Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1038 ggr
[AlphLauren]
0

hästmänniskor alltså *suck*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag skriva en riktig gnälltråd här…

Jag står i ett superbra stall och med superbra hästmänniskor och med superbra hästar (alla är trevliga att hantera vilket jag tycker är viktigt om man har pass då man hjälps åt med varandras hästar).

Men så kommer ju alla småsaker krypande… Och tillslut rinner det över. Det har det inte gjort än men det är inte långt ifrån.

Men det är himla mycket "whiteboard-tavla-konversioner" just nu. Särskilt om insläpp, utsläpp, hagar och mat. Alla har olika rutiner beroende på vädret.

Så det står ju alltid minst 4-5 saker på tavlan varje dag som ska kommas ihåg under dagen eller vid nåt pass.

Och med detta kommer missförstånden. Hästar i fel hage, med fel täcke, intagna vid fel tid, står många långa timmar inne utan mat, sommarjobbare som gör fel eller tar ton osv…

Jag blir så less…

Och visst, lätt, flytta!

Men egentligen trivs jag ju. Det är ju bara det att info inte går fram mellan stallägare och sommarjobbare och oss i stallet… Vi i stallet är på det klara med allting men det dyker upp konstiga regler som "alltid har varit så". Well, jag har inte stått där mer än några månader så jag vet inte hur det var "förra sommaren".

Och när jag frågar mina stallkamrater så säger dom si medan sommarjobbaren som jobbat en vecka nu säger en annan sak… Det är riktigt snurrigt just nu!

Och jag blir så less… Men det kan ju även bero på att jag jobbat 12h idag men ändå… less

[MaritWal]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hoppas att det ordnar sig. Det gäller att alla är jättetydliga. Ibland underlättar att det egentligen är någon som bestämmer. Det kan bli jobbigt om alla kan tycka till åt alla håll.

Själv är jag just nu mest irriterad på hästar som går ur hagar, el som inte fungerar på hagarna p g a växtlighet i allmänhet och knoppisolatorer som "kryper in" i träden!Skrikandes Jag tror att jag måste börja dela med mig ansvaret för att hagarna (och hästarna!) ska fungera. Men det verkar för svårt för folk att bigripa sig på hur strömmen färdas eller inte färdas genom linorna…Rynkar på näsanVi har 7 stora hagar och därutöver några mindre hagar fördelade på ca 13 ha… Många stolpar och knoppisolatorer blir det! I dessa hagar går våra sex, ca åtta hyresgästhästar och dessutom några beteshästar. Det är fyra flockar, två stoflockar och två med valacker och hingstar. Det är inte lätt när hästar har så olika behov av fett eller magert bete, vara ute dygnet runt eller tas in etc

[AlphLauren]
0

jo det är bra med en som bestämmer… Men jag undrar hur denne tänker när den säger "det har alltid varit så, det vet alla". När "alla" som jag pratat med, ingen har vetat om någonting.

Dessutom är ju halva stallets inackorderade hästar, däribland jag, ditflyttade senaste året.

Jag undrar när den här infon som alla vet har gått ut?!

Hua,,, Jag är inte avis på hagarbete.. Fy bövelen vad man kan slita ut kropp och håret på det. ;)

[MaritWal]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Be den som bestämmer att hela tiden skriva ned hur denne vill ha det. Det kan ju tyckas lite tjatigt för dem som vet, men det kommer på många stall nya gäster och medryttare. Det kan man skylla på om någon tycker att det känns som pekpinnar.

Jag kom då på att jag också ska skriva ned hur hagar och ellinor fungerar…Glad Det är ju faktiskt så att jag inte alltid finns tillgänglig.

Vi har instruktioner för morgon-, lunch- och kvällspassen, sommarvecka (med pass av hagvatten och beteshästar), vatten på anläggningen, el på anläggningen och borde ha ett för elstängsel på anläggningen.

Nej, just nu är jag klart less på hagarbete! Det kommer efter om man är lat något år…

monsterpony
0

#3 Ingen dum idé att be om att ha det nedskrivet. Nu har jag ingen erfarenhet av stall, men på de labb jag jobbat har det varit lite liknande med mycket folk som kommer och går och en blandning av egna projekt och gemensamma prylar. Vi har gjort en "labbmanual" där vi sammanfattat allt sådant som "alla" vet, var saker finns, vilka rutiner vi har, vilka regler som gäller osv. Den delar vi ut till alla som kommer och så försöker vi gå igenom den en gång i halvåret så att den alltid är uppdaterad.

#0 Hoppas att det blir bättre snart

ambo
0

Låter som dåliga/otydliga regler..jag är lite kluven till whiteboardandet - det blir så lätt en röra. Måste finnas whiteboard vid varje box oxå med specialinfo kring varje häst.

Som det gamla kinesiska ordspråket säger: en fisk som är rutten i toppen är rutten i botten..dvs oklar ledning verkar det va i ditt stall..jättejobbigt!

Efter ett antal stall har jag kommit dit att jag gillar ett väl fungerande kollektiv bäst. Med tilldelade ansvarsområden och förbud mot skitsnack. Vårt sommarstall i Bro är ett sånt 16 boxar, perfekt storlek,  och jag skulle stå där om det var jag bara men, utan körkort är det för långt för MAja.

Hoppas det blir bättre!