Nya kvalregler hoppning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste skriva om detta:
har alla observerat att 1 juli är det nya tuffa regler som gäller?
Dvs, man måste ha 2 felfria faser i 3 tävlingar för att få kvala till det som hette medelsvår b. Alternativt tre felfria grundhoppningar (A:1a, A:1b, A:0 eller A).
Förutm räckte det ju med 3 felfria fas 1 i A:0/A:0. du får inte ta med dej innevarande färdiga rundor efter 1 juli. Alla ska kvala om enligt nya systemet efter 1 juli. ja utom de som redan HAR 3 felfria tävlingar med felfria 2 faser eller felfria grund (A:1a, A:1b, A:0 eller A).
Ja sen är det väl samma till medelsvår A dvs 2 felfria faser 2 tävlingar osv.
Tycker det varit tyst om det på ridsportförbundets hemsida och i ridsport. Ringde o talade med Lisbeth Panhke och hon ska skriva om det i nästa nummer! Många där jag håller till både föräldrar/ponnyryttare har inte fattat detta hur det funkar.
man kan läsa om det i TR förstås..

Det jag inte riktigt förstår är varför det i tvåfas-klasser krävs dubbelnolla medan det i övriga bedömningar räcker med en grundnolla. Någon som ser någon logik? (I bed A och A:0 är det ju logiskt eftersom det bara finns en runda men A1:a och A1:b?)
För övrigt så var det på min tid, om jag nu minns rätt ( ;) ), fem felfria grundnollor ELLER tio poäng. Tio poäng används ju inte alls längre vad jag förstått, vilket är synd. (En "LA" kanske man tar poäng i med 4 fel eftersom den är knepig medan i en annan "LA", där man gör en motsvarande ritt, är man oplacerad med en dubbelnolla. Någon som hänger med på hur jag menar?)
Kommer vi få se fler "LA"-startande i avdelning B nu? Där är ju bed. A och det måste ju ses som lättare att gå nolla där än dubbelt felfritt i tvåfas-klass.
Kommer vi att få se fler som "safe:ar" en dubbelnolla nu istället för chansningar i omhoppningen?
Dessutom en undran, om man är kvalad enligt gamla regler men inte enligt nya regler, finns det ingen möjlighet att slippa kvala om? T.ex. att man ridit X antal nollrundor i "MsvB" eller fått placering där eller dyl?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Enligt vad jag fattat gäller bara reedan utförda felfria nollrundor msvb om det är bägge faserna. Då gäller de efter 1 juli. Det är alla med bara felfri fas 1 som måste kvala om. Om de där felfria bägge faserna är utförda innevarande eller föregående år.
Det där med avd B har jag inte ens funderat över. Felfri avd B kan väl inte räcka som kval?
Poäng verkar smartare också - mer rättvist som du skriver.
Det kommer ju definitivt bli mer saferundor tror jag. Här hos oss helt klart..ja det hade det ändå blivit då vi vill ta upp honom lite försiktigt nu. Själva moroten med tävlandet är ju att kunna hoppa upp ett snäpp..
ja skälet måste va att skärpa nivåerna i msv b o msv a..på gott och ont, färre starter totalt sett antagligen på de nivåerna. Kan nog få många tappa sugen oxå. De ponnyer som är kapabla att kvala dit kanske stiger i värde..?
Som sagt, tyst är det och det vore ju intressant med en kommentar från Ridsportförbundet om det.

Varför skulle inte felfri avd B räknas? Det är ju bed A och det var ju med på din lista. När fälttävlan hade sina hoppkval så räckte avd B-start.
Hade jag tävlat ponny eller haft barn som tävlat ponny där det var dags att kvala uppåt hade jag hellre startat i avd B för mindre pengar än i avd A där man ändå inte vågar chansa på en fin placering. Om du hänger med på hur jag menar?
Att på en tävlingsdag rida två starter i avd B med bed A sliter ju betydligt mindre än två starter med tvåfasbedömning. (Om man nu går till fas två vill säga ;) )
Jag gillar när det finns två möjligheter, antingen via X antal poäng/X antal placeringar eller X antal felfria rundor. Det ger möjligheten att kvala även på tuffare banor eller mot tuffare motstånd.
Just nu har jag ingen ponny som ska kvala till Msv B men tävlingsfrågor intresserar mig oavsett :)