Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: foder
Läst 3135 ggr
queridos
0

Vad ger du för foder till din Connemara?

Vad ger du för foder till din Connemara & Hur mycket ?

~ Ska låna en connemara på foder och vill ha lite tips på bra foder & bra mängd för "normaltarbete".

Är fullt medveten att man skulle kunna fortsätta med samma foder som ägarna, men han får inget kraftfoder just nu och ville höra mig för.

Tacksam för svar!

/ Cecilia Hanson

[AlphLauren]
0

Jag tycker du ska prata med hästens ägare och säga att du eventuellt måste ge kraftfoder till hästen om du ska rida och träna den mer än den gör idag. Och höra vilket foder dom tycker är lämpligast.

Min häst rids/tränas 4-6ggr/vecka och går på "stäpp-bete" och står inne varannan - var tredje natt med minimalt med hö inne då.

Kraftfoder får han om han är inne, 3dl havrekross morgon och eller vid  insläpp/vid ridning. + en näve mineraler.

Han är 156cm hög och grov och ändå fet!

Men alla är olika, vissa behöver mer än andra, andra tål inte alla fodersorter osv… Därför alltid bäst att tala med ägaren och komma fram till något gemensamt.

Själv gillar jag dock inte "färdigfoder" så som krafft pellets eller müsli. Tycker det är för mycket onödigt i det och dessutom svårmåttat när man pusslar med hö. Lättare att hålla det så "rent" som det bara går enligt mig ;)

Kjerulfia1
0

Jag skulle nog börja med att höra med ägarna och fråga hur de tänker om det här med foder.

Vad och hur mycket mat som hästen ska ha beror ju på hur näringsrikt grovfodret (dvs bete/hö/hösilage) är i kombination med hur mycket du rider och tränar med hästen.

Det är inget fel i att ge hästen enbart grovfoder. Är det ett bra sådant behöver hästen normalt sett inget eller lite kraftfoder. Det man behöver balansera upp med är i såfall mineraler. Sedan har ju alla egna favoriter bland de olika kraftfoder som finns av olika anledningar som AlphLauren skriver ovan.

Ett tips är att gå in på Hippocampus, SLUs hästsida på webben. Där kan man läsa om hästens foder och även räkna ut foderstat med hjälp av deras foderstatsprogram. Det bygger iofs på att man har analyserat grovfoder.

Min häst är 3 år och går ute på bete nu, men verkar vara inne i en riktig växtperiod och ser därför lite tunn ut. Därför får hon nu komma in en stund per dag och får då 5 dl krossad havre.

queridos
0

#2 & #3 -  Tack för tipset!
Ska självklart höra med Ägarna igen men när jag prata med dom sist så hade dom nästan ingen koll.
Jag frågade vad det gav för foder och de svarade att han inte fick något just nu. Frågade då vad de gett honom innan,
då svarade dom Krafft Grund och mineraler eller havre, de kom inte ihåg vilket.

Men tack för svaret!
Ska höra runt lite med folk jag känner.

Hoppas fler vill dela med sig av deras foder / tips !

/ Cecilia Hanson

Carduus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Se till att skaffa analyserat grovfoder och räkna sedan ut foderstaten på Hippocampus som du fått tips om ovan. Får du tag på ett bra grovfoder så inget kraftfoder behövs är det  bäst för både ponnyn och din plånbok!

Lycka till.