Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 6254 ggr
[AlphLauren]
0

Ulf Berglund - Hästtandläkare

Är det någon som vet något om honom?
Är han bra?

Jag har tid inbokad på ATG Täby 3 juni för tandkontroll på Zinzano.

Nu har jag dock fått erbjudande att komma med min häst till ett stall som ska ha ut Ulf Berglund den 1 juni istället.

Jag vet inte om jag ska tacka ja?

Det jag mest undrar är, för vad jag förstått får inte hästtandläkare sedera hästar själva? Hur gör denna Uffe när han åker ut i stall om hästarna är kinkiga (jag räknar med att min häst kommer behöva sederas vid tandkoll).

Och sedan undrar jag naturligtvis pris. Vad tar Uffe för undersökning + ev. åtgärd VS ATG-klinik?

Jag har inte avbokat min tid på ATG än och inte helt sagt ja till Uffe än… hehe, jag vill ju höra mig för!

[baffinbay]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag rekomenderar ATG (utan att alls veta vem Uffe är, han är säkert jätteduktig..) av den anledningen att där har du så himla bra utrustning runt om kring (behandlingsspilta med huvudstöd, perfekt belysning osv) och är säker ifall det händer något.

Här i våra trakter har en hästtandläkare praktiserat med tandfrakturer och nedslipade tänder som följd, ingen försäkring gäller när det inte är en veterinär som utfört arbetet utan du får betala all eftervård själv. Det har tex handlat om cirka ett års konvalecens, 50.000 sek i kostnader och enstaka fall avlivning.

Jag åkte till ATG med Fendi i våras, fick en "helt ny mun". Kostade 2450:- men då var det både raspning, vargtandsborttagning samt tung sedering. Han var svår att få lugn nämligen. Cirka 1500:- har jag för mig att de skulle ta för bara raspning + sedering men det tycker jag att det är värt, det var en veterinär + två djursjukvårdare med och jag behövde inte ta något eget ansvar för behandlingen genom att hålla huvudet osv utan kunde bara prata lugnande med honom.

-AKW-
0

Åk till ATG! Jag var där med Windy häromveckan. Funkade mycket bra. Kostade ca 2000 kr för fix av sådant som inte "min hemma-vet" inte ville ge sig på. Flourpensling ingick…Cool

"Vet. Anna Tell har genomgått alla tre delkurser i vidareutbildning inom hästtandvård på SLU (universitetsdjursjukhuset) och är en av åtta veterinärer i Sverige som klarat påföljande examination inom ämnet." citerar jag från ATG:s hemsida.

hagensbella
0

Vi åker alltid till Torbjörn på hästtandvårdskliniken , han var den första som började. Duktig och trygg. Han har en vetrinär där som är också specilautbildad och som sederar.