Godmorgon 27 september 2011
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En solig och härlig höstdag verkar det bli idag
.
Igår fick jag ett underbart besked, pållan har äntligen normala blodvärden, och är således frisk!
Det har varit en omtumlande sommar och början på hösten. Först mager häst med ruskigt låga proteinvärden i blodet, diagnosen efter klinikbesök blev förtjockad tunntarm (sågs på ultraljud) beroende på inflammation eller tumör i tarmen. En inte alltför otpimisktisk prognos, tumör = en säker död, inflammation i tarmen; extremt ovanligt hos häst (jag googlade och fick fram 5! träffar) och i många fall en kronisk åkomma för de som klarar livhanken).
Vi började med en dunderkur med kortison (som skulle hållt på i 4 månader) som hon fick intramuskulärt, det enda man vet som har hjälpt. Efter 10 dagar fick hon en reaktion på sprutorna som blev en böld på halsen, vilket gjorde att hon inte kunde sträcka ner huvudet och beta. Dagen efter fick hon fång, pga kortisonet. Kortisonkuren avslutades och hon fick finadyn mot fånget. Fånget "lugnade ner sig" efter att par dagar, och on verkade inte ha ont. Det var en hemsk period, att se sin häst ha så ont var bland det jobbigaste jag varit med om. Usch, det är inget man önskar sig någon.
Under hela tiden har vi tagit regelbundna blodprov och värdena har långsamt blivit bättre, och nu igår drygt 2½ månad efter den första veterinärkontakten, och 6 veckor utan någon medicinering, visade det senaste blodprovet på albuminvärden inom det normala.
Äntligen kan man börja se framåt igen!