Mankhöjdstråd II
Lägger upp en ny tråd där vi kan jämföra våra växande unghästar, den gamla var ganska lång o inte hittade jag den heller
.
Funderar fortfarande om Linus kommer hålla måttet, det där med mankhöjden vid ett år ålder + 10 cm…
Min lägesrapport: idag 14 febr. är Linus 9,5 mån.
jag mätte honom 134,5cm i manken och ca 137 över baken (han är inte så glad för att stå still när jag mäter där..)
hur står det till med höjdtillväxten på era unghästar då?

Har inte mätt Arizona sedan i julas då hon blev 6 mån. Men har noterat att baken blivit högre än manken nu.

jag mätte för en vecka sedan ungefär.. då var hon ca 135 imanken och ngt högre bak, hon har blivit lite jämnare än tidigare. hon är ca 9,5 mån nu och jag är inte heller säker på att hon kommer att bli ponny!!??

Mitt sto Lillan var hela 138 cm vid 10-12 månaders ålder. Hon har hela tiden varit jämn och välutvecklad och ej överbyggd. Vid 2 år var hon 146 och vid 3 år 148 cm: Nu är hon 4 år och verkar ej ha vuxit något sista året. Hon är fortfarande 148 cm. (i går ) Vi får se om hon håller måttet.

Måste passa på att fråga något jag funderat på. Jag är säker på att någon i bekantskapskretsen i förbigående sagt att en tidigt kastrerad unghäst växer fortare ( = blir högre?) än en som inte kastrerats. Andra har sagt tvärtom. Är det någon mer som hört detta eller som kanske har erfarenheter?

#6 Det är ju svårt att bevisa motsatser i frågan, sas.
Hade han vuxit långsammare som hingst..?

#7 Nej, det är kanske svårt att få fram bevis. Men hormonerna måste väl förändras något om man kastrerar? Och dessa har kanske inverkan på tillväxttakten?
Kanske?
Jag har för mig att jag läst någonstans att det är sant och att det beror på hormonerna.
Visst är väl kastrerade hankatter överlag lite större än okastrerade?
Människor som kastreras blir också lite längre än genomsnittet.

#9 Har ingen större koll på kastrerade människor, men det kan nog stämma med katterna.
Men det borde betyda att risken att hingsten/valacken växer över måttet är större om den kastreras tidigt. Eller?

#10 Hade en valack som kastrerades vid 10-11 mån. Han var 152-53 som 3-åring.
#10 Jag tänkte på kastratsångarna för ett par hundra år sedan. Hittade nu detta på Wikipedia:
En sidoeffekt av kastreringen var att sångarna fick en säregen kroppsform: kroppslängd över medel, långa fingrar och tår, smala armar och överkropp samt att höfterna var något bredare än normalt. Hur framträdande detta var berodde på var i barnens utvecking själva kastreringen utfördes.
Kanske veterinärerna här inne kommer berätta för oss. De har väl koll på hormoner och sånt.
Har inte hormonkoll men vet att stutar (kastrerade tjurar) blir höga och gängliga. Minns när "Mor Annas sista två SRB kalvar" kom in på slakteriet. Det var två 16 år gamla oxar, drygt 20 cm högre än dom vanliga vuxna SRB-tjurarna. Häftiga!
Man säger ju att tidigt kastrerade hingsföl blir högre och gängligare, hingstarna blir mer maffiga och "satta". Minns inte vad det står i hormonböckerna, får bli ur den sk beprövade erfarenheten…
Hälsn M

Tidig kastration medför fördröjd slutning av tillväxtzonerna i de långa rörbenen. Djuren växer alltså längre tid på höjden. Detta beror på att testosteronet normalt sett accelererar slutspurten i tillväxten och bidrar till att tillväxtzonerna sluts ( man slutar växa ) om man tidigt kasterar djuren så att testosteronproduktionen upphör stimulerar i stället andra hormoner tillväxten och tillväxtzonerna sluts ej lika tidigt. Tror att jag en gång lärt mig att det fungerar ungefär så…….
Tack till vettarna! 

Tack alla!
Då har jag fått lite stöd för teorin om varför "tidiga" valacker kan tänkas bli högre.
#13 Jag såg för några år sen några stutar på Skansen som de drog vagn med. De var också ovanligt höga (enligt mina mått).
När brukar ni som är uppfördare kastrera era unghingstar?
På Liden, som jag har lite erfarenhet av, brukar de flesta kastreras när de är under året för att kunna gå kvar i flocken under vintern/våren.

#14 Det är så jag hört det också.
#16 Jag har kastrerat på våren som tvååring oftast.
Puttar upp den här tråden med en liten fråga:
Hur mycket har ni beräknat att connemara-åringarna väger nu?
Frågar med anledning av avmaskningen jag nyligen gjort.
Får jag som har en häst 10+ bara infinna mig i tråden och berätta att min herre har under 2008 gått från 135/140 till 140/145 cm i täckesstorlek…
Vetisjutton vad som hänt men han har liksom bullat upp på nåt sätt… och då inte magen utan halsen, bogen och lagårddörren till arsle! Täckena har blivit för små! 
Jag har en fråga om mankhöjden. Ni säger att man ska lägga på 10cm från deras höjd som ettåringar så har man ungefärliga sluthöjden. Gäller detta bara Connemaror eller även andra ponnyraser?
Har nydligen köpt en snart ettåring (sista mars), tvivlar starkt på att han hinner upp till 140 på en månad. Han ser fortfarande ut som ett föl. (önskar honom 150-152cm fullvuxen)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag måste komma ihåg att mäta mina båda. Det känns i alla fall som Lilleman stannat lite i växten nu. Skönt!!!
~Jag tror på ödet~

#21 Lite off, men det är ofta din signatur matchar dina inlägg på ett skönt sätt!! 

#22 Det har du nog rätt i
.
~Jag tror på ödet~

Nu har jag mätt Lillemannen ikväll.
145cm över marken är han, nu hoppas jag att han växer lite på bredden ett tag.
~Jag tror på ödet~

#24 Är han skuren?

#25 Nej, fortfarande hingst 
~Jag tror på ödet~

#26 oOj så han växer då!

#27 Jag håller tummarna att RC71s mått stämmer på honom, för han var ca 138cm som 1-åring.
Annars får han väl bli min Grand Prix häst eller nåt sånt
.
~Jag tror på ödet~

#29 Ja,
ett lag med connemaror mot halvbloden!!!
Min ser också färdig ut även om han som sagt behöver bredda sig lite. Hur stor var din som ettåring?
~Jag tror på ödet~

#30 Jag mätte henne aldrig precis då, men lika stor som din skulle jag tro. Undrar om det är någon form av anabola i franskspermierna för mina två ser ut som uppumpade broilers trots hö och nästan inget mer. 

#31 De kanske är tidigt klara??
Min är mer långbent men ser ändå rätt färdig ut. Måste knäppa lite nya bilder för utvärdering här på sajten
.
Jag funderar på om de krymper lite nu när det är så dåligt väder
, hoppas på det i alla fall
.
Sen kan jag säga till Lillemans försvar att det är dags för verkning så några mm mindre blir han ju snart.
~Jag tror på ödet~

#32 Jo, det där med verkning gör ju sitt till! 
Ja, dom är väldigt välutvecklade, så jag hoppas dom är tidigt klara. Får se vad som kommer ut i år. Kan ju alltid döpa till Fransk blå…

Kanske Frank Broiling Blue???

~Jag tror på ödet~

-Jag tror Linus börjat "bromsa in" på höjdtillväxten, + 1 cm bara sen i februari…… med andra ord håller han kanske måttet enl. alla räkneformler
…..

#36 Det låter ju jättebra!!!
Jag måste komma ihåg att mäta smulan också, fast än är det länge till ettårsdagen.
~Jag tror på ödet~

Tänkte slänga ut frågan,
hur mycket växer marorna på höjden egentligen säg mellan 3 o 8 år? Är det ett fåtal el. många som har en höjdtillväxt under denna period? Min uppfattning är att de som blir överhöjdare växer längre,mitt sto som var 148 vid tre år var 156 vid åtta, vet fler liknande fall…..

Mina två valacker var 142cm respektive 145,5cm vid hingstprem som treåringar. De har inte växt mycket efter det och är åtta i år och ska slutmätas senare i vår. Så jag hoppas att Lilleman är likadan.
~Jag tror på ödet~
Bulletin från mätcentralen på Carnaby Street:
Lillan (C Lor Sparrow), 10 mån, 125 cm
Tea (C T Sparrow), 8,5 mån, 125 cm.
Teas storasyster Alice var 132 cm vid samma tid i fjol, mäter nu stor D-ponny som tvååring. Vad ska vi tro om Lillan & Teas blivande sluthöjd? Normal "Flash-barnshöjd" dvs drygt 140?
#38 tja, vår ambo var 143 på Irland, 142 som 6åring och sen 145 som slutmätt. Lurigt va
om han ej fick nog me mat på Irland och sen växte här som 6åring? vi tkr att han tillåme verkar liite högre nu som 9åring än som 8åring.

En av Flynns avkommor (Qrumelur f-2004 u Gräns Rebecka) var enligt uppfödaren rätt stor och präktig vid födseln och redan i december 140 cm. Det finns inget 2-åringsmått, men tidigt på våren som 3-åring var han 149 cm och idag är han 154 cm.
Det är förstås synd att han växte över, men när han nu ändå gjorde det kunde han gärna växa på sig lite till kan man tycka.
Qrumelur är en fantastisk liten häst som vinner allas hjärtan vart han än kommer. Han charmar publiken som tycker att "den lilla ponnyn är såå söt och duktig", och han charmar tränarna, som imponeras av hans teknik och ridbarhet.
Här är en film från hans första tävling för året. Han startade 1.00 + 1.10 (avd B) och nollade i båda.

#41 kanske blir en överhöjdare åt dig då om han fortsätter så
Monia var 144cm vid 3årstestet.. Ska mätas i vår. Tror hon är något större än Grafit (Slutmätt 145,5cm), hon lutar nog mot en 146-147. Fast just nu mest bred.

#40 Då förblir de små damerna ponny kan man tro! 

Camomille var 143 cm som treåring och slutmättes till 144,4 cm som 8 åring. Så hon växte inte mycket. Fast hon hade förståss 4 föl på raken…

"Lill-Dexter" var ca 137 cm nu när han åkte till sin sommarkompis. Så vilken sida gränsen han stannar på får tiden utvisa 
Flickorna som är kvar här hemma är båda 133cm . Födda i april resp.juni. Har hela tiden gissat att "Charlie" blir som sin mor-142cm och Jocelin som sin mor-146 cm. Får väl se om det stämmer i slutändan 

Delght var 133 cm som 1-åring. På hösten som 1,5 åring var hon 137. Nu som 7-åring är hon ca 147. Ej mätt av mätman.

#49 Det är nog rätt rejält tror jag, Han ser himla trevlig ut din Oki =)!
~Jag tror på ödet~

#49 Tackar! Vi får väl hoppas de :D

Tänkte det var dags att fylla på lite nya mått nu när det är september o betesperioden är slut….
Nyverkade o fina är:
Denise, 2år 145 cm, nån cm högre över baken..
Linus 1år 142 cm, 144 över baken!
Ut o mät era pållar nu så jag får något att jämföra med

#52 oj, det lät jättestort =O (båda)

#53 säg inte så, jag som tyckte att de inte vuxit så mycket nu…..

Oki mätte igår 121cm i manken, dock hade han svårt att stå stilla.. men mätte dubbla gånger, med samma resultat så.. Han är idag drygt 4,5 månad.. Är det en normal höjd? Han är ju som sagt mitt första föl så jag har ju ingen aning..

Linus var 115 vid 4 mån. ålder… tror nog du kanske fått någon cm för mycket om han nu var stressad
Monarch är 110 i manken och dryga 113 i baken :) 5 MÅNADER

#56 Stressad var han nog inte, det kan jag inte påstå.. han har alltid haft svårt att stå stilla under tiden vi mäter honom.. För drygt två veckor sedan mätte han 116 i manken.. så har vuxit 5cm på drygt två veckor..

Gräns Helgonet (född i juni 2007) är nu 147 cm i mankhöjd (mätt för ca 2 veckor sedan). Stor pojke, som jag hoppas fortsätter att växa. 
har mätt liljegårdens opal beach, som kom till mig i våras.
han är 149 cm över manken och drygt 150 över rumpen. tyvärr gick mätkäppen sönder när matte skulle hänga in den, så det dröjer ett tag innan nästa mätning, hälsningar annki och opal.
Pemberley (Hagens Darcy-Brolötens Malinér) var 112 cm vid 3 månader. Har skrivit upp vad storasyster efter Juno Rory var,fast tog ingen uppgift vid 3 mån.Storasyster verkar vara lite större och hon är maxad Dponny.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tänkte att denna tråd kan vara något för den som vill läsa om tillväxt på connemaror. Det finns ju också en Mahöjdstråd I. Här står i och för sig inte bara om överhöjdare, men ändå…

#62 Den här hade jag ju glömt bort. 
Min fundering med den nya som jag startade var mer om överhöjdarna växer annorlunda än de som stannar som ponny. Vet inte varför de skulle växa annorlunda egentligen, men de verkar ta längre tid på sig att bli färdigväxta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om vi gjorde ett diagram typ det hllw gjorde i första mankhöjdstråden, så skulle vi se sådana tendenser tror jag.