vad för bett? :)
vad tkr ni man ska ha för bett till en ganska het häst? hon är för 90% av tiden snäll när man rider ut, men hon blir så otroligt hyper när man galloperar så de tar nästan 50 m o stanna! :O
vill ändå inte dra sönder hela hennes mun!
just nu använder jag bara ett vanligt tredelat bett och tror hon nästan alltid haft de.. Jag ska träna mer på att hon inte ska bita tag i bettet, men var inte längesen jag fick henne, o vill kunna rida ut helt utan problem..
I början funderade jag på pessoabett, för min kompis har, men nu när jag hört allt om att dom ger dubbla signaler (osv…) så vill jag nog inte ha de! :O
men vad ska jag ha då? hon är väldigt "hård" i munnen, o gapar gärna med de nya tränset! men hon märker då inte av bettet.
vad skulle ni rekomendera? :)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Har du möjlighet att prova dig fram, låna bett, så gör det.
Vi har Pessoa när vi ska ut o rida och galoppera flera stycken, för annats får vi inte stopp på vår madam. Har hört så mycket negativt om det, men på henne fungerar det. Och numera är det inte ofta det används, då vi lärt känna henne bättre och hon lyssnar bättre.
Köpte av hästtandläkaren en pelhamstång i gummi som skulle vara sååå bra. Det tycker hon inte alls om, hon bara kör upp huvudet och slår.
3 delat med D ring vid lugnare ridturer eller dressyrarbete och ett rakt bett har vi också. Det raka fungerar jättebra tycker både jag och dottern, det har nog blivit favoriten.
Jag skulle nog fundera på varför du inte kan stanna henne. Att slita och dra i munnen är inte bra oavsett vilket bett du har. Bettet är ju till för att förfina hjälperna. Ingen häst mår bra av att man drar den i munnen, det är ett väldigt känsligt område som kan ta stor skada om man missbrukar bettet.
Jag skulle lära in så att hästen kan stanna genom att du böjer henne i halsen, sk one-rein-stop. Då tar du bort kraften i bakdelen.
Det är en nödbroms när inte sitshjälperna ufungerar. På så sätt får du henne att stanna för vikthjälper och inte för att du drar henne i munnen. Träna med tex en repgrimma att böja hästens hals så mycket så att du kan nå att klappa henne i pannan. Gör detta åt båda hållen och när hon fungerar att stanna så i skritt så gör du det i trav och galopp. Börja på ridbanan. När du sedan är ute i skogen gör du samma sak. Träna att stanna henne i skritt först och sedan trav och galopp.
Om man måste använd bettet för att kontrollera hästen har man missat någon del i grundutbildningen.
#2, jag kan redan klappa henne i pannan för hon är inte så stor :) men ja kan försöka… fast har varken paddock eller ridhus, så är bara skogen/gärdena som får funka.. såvida jag inte tränar i hagen:P
men tror de inte går o stanna henne när jag mest inte ridit henne på länge, hon blir så otroligt glad o vill då inte riktigt stanna, utan mer springa av sig..
Min häst är super att rida ut på själv och stannar men när jag rider tillsammans med andra och vi galoppar så blir han tokhet och ska tävla. Jag får inte stopp på honom utan att sitta och blåhålla honom = ingen rolig ridning för nån av oss.
Hade jag varit du hade jag provat ett jaktkandar/kimblewick. Det är en väldigt snäll stång och du kan välja att ha tyglarna på 3 olika lägen, det snällaste är att ha tygeln i hela ringen som ett vanligt bett. Blir ändå lite hävstång beroende på bettets utformning och kedjan under hakan (sätt ett skydd under hakan för att göra ännu snällare).
Många hästar fungerar väldigt bra på detta bett!! :)
#4, haha okej tack de låter bra :) får väl pröva någon dag framåt våren ;)
rider inte mkt nu på vintern, så känns onödigt att skaffa bettet nu;)