Frågor...
Nu har jag nog satt mig mitt i skottlinjen…
Jag har ställt en hel del dumma frågor den senaste tiden. Gällande hur stadgar skall tolkas, föreningsarbete inom idella föreningar och det här med avelsorganisationen. Jag har under dessa få månader har jag lärt mig mer om föreningsarbete än under de 26 år jag levat.
Så nu tänkte jag att om ni frågar, skall jag svara. Kan jag inte svaret skall jag fråga någon som kan och lägga upp det här så snart som möjligt.
Jag kommer inte peka ut personer eller svara varför en person gör som den har gjort, ENDAST fakta. Vill ni ha svar på varför en person gör som den gör, fråga personen och spekulera INTE!
Om ni inte är medlemmar på iFokus.se så kan ni maila mig: sassenach_best(snabela)hotmail.com
Bra att ha länk: http://connemaraponny.blogspot.com/
och stadgarna inom SCS: http://www.connemaraponny.org/
Jag skall göra mitt bästa!
Caroline Aronsson

Kan ju börja med hur ordalydelsen om kallelse till årsmöte och extra föreningsstämma skall tolkas.
Här kommer ett utdrag av stadgarna:
"Kallelse till årsmöte och till extra föreningsstämma skall ske brevledes minst 14 dagar före sammanträdesdagen. Föredragningslista skall vara bifogad kallelsen."
Nu är uttrycket "skall ske" lite gammalmodigt, men det betyder att: Kallelsen skall ligga i medlemmens brevlåda senast 14 dagar innan mötet. För att ta detta Årsmöte som exempel så skall kallelsen och dagordningen för mötet ligga i våra brevlådor senast Fredagen den 21/1.

Okay, I'll bite… 
Ska den ligga i brevlådan hos medlemmen eller ska den skickas då? Det kan ju vara svårt att garantera postgången ibland tänkte jag. Om det blir snökaos och hälften av alla medlemmar inte får den i tid för att de bor ute på landet… 
#1 Du gör en tolkning som inte framgår av stadgarna och vid en ganska vid utredning som vi gjorde inför stämman så såg vi att man inte kan tolka på det sättet. Vi har bland annat hört med ett företag som är rådgivare till ekonomiska föreningar, bostadrättsföreningar och myndighet som hanterar samfällighetsföreningar som också är lagreglerade och har samma lydelse som vi har i våra stadgar. Detta är föreningar som är reglerade i lag för att de normalt hanterar så mycket mer pengar. Där har de allra flesta samma lydelse i stadgarna som vi har. Någon förening har skrivit "medlemmarna tillhanda" men då har det alltså särskilt påpekats. I alla fall så har rådgivande jurister sagt att den enda rimliga tolkningen är att det ska postas då.
#1 jag är på
bra initiativ!
Säger som monsterpony, det är inte framme i lådan som gäller enligt våra stadgar. Det är när de skickats. Det var därför vår stämma var stadgeenligt utlyst den 12 dec enligt mötets deltagare. Typ hunden åt upp kuvertet, brevbärarn tappa posten osv
vi behöver verkligen förtydliga/uppgradera våra stadgar!

Eftersom jag inte betalt in medlemsavgift än så har jag hittills hållt mig utanför allt föreningsdiskussioner. Men läste det uppdaterade på SCS, och funderade.
Där står att "Hemsidan, liksom föreningens tidning, faller under styrelsen mandat och ansvar oavsett vem den löpande skötseln är delegerad till av styrelsen."
Hm för att undvika alla konstigheter och missförstånd om befogenheter etc skulle väl de som sköter det löpande arbetet med dessa kunna finnas bland styrelsens medlemmar?
Hur gör andra föreningar, någon som vet?
Att sköta det löpande arbetet med tex en webbsida kräver idag att man är aktiv och kan ta egena initiativ och välja bland den information som "alla" tycker ska finnas på webben. Ju nyare uppdateringar en hemsida har, destu högre upp kommer man i Googleträffarna har jag för mig, och självklart vill vi connemarafantaster att söker man på connemara och sverige så kommer SCS hemsida upp överst, sedan alla connemarastuterier och andra connemarasidor
.
Då det är orealistiskt att en webbredaktör själv ska sitta och leta information bygger det på att den personen får reda på vad som händer och kan ta egna beslut över vad som är intressant och relevant att lägga ut. Om nu styrelsen och webbredaktören inte är överrens om vad som som ska ut, kanske det krävs mycket klara direktiv över vilken sorts information som ska eller inte ska läggas ut. Allt för att undvika missförstånd. Det vet inte jag om SCS har.
Det gäller samma för en tryckt produkt, men då är ju den redaktionella tiden längre och det finns givna utgivningsdatum, eller man vet att den kommer ut med x nummer per år.
Jag har suttit med i en föreningsstyrelse där det inom föreningen finns två tidsskrifter och en hemsida, och under min tid i styrelsen hade redaktörerna stora befogenheter om innehåll och båda var adjungerande till styrelsen, varav den ena var vald till redaktör på ett årsmöte (detta stod i stadgarna har jag för mig). Hemsidan uppdaterades mycket sällan, men många hade åsikter om både utseende och innehåll, då var det en styrelseledamot som var webbredaktör.

En intressant sak är att styrelsen inte är beslutsmässig, men ändå är webmastern avsatt.
~Jag tror på ödet~
# 6
Mycket klok fråga ! ! !

En annan fråga är varför en EJ MEDLEM fick tillgång till hemsidan, när en utav "styrelsemedlemmarna" tycker att vi ska ha lösenord till våra MEDLEMMAR för att läsa dokument på hemsidan…

#2+3+4 Just nu är jag paragrafryttare och sätter min tilltro till två gamla föreningsrävar, 80+.
Ordet SKALL är det viktiga i frasen, det betyder att kallelsen skall vara i den kallades hand minst 14 dagar innan mötet. I mina ögon är frasen "medlemmarna tillhanda" ett förtydligande och förnyande av frasen "skall ske".
Jag skulle för att säkerställa att kallelsen går ut i tid, i den nuvarande situationen. Skicka kallelse, dagordning och Connemaranytt på tisdag med A-post(=levereras dan efter). Just för att säkerställa att posten kommer få ut den till så många medlemmar som möjligt den 21/1.

# 6 Har det krävts ett styrelsebeslut att tillsätta henne. Bör det finnas ett styrelsebeslut på motsatsen.
# 8 För att vara revisor åt SCS behöver man inte vara medlem i föreningen. På denna sida finns det mer info om vad revisorerna skall göra: http://www.skatteverket.se/fordigsomar/forening/foreningscivil.4.18e1b10334ebe8bc80002091.html

#10 Ett styrelsebeslut på att avsätta henne kan inte tas eftersom det inte finns en beslutsfattande styrelse.
~Jag tror på ödet~
Er förening har tagits över av revisorer för att kunna styra sina intressen.
Jisses det är häpnadsväckande att se denna parodi.
Jag bara ler . .. . För det här är parodi av klass.
Ja då vet ni vad ni har att göra !
Stå på er. Ta över er förening, om så ni måste slåss för saken via media.

"Extra föreningssammanträde hålles då styrelsen så finner erforderligt eller på skriftlig begäran till styrelsen undertecknad av minst 10 procent av registrerade medlemmar föregående år."
Detta betyder att en extra föreningsstämma som är begärd utav medlemmarna, INTE behöver ett styrelsebeslut om att en kallelse skall gå ut. En styrelse som inte svarar på medlemmarnas upprop. Kan bli stämd av föreningens medlemmar, om dessa så önskar göra detta.

Har även fått lära mig att om en ledamot i styrelsen, som kommer till ett styrelsemöte endast för att lyssna och ej för att deltaga. Är närvarande och har lagt ner sin röst i de punkter som styrelsen tar upp. Om det är fyra ledamöter som deltar aktivt i mötet och en som enbart lyssnar, är styrelsen beslutsmässig.