God Morgon 8/2
Okej, erkänn nu, vem vare? Vem vare som kasta? Kasta mer snö över Roslagen i natt?
Usch vad tråkigt det känns, precis när man börjat få lite vårkänslor!
Ikväll åker min lillponny. Han är såld. Det är med blandade känslor, han är ju så snäll och fin!
Men det blir bra, han kommer till en tjej som ska nyttja honom till körning, trickträning och ponnyagility. Precis vad jag vill istället för att han ska gå som enbart sällskap, han är ju så social!

10 cm blötsnö här också. Började som regn i gårkväll så snön måste ha kommit under natten. En heldag på traktens seminstation väntar.
Kör försiktigt i modden!
Godmorgon från
Lotta 

Även i Knivsta har det trillat ner vitt från himlen. Slaskigt värre på 255:an när man åkte till jobbet eftersom ingen hade plogat utan det verkade som man bara har saltat.
Fast, om det här nu får stanna kvar, det ska ju bli kallt resten av veckan, så KAN jag vara ganska nöjd. Sen ska jag inte klaga förrän i mars, promise!
Det kändes värre igårkväll när man åkte hem från stallet och det var snöblandat. Jag såg en ny skridskobana framför mig nu på morgonen, men den har uteblivit.

Även här har det kommit en lagom dos härlig vit snö. All smutsig gammal snö och oupplockad hundskit har försvunnit. Dessutom har jag gått till jobbet i dagsljus idag. Härlig omväxling från de senaste månaderna. Nu börjar det märkas att det har vänt och det går så snabbt så här års också. Lite spännande var det dock att promenera hit med en lagom grund med blankis under nysnön…
Full fart på jobbet (som vanligt) idag. Möte klockan 10 och hålla föredrag klockan 12. Med andra ord gott om tid för att få saker gjorda…

Här har också ramlat ner sånt där otäckt vitt skräp.
Precis när vägen började titta fram och bli lite ridbar. Men nädå, då ska det komma mer vitt.
Jag ska ut till stallet och fixa klart det. Sen är det dags att åka till jobbet.
~Jag tror på ödet~

Här kom nederbörden som regn som tur är… snöade dock först, men det la sig inte.
Nu skiner solen =D
Tänkte under dagen ta tag i SCS hemsida o rätta till den inför nya året o nya styrelsen osv
Här kom några centimeter nysnö som innebar hääärligt galoppunderlag. Tjoho!
Har varit ute i stallet på förmiddagen, ridit och mockat. Nu blir det jobb på eftermiddagen sen stallet ikväll igen. De har det bra de små liven….
Ha en fin dag allihopa!
Snöblaskigt här med..har varit o hjälpt stallkompisägarn stora K-gårn släpa spån o torvbalar mm. Liten peng för det fick jag..ohyggligt jobbigt o nu är jag heelt slut.
Ikväll blir det hoppträning me Ambo för Hans Westergren på Kärsgatan Ekerö, ambo ska ju starta 1 liten lokal klass lätt c på Stäket nästa helg.
Även ska vi dit med stora hästen Precis (f.2002 e. Prestige VDL - Pajazzo) dan innan, som Maja får låna till träning/tävling hoppning. Han får gå 1,0 och 1,05 Lokal. Mycket fint upplägg den här våren med fina "Prisse" och Ambo som är fräsch. Prisse är vår boxgranne så det är inget fodervärd eller dylikt, bara låna till detta (och mer, ägarn hinner inte med riktigt)
Målet är om vi får tillbax Ambo till Lätt A på Eskilstuna/Sundbyholm i slutet av maj.
Ja nu skulle man ha en liten söt b-kortsbuss nån som vill sälja/hyra ut 

Tänk på hur mycket ni lastar i den, om du får tag på någon. Så att du inte lastar för mycket.
B-kortsbussar har en lastkapacitet på runt 800kg plus minus 50. Så det är ju lite "falsk marknadsföring" kan jag tycka… Och inte kan du hänga på ett hästsläp efter om du bara har B-kort.
Har du BE kan du dock hänga på ett hästsläp bakom men då kan man lika gärna ha en regäl bil och ett regält släp att åka med kan jag tycka…
Mitt hästsläp har en lastkapacitet på 1200kg. Gäller bara att hitta en bil som får dra 2000,,, (BE-kort)
Men C-kort och en lastbil hade ju varit min dröm 
Tog tillfället i akt idag och hälsade på Monsterponny på hennes kontor i Norge. Mycket trevligt att det lyckades fastän jag bara åkte med en buss och stannade nästan på chans. Fångade en dam på gatan och undrade hur jag skulle hitta Monsterponny??? Naturligtvis ordnade sig och jag hamnade rätt! 

#10 Det var jättekul att du tog dig tid att komma förbi. Synd bara att vi inte hann umgås lite mer så hade jag visat dig skidspåren och backarna där alla norska orienterare springer runt och tränar… Men du fick ju se det tjusiga Realfagbygget i alla fal…
# 8, 9 inser hur lite jag kollat - det är ju ingen skillnad mot släpet då..uppgradera körkortet..huga, sitta o plugga körkortsteori?? o my god! fast det vore fett värt som kidsen säger här
#12 Har funderat på det jag med men huwwa, är inte så sugen… Det är ju så mycket mer teori än man "behöver" för att köra hästen..
#12 Har funderat på det jag med men huwwa, är inte så sugen… Det är ju så mycket mer teori än man "behöver" för att köra hästen..
#11 Jag orienterade själv vid studenterhytta 1976, nordiskt mästerksap i studentorientering. Men inte kommer jag ihåg mycket…
Om det vore intressant för folk som bor i Roslagen med omnejd så kan jag kanske fixa BE-kurs för x antal deltagare till bra pris? *det är bra att man jobbat på trafikskola*
Jag rekomenderar själv starkt att man om man kan, går en-ett par lärarledda lektioner där man kan få allt förklarat för sig på dagis-nivå *så kände jag det i alla fall med alla mina dumma frågor som jag ändå fick svar på på lektionerna*
Det som antagligen ingår i en sådan kurs är bok, lärarledd lektion en eller två eller så många som man känner att man vill ha, övningskörning med bil och (häst)släp i konbana. övningsköra med släp i trafiken kan vi nog skippa va? Man ska ju lära sig säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning och allt det där… 
Kanske något för Connemara Öst?

#16 Norrtälje har ju störst godkännande statestik på uppkörningar i Sthlms län, så det vore väl praktiskt att ha det här…?
#12 &13 Det vikigaste att nöta in är vikterna, resterna av teorin borde ni ju redan kunna ;)
Det är inte så svårt med BE så det finns inga ursäkter till att inte fixa ;)
#17 man skulle nog ha gjort det där direkt efter man tog Bkortet.. Det var ju några år sedan nu så kunskaperna är inte direkt fräscha ;P
#16 Det där med connemara öst och kurs är ju en toppenidé! vi spånar vidare absolut!
nej mina kunskaper är i träda - var på handledarkurs med en son, fick en fråga om var jag trodde man stannade vid stoppskylten. "före linjen" sa jag. exakt var? Svaret är med framdäcken PÅ linjen. Bara en sån sak. jeez. Och jag ska va handledare som kursledaren sa (det var väl elakt
)
#20 haha det visste inte ens jag! jag har väl då aldrig stannat med framdäcken PÅ linjen?
Ska man gå ut och titta då eller? 
Jag kan kolla upp med "min" körskola vad det skulle kosta per person ungefär och vad som skulle ingå i ett paket. Sedan kan ju vem som helst köpa sig nån extralektion eller så. Kon-banan kan man ju dessutom träffas och öva på själva :) Bara skriva ner måtten mellan konerna.
När jag tog BE-kort så övade vi med mycket mindre mått än vad själva uppkörningen var. Men det berättade inte läraren så det blev ju en positiv överraskning när man kom till uppkörningen och banan var SÅ mycket enklare 

#16 Jag är jätteintresserad av att vara med om det blir nån BE-kurs.
Bor strax utanför Norrtälje
Annika

#21 Banans mått bestäms utav ekipagets storlek och måtten mellan hjulaxlarna. Iaf när jag körde upp.
För att göra det hela ännu mer komplicerat så har EU kommit ut med ett krav på kompetens bevis, när man skall köra häst eller annat djurslag i yrkes trafik. Kolla alltid om Hästtransportörer, som tar betalt för att köra häst, har ett sådant.
#22 Å ska du gå kurs så vill ju jag också! 
Det vore ju bra att ha, så inte hela ens bilköp bara handlar om att hitta en bil som får dra 1400 kg på B-kort. Så har det varit de senaste åren…