Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettgod-morgon
Läst 1353 ggr
ambo
0

1a maj 2011

solen skiner här men det är lite blygrått på himlen och rätt kallt. Har varit ute o släppt ut Ambo o Prisse. La ej på täcken hoppas det inte blir regn o iskallt.

ja ni som undrar över vår Ambo så får han leva vidare :-) Det var en liten blödning i kanten av senan, snarare utanför den men ändå. Han var ohalt bara mindre än 0,5 efter böjprov. Veterinär och vi tkr han är så fin och ung och ska få en chans till. Det är dock färdighoppat nu har vi bestämt så han får bli dressyrponny/skogen. Efter att ha läst lite om era vikter :-) så törs jag faktiskt rida honom nu!

Det hände en olycka på kliniken i torsdags som jag inte orkat skriva om än. Pga låg säkerhet där med trånga utrymmen mm så fick Maja en spark av en unghäst över ryggraden. Hon åkte helikopter till KS o Ambo fick lämnas kvar över natten. Jätteruggigt. Jag har inte svurit så mkt på åratal, skällde ut alla veterinärer o personal (som stod i ring runt oss).

Nu gick det bra, änglavakt. Hon har jätteont i musklerna runt o 2 kotor var lite svullna s a s. enligt läkare behövdes ej röntgen, hon var ej påverkad av det. Tur var att unghästen hade ej skor o det var mer svepande spark än stämpelmärke. men ändå. Dagens hopptävling med Precis fick vi stryka, hon har för ont att rida ordentligt.

Jag har nu skrivit ett klagoanmälande brev till kliniken med enkla tips hur de kan göra om för högre säkerhet. funderar på att gå vidare med det hela nånstans. Det var sjukt att vet står o behandlar vår häst samtidigt som en unghäst ska ledas förbi o börjar backa upp i ska slå mot vår sederade ponny. så får det ej gå till - grr!

I övrigt har vi bestämt gå vidare i livet nu då Ambo ej håller i hoppning. Maja kmr fortsätta tävla stora Precis men vill göra ett seriöst karriärförsök ponny sina sista ponnyår. Så vi har rensat kistbotten o köpt en maxad msvA-ponny att ha i 3 år. En svårriden/svårsåld ponny för den fege ryttaren men lätt för den modiga. Typ jetmotor därbak. Hoppar hus. Kommer tisdag kväll om den går genom besiktning Örebro. Ej connemara tyvärr - import Belgien. Kan ju va connemara i blodet som vi ej vet förstås! Säljaren vill köpa tillbax honom sen - det vore ju en superlösning för oss. Den heter Quidam du valdes Roche 14 år. Om den går igenom kommer den få gå meeting Skogslotten i början av juni och jaga Lätt A-rundor, det finns ett uppdämt behov hos ryttaren kan jag säga.

lev väl därute och så hoppas vi att Ambo kan få ett långt connemaraliv - kanske med mej som ryttare!

Carduus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Godmorgon alla!

Jösses ambo det var dramatik på kliniken, tur det gick såpass bra ändå för Maja, förstår du blev vansinnig kunde gått riktigt illa!

Lycka till med nya ponnyn och härligt att Ambo får leva vidare. Pratade med Åsa om att ni letade ponny och hon skulle höra sig för men då kan jag blåsa av det nu dåGlad.

Nu ska jag ta tag i alla deklarationspapper, har uppskov en månad men revisorn vill ha papprena så snart som möjligt så bara att sätta fart…

Hoppas på en ridtur i em men AKW om hon får ordning på sin deklarationFlört!

Ha det gött!

ambo
0

#1 ja, om han inte går genom besiktningen så kanske jag återkmr till dej! Tack för hjälpen ändå!

gud det blir kallare o kallare här nu brrr! Tv-soffan med kaffe känns helt rätt :-)

Har oxå uppskov med dekl men som sagt, man måste ha fram alla papper (blir inte idag!)

Hopaps ni får en trivsam ridtur!

-AKW-
0

Hej!

Nu är jag äntligen klar med deklarationen! Glad

Tur att Ambos skada inte var av den värsta sorten! Glad 

Ska städa lite hemma nu innan det bär av till stallet igen. Bolle har haft ett rinnande öga och lite ojämn temperaturkurva en tid så han behövt ögonsalva och nu ögondroppar morgon och kväll. Vet. har varit ute två ggr och det sitter inget skräp någonstans, ej heller synlig skada. Några hästar har harklat sig lite ovanligt mkt så det kanske är ngt virus som går? Blodprov på alla hästar i mitt stall visar inget onormalt. Nu har han haft normaltemp i två dagar och ögat verkar mest rinna när jag närmar mig det med medicinen. Betingad reflex? Obestämd

Kjerulfia1
0

Deklaration var det ja… ett kvällsjobb blir det.

#0 Läbbigt! Vad skönt att det hela verkar ha avlöpt bra ändå. Trist med Ambo, men dressyr är inte helt fel det heller Flört.

Idag har jag och Gittan tränat markarbete på långa tyglar. Trots det fina vädret var vi i ridhuset eftersom jag inte trodde att pållan skulle kunna fokusera något vidare ute. Hon var riktigt sprallig, antagligen en kombination av brunst och vädret, men vi jobbade på. Start och stopp fungerade bra, även att styra gick bra, vi går ju mest en massa ridvägar, vilket kan vara nog så svårt.

När jag mockade upp bajset så fick hon springa lös. Det var populärt, hon rullade sig och brallade runt.

Carduus
0

Blev ingen ridtur för mig, medryttaren kom ut istället men jag fick lite stallluft iaf. Hon red lite på banan och kände på att böja, igångsättningar, halt och lite sån't sen red dom ut och lajjade en liten sväng också. Ska nog köra dom till en riktig tränare så jag inte lär ut nå't dumtTyst. Han är supersnäll men inte mesig, kan börja testa om han får chansen så bäst att göra rätt från början…  Själv får jag ta en tur någon dag i veckan ist.

monsterpony
0

#0 Betyder det att man får chansen att se dig och Ambo ihop på riks med andra ord… Cool

Stort lycka till med nya ponnyn. Maja förtjänar några framgångsrika och roliga ponnyår nu efter alla motgångar. Och skönt att hon inte blev allvarligt skadad.

Toppenfin 1:a maj i går med skogspromenad och cykeltur. Inte skymten av snö som i fjol. Deklarera i Sverige slapp jag i år och norska deklarationen är avklarad sen några veckor.

[MaritWal]
0

#0 Vilken tur att det efter omständigheterna gick mycket bra!

Så då blir det du och Ambo lite grann? Ungefär som jag har Gondor när dottern flyttat till Sthlm. Jag börjar se mig om efter långritt! Det vore kanske något för dig och Ambo om ett tag?

ambo
0

#6,7 Jag ser det som en möjlighet - han kommer alltid ha Maja som nummer ett antagligen..men, jag har ju alltid smyg-gullat me honomGlad

Idag är hanses ben superfräscht svalt torrt och han är pigg som en bomb. Enligt vet så var det oxå minigrej den här ggn. Ökade hagen ikväll oxå.

Långritt låter väl superkul men, i höst isåfall (fast då är väl stugorna stängda?)

Ja - och nya ponnyn gick ej genom besiktning..flera knasgrejor igår som störde mig. Det första var att ägarn ringer när jag har en halvtimme kvar att köra o säger att det blir i stallet o ej klinik som vi kommit överens om..det andra är att han visar 1 grad vä fram efter böjprov o markering höger fram. till saken hör att han har 4 brodd p hov, ej skodd på länge..vet säger att det hela kan bero på det. Fan trot. De ville sälja honom på öppet köp. Jag grubbla en kvart o sa sen nej. Ombesiktning om 3 veckor på kliniken o order från vet att sko om nu direkt. Insåg mer o mer att tjejens föräldrar icke visste ett skvatt om hästar..snälla men totally okunniga. Kändes beige att dra till örebro med släp o så är det taskigt förberett i mina ögon. Allt kring ponnyn andades ointresse - lite sorgligt me ponnytjej som tröttnat..

Men, man vill ju lixom inte BÖRJA med en grads hälta efter böjprov..vår ambo hade ju bara mindre än 0,5 nu sist!

Just nu är vi glada för stora Precis, tävling på söndag Västerås!

monsterpony
0

#8 Surt… Men jag tror ni gör helt rätt. Det lär ju finnas friska hästar till salu också. Eller så är han frisk vid ombesiktningen och det är ju en bättre utgångspunkt för att ta hem en ny häst.

Lycka till på söndag.

ambo
0

# 8 haha helt rätt det FINNS dom som går igenom ua på böjprov (eller är de sällsynta man undrar..)

Ska dammsuga marabeståndet oxå :-) det är ju inte samma med okänd stam imp Belgien direkt..

Tack! blir inte så tidigt som tur e, bara sista klassen 1,10 - en bit att köra!

monsterpony
0

#10 De lär finnas en del på Irland också annars…Oskyldig

ambo
0

#11 Irland är ALLTID rätt håll att åka! Glad