Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1776 ggr
Hanna-D
0

Priser

Har så smått börjat kika på annonser och måste erkänna att jag gärna skulle ha en connemara att rida på trots att jag är vuxen. Finns det några riktlinjer prismässigt? Tänker på SSS som har lägsta rekommendationer på sto- resp. hingstföl exempelvis.

RC71
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Något sådant tror jag inte existerar inom denna ras. Det är väl som alltid att en häst är värd så mkt som kunden vill betala. Det är tillgång och efterfrågan som styr.

[MaritWal]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Även om det inte finns några prisrekommendationer och priserna varierar ganska mycket beroende av stam, behovet av att sälja snabbt och efterfrågan hos uppfödaren så har jag uppfattat från annonser mm att det är rätt vanligt att priset på föl på sena hösten är omkring 20 000, ettåringar ca 25 000 och tvååringar ca 30 000. Sedan blir det naturligtvis beroende av vad de kan och hur de artat sig.

Men som sagt så varierar det… Många väljer att inte sälja föl utan låter dem gå kvar i sina flockar för att sälja först när connemaran är inriden och kanske även lite utbildad. Det beror förstås på vilken tillgång man har på lämpliga ryttare.

Sedan är min uppfattning också att priset på hästen oftast får för stort fokus. Det är trots allt hur hållbar och användbar hästen är som verkligen avgör ekonomin och nöjet!!! Jag tror att det är sällan man ångrar att man betalade låt säga 10 000 för mycket, men många ångrar nog köp av osunda hästar där man kanske inte givit tanken på detta tillräckligt stort fokus.