Vad händer i SCS
..måste bara slänga ut den här brandfacklan. På mötet i Linköping 12 dec lämnades ju namnunderskrifter vilket ska medföra ny föreningsstämma.
Nu sitter vi i ett limbo där revisorerna inte hörs av, ingen stämma kallas till och ja - ingen beslutande styrelse!
Hemsidan är totaldöd, connemara-nytt kommer inte och styrelsen finns inte. Samtidigt har avelsfrågan dragits igång ambitiöst med avelsbloggen.
Vad i h-vete är det som pågår? När blir det extra föreningsstämma? Nån som hört nåt?
Just nu mejlas det en del via connemara-östmejllistan. Fler som undrar?
Jag undrar om det är värt att lösa medlemsskap för 2011? 
Ser på SPAF´s hemsida att det finns datum för hingstpremiering för en del raser, men (av förklarliga skäl) inte för connemara. Vad tror ni? Blir det en hingspremiering i år?

Håller med Ambo!
Nu börjar de här tramset med SCS gå för långt, ska vi ha något connemarasällskap el. inte?
Här betalas inget nytt medlemskap förrän men får några garantier för SCS överlevnad…
Kanske dags att bild en helt ny connemara avelsorganisation!

Hej!
Revisorerna kanske inte är helt medvetna om att de kan bli stämda av medlemmarna i föreningen om de inte kallar till extra föreningsstämma.
Connemaranytt dröjer pga det har beslutats att de som är kvar i styrelsen och revisorerna skall läsa korrektur och en utav dem har tydligen inte hunnit med att läsa än. Dessutom tycker de att delar av det som skrivits i Connemaranytt är upprörande och måste skriva en replik på detta.
Vad jag börjar fundera på är vad tjänar de på detta förhalande?
Får hemsidan uppdateras hur som helst?
Jag kommer betala mitt medlemskap, för att ha rätt att rösta och göra min röst hörd i tyckandet om föreningens framtid! Tycker att ni som tvekar bör fundera på att göra detsamma, om inte så för att säkerställa att det finns tillräckligt med medlemmar i SCS för att vi skall kunna bli en egen avelsorganisation.
Jag hoppas på en snar lösning av detta problem och att dessa frågor om Hingstpremieringen kan besvaras!

Jag kommer också att betala medlemskap för 2011. Det är ju bara som medlem man har möjlighet att påverka. Och att starta en ny förening tror jag inte är rätt väg att gå. Om bara revisorerna kallar till en stämma så att det kan väljas en ny styrelse så kan den börja arbeta igen. Det som är frustrerande är att det inte gjorts så än. Det borde verkligen vara högsta prioritet kan man tycka. Ingenting kan ju hända som det är nu och våren (med tex hingstpremieringstid) närmar sig med stormsteg…
Vad det gäller hemsidan så är det förstås somligt som måste gå genom styrelsen, men inte allt. Tex nyheter och notiser kan ju vem som helst tipsa om. Men webmastern behöver få reda på vad som händer för att kunna skriva om det.

De kommer inom kort att skrivas på hemsidan om vad som händer och hur de ligger till.
Jag kommer oxå betala. SCS måste fortleva!
Om det är så att nyheter ska godkännas av den kvarvarande styrelsespillran så kmr inget av vikt att uppdateras förrän ny styrelse bildats. Dvs vårt möte den 12e Linköping står det inget om exempelvis.
ej heller står det ett jota om vår blogg ang avelsorganisationen? Jag har tipsat webmastern om det med länk.
Däremot saluannonser förs in..
#4 tror det är taktik med förhalandet. Skriver bara privat om det - annars åker man väl på hotmejl o dylikt!

Med allt skitsnack och pajkastning som sker i denna förening utan vetskap av anledning till agerande, så känner jag att de dags att byta ras till en med trevliga människor och trevligt bemötande. Tror ni på fullaste allvar att ni gynnar rasen så som ni håller på?! Tror ni att hästköpare vill köpa en connemara med en så dålig stämning i föreningen!
#nä, det är sant Lisa T. Vi får skriva lite trevligare. De flesta av oss vill nog bara väl. Vi har olika erfarenheter bara - som påverkar.
Men - Om inte vår hemsida uppdaterar (det är snart 1 månad sen mötet Linköping) så är det inte så konstigt om det ´blir debatt här? Den viktiga diskussionen om vår framtid borde väl ut på hemsidan osv?
Annars sätts ryktena i rull och några vet ngt och andra inte osv.
Vi får väl avvakta info, stämma och ett bra connemarasällskap!
Jag kan inte sälla mig till skaran otrevliga då jag inte har varit med på något möte då jag inte löste medlemskap för 2010 (för att jag bodde i Åre och aldrig skulle ha möjlighet att vara med på några evenemang det året).
Jag har en valack som inte går att avla på så mitt största intresse ligger i att RIKS blir av och andra utställningar under SCS, för att jag tycker det är KUL att åka på evenemang med min valack.
Men ridklasser kan jag säkert få vara med på hos welsh eller nf och ponnyutställningar för alla raser finns det andra föreningar som har. Därav att jag undrar om det är värt för MIG att lösa medlemskap.
Jag kommer antagligen att göra det för jag vill ju att SCS ska fortsätta och anordna. Men som du säger, med så dålig stämning som jag hört att det varit på möten så undrar jag om SCS har något hopp kvar eller om det är ett sjunkande skepp?
Om mina 300kr kan vara det avgörande så fine, jag betalar. Men jag tror inte pengarna är det egentliga problemet….
lägger ut länk till avelsorganisationsfrågan här då:
http://connemaraponny.blogspot.com/
där pågår en debatt under Frågor och svar
Ambo,du skriver at det ikke finnes en beslutande styrelse,helt rett,og dette fordi noen mennesker ikke tar ansvar og löper hjem når man möter motgang. Kanskje det er lettere og kaste brannfakler bak et psedume enn å stå for sine handlinger?
alla som var med på det utlysta mötet vet hur det hela ligger till. det är klart att vi ska värna om vår förening, bet medlemsavgift,hur ska vi annars få den styrelse vi vill ha.
det bästa sättet att få insikt är att GÅ PÅ MÖTE, då får man bra insyn. kan man inte själv gå, ta info av någon vän som går.inte på detta sätt, med en massa lösryckta meningar och sanningar. där det verkar som hela föreningen håller på att rasa, så är det naturligtvis inte. utan det finns många krafter som arbetar tillsammans för att lotsa det hela på rätt köl. i sann demokratisk anda.
#13 bra talat.
Det finns så många vettiga connemarafolk så allt kommer ordna upp sig!
#13 var det menat till mig? jag kände mig lite träffad i alla fall 
Jag har hört från vänner som var där och inte bara här. Men är det inte superbra att det finns diskussionsforum där man kan hålla kontakt och få reda på mer från mötet på detta sätt?
Det skrivs ju väldigt dåligt på hemsidan, jag läser och läser men tycker allt är luddigt och man formulerar sig på många konstiga sätt. Känns som att det är för att undvika eller linda in det man egentligen vill ha sagt för det kanske inte är så bra för föreningen…
Jag är som sagt inte intresserad av avel och det känns som om mötena handlar mest om det så det är inte värt för mig att sitta och bila och boka in på vandrarhem osv osv för att gå på ett möte
Och som vanlig medlem (när jag har varit det och när jag kommer vara det 2011) så hoppas jag ändå att jag också ska få reda på vad som händer på mötena?!
det är inte menat som någon pekpinne till någon. det är bara ett stort problem när mötena börjar föras utanför mötena. alla har varit på barnkalas och suttit i ring och lekt den där viskande leken. det som börjar med ett ord slutar ju alltid med ett annat. människor upplever oftast saker på olika sätt.
man har ju alltid ett skäl varför man inte går. att hemsidan är lite dåligt uppdaterad behor nog helt enkelt på den fn lite fastlåsta situation vi har och det är massor med arbete för vår valberedning i dagsläget. men allt kommer att klarna, det kommer att lösa sig är jag helt övertygad om. det har startats en blogg av den arbetsgrupp som valdes på mötet. där kan man gå in och läsa om deras vidare diskussioner och man kan aktivt delta eller ställa frågor. den hittar ni på www.connemaraponny.blogspot.com , de vill inget annat än att skapa dialog med oss medlemmar.
så det är okej att diskutera på bloggen men inte på ett connemara-diskussionsforum.. okej
läser dåligt ser jag, men det skadar ju inte att pr lite för den. försök också sprida till alla era connemaravänner så gott ni kan. ju fler medlemmar som läser och tycker till, ju enkalre blir det kanske då för vår valda grupp.

#17 vad jag tror att opalen vill ha fram är; att de som inte är medlemmar på denna sida har möjlighet att diskutera där.
På den sidan finns all info arbetsgruppen hittat om frågan gällande avelsorganisation (i byrokrat språk men ändå).
Man kan mycket väl diskutera frågan både här och på bloggen, men på bloggen kan man få svar på alla "dumma" frågor. Jag har nämligen inte sett att medlemmarna i arbetsgruppen är aktiva här.
Jag vill än en gång ge min eloge till den gruppen som startat bloggen och gett de medlemmar som är intresserade möjlighet att enkelt hitta informationen om frågan gällande avelsorganisation.
Åter till vad som händer i SCS:
Ur min personliga synpunkt (säkert fylld av faktafel, rätta mig gärna)
- JAG tycker att det har varit lite hemligt allt som har med SCS att göra. Jag skulle tycka det varit trevlig att få veta detta om Avelsorganisation, eller bara få veta att styrelsen håller på att arbeta med frågan. Det har pratats om på fler årsmöten om att göra en inloggning på SCS hemsida, för mer medlemsinformation. Den har ännu inte dykt upp. (Det första jag hörde om det var 2008 om jag inte minns fel.)
- Allt tjafs på mötena; håll er till sakfrågan i diskutionen och var tyst när andra pratar. Det är bara respektlöst att sitta och ha långa konversationer när någon försöker berätta något (hur skulle du reagera om någon gjorde så mot dig) Vänta tills folk pratat klart eller be om ursäkt när du avbryter. Mötet i Linköping har varit det mest "väluppfostrade" mötet som jag varit på inom SCS.
- Lägg av med "pajkastning" och skitsnack bakom ryggen på folk, är ni 6 år eller vuxna människor? Kommer ni inte överens privat, håll er till sakfråga och skit i att ta den privata diskutionen genom föreningen, eller huvudtaget. Kom överens om att ni inte är överens och jobba för FÖRENINGENS bästa!
Nu har jag öst ur mig en del, om det inte passar att den ligger här radera det!
Caroline Aronsson, medlem i SCS och "endast" valackägare.
Caroline - jag håller med dej till fullo! Det där med inloggningen borde bli verklighet med nya styrelsen - snarast
AlphLauren: såklart får vi diskutera allt här - vad har vi annars det här forumet till? Det måste väl få va högt i tak här tkr jag
Avelsbloggen och ifocus har samma publik - man får zappa mellan 
Hälsningar Ulla- en annan valackägare

Nu har det kommit upp info om ett årsmöte relativt snart!
Ingen kallelse än, men verkar som att den förhoppningsvis ska komma nästa vecka.

#19 & 20. På den tiden jag var involverad i SCS hemsida rekade jag lite angående lösenordsskyddade sidor. Dels kollade jag vilka föreningar som hade speciella medlemssidor. Då var det av de svenska ponnyföreningarna ingen som hade det och av de internationella connemaraföreningarna endast Australien. Jag lyckade inte få någon klarhet i vad för medlemsinformation som önskades ha lösenordsskyddad och då tyckte jag att det var lika bra att avvakta.
Men det är bra att årsmöte är på gång. Hoppas att många har möjlighet att ta sig dit.
Man kanske borde betala avgiften och ta sig till Jönköping även om det inte direkt är runt hörnet.
Har inte connemara nu men tanken är att det ska införskaffas ett sto om ett par år och då är det ju bra om det finns en fungerande förening 
Jag har betalat nu och kommer befinna mig i jönköping på utsatt datum med spänd förväntan! 
Fast jag åker nog mest för att få vara med på dessa beryktade möten
och för att fatta vad som egentligen händer. Jag är ju inte så inbiten i själva aveln…

Jag har också betalat och hade jag fortfarande bott i Linköping hade jag åkt, men att flyga ner från Trondheim är tyvärr lite för dyrt och besvärligt till och med för mig. Men jag hoppas (och faktiskt även tror) att det blir ett bra möte och att det kan väljas en ny styrelse som kan dra igång arbetet igen.

Om någon kommer med tåg så hojta så kan jag nog hämta på stationen i Jönköping!
~Jag tror på ödet~

Vill bara meddela att någon bytt lösenord till hemsidan, alltså kommer jag inte åt den längre.

#27 Det låter helt sanslöst!!!
#27 Det är verkligen sanslöst! Någon har ju något att dölja i alla fall, vilka har tillgång till hemsidan och dess lösenord??
Kommer bli ett verkligt intressant möte…. Månne man få ta med sig datorn och blogga direkt eller? 
Vad är det som är så farligt med den föreningsstämma där det inte fattades några avgörande beslut???
Är det verkligen värt så mycket att få bort protokollet att man stänger av webmaster eller finns det någon annan bra förklaring???
Förstår man inte att om denna föreningsstämma "inte har hållits" så är det än allvarligare att man inte kallat till den föreningsstämma som medlemmarna begärt för alltför länge sedan!!!
Medlemmar! Se till nu att komma på årsmötet så att vi kan få demokratin i föreningen att fungera!!! Så här kan det inte fortsätta!!!
Men HJÄLP detta var ju helt otroligt! ja - ut med protokollet bara på andra ställen!! Vi kan ju förresten starta en SCSblogg och lägga ut det där.
Publicera bara!!
Okej - de (2?) som stängt sidan och censurerat innehållet borde kunna träda fram här!! Någon data hacker i släkten kanske?
Är det Biggan, Bull, Indira Gandhi och kompani eller??
Upp till bevis!

Vi som inte varit medlemmar så länge i SCS fattar ingenting! Har ni haft problem länge i SCS? Man kan ju tycka det är konstigt att personer som inte alls jobbar för rasens främjande hamnat i styrelsen på viktiga positioner.
Jag hoppas också på en snar lösning och den här gången måste vi få in folk i styrelsen som jobbar för connemaraponnyn och inte ser arbetet som något man gör av egenintresse. Den nya styrelsen måste nog också vara lyhörda och ödmjuka och lyssna på alla medlemmar

#29 Kassören har tillgång till nödvändiga uppgifter för att ta sig in på hemsidan. Uppgifterna har lämnats vidare.
Annars är det bara jag som har lösenord (hade)
#33 Men jag kassören har ju avgått.
#34 Nä!? Nu är hon tillbaka som kassör igen, enligt SCS hemsida. 
Våran familj har varit medlemmar i över 20 år, vi är inte så aktiva längre på avelsfronten pga av mammas sjukdom men vi har ändå varit medlemmar för vi tycker om rasen och tycker SCS har varit en trevlig förening.
Har följt "intrigerna" på detta forum och i SCS och nu är det värre än värst , att gå in och ändra lösenordet för webbmastern för att ta bort protokollet!! man får stå för det man gjort och kan man inte inse det så…, det som skrevs i protokollet förklara en hel del om vem som är skyldig till det mesta i SCS enligt mig i allafall, hoppas många medlemmar hann läsa protokollet innan det togs bort, som sagt stå för det man sagt och gjort och inse att man inte passar för sitt uppdrag.
Hoppas att det blir nytt friskt blod i SCS Styrelse med personer som vill medlemmarnas bästa!!!
Hoppas att kunna åka på årsmötet och hoppas att så många som möjligt gör det!!

#35 Efter föreningsstämman fick jag uppgiften om att hon skulle bort (vilket jag gjorde), sen flera veckor senare fick jag mail från (fd?) kassören själv att hon inte ska bort. Jag hann lägga in henne med namn och telefonnummer. Nu har någon annan lagt till även adressen samt tagit bort att hon hoppat av på egen begäran.

Protokollet från mötet i Linköping finns på connemaraponny.blogspot.com för alla dem som vill läsa det!

http://www.connemaraponny.org/extraforeningsstamma.pdf Nu (20:18 12/1 2011) fungerar denna fortfarande…

"Registrator och stamboksförare: SCS har för närvarande ingen som registrerar och stambokför. För akuta ärenden kontakta enligt jordbruksverkets rekommendation SH Kansli, telefon 0511-672 00 "
Ovanstående har jag inte heller lagt ut
är ju inte klokt detta!
Personen styr hela SCS nu alltså!! Hur kommer man åt detta innan årsmötet?
#38,39bra!
#40 ?? What? Hur? Har avtal skrivits på i lönndom nu??
Ring dit allihop och fråga vetja! Nyfiken vem som svarar!
#32 Nejdå, det har inte alltid varit så här. nog har det funnits olika åsikter, som det vanligen gör bland hästfolk, men det här liknar parodi…
Jag vill i alla fall påstå att när vi har haft aktiviteter har jag alltid upplevt det trevligt. Vi har också fått jättemycket tack och beröm för våra kombinerade riksutställningar och connemaramästerskap. Särkilt bland nya deltagare som varit så förvånade att så många okända gratulerat om det gått bra och hejat på även om det inte gått bra. Jag var dock inte med i somras, men det var säkert bra.

Jordbruksverket har gett SH i uppdrag att sköta alla akuta passfrågor för dem som har hästar som egentligen ska registtreras i de föreningar som ännu inte har fått sitt godkännande som avelsorganisation av Jordbruksverket. Dessa pass får raskod 10 och kan sedan stämplas över till rätt raskod när föreningarna har löst frågan kring avelsorganisationsansökan. Detta är för att man måste kunna få pass till sin häst om den tex ska slaktas (det kallas därför nödpass). Vi behöver inte msstänka att hela SH skulle gå totalt överstyr utan de problem vi har i föreningen är enbart pga ett litet antal personer som inte har förstått sina befogenheter och därför har gått för långt.
Det är därför otroligt viktigt att så många som möjligt sätter sig in i sakfrågan och kommer på årsmötet och röstar bort de personer som nu missbrukar medlemmarnas förtroende.

Jag hoppas att det kommer många till mötet så vi kan få ordning på det här.
Och som sagt innan, kommer någon med tåg så hojta till. Det är en bit ut till Tokeryds Herrgård från Jönköping City.
~Jag tror på ödet~

Det är som en actionserie från TV det här.
Har svårt att tro att det är okej. Undrar varför kassören ger ut VIKTIGA lösenord till icke medlemmar….
~Jag tror på ödet~

Kassören (Lotta Mårtensson) vägrar fortfarande ge mig koden, utan hänvisar till Dan-Axel Danielsson som tydligen är den som utan tillåtelse tagit över hemsidan.
# 48
Det är så barnsligt, vägra ge ut lösenordet till den utsedda webmastern, och vad har Dan-Axel för rättigheter att bara gå in och ta över hemsidan????
Bort med dessa oseriösa personer och in med vettiga, åter igen hoppas jag att så många som möjligt kommer till årsmötet och att det blir ordning på allt igen (förhoppningsvis!)
Helt otroligt!!!! Som jag skrev tidigare; detta kan inte vara förenligt med Svensk lagstiftning att gå in och ta över hemsidan och stänga ute utsedd webmaster för att få kontroll över vad som publiceras!

Tack alla engagerade medlemmar som kommit in med så många förslag till valberedningen! Vi tar gärna emot fler och hoppas att så många som möjligt tar sej till årsmötet!
Ridsport idag kan man undra över. Suck.
Godnatt.

#49 Kan det inte vara så att han anser att webmastern inte går att lita på. Iom att hon gick emot styrelsens begäran lade tillbaka protokollet från mötet i Linköping.
Inget ont mot dig Lina, tycker det var modigt av dig att göra den ståndpunkten. Men jag anade att detta skulle bli resultatet
.
Jag säger inte att jag stöder hans beslut, bara att jag kan förstå resunemanget bakom.
Är det någon som kan lägga upp artikeln, Ambo syftar på?
nu är det ju så att vi inte har någon styrelse, det bestämde mötet, vi har endast ett par ledamöter kvar, antalet verkar variera från dag till dag, och två revisorer. det finns ingenstans i våra stadgar att man kan agera på detta sätt utan medlemmars medgivande. starka tjejer som lina, som oförskräckt arbetar för vår förening genom att försöka hålla informationen öppen, är ett föredöme för andra.
men med maktfullkomlighet kan man sträcka sig att utföra det mesta. man har en slags inneboende tro på sig själv att detta sätt, som de nu fortsätter sitt nedtrampande av vår ponnyförening, är deras fulla rätt. kanske tanken hos dem är, att vi andra har bara inte kunskap att inse detta.
men snart kommer vårt årsmöte, det är vår chans att nu visa hur en demokratisk förening går tillväga, man röstar och väljer människor som förstår en demokratisk ordning och bara vill att vår förening ska komma framåt i en demokratisk ordning för sina medlemmar. DETTA ÄR VÅR CHANS!
Jag jobbar den helgen, finns det något sätt man kan ge en annan medlem mandat att rösta åt en?

#54 Måste bara påpeka att VI medlemmar röstade in dessa personer i styrelsen.
I mina ögon har vi styrelse medlemmar som vi valt kvar, dessa är en del av styrelsen. Styrelsen är inte beslutsmässig, helt riktigt.
Men är inte medlemmarna i styrelsen mer eller mindre Linas chefer? Har även för mig att ordervägran är saklig grund för uppsägning.?
Jag ser ingen vits att fortsätta diskutionen. Kommer ta lärdom av de erfarenheter jag fått och gå på årsmötet för föreningens bästa.
Caroline Aronsson.
Hade ingen möjlighet att skanna in artikeln nu men såhär står det
Ridsport har tidigare berättat om svenska connemarasällskapets problem med avhopp ur styrelsen. En extra föreningsstämma skulle hållas i december för att komplettera styrelsen, men eftersom stämman inte var stadgeenligt utlystkunde inga nya styrelsemedlemmar väljas in.
Efter det har ytterligare personer lämnat styrelsen, där nu endast två personer kvarstår. Där med ligger Connemarasällskapet i revisorerna Ann-Marie Rydberg och Dan-Axel Danielssons händer. Revisorerna har kallat till årsmöte i början av februari. Efter kontakt med bland annat Jordbruksverket beslutade revisorerna att ett årsmöte där man väljer en ordinarie styrelse var att föredra framför en extra föreningsstämma med en tillfällig styrelse under en kort period. Inte minst med tanke på omorganisationen av avelsorganisationer, där Connemarasällskapet har avvaktat med sin ansökan.
Om Webbmastern är vald till sin uppgift på en föreningstämma kan naturligtvis inte styrelsen avskeda henne, utan detta måste rimligtvis göras på nästa föreningsstämma.
Om hon däremot fått uppdraget av styrelsen, kan de naturligtvis byta ut henne om de inte är nöjda med hennes sett att sköta uppdraget.
En annan intressant sak som framkommit i de ovanstående diskussionerna är föreningsstämman där man underkände kallelsen. Vid varje föreningstämma tas ju frågan upp om den blivit behörigen kallad. Rimligtvis blev väl kallelsen då godkänd eftersom stämman fortsatte. Då är det väl frågan om någon person som dessutom varit närvarande verkligen har någon rätt att klaga på kallelsen i efterhand. Blev kallelsen godkänd under pågående stämma måste den väl anses vara godkänd.
Det här är annars ett problem som annars inte går att komma runt. Någon medlem kan ju alltid efter en stämma vars beslut vederbörande ej är nöjd med att underkänna den, med hänvisning till att någon enskild person ej fått sin kallelse, eller åtminstånde inte fått den i tid.
PÅ så vis skulle ju allt föreningsarbete kunna bli omöjligt.
Ett säkrare sett är ju i och för sig att man skriver in i stadgarna att föreningsstämma skall kallas via annons i någon tidning, vanligen post och inrikestidningar. men då gäller det ju för alla att löpande hålla utsikt efter sådanna annonser, även för den händelse för att en extrastämma skulle kunna uppkomma vid något tillfälle utöver gängse tid.
Det gäller verkligen för närvarande på ett möte att tänka efter vilka i styrelse man skall ha. Det är inte alls säkert att de största uppfödarna och de med det värsta munvädret alltid är mest lämpade.
KOm ihåg att det räcker med att en enda medlem begär sluten votering så skall det ovilkorligen också vara det.

#58 Webmastern är (så vitt jag vet) inte vald utan ombedd av styrelsen. Bra poäng med sluten votering. Värt att komma ihåg helt klart.
#53 och #56 Kan bara hålla med.
Däremot kan jag tycka att lite kommunikation med sagda webmaster hade varit trevligare än att bara låta henne upptäcka att någon ändrat lösenord bakom hennes rygg.
Och lite mer information på hemsidan om vad som pågår hade inte skadat heller. Jag tar hellre information från källan än ryktesvägen så att man vet säkert vem som säger, gör och tycker vad.

Jag får bara huvudvärk. Sandlådenivå.
Vad jag funderar över här vilken roll revisorerna har tagit sig, efter att styrelsen avgick. Det är väl igentligen inte Revisorernas roll att utgöra reservstyrelse i ett sådant här läge.
Det som framförallt är viktigt för en revisor är att se till att han själv inte på något vis blir delaktig i några beslut, för det skulle faktist innebära att en jäv situation uppstår, han får ju själv granska sitt eget arbete.
Om nu sittande revisorer på något vis har varit involverade i föreningens skötsel under sista tiden är det nog definitivt lämpligt att välja helt nya revisorer på kommande Årsmöte, just för att upprätthålla en oberoende granskning av vad som skett under sista tiden.
En annan fråga är om föreningsstämman (medlemmarna ) bör vara ristriktiva med att bevilja ansvarsfrihet för de som varit förtroende valda under det gågna året. Om så sker blir det ju ett hinder att ställa någon till svars därefter.
Det står på SCS hemsida nu, eller i alla fall en del av deras tagna ansvar fram till årsmötet (som vi hoppas ska bli stadgeenligt kallat till, vi måste ha breven i brevlådan senast 21 januari för att det ska vara riktigt).
Nu såg jag även att det kommit nytt på tidningen ridsports hemsida. Efter artikeln som fanns i deras tidning så har väl rättelser strömmat in gissar jag.

Vad vill vi med SCS?
En relevant fråga som vi alla medlemmar bör ställa oss. Svaren blir antagligen olika men när det gäller föreningsliv så är det ju så att man måste jämka man kan inte alltid få som man vill. Utan det är mariotetens tyckande som skall få genomslag. Har man en åsikt som man tycker är bra så måste man kunna framställa detta på ett sådant sätt att man får fler att tycka det samma.Om inte så får man acceptera att det.
En förening är som namnet säger just en förening av olika människor med olika åsikter,där vi måste vara beredda att ta och ge. Det som borde underlätta SCS arbete är ju att vi tillhör den Irländska moderföreningen och har direktiv att följa ( rätta mig om jag har fel )
Ett för mig skrämmande senarie är att SCS delas i två delar om vi inte kan komma överens. Vill vi det? Och i så fall till vilken nytta?
Så jag hoppas att så många av oss medlemmar sluter samman och kommer till Årsmötet i Jönköping 5 feb. Kom ihåg att det är då vi kan göra våran röst hörd och inte efteråt.
Ser fram emot ett årsmöte med bra och givande diskussioner där vi respekterar varandra och accepterar olika åsikter och till slut kan enas om en riktlinje.
PS: För mig är Connemara en ras vars allrounda egenskaper man bör värna om. Jag vill ha en connemara vars exteriör är sund, mentala status mycket god och som funkar lika bra som en god barnponny som en tävlings häst oavsett vilken diciplin man väljer ( utställning, fältävlan körning etc)
För mig innebär detta inte ngr motsatts förhållanden. För en vacker (enligt rasstandarden), snäll, väl hanterad och väl riden/ körd/ etc Connemara är fungerar lika bra i utställningsringen som på tävlingsbanorna som i stallet.
Tack för ordet!
KR
Ni skriver så mycket klokt här,men #64 äsikter "Ps" måste jag reagera på!
Jag är övertygad om att avlar man på två sunda individer får man den ponny du eftersträvar, men vi måste väl få fram connemaror som lockar fler ryttare än sk skogsmullar. Om man i stället även avlar på prestation får man en ponny som går att sälja till ponnyryttare som vill lyckas på tävlingsbanorna. Detta är ett jättebra sätt att få connemarorna mer efterfrågade och det vill vi väl alla? Vi får inte glömma att det är väldigt få procentuellt som ägnar sig åt utställning. Jag tror alla uppfödare är intresseade av att få sina uppfödningar möjliga att sälja.

#65 Jag är både ryttare och skogsmulle. Hur många % som statsiskt ägnar sig åt det ena eller andra vet jag inte. Finns det rapporter om detta?.
Men som sagt var så finner jag inget motsatts förhållande i att duktiga tävlings connemaror även gör sig bra på utställning, som skogsmulle etc och vise värsa.
För inte är det så att vi vill att våra ponnies oavsett ras skall se lika dana ut? jag tycker att det är viktigt att varje ras har sin egen särprägel.
Jag avlar gärna oxå på prestation o men tyvärr så är det inte lätt att hitta ryttare som vill/kan tävla de avelsdjur man har. Och då är det ju svårt att visa att även de hästar som är skogsmullar /visas på utställning också skulle fungera ypperligt på tävlingsbanorna.
PS: för att inte ovanstånde text ska förvilla är det väl bäst att tilllägga att jag för tillfället bara har ett Connemara sto (154 i mankhöjd) som tyvärr av olika anledningar inte har tävlat men mitt mål är att hon skall ut på tävlingsbanorna och även avlas på sen får vi se vad hon nedärver.
Men har ett bra lynne och enligt utställningsdomare ett rastypiskt utseende så då kan jag bara hoppas att hon även inom tävling och avel kan prestera så bra som möjligt.
Mitt mål är att genom avel avla fram connemaror som passar alla! Från skogsmullar till tävlingsryttare på elitnivå

Man måste sikta högt för att nå trädtopparna 
Några hästar som jag uppmärksammat på bla riks, och dessa har placerat sig i topp både i tävling och utställning
Hagens Rosmara
Hagens Bella
Lidens Mr Li
Det finns naturligtvis många fler fina hästar som går bra både tävling och utställning och jag tvivlar inte ett dugg på att de har gott temperament också, för det krävs av tävlingshästar på högre nivå :)

Dexter Leam Pondi har ju blivit BIS på franska riksutställningen och deltagit i EM… (nu är han iofs inte svensk, men ändå).
~Jag tror på ödet~
En ponny som Dexter Leam Pondi borde vara alla alla uppfödares dröm! Vilken ponny! Han har ju lämnat flera avkommor med strålande meriter som tex Ix de Laulne!
#66 undrar om det finns statistik på vad ponnyerna används till i Sverige. Nån statistik har jag inte hittat, men jag kollade på SvRF och av de ponnyer som har licens har 2657 tagit regionala poäng 2010 och ca 6700 har tävlat utan att ta reg. poäng, alltså ca 9300 ponnyer 2010. Sen kan du lägga till dem som inte har licens! Jag tror inte vi behöver ngn statistik för att veta att att de pnnyer som ställs ut är betydligt färre.
Jag har inget mot utställningar, tvärtom, men den hingst som bara visas på utställning och inget lyckas prestera själv är inget för mej!
Min erfarenhet är också att ponnyer i tävlingskondition får sämre poäng på utställning och att domarna gillar ponnyer med lite överhull.
Jag tycker vi ska avla på prestation och godkänd hingst som matchar ditt sto, som ocskå bör ha presterat. En bra utbildning av din unghäst och lite tur!

Nu har jag äntligen lyckats skrapa ihop pengar till medlemsavgiften som jag betalade precis. Hoppas jag får utskicket med Connemaranytt och kallelsen. Men annars måste den väl komma upp på hemsidan också?
Får man hojta till även om man inte kommer med tåg? Har lägenhet i stan men ingen bil…
Jag kommer befinna mig i Jönköping fr o m fredagen och har bil! Jag kan hämta upp folk *ska försöka låna brorsans GPS med mig*

Som sagt, jag är utan bil så jag blir gärna hämtad. Bor nära stationen så kan möta upp där om det är någon mer som kommer med tåg som inte kan ta sig till Tokeryd.

#71 Det ska vi nog kunna ordna
.
~Jag tror på ödet~
någon som fått kallelse?

#76 Nej, det ekar tomt i brevlådorna här hemma.
~Jag tror på ödet~
här också… och denna gången är det inte för att jag totalt misslyckts med att ragga på min brevbärare (så var det sist jag inte fick någon post på två veckor hahaha. dom bytte dessutom ut brevbäraren till en annan… hmm… sexuella trakasserier på gökvägen, vadå jag är missförstådd?! hahaha)

Jag fick ConnemaraNytt och kallelse idag. Rask postgång till Norge.