Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 3045 ggr
Saiipz
0

råd..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

skulle behöva lite råd.. ska jag flytta min häst till en stallplats i borensberg (de tar ca 15-20 min att åka dit) men då att jag inte längre kmr vara kompis med min låtsasyrra, o min mamma kmr få betala stallhyran.

eller ska jag ha kvar den där hon står nu?                          de tar ca 1 timme att åka dit, finns inga där ute som vill rida med mig, o stallägaren bara klagar. (tex när jag hade julpyntat) stallet, o den boxen hon är i är igentligen för en shettis (varav min häst är en d-ponny).

vissa tkr nu att jag inte är värd henne för att jag inte kan/orkar spendera varenda sekund av min lediga tid,
men de är inte de!
de är att anledningen till att jag fick skaffa häst var att min låtsasyrra hade en häst som snart skulle
få gå själv om de inte skaffade någon häst till. o då frågade min pappa om jag inte hellre ville de eftersom jag tjatat!
o jag sa självklart ja, vilket jag ttror de flesta hade gjort? :O
men hon bor så långt bort, o trodde aldrig de skulle vara så svårt o bo 1 timme bort från henne..
min låtsasyrra sa med att jag inte ens får åka på ridläger med henne för hästarna kan ha smittor, men de är ju vet besiktade så de är friska?
är de verkligen inte nån annan än jag som tkr detta är fel?

Nu har jag blivit erbjuden att ha min häst tsm på ett ställe som tar ungefär 15 min att åka till med bil, o ca 20 med buss. Tkr mycket om stallet, de finns ganska fina ridvägar, många vänner, snälla personer, bra boxar mm.

så hur tkr ni jag ska göra?

om jag byter så får jag som ja vill, men kmr sakna ändå lantlivet. men vill inte hela tiden bråka med dom om pengar.

De är oxå så att min pappa aldrig lyssnar på mig längre…

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Akerberg
0

Jag tycker du ska flytta, låter inte om att du trivs riktigt som det är nu?

Kan ju bara tala för mig själv, men att ha en timmes resväg till stallet skulle aldrig funka! "Min" häst står 20 minuter bort med bil, det är absolut max för mig…

Saiipz
0

nej de gör jag inte, hon bråkar alltid om pengar o allt annat.                 tkr de är skit jobbigt när hon ska bo så långt bort så vill flytta henne, men är rädd att pappa ska sluta umågs med mig ännu mer då. eller att jag inte nån dag ska kunna åka till bella (hästen) men då har min kompis som bor 5 min ifrån att hon kan ta hand om henne ibland…

[baffinbay]
0

Det låter som om du skulle få det mycket trevligare tillsammans med din häst om ni flyttar.

Kjerulfia1
0

Jag sällar mig till skaran som tycker du ska flytta eftersom du inte verkar trivas där du står nu. En timme enkel väg att åka till stallet är jättemycket. Tiden du får över om du flyttar kan du utnyttja på annat sätt och "skrapa ihop" tid så att du kan umgås mer med din pappa när ni träffas.

Din låtsassyrra kommer ju alltid att finnas där "ändå", så henne kommer du med stor sannolikhet fortsätta att kunna ha en relation till om du vill.

Om du har en kompis som kan fungera som hästvakt när du inte kan är det ju toppen! Där jag står nu med min häst är folk jättabussiga och kan ställa upp och vara hästvakt om man av någon anledning ska resa bort ett par dagar. I gengäld ställer man ju själv upp så klart när någon annan behöver hjälp Cool. I ett bra stall ställer man upp för varandra om man kan och har möjlighet.

Lycka till!

Saiipz
0

#3 ja, vet faktist inte vad som håller mig kvar :O

#4, ja de är väl så, men bella betyder mer för mig än pappa o min låtsasyrra! eftersom jag har en som kan hjälpa mig med bella, vi får utvecklas mer tsm, o har kompisar som vill rida med mig då.

de är ett skitbra stall! de ligger mer åt motala hållet, så de går att åka buss ut :)

blir nog de att jag inte kommer kunna åka till min låtsasyrra mer sen så mkt. men de skulle nog ändå vara bra för mig för hon har de inte så lätt nu, o har mer än dubbelt så många djur än vad hon har råd eller tid för!

hon tkr aldrig att jag säger tack fast jag gör de! o när jag frågade hur jag skulle visa de sa hon bara "köp något" men jag är 13 år o har inga pengar för de jag får går åt till bella.

Pappa går med på att jag flyttar bella, men vill igentligen inte betala då. de har något med att mamma o han bråkar :S men han kan betala lite, o när jag inte orkar åka buss kan han skjutsa ut mig.

men kmr nog aldrig få riktigt åka ut till min låtsasyrra på landet längre, för hon bor ju lixx långt bort osv…

Kjerulfia1
0

#5 om hon säger *köp något' så verkar hon ju inte ha så stor koll på hur det är att vara 13. men, men… ibland förstår man sig inte på människor, hon kanske har det jättejobbigt själv nu och inte har "ork över".

Att dina föräldrar inte kan komma överrens är ju tråkigt, men ingenting som du ska behöva komma i kläm för. Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa.

Saiipz
0

#6, jaa, men hon är sån hon har alltid velat ha mina pengar (som inte existerar!) jag förklarar för henne att jag inte har några, men då ber hon mig om att ta från min mamma :S                                               men jag vill förtjäna dom inte bara ta dom, eller be om dom!

mina föräldrar måste väl lära sig, o jag ska förhoppningsvis kolla på stallet idag.

hoppas oxå de kmr gå bra<3

Saiipz
0

jag tror turen nästan är på min sida! :D

min pappa ringde nyss o sa att min låtsasyrra ska sälja sina hästar (:() o flytta till en lägenhet för hennes mamma ska flytta in till stan :P så då sa pappa att jag kanske skulle börja leta efter ett nytt ställe att ställa bella på :D

sammeth
0

Lycka till med Bella :) Hoppas verkligen att du ställer henne på det nya stallet för det låter som ett bra ställe :)

Saiipz
0

#9, ja hade nästan glömt att säga de, nu har jag hittat ett stall 5 min bort, de är skitbilligt o jättebra! :)

ska flytta i februari, för vill hellre ha box än spilta ^^

Saiipz
0

Numera har jag hhenne på stallet NYRK (nykyrka ridklubb) och de tar ca 10 min med buss, och 5 min med bil så riktigt skönt är det :)

jag trivs bra, och bella med!<3

älskar att de finns ridhus, två paddockar, stora hagar och fina boxar :) de enda som skulle bättre det var om de skulle ha fått gå ute längre.

Det enda man behöver fixa:

• fixa påsar med ensilage
  • fylla vatten
  • mocka
  • borsta henne

självklart något valfritt om man vill xd eller strunta i att borsta henne ;) jag måste oxå ca varannan vecka under en dag ta hand om "kvällsjour" (sopning, kvällsutfodring) och sen en helg var 3-4 månad så ska man ha "helgjour" (sopning, fixa till gödselstacken, in/utsläpp, utfodringar mm.)

monsterpony
0

Skönt att det har ordnat sig och att ni trivs båda två.

Jag har varit på NyRK några gånger och det verkar fint där.