om licenserna, det jag ville var att informationen om vilka hingstar som löst licens ska finnas tillgänglig på SCS sida. Det underlättar ju för alla inblandade, och som jag fattade det rätt så var det även upptaget i styrelsen.

~Jag tror på ödet~

ELS
0

#  24 Visst är det den korrekta vägen att skriva fina motioner och höra av sig direkt till styrelsen men ofta är det så att "det är i fikarummet  på en arbetsplats som de bästa ideeérna föds "  Alltså under spontana diskussioner

Alla människor är inte så framåt av sin natur att de törs  eller kommer sig för med att göra sin röst hörd på årsmötet eller via direktkontakt till styrelsen.

RC71
0

#27 Givetvis föds det ideér som du säger. Men kan man skriva här kan man väl skriva till SCS, vilket också dom gör som har konkreta förslag och idéer Glad. Tyvärr har många av dom inlägg som skrivits här inte direkt medfört något i positiv riktning-snarare tvärtom.

RC71
0

#25 klokt inlägg!

ambo
0

#14 hm, jag kanske uttryckte mig fel där. Självklart respekterar jag dina åsikter och det är ju tråkigt bara att du känner på det viset.

Men, jag önskar att du, whoever you are,  kom tillbaks på banan så skulle åtminstone jag bemöta dig på ett bra vis. Om det är värt nåt jag är ju inte uppfödare (än) hehe.

men, snart så har jag mitt stuterinamn Allén registrerat! Skrattande

vette tusan var mitt stall blir men det lutar väl utåt Ekebyhållet Bro (off topic)

[baffinbay]
0

#30 Passande med Allén för dig FlörtGlad

7223
0

#28 Nej, man kan inte vare sig skriva till eller prata med SCS styrelse. Det är ju det som är grejen, det går inte att få sin röst hörd utan man blir nedtryckt i skorna av ett massivt motstånd för ni har ju redan bestämt er för att ni aldrig har fel och aldrig gör fel. Ni förstår inte heller att era ständiga förnekelser här bara bekräftar den teorin.

Ingen människa som är vid sina sinnens fulla bruk skulle åka till ett årsmöte och sitta och föra fram sina åsikter när man redan vet hur man kommer att bli bemött.

När du upprepade gånger uppmanar folk att ta kontakt med dig direkt så känns det mer som ett hot än som att du menar väl. Jag vet nämligen vad som väntar den som gör det.

#25 Jag har aldrig någonsin förväntat mig att någon ska rulla ut röda mattan för mig. Det enda jag vill är att bli behandlad med vänlighet och respekt vilket jag inte blivit. Tycker att ditt svar också är något av en skymf när du sitter och raljerar med uttryck som "som man ropar får man svar". Eftersom du inte har en aning om vad som hänt mig så tycker jag inte att det är passande av dig att trycka till med sådana saker. Säger du så till de barn du har på förskolan också när de anser sig orättvist behandlade?

Sedan vet jag inte vad du vill få fram med inlägget angående er guldkantade B-ponnytid? Vad har det med de problem vi försöker diskutera? Att du sedan aldrig träffat en otrevlig människa som sysslar med Connemaror behöver ju inte betyda att det inte existerar sådana, en sådan inställning verkar lite väl naiv.

Annette
0

Jag har aldrig haft Connemara eller varit involverad i rasen. Jag har sedan många år NF och förr sas det att Connemarafolket var lite "finare" Skäms än New Forestfolket som mest bestod av bönder och andra vanliga människor Flört.

RC71
0

#32 Vad är det för hemskt du varit med om ? Så du menar att alla dom som åker på årsmötet och ställer frågor osv inte är vid sina sinnens fulla bruk? Vad gör att du anser dej ha rätten att nedvärdera andra medlemmar på det viset?

Du har mina nummer och får gärna höra av dej när du vill. Du kom aldrig på årsmötet i år och inte heller förra året. Någon skrivelse från dej har ej inkommit vad jag vet. Så hur kan du påstå det du gör?

Det är tydligen helt ok att ständigt komma med nedlåtande kommentarer utan grund.

Jag vet faktiskt inte varför du ständigt använder diverse nedlåtande uttryck om min person. Det får du gärna förklara.

MadickenII
0

Jag har nu följt denna diskussion med intresse i några dagar, och kanske är det dax att göra ett inlägg.

Jag skaffade min första Connemara -99, genom en släkting. Vi gick med i SCS, men åkte inte på några aktiviteter. När stoet så skulle betäckas använde jag mig av den mycket informativa och opartiska hingstlistan på hemsidan, och hittade en lämplig hingst. Nu har det blivit några föl efter det och jag har alltid fått bra service och hjälp av både förening och hingstägare vid hingstvalen. Jag kan inte känna att de skulle finnas några egna små "föreningar" inom SCS. Jag har använt hingstar från båda "lägren" som du (Biggan) ser det, och ser ingen skillnad. När jag i somras åkte på Riks fick jag ett bra bemötande och en helt korrekt bedömmning, vilket någon högre upp inte ansåg att man fick på SCS egna utställningar.

Jag har hållit på med många raser, och varit medlem i olika rasföreningar. Inte kan jag se att det skulle vara mer inskränkt, eller mer elitistisk i denna förening. Det finns alltid utrymme till förbättring, tur det! Men på det hela taget är SCS en förening som jag tänker gott om, och som alltid har gett mig den service och hjälp som jag behövt. Sen kan man nog inte förvänta sig att man ska glida in i gräddfilen bara för att man blir medlem. Ett gott rykte måste kan arbeta fram, och kämpa för att upprätthålla. Vill man ha kontakt med folk, så får man jobba för det!

Biggan3rd
0

# 35 Lägerbildningen bekräftad.

Biggan3rd
0

# 34 Är det någon som tycker att stämningen är god.

Åker man på årsmötet får man en omgång enligt ovan av en styrelsemedlem och gör man det inte så ombeds man att ringa för att få den.

Biggan3rd
0

# 26 Har du sett något somhelst resultat av ditt förslag. Av RC71 svar verkar det som det inte ens varit uppe för diskussion i styrelsen.

7223
0

#34 Det du gör nu är väl också ett slags hot? Du påstår att du vet vem jag är och säger dig veta saker om mig. Hur kan du vara så säker och vad vill du åstadkomma genom att skriva det? "Jag vet vem du är så kom igen så ska du få en omgång till", eller vad?  

Menar du att det jag skrev i mitt inlägg, dvs det att jag aldrig skulle ta kontakt med dig personligen eftersom jag vet vad som väntar, är att uttrycka sig nedlåtande mot din person? Tro mig, det var inte menat nedlåtande utan var bara ett konstaterande av fakta.

Om det inte fanns någon grund för det jag skriver om så skulle jag ägna mig åt andra roligare saker, var så säker!

Jag tycker att allt du skrivit bekräftar det jag uttryckte i mina tidigare inlägg och jag är nu ännu mindre sugen på att delta i något evenemang eller dylikt eller ens vara medlem i föreningen. 

Denna diskussion är avslutad för min del och jag ångrar att jag ens tog upp mina tankar och känslor. Jag har inte haft som avsikt att förstöra för er nya medlemmar som tycker att det är roligt i föreningen och som trivs och jag önskar er lycka till med era ponnyer.

RC71
0

#39 Du svarade aldrig på min fråga.

Jag har aldrig hotat någon, och kommer aldrig att göra.

Biggan3rd
0

Jag tycker fortfarande att det inte ska vara tillåtet att ljuga på iFokus.

hemligaklubben
0

SUCK.

Biggan3rd
0

Se där SCS styrelse har fått sitt eget nick. Passande dessutom!

ambo
0

Biggis, trevlig Valborg i alla fall Glad

Biggan3rd
0

En liten sång att sjunga vid brasan för Ambo och strutsklubben.

Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min. Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min. Munnen den ska skratta och va gla. Munnen den ska sjunga tra la la. Munnen har du fått för du ska tralla la la. Sudda, sudda bort din sura min

lil-sis
0

#45 Är man struts för att man inget märkt? Intressant.

Och vem är det som är sur egentligen? :)

colleen
0

Jag har bara en allmän fråga och det är hur vet vi att biggan, 7223 mfl varit/inte varit på årsmöten mm?

~Jag tror på ödet~

Clancy
0

Tyckte mig tidigare läsa i någon annan tråd att denna trådskapare "nr 3" numera sköter sig alldeles utmärkt och skrev intressanta inlägg, tycker ni fortfarande det ? ObestämdRynkar på näsan

Personen kan inte själv engagera sig och "röja upp" i det den anser vara fel. Inte tala om vart problemen ligger heller utan en elak och ironisk underton, i stort sätt alla inlägg, används istället för att reta upp folk… Rynkar på näsan

Är det verkligen så illa ställt med SCS så får ni väl ge er ut och demonstrera imorgon då, får vi kanske se skyltar med "bojkotta SCS/RC71" i tvrutan kanske… Obestämd

Lille
0

Fy farao vilken sandlåda!! Har ni inget liv? Lista konkreta klagomål och använd sedan energin till att göra något konstruktivt åt problemen. Godnatt

Biggan3rd
0

Den här tråden handlar om att inse problemet. Först när man kommit till insikt om det kan man göra något åt det.

Carrick
0

Ok, det handlar enligt TS om att inse problemet……

Att det finns motsättningar, det har jag förstått…

Mellan vilka har jag till viss del förstått…..

Vad som är orsak till motsättningarna har jag också till viss del förstått……

Dock blir det svårt att förstå problemet, vidden av det hela, vad har hänt, vem har gjort vad eller inte, eftersom det aldrig riktigt framgår….. allt blir bara spekulationer….

Förstår att TS med flera råkat ut för saker som sårat/skadat dem, fått dem att tappa tron på SCS som organisation…..

Förstår också att TS kan ha svårt att skriva här om vad som har hänt den egna personen eller andra, eftersom det då är svårt att behålla sin och andras anonymitet.

Detta är ngt som de har sin fulla rätt att behålla, vilket vi inte får glömma!

Samtidigt är det här du/ni valt att ta upp problemet……

För att förstå problemet måste man bla:
-veta problemet.
-veta hur problemet uppstod.
-veta hur problemet uppfattas av de inblandade

Allt för att kunna förstå och kunna gå vidare för att hitta en lösning.

För jag antar att det är en lösning på problemet TS vill ha….?

Biggan3rd
0

Bra, ytterligare en person som insett att det finns problem.

Vad som är problemet tål att diskuteras. Det finns ett stort missnöje som har gått så långt att connemarauppfödare/ägare inte engagerar sig i föreningen och tom struntar i att lösa medlemsavgift. Varför vänder de föreningen ryggen?

Förutom att bli kallad både det enda och andra finns det inget som drabbat min personliga vinning (som jag märkt) men samtidigt har jag inte mycket att förlora. Jag har heller inte startat denna debatt för egen vinning. Jag har har levt så länge att jag fanns med på den tiden som egoismen inte var rådande riktmärke och man kunde engagera sig i en ideell förening ideellt.

Jag tror att problemet är att SCS styrelse i så stor utsträckning arbetar i egen sak och inte för föreningen och rasens bästa. Om vi hade en styrelse som arbetade för föreningen och rasens bästa skulle vi ha representanter som t ex:

• Representerade SCS på SPAF, SH och på de internationella connemaramötena.
  • Såg till att sprida arrangemangen över Sverige, istället för att arrangera grejer som passar dem själva och deras egna hästar.
  • Inte hittar på nya regler som gör det dyrare och svårare att få en hingst godkänd, men undantar styrelsemedlemmars egna hingstar och sedan ljuger om orsaken. Läser och följer föreningens stadgar
  • Inte drar på sig allvarlig kritik av revisorerna
  • Inte bränner föreningens pengar.
  • Snabbt och för alla redovisar tillgänglig statistik även om den inte är smickrande för styrelse ledamöternas egna hingstar.

Jag har förslag på hur man skulle kunna jobba vidare men det tar jag när styrelsen inser och erkänner att föringen har problem och visar vilja att göra något åt detta. Vad har SCS gjort? Jo de kom på den briljanta idén att stryka icke medlemmars länkar på hemsidan. Kom en enda medlem tillbaka efter detta straff?

Carrick
0

Vet inte om det jag säger är att det finns ett problem, men om din vilja är att vi ska inse problemet krävs mer fakta.

Motsättningar däremot, det inser jag att det verkar finnas…. sen mellan vilka eller på vilken nivå eller vad det handlar om……?

Biggan3rd
0

Jag tycker att motsättningarna är ett problem.

Murgard
0

#48 Vi har något gemensamt, Clancy..

Biggan5th
0

Ridsport nr 23/2010 Avel sidan 7.

Sassenach
0

#56 Är det det senaste numret av ridsport du syftar på?

[AlphLauren]
0

#57 det borde vara det, avelsbilaga?

jag som inte har ridsport eller kommer kunna få tag på på hela helgen, kan någon säga vad artikeln handlar om?

Biggan5th
0

Jag har blivit avstängd här så många gånger och skulle säkert bli det igen. Skriver därför inget mera. Tidningen finns att köpa i handeln på tisdag skulle jag tro.

ambo
0

Jag har det aktuella inscannat. Den som vill ha det på mejl kontakta mej!

[AlphLauren]
0

Jag hittade ridsport för 20:- på globen ikväll och har nu läst….

Sassenach
0

#56 Det är ganska gamla nyheter, tycker dock att den var intressant att läsa. Men jag tycker sidan 6 var mycket intressantare.

Colleen och Akerberg borde inte SCS hemsida vara uppdaterad? Med ny "rolig" info?