Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettunghästar
Läst 1767 ggr
[AlphLauren]
0

när kastrera?

Ni som är lite mer vana med att ha föl, åringar, unghästar (hingstar bör tilläggas), när brukar kulorna trilla ner så man kan kastrera tidigast möjligast.

Jag hajar att det är individuellt men på ett ungefär mellan tummen och pekfingret? :)

boono
0

Hmmm, det är ju helt beroende på hur "hingstiga" de är… men jag har för mig någon gång runt ett år eller efter, jag har inte heller så mycket erfarenhet och är absolut inte rätt person att svara på det men det man har hört och sett så har det vart någonstans där runt… men jag vet en häst som var runt där men att kulorna inte hade trillat ned och det är ju också olika på alla hästar… lycka till! :)

colleen
0

Så snart kulorna hittat ner kan man ju kastrera. Helst ska man väl göra det när det är kallt och inte mycket flugor och skit som kan irritera och infektera.

~Jag tror på ödet~

Elshira
0

Själv föredrar jag att ha dem kvar som hingstar så långe som möjligt (så länge de inte blir små "monster"), då de utvecklas bättre och blir snyggare valacker ^^

Men annars så är det allt från drygt 6 månader till 3 år om det vill sig "illa", men mina brukar få det mellan 6-9 månader.

Och det man inte vill ha när man kastrerar är: Väldigt varmt (och mycket flugor), rötmånaden är helt förkastlig! Mycket lera och gegga som stänker. Eller om det är väldigt kallt, annars är vintern med snön bra.

Hakuna matata!

EwaAngantyr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kastrerade mina två hingstar förra veckan. De är drygt ett år.

[AlphLauren]
0

Oj, gammal tråd. Kan meddela att pållen jag hade när jag skrev tråden blev kastrerad utan komplikationer i mitten på maj-2010 Cool