Starta ponny som storhäst!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tidigare när jag startat ponny som överårig har jag ridit i avd B men det känns onödigt att skaffa ett mätintyg för min 2006a som gäller enbart för iår = mycket pengar för få starter.. Dessutom innebär det ett begränsat utbud av tävlingar, finns dubbelt så många dressyrtävlingar för häst jämfört med ponny här såg jag när jag gick in på tävlingsdatabasen idag..
Hur är era erfarenheter av att starta ponny som storhäst?

Inga problem ! Anmäl och rid 
Vi har två connemaror som är övervuxna och tävlar i hästklasser.
Val´s Coromant har tävlat med placeringar i lokala dressyrklasser
och placeringar upp till 1.05i hoppning.
China Girl har tävlat klubbhoppning och klubbdressyr. Även om dom är stora är dom ju ändå ponnyras.
Det finns flera dressyrtävlingar för storhäst, vi brukar tävla i Uppsala/Stockholms området. Det tråkiga med hästdressyr är att man måste sitta vid datorn och passa när anmälan öppnar, efter några minuter är tävlingarna fulla.

Helt Ok attstarta bland stora hästar idag, för några år sedan var det värre då de nästan bara var halvblod som startade, o domarna jämförde "ponnyrörelserna" m de stora hästarna idag finns fler olika raser ute på dresyrrtävlningarna, så det är inte så ofta man blir nerdömd för att rida ponny längre….. undantag finns ju vissa dressyrdomare anser fortfarande att ponnyer o andra raser tydligen inte har på dressyrbanan bla stora hästar att göra, tyvärr…
#1 Ja jag funderar på att debutera. Snart! :)
#2 Sådana problem med fulla tävlingar har vi inte här, är nog värre närmre Stockholm. En kompis efteranmälde iallafall nyligen.
#3 Åh det låter ju kanon! Det var lite det jag var orolig för.. :)
Finns flera bra exempel på connemaror i storhästklasser som på ett bra sätt "fyller ut banan". Lycka till!

Kör på säger jag! Förra terminen placerade sig min ponny 7 av 8 gånger bland stora hästar, och han är egentligen ingen stjärna mer än att han är schysst och lydig för hjälperna. Jag har aldrig upplevt att jag fått sämre poäng för att det är en ponny jag suttit på.
Lycka till!
Synd att det inte finns klasser för ponny/häst mellan 148 - 156 cm som det finns i flera andra länder i europa.

Jag tycker inte det är särskilt synd. De hävdar sig alldeles utmärkt bland "normalstora" hästar.
Finns en tråd om "kategori E" på Ridsport iFokus: http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d87abeec5c6a71c59000139-e-ponny

Gräns Chili Surf startades i storhästklasser i fälttävlan förra året.
You go Girl
själv ska jag sätta mig in i Working Equitation på sikt
alla storlekar på hästar, alla åldrar på ryttare verkar helnice
Har anmält till två tävlingar nu och har lagt märke till att det är både fjordingar, varmblodiga + kallblodiga travare och tinkrar anmälda så det känns bra nu att komma med en snygg mara ;)

#10 Distans är också alla storlekar o åldrar =)
#11 Hejja!
Även western är alla åldrar och storlekar ;)
Jag tävlade min mara idag mot halvblod. Han är visserligen 155-156cm själv men vi knep blågul rosett framför näsan på dom 

Och jag tävlade dressyr med min igår och kom hem med två gula rosetter i lokala klasser med 11 respektive 17 starter 
Oj oj oj, vad duktiga ni är! Grattis!!!
Sådana krav ställer jag dock inte ännu på min bebis, han har ju inte ens fyllt fem ännu ;P
Inga problem nu för tiden. När Hanna tävlade Bella så hade hon flera placeringa i dressyr bland storhästarna upp till LA. Och Bella är C-ponny.
Önskar att dom lade
till en kategori E på tävlingar där övervuxna ponnysar eller överåriga ryttare kunde tävla.

Grattis!!!
Var gick tävlingen?

Strömsbro gissar jag på!

#18 Vad kul, grattis!
Tack!
Det var på Gävle Ryttarsällskap! Är supertaggad till söndag då vi ska till Regnsjö i Helsingland, LC1 + LB1, om han orkar. Blir han trött stryker jag och åker hem.
Såg nu när jag tittade resultatlistan att vi dessutom bara var fem ynka poäng från placering :)

Grattis! Ni ser jätteflotta ut på bilden. Lycka till på söndag!
Såg i resultatlistorna att det var minst en connemara till som var med och tävlade, Gentle Farms Cream.
Ja jag såg det i startlistorna också men vi startade som nummer fem på morgonen i LC1 (och åkte hem direkt), sen gick LA1 och sist LB1 där den startade så jag såg den inte tyvärr.