Osteochondros på connemara
Känner ni till några fall av OCD hos connemara? Jag är främst intresserad av ponnyer med OCD i halskotpelaren.
Eventuellt är en av mina maror drabbad och jag är nyfiken på om det funnits hos någon annan connemara.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kanske har läst detta http://www.agria.se/hast/artikel/osteochondros-hos-hast
Jag vet själv inget om detta…
Märit

Jo, det var en av de första träffarna när jag googlade. Att det står att det i praktiken inte finns bland ponnyer gör mig inte lyckligare
Bara mer fundersam, särskilt som det i mitt fall rör sig om halskotpelaren. (Ovanligare sett överlag.)

Fy vad trist.
Vet inget själv heller. Vad säger veterinären?

Prognosen är inte god. Ponnyn ifråga är min 1-årshingst och har han reaktioner redan nu så kommer han ju aldrig hålla för träning och tävling.
Vi ska tillbaka för ännu en röntgen om ett par veckor så får vi se då. Sen får ju försäkringsbolaget säga sitt också.

Mkt tråkigt !
Personligen har jag aldrig hört talas om det på connemaror.

Det är det som gör mig så fundersam. Om Agria själva skriver att det i princip inte finns hos ponnyer och "ingen" hört om det hos connemararasen så funderar jag på vad det annars kan vara. (Kanske mest griper jag efter halmstrån. Jag är väldigt svag för Puttis. Han är den gula hingst jag beställde.)
Jag känner till ett par fall, men båda satt i extremiteterna. Märkligt att de på agria påstår att de inte känner till något fall, då jag vet att de hanterade det ena av de fall jag känner till. Själv har jag dock känslan av att det fanns många "outredda frågetecken" i det fallet.
Tråkigt med din unghäst.
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se

#6 Det kan ju vara så att just din individ har haft oturen att drabbats . Vad jag förstår kan detta komma av flera olika orsaker och behöver inte ha med ärftlighet alls att göra.

Agria påstår inte att det inte finns några fall, däremot skriver de på sin hemsida att det i princip inte existerar OCD bland ponny och kallblod.
Mina hästar är inte försäkrade i Agria så någon personlig kontakt har jag inte haft med det bolaget.

Givetvis kan det vara ren otur att han har drabbats. Men när det sägs vara så ovanligt bland ponnyer så funderar jag, och veterinären, på vad det i övrigt skulle kunna vara.

#10 Det förstår jag . Ibland får man inte svar på allt när det gäller dom här älskade djuren hur gärna man än vill. Det är alltid så trist när en ung individ råkar illa ut som man tycker ska ha hela livet framför sej.

Vi får väl se vad domen blir när vi ska tillbaka. Som det känns nu så lär han bli utdömd, ev. efter en myleografi (stavning?).