Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1181 ggr
Kjerulfia1
0

Godkväll 22/5 2011

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har Gittan bytt stall och kompisar. Jag har idag städat ur boxen i gamla stallet och flyttat alla mina saker. Det tar längre tid än vad man tror.

Nu kan jag sitta och kika på dem från fönstret. Med kikare för att få bra skärpa så klart, annars är de bara stora fläckar. Dvs man kan se att det är hästar, men inte så mycket mer.

Här kommer en bild från dagens cirkus. Det var en del spring och stoj, men det har gått bra. Inga skador. Gittan håller sig på sin kant än så länge. Nu går hon ihop med 3 halvblod, där 2 av dem också är 3 år, och den fjärde är ett rikitgt alfasto.

[MaritWal]
0

Roligt!  Hoppas att det blir bra! Var i Knivsta är nu detta?

Här har vi också haft ihopsläpp både igår och idag. Igår var det treettårshingstar och Gondor som släpptes ihop på sommarbete. Gondor var tänkt att vara med under några timmar för att hjälpa till att fördela fokus på den enda nya ettåringen. De andra två, vår Chalmer och ett halvblod, kände varandera sedan tidigare. Den nya ettåringen är också en connemara och han bestämde snabbt att Gondor var hans skydd i livet, så det var inte tal om att ta ut Gondor efter fyra timmar. Gondor var inte invand på så mycket färskt gräs ännu. I hans hage är det kortbetat sedan länge och han var bara släppt några dagar på frodigt bete… Hoppas att det fungerar bra.

Idag var det en ny stallhäst som släpptes in i valackflocken. Han kom till stallet i onsdags, så de har haft några dagar att hälsa på varandra där. Det betyder mycket, så det hela gick mycket lugnt till. Några varv i den stora sommarhagen i full galopp, sedan var det i princip klart.

Sedan har nu det lilla Tinkerfölet fötts. Det kom igår. Ett litet sto som först inte begrep var man skulle hitta mjölken och sedan inte heller ville suga. Det blev en hel del trugande med nappflaska för att få in den nödvändiga råmjölken och därefter ordentlig anvisning om var mjölken fanns i verkligheten. Jag fick lära mig hur man stimulerar sugreflexen och att fölet faktiskt fick visas på spenarna mycket kraftfullare än jag hade anat var lämpligt!!! Veterinären fick hjälpa till med lite sockervatten för att få upp energin. En fantastisk känsla när det gick allt bättre. Idag visade "fölcheck" att hon hade fått tillräckligt med antikroppar. Hon släpptes också ut för första gången.

hagensbella
0

Har kört iväg min connemarakorsning halvblod connemara till holmtebo på sommarbete, där går han just nu med 2 halvblod, hans connemara polare ska gå 3-årstest innan dom kommer till betet.

Kjerulfia1
0

#1 Stallet heter Åby och ligger precis väster om Knivsta, med skrittavstånd till Brantshammar för er som vet var det ligger. Det är Brantshammars rapsåker ni ser i bakgrunden på bilden.

Sigrid-pa-Pottan
0

#0 Vad skönt med hästen på så nära håll. Hoppas allt kommer att funka till belåtenhetl

#1 En händelserik helg tydligen. Hoppas det ordnar sig med Gondor, unghingstflock och föl.

Kjerulfia1
0

#4 Det är som att ha hästen hemma, fast ändå inte Glad. Jag är fortfarande ovan vid tanken att det bara tar 5 minuter att gå till stallet!

#1 Visst är det lustigt att de verkar känna att de är "samma". På Krusenberg står det en connemaravalack. Han och Gittan verkade också bonda så där på en gång. De gick inte i samma hage eller ens i närheten, men de skulle prompt nosa på varandra när det gick förbi varandras boxar osv.