Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 2028 ggr
GE
1

Sista bilden...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så har det blivit dags att skiljas efter 26 år. Snart galopperar Es-Cassandra RC 620 på de evigt gröna ängarna. Den här bilden togs 31 juli, och nu är kameran undanlagd för henne. Det är precis så här jag alltid vill minnas Sandra; pigg, glad och nyfiken. Så såg hon dock inte ut för ett par månader sen. Den gångna vintern var inte snäll mot henne, hon tappade rejält i vikt och såg sliten, ledsen och trött ut. Jag bestämde därför att hon skulle tas bort, datum spikades i maj men jag kunde bara inte förmå mig! Istället fick hon åka till Fenella hos fodervärden, och där har hon fått en underbar sista sommar. Tillsammans med Fenella, en snäll halvblodsvalack och en irländska i 20-årsåldern, som hon omedelbart blev bästa kompis med. Hon tom föredrar henne framför Fenella, undrar om de pratar samma språk?

Sandra tog sig fint på enbart bete + lite hö för att torka upp magen de första veckorna. Hon är väl inte direkt fet, men för övrigt i god form (förutom lite sänkt i ryggen) och rumlar om som vanligt. Minst ett par gånger om dagen inbjuder hon de andra till ett race runt hela hagen. Lekfull och med mycket spring i benen som alltid, och inte ett spår av åldersstelhet. Ingen är så vig och kan skruva sig i luften som hon….och snabb som vinden fortfarande..  

Sandra skulle kanske kunna leva ett par år till, men melanomen växer och de finns förmodligen även på insidan, och det är dem jag är mest rädd för ska ställa till med nåt elände. Som tarmstopp tex. Jag har ju på nära håll sett så fort och illa det kan gå, och jag vill absolut inte att hon ska behöva sluta på det sättet. Hon har också fått en knöl vid högra mungipan (syns tom på bilden), och som även känns på insidan. Om den växer kommer hon sannolikt att få problem med att äta…  

Nu får hon istället sluta sina dagar medan hon ännu mår bra. Lugnt och fridfullt ätandes av favoritmaten, en mix av lucernhack, havre och morötter. Vi har tränat på att gå till den utvalda platsen, och hon har nästan sprungit dit eftersom hon snabbt lärde sig att hinken stod där och väntade. Så allt är förberett och kommer att gå hur bra som helst…  

Det är lite tungt förstås, men jag tänker på alla som varit tvungna att ta bort sina, och i många fall mycket yngre hästar akut pga olycka eller sjukdom. Det gör att jag känner mig priviligierad att jag fick den här sommaren att vänja mig vid tanken, och att det inte är en akut situation.

Det känns faktiskt helt rätt att ge den gamla tanten ett stillsamt och värdigt slut nu innan vintern…

colleen
0

Massa kramar!!!

~Jag tror på ödet~

monsterpony
0

Tänk om alla hästar fick ha en like omtänksam matte som Sandra.

[Heikne]
0

Vilket fint avslut! Jag önskar att jag hade kunnat ge Bonnie ett sådant.

RC71
0

Jättefin bild GE ! Jag kommer alltid minnas Sandra då hon i sitt livs form fick guld på Riksen på Johannesberg. Det var roligt att få visa henne och hon gjorde sitt allra bästa . Ett privilegium att få ha en ponny hos sej ett helt hästliv .

[opalen]
0

har läst all era inlägg och de beskriver bra egna tankar. antingen kommer man att ha sina sorgetid innan eller också kommer de bryskt efteråt. jag tappade mitt sto akut i hagen efter 23 års gemenskap. det tog flera månader innan jag kunde tänka på henne utan att gråta. 

så att läsa om din omvårdnad där man själv hinner med i huvudet, känns för mig så bra.

hon ser så pigg och häftig ut på bilden, en sån bild man blir glad av att se, och det är hon ju så nöjd för hon har ju en mycket bra matte.

Kjerulfia1
0

Må hon springa lycklig på de gröna ängarna !

GE
0

Tack för era snälla ord, de värmer mycket - och RC71, jag minns mycket väl bakdelsvändningarna vid handen som ni båda höll på och briljerade med under visningen! Den snälle irländske farbrorn (hette han Donal?) såg rätt imponerad ut, och jag tror faktiskt att det var därför hon fick guld….

Lille
0

så fin! o hoppas att det gick bra att ta farväl, jag känner igen allt då jag gav mitt lika gamla hbl sto en skön lång sommar innan hon fick sluta i september. Smart att träna på att gå till den plats du valt ut. Men suck man saklnar de gamla kloka märrarna…