Slutmätning
Hej jag har en liten fundering ang hur länge en connemara växer. Vi är på g att köpa en connemara som idag mättes till 147,4cm vid 6års ålder, tror ni den kommer att växa över ponny måttet på 148cm vet att det är individuellt men rent generellt vad tror ni, vänder mig till er experter på detta.
Jag säger ja det tror jag.
Nu vet jag inte vad hästen är i för kondition men när de sätter muskler så brukar det bli lite större också.
Min egen connemara växte en hel storlek i täcken när han var 9-10 år. Och det var inte enbart att han skulle ha varit fetare då.
OBS, jag är ingen expert på området men om du vill ha en tävlingsponny känns det dumt att chansa?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina har stått still mellan 6 -8 år, Packie blev t o m mindre! Verkar som dom inte skjuter så mkt på höjden utan breddar istället. Är det en väl uppfödd ponny och inte tokdyr skulle jag inte vara så rädd för att chansa.
Mina har också varit färdigvuxna tidigt. Beror ju på så mycket hur de växer, gener, foder, träning osv.
Det kan vara idé att fundera hur den var mätt. Nyverkad? Ville man få hästen att ha mariginal till 148, så att man väntade så att den skulle hinna slappna av?
Om mätningen var normal skulle jag nog inte tveka.

Mina har ej vuxit efter 5 års ålder.
Våran valack växte tills han var åtta, men det är nog ganska ovanligt. Han var 153 cm som treåring och nu är han nio år och ca 160 cm.
Kan tänka mig att den också var lite spänd den mättes direkt när den kom till veterinären. Enligt atg i gävle som också slutmäter ponnyer så låter de den stå en bra stund så att de slappnar av och inte är nervösa/spända kan skilja upp till 20mm sa de.
Tack så mycket för era svar, troligtvis blir det så att vi köper denna ponny.
Köper du en connemara till Gävletrakten??? Nu blev jag nyfiken! Det låter jättekul! Berätta gärna mer.
Märit som har litet connemarastuteri i Gävle
Jag blev också nyfiken! / Cecilia i Gävle :)
Några mil västerut närmare bestämt Kungsgården.
Inte långt emellan. Du får väl komma och hälsa på och också komma med om vi har någon aktivitet t ex i Connemara Öst?