ConnemaraRiks
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har vi startat en sån tråd 2011?
Norrköping
vilka kommer?
Vi tänker åka 
Norrköping är ju inte all världens väg.. Får se hur det ser ut då!
Jag vill inget annat men jag måste kanske inse att juni blir alldeles för tidigt för oss… Men jag ska inte säga något förrän proppen kommer ut och jag får se hur den ser ut. Kanske kanske ändå 
Känns som om det kan dröja tills det är såpass i "närheten" igen efter i år dessutom…
När kommer det att vara i år?

Jag kan tyvärr inte komma i år =( Ska iväg med ponnyn på träningsläger då, valde mellan rikshelgen eller Falsterboveckan, men nu blir det inget Falsterbo men då är det fullt på träningslägret istället…

#3 Om jag inte är helt ute och cyklar den 17-19/6.
#2 Nej, du. Om jag skall ta mod till mig att åka ner med Kråkan, får du lov att vara resesällskap, MED Z! Uppfattat?
Vi planerar att åka dit, troligen får båda två åka med.
För oss passar Norrköping bra, det var väldigt trevligt där senast.

Förmodligen ligger det för tidigt på sommaren för att jag ska kunna åka dit. Sverigeresor måste passa ihop med semester och sådant. 
Vi kommer att åka med Hagens Bella, Hagens Collen, Hagens Hassel ev Hagens Feodora med fölis.
Feodora ska föla om ca 3 veckor. Vi bor 5 minuters väg ifrån så det blir kanon.
Jag och Cissi sitter i festkomitten, har ni ngr önskemål om vad `festkvällen`ska innehålla.
Jag tjatar på cissi att Hagens Bonnie också ska va med, och Johanna kommer vara med på Ardas Sprinter och Hagens Hassel , sen kanske vi tar med ngn mer ponny ifrån Hagens. Så vi kommer fullt gäng från vårat stall.
Blir det både utställning och ridklasser?
#8 irländsk musik ^^ guinness, god mat, trevliga connemaravänner räcker långt
Jag röstar också för riktigt mycket irländskt tema! Ett band som spelar irländskt hade ju varit kanon! Då lovar jag att komma till riks enbart för att gå på festen 

#12 Vi hade ett sådant på vårt bröllop 2008
. De var riktigt bra. Kommer inte ihåg vad de hette nu då…
Kan varmt rekommendera bandet Eileen som spelade på Riks i alingsås förra året, riktig irländsk musik och en hellyckad festkväll.

Numera bor de tre marorna hos mig i Skåne och jag är helt säker på att jag inte kör närmare 50 mil enkel resa för riks med någon av ponnyerna. Särskilt inte med tanke på att jag själv har beräknad födsel 15 maj :p
Norrköping hade förvisso varit praktiskt eftersom föräldrarna bor bara ett par mil därifrån men det får vara.
Jag hade hoppats på ett riks söderut, då hade jag gärna ställt ut -10:an men nu får det bli en vanlig ponnyutställning istället.
#15 vi ska nog vara glada för att vi får ett riks överhuvudtaget i år. Det var menat enbart som connemaramästerskap i norrköping men med allt groll som varit så skulle det nog bli en näst intill omöjlig uppgift för nya styrelsen att börja leta anläggning nu… tyvärr. Jag tycker riks ligger för tidigt egentligen och det lär inte bli lika många visningar i ringen. Men hellre ett tidigt riks än inget alls… kollera eller pest ;)

Med tanke på t.ex. fölningar och höskörd så ligger riks absolut fel i tiden. Det är såklart supertrist eftersom det lär påverka antalet starter/visningar.
Får hoppas på att nya styrelsen tidigt börjar undersöka marknaden inför nästa år sen :)
Det tvivlar jag inte en sekund på att dom gör :)

Önnarps Monia kommer att gå ridklasser, inga utställningsklasser.
Funderar på att släpa upp min fux… men vi får se :)
Nu finns proppen på SCS hemsida!!
Jag kan nog inte hålla mig från att åka på RIKS ändå… :D Det ÄR JU SÅ KUL!!
Funderar starkt på att komma ner med ivf Angelus Oki Doki. Vill gärna ta med Angelus Spinning Sparrow med, men han ska iväg på hingstbete och vet inte riktigt hur jag ska göra då. Men vi får se :)
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Vid närmare eftertanke så är datumet lite fel för oss. Fölning i slutet av Maj och höskörden bör ligga runt mitten/slutet av Juni. Men vi får se hur de blir :)
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Lite konfunderad här nu på proppen…
Jag har en valack som jag vill ställa ut, det blir klass 1 kl 8.30 på lördagen.
Enligt proppen börjar dressyren LB:1 kl 9.00 (men det står dock 10.00 på scs hemsida?)
Vad stämmer?
Jag lär ju inte hinna ställa ut min valack och sedan vara med i dressyren (LB:1)
Står det inte i proppen någon anvisad att ringa för upplysningar? Det brukar det göra.
Jo det gör det säkert men jag skrev här för att höra om det är någon mer som tänkt på det.
Känns inte jätteakut så jag behöver ringa än, en månad kvar innan anmälningstiden går ut

Fast om du ringer och frågar så blir de ju även uppmärksammade på att det finns otydligheter och har möjlighet att rätta det så att fler slipper undra. 
Har också en valack att ställa ut och vill gärna rida dressyrklassen.
Jag har skickat ett mail nu, återkommer med svar om dom inte hinner skriva i tråden själva först

Jag hade tänkt åka till Norrköping med min lilla Hagens Rosmara. Jag har ju blivit för gammal för ponny, och Rosmara är utlånad för tillfället. Men blev så himla sugen på att få tävla henne så jag ställer upp i LA för överåriga ryttare. Sen rider troligen hennes nuvarande ryttare henne i den riktiga mästerskaps dressyren. Kan bli spännande att se hur dressyren går eftersom jag inte ridit henne på 1,5 år och någon träning innan rikset lär inte hinnas med!
Sen ska vi såklart visa upp den gamla tanten på utställningen också.
Det ska iallafall bli väldigt roligt att få se alla fina connemaror i juni och jag ser fram emot en riktigt trevlig helg :)
/Anna
Jag hoppas kunna åka med Trollets Lucille, vi har ju stått med kvarka i stallet sedan januari så vi håller tummarna att det är över nu och vi är friskförklarade till mitten av juni, verkar hoppfullt men man ska aldrig ropa hej innan man gått över mållinjen. Eftersom Cillen varit sjuk har vi bara varit ordentligt igång i några veckor så vad vi stället upp i beror på dagsformen, men någon hopp och dressyrklass blir det nog och uställning såklart.
va tråkigt och jobbigt för er, då hoppas jag bara att vet är absolut säker på friskförklaringen så att det inte sprids vidare på något sätt med alla dessa maror som kommer att vara där.
Måste det inte friskförklaras minst tre veckor INNAN tävlingen? Det är väl enligt SvRF regler (connemaramästerskapen) att man lovar att pållen så vitt man själv vet är frisk från smittsamma sjukdomar senaste tre veckorna…
Men ni borde väl bli friskförklarade snart väl om det pågått så länge som sen januari? :)
Jag har fått svar nu, planen är att ston, hingstar och valacker som ej ställs ut ska starta först i dressyren så att även de med valacker hinner göra ordning och vara med.
Well well vi får se hur det går, hoppas det fungerar :) Som tur är går ju dressyr inte så snabbt ;)
Självklart kommer jag inte åka om vi inte fått klartecken från veterinären att vi är friska! Ingen tävling är så viktig att man riskerar någon annas häst hälsa med en så smittsam sjukdom dessutom.
Det är minst 3 veckor, personligen tycker jag själv åtminstonde 4 veckor. Vi håller tummarna som sagt:)
Jag håller tummarna! Inget Riks utan Hanna :D:D:D
Jag tänkte slänga ut en liten efterlysning…
Jag är nu anmäld till WHP (novice, vi har ALDRIG tävlat hoppning dock tycker vi det är roligt att både galoppera och flyga och fara
)
MEN!
Den sadeln jag använder vid hoppning, är en gammal allround ridskolesadel med de rätta slitningarna, som jag köpte för ett par år sedan för den aktningsvärda summan av 200kr. Ej öppet köp.
Det är en sadel som fungerar hemma men jag vetitusan om jag vågar ta med den till RIKS?!
Jag ska höra mig för i mitt eget stall och här hemma såklart också men det är ingen som typ kan låna ut sin hoppsadel på riks? 
Alla här hemma har ju så satans smala och beniga storhästar… Min bulldoozer kräver en rätt vid sadel. Tveksamt om jag hinner hitta en egen ny sadel innan riks….
(Samtidigt har jag full förståelse för den som inte vill låna ut nån sadel självfallet ;) )
Vi har ett annat problem. Vi funderar på att ta med ett tvåårigt sto till Riksen. Eftersom vi gärna vill vara där hela helgen, så blir det med meetinguppstallning lite dyrt att ta med hästen från Gävle. Är det någon som har någon idé om ett billigare alternativ? Hon är ju bara med på en klass, så vi behöver inte ha henne med till NFK flera gånger.

#36 Givetvis kan du rida i din vanliga sadel ! 
#38 grejen är ju den att utrustningens passform och puts ingår i bedömningen också vad jag fattat det som… Alltså det går inte att putsa denna sadeln.
Den ser för täskig ut 

Jag vågar lova dej att du inte kommer bli nerdömd för en sliten sadel . Snygga till den efter bästa förmåga, rid och var glad
Det skulle jag gjort!
#39 håller me Lotta
men, vi rider ju inte Ambo just nu o han har en megafin rätt ny svart Ideal köpt på Mustang som jag tror sitter som en smäck. Jag är nere över fredagen och lördag fm så det skulle funka. Dvs du tar me din vanliga sadel o vi provar på plats om den passar.
Den är smörjd o klar redan 

Tycker det verkar lite tunt med anmälda hästar på SHs hemsida, kom igen nu folket!! Eller så kanske de har anmält via post?

#42 Fler kanske gör som jag . Går ut i hagen dagen innan anmälningstiden går ut och frågar vilka som vill åka med 

Det brukar rassla till framåt slutet. När är sista anmälningsdag?
#41 Åhh om det inte är något besvär så får du jättegärna ta med. Naturligtvis tar jag med min sadel också och tror ni förstås att det inte spelar någon roll kan jag rida i den med, men ja, jag ska fota underverket någon dag så ni ska få se på en trotjänarsadel 
#43 Hm. Får väl ta en tur i hagen och se om jag hittar något objekt. Annars kommer jag ändå, utan häst!

Här var i alla fall en som sa den ville åka med i dag när jag frågade 
Nu börjar festkvällen bli klar. Det blir buffe och manskören DRESSMAN som underhåller med irländskmusik. Så nu hoppas jag att alla kommer på fredag kvällen.
.
Bra jobbat! Klart vi kommer!
Var anmäler man sig till festkvällen? betalning? :):):)
Info kommer på hemsidan, tror det kommer ut idag, hoppas jag. 
#50 Har redan räknat med dig
men anmälan sker till mig eller Nickan (Hagensbella på forumet)
Info kommer även upp på hemsidan i veckan.
#52 undrar om du lr Nickan är involverade i priser/sponsringen. jag är det och Tina N känns som vi borde synka d hela :-)
Nu har vi anmält både till utställning och fest. En ettåring och en tvååring, men dom får inte följa med på festen…
Hej, Jag är lite inblandad i sponsringen. Har fixat Folksam 5 priser och segertäcke till bästa connemara och sponsorpengar 1500kr att köpa priser för. Du kan maila mej. ann-sophie.karlsson@lio.se

Sista dagen att anmäla sig! Det börjar bli en del ponnyer på listan nu, men det finns säkerligen plats för fler… 

Jaha. I kväll går jag runt i hagarna och frågar vilka som vill följa med 

Anmält och klart! En brun , en grå 
#55 Nice! jag mejlar dej :-)
Hörni alla - var ska ni bo?? Jag kommer att va där tidigt fredag och halva lördag.
Om det skulle vara intressant så har jag fortfarande en del hästgrejer kvar från konkurslagret! Det kan levereras till riksen om någon vill "boka" något! 
listan på grejer finns på: http://blackbenbeauty.bloggplatsen.se

Jag har som vanligt svårt att hålla fingrarna i styr, du har ingen bild på Ruff ruff tränsen? Försökt googla, men ja… Google är inte alltid min vän
Förlängd anmälningstid till Riksen, sista anm dag är nu söndag 29:e maj.

Har idag anmält en brun ponny till WHP och LB:1 dressyr samt LC hoppning :) Blir ingen utställning för varken brun eller fuxfärgad unghäst :)

# 64 Varför inte ta med hela gänget ? 

#64 Synd. Det hade varit kul att se hur stora de små blivit. Jag har ju bara sett dem som föl båda två.
#63 nu verkar vår ponny helfräsch redan, kunde nästan haft honom med över fredagens utställning iaf. Har dock avbokat boxen.
Kan du meddela sen antal i klasserna osv till Tina o mej för priserna 
Men, box borde väl ordna sig! Det fanns väl fler boxar som förmedlas på näraliggande anläggningar? Kul att ha varit med på Riksutställning en gång!

#67-68 Håller med #68. Box borde väl gå att ordna. Det vore väl kul om ni kunde vara med efter alla motgångar ni haft.
#68 vi var med på Eskilstuna och fick silver
och Maja vann ridklassen 
ska tänka på det -om nån hjälper mig lasta på han är så van vid att lillmatte lastar o kan råbacka ut me mej. Lasta av inga problem
men han är ju rakad på vä fram ser ju sär ut inför domarn.
ska kolla iaf om d finns box två nätter - ponny är så uttråkad just nu att han skulle tycka det var kul! Åker ner torsdag kväll i såfall tror jag

#65-66 Ptja, Monarch är i Växjö, Fia är i Okome och Monia är i Sthlm, så det skulle bli ganska meckigt att få med 1st 2årshingst och 1st 1årssto i en transport som ska fara mellan växjö - okome o norrköping! :)
+ att jag ska köra hästen ifrån Sthlm! Så det blir ganska omöjligt!

#71 Logistikproblem med andra ord 
Jag kom på att jag kommer ju åka ner till Riks i Norrköping redan på torsdagen. Jag vet inte riktigt när jag åker men det tar nog 3h att köra eller så.
Men i alla fall, när jag väl är där och har installerat den vite så kan jag hjälpa till om där är nåt kvar att ordningställa inför helgen eller så :)
Någon som vet i vilken ordning ridklasserna går på fredagen och jag antar att även whp går på fredagen eller? :)
Vi kommer förmodligen men då utan hästar. Titta på andras går ju också bra :)
Åker ni på fredag morgon?
Söndagen blir det isf för jag ska tävla på lördagen..
jaha - nu har jag bokat på box igen torsdag natt o fredag natt. Vet inte om det är mkt väsen för lite ull - blir ju bara en klass för honom..
Åker ner till torsdag kväll i såfall.
hoppas övertala Maja följa med
fast hon vill ju tävla uppsuttet förstås..men det är ju en kul Hästfest!
Sen har jag ju familjeeventet 16.30 på lördagen kommer va ett vrak på min brorsdotters bröllop + barndop samtidigt..
Working Hunter Pony "utrustning enligt TR lokal tävling"
Lokal dressyr eller lokal hopptävling? Tänkte på att det varit bettregler tidigare år. I lokal hoppning är det ju nästan "fritt fram" för både ponny och häst?
Även sporr-regler finns det dom som har på riks?

#78 vill minnas att du inte får ha achenrem och inte heller boots när du rider WHP och ridklass, om jag inte minns helt fel. Kommer ihåg att jag fick springa runt på framridningen och plocka av det från ponnyer!

Det ser ut att bli REGN hela RIKS helgen 
#81 Lugn det är i slutet av prognosen. Den kan hinna ändras än ett par gånger.
Jag har fått svar idag på alla mina frågor från den som ska döma ridklasserna så nu vet jag :)
Reglerna är enligt lokal tävling dressyr resp hoppning (ridklass vs whp)
MEN. Ej sporrar!
Betslar du upp din häst i WHP så är det upp till var och en, men står placeringarna mellan en häst med skarpt bett och en med tränsbett så placeras den med tränsbett.
Samma gäller benskydd och schabrak. Domaren vill se så "snäll" och så lite utrustning som möjligt!
Snokrem är tillåtet.
Säkerhetsväst i WHP obligatorisk för ryttare under 18 år.

Bilden är på mig och Z från riks 2008 ridklass
Inte långt kvar nu!
Jag har bara lite panik. Har varit nervös hela dagen på jobbet? Redan! Hahaha!
Nu håller jag på att packa, detta är värre än när jag flyttade till Åre!
Har jag med mig allt liksom? Och jag har inte ens packat det som är i stallet… Bara flaskor med olika rengöringsmedel till min vita kommer ju väga aset! hahaha

Gör en lista! Då brukar man få med sig det mesta 
Hoppas alla ni som ska dit får roligt. Själv får jag stanna hemma eftersom jag fyller jämt på lördagen.
Hoppas att någon tar med kameran så att vi som är hemma kan få se lite bilder iaf.
Någon som har lust att vara hjälp till mig i ridklasserna på fredagen beroende på hur de är upplagda?
Om man ska sadla av inne på banan och visa direkt så behöver jag någon som kan komma in och ta sadeln?
Men ibland har man ju visat hästen "efteråt" så då klarar jag mig nog 
Ingen som har någon rapport?