Hovbroskförbening?
Någon som vet om det är ärftligt eller kan komma efter en skada?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det anses finnas en ärftlig variant som kan ses tidigt på röntgen och en variant som uppkommer av överbelastning senare i hästens liv. Hittas väldigt ofta som bifynd på dagens halvblod vid röntgen . Många hästar har hovbroskförbening utan att ha några som helst symtom av det . Problemet kommer när hästen väl uppvisar symtom . Går att lindra med specialbeslag i vissa fall men aldrig bota.
Ok. Tack för svar!
Läste röntgen utlåtande från röntgen som gjordes när min valack var 7år där står att han har hovbroskförbening,han är dock aldrig riden särskilt mycke så borde inte ha kommit av överbelastning.
Han skadade sig däremot som föl i det benet,kan det ha nåt samband?? Eller hade han haft det även utan skadan??
Han har oxå nåt som kallas osteofyter?? Är dålig på skador tyvärr så jag vet inte riktigt vad det betyder???
Han har aldrig varit halt annat än vid böjprov där får han en kraftig reaktion på det benet och så är han kort i steget (har han alltid varit) och när han reds så kunde han bete sig som om han var ömfötad även med skor!
Nu på äldre dagar däremot så märker jag att han är stel och verkar tyvärr börja få ont i sina ben :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Osteofyter är med annat ord benpålagringar. Omöjligt att svara på dina andra frågor. Vad jag kan säga är att hovbroskförbening brukar inte ge förvärrad hälta vid böjprov. Benpålagringar kan mkt väl uppkomma efter skada och ge böjprovsreaktion.
Ok då vet jag iaf lite mer,tack för dina snabba svar!