Godmorgon 5 Juni.
Lite bakis efter gårdagen, inte av alkohol men blev lite si och så med maten och dessutom har AC'n i min bil lagt av så det var svettigt i hettan.
Ska ha en lugn hemmadag med bebis i dag, kanske städa lite om jag får lust. Sambon är på militärövning och kommer hem i kväll.
Bäst att vila så vi orkar med Långarnö i morgon!
Ha det bra alla!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ha, du hann före. Du rubricerade god morgon, jag förmiddag, men jag hade varit uppe ett tag. Flyttar över hit!
Svalare idag.
Långbyxor på och förstås en dag som passar för jobb. Jag har haft vattenvecka hos hästarna så jag tvättar alla vattenkar idag inför överlämning.
Vi rev ju kolonistugan bredvid stallet förra hösten för den var för rutten och angripen. Ny bygger vi nytt i lösvirke och reglarna för första väggen är nästan klara. Golvreglarna finns på plats. Stugan beräknas ta hela sommaren att bygga även om det är bara är de tillåtna 25 kvm + uteplats (som sedan ska inglasas, schhh!
). Stugan ligger under 100 m från stallet. Bekvämt vid föltider.

Lite svalare idag, men fortfarande skönt! Fick visst fler myggbett än vad jag trodde i förrgår.
Idag fick Gittan gå på lång promenad, i nästan en timme. Med oss hade vi min syster och hennes prickige hund. Vi hade rejält med miljöträning under hela promenaden. Vi gick förbi salixplanteringen (där det kanske kanske bor tigrar), bredvid flera krondiken (där kan det ju finnas krokodiler), över vatten, klättrade lite granna, smala stigar då man måste gå bakom matte, passaerade hus med konstiga saker som låter (AC/luftvärmepump) och på öppna fält.
Det var ju dessutom hennes första promenad med hund, och är man en Gittan måste man ju ha koll på den också. Speciellt om den hoppar in i skogen och ut därifrån ibland.
Hon var piggelin och framåt och skötte sig jättebra. Riktigt duktig för att inte ha någon annan häst med som trygghet.
Nu ska jag förbereda inför Trondheim. Det var ju lite svalare där, eller hur Monsterpony? Det blir ju inte så jätteavancerat. Jag kommer ju hem imorgon igen. Vad skönt det är när man kan flyga med enbart handbagage!
Puh, ja varmt är det…. Inte gnälla 
I dag var min arbetskollega här och masserade mina hästar, så gott! Dessy var lite stel i baken, men de andra två fick godkänt, gamlemannen är ju 25 år och var helt okej. Gott!

God kväll!
Dagen har äntligen lugnat ner sig, Kråkan och jag var iväg på vår första dressyrtävling idag. KM i Ridklubben Norrtälje Ryttare, han skötte sig exemplariskt på plats, gnäggade lite efter de andra hästarna bara. Jag skötte mig inte lika bra, då hästen uppförde sig som om att han fastnat i kola så fort vi kom inte ridhuset. All energi var som bortblåst.
Vi kom hem med blå vit rosett efter märke II programmet som vi red godkänt i förklassen och 58,1% i LC:1 som var KM programmet. Vi hamnade utanför pallen men jag var mycket nöjd med hästens uppförande och mindre nöjd med mig själv.
Mia var där och fotade, hoppas hon bjuder på några bilder!?
Ha en trevlig kväll!
Hemkommen efter Strömsholm. Det blev bara W.E, ponnyhoppning final, samt ponnykür men det var kul!
Sänder en bild från clinic W.E där det ingick en connemara! Ingen aning om vem det är..tog broschyrer o prata me en som sa att man kunde börja med en clinic hos sin klubb. Vilket jag nu tänker jobba på tills i höst hos Conn Öst! En bra start tkr jag. Sen är det bara att träna för sig själv, det verkar lätt att fixa "hinder" hemma med hjälp av hinderstöd, tunnor mm. Sjukt kul ser det ut!
Berätta vad det egentligen är?
Kortfattat - gren som är godkänd av SvRF sen 2009
3 delmoment: Dressyr, Teknik, Speed.
Dressyr: dressyrprogrtam likställda "vanlig" dressyr som bedöms med protokoll på samma vis. 20x40bana. Innehåller i svårare klass sperpentiner med byten, skrittpiruetter, diagonalslutor mm. Man börjar på vanligt vis med 2handsfattning, sen enhands, sist på stång med enhands. Kandar? hade Eva Eternell som visade på Strömsholm sist
Teknik: Består av hinder som man kan möta i vardagen. Däri involveras dressyrmomenten samtidigt. Det är ex: öppna-stänga grind, rida i 8or runt stolpar, rida cirklar runt tunnor i 8or med byten i galopp, rida över bro, hoppa litet hinder, rida sidvärts över en bom, rida i en spiral med staket snäva volter, ta upp karaff från bord o ställa ner, plinga i en klocka sen rygga i ett L, ta en kopp från ett hinderstöd sen rygga i serpentin runt stöd o därefter hänga upp kopp, hämta en lans ur tunna pricka ring på en trätjur sen ställa tbx lans, mm?
Speed: Innehåller ungefär samma som Teknik fast allt går på tid och riktigt fort. såväl hinderfel som tidsfel. Hästarna älskar det tydligen
Vet ej riktigt om man kan välja en a v dessa och hålla sig det s a s.
Det roliga är knepigheten, få sin häst totalt lydig o lita på en, ökad svårighetsgrad hela tiden så man aldrig blir fullärd. tycker det verkar va en perfa sport för överåriga ponnyryttare..connemaran måste ju bara äga där, otittig, nyfiken, cool, gillar klurigheter..
Måste vara en toppgrej för ridskolor mm för yngre som lär sig dressyr på ett spännande sätt!
Finnsn info på SvRF och på http://www.workingequitation.se/
Det verkar roligt! Och så har man ju nytta av det i vardagen också.
Ojoj! Men svårt!

#13 Det roliga är att man kan rida på alla nivåer och med vilken häst/ponny man vill och med vilken sadel man vill. Bara att sätta igång och träna. Såg det förra året på Strömsholm, såg så roligt ut och som AKW skriver man har ju verkligen nytta av det i vardagen. Inga problem att kombinera med "vanligt" hopp och dressyrtränande/tävlande heller.
#13 jo men i början är det i skritt o trav, dressyren är från Lätt E till svår klass. så i början rider man på ett enklare vis 

#14 Såg det också på Strömsholm förra året och hela konceptet tilltalade mig iallafall. Det kanske blir något i framtiden…