Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 3200 ggr
monsterpony
0

Clifden show 2011

Det är möjligt att jag har fattat fel någonstans, men det verkar som om årets champion på Clifden show är Coosheen Julie e Janus…

Någon som vet bestämt besked?

ELS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enligt CPBS sida på Facebook blev Coosheen Julie Champion. Hon är alltså e. Janus. Jätteroligt att Janus nu är far till en BIS-vinnare på Clifden show!Skrattande

Julies mor är dessutom helsyster till Lofty stuteris hingst Coosheen Finbarr!Glad

monsterpony
0

Ja, nu står det på Ridsports hemsida också.

Så kul! Grattis till alla inblandade. Glad

RC71
0

Stammer bra ! Skrattande Halsningar fran Dublin och en mkt stolt "farmor".

[AlphLauren]
0

Verkligen GRATTIS!!!

Vad roligt!!

RC71
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack snälla !

colleen
0

Grattis! Kul med bilden Skrattande.

~Jag tror på ödet~

ragnhild49
0

Stort grattis till dig "RC71" !!!!!

[MaritWal]
0

GRATTIS!

Detta känns ju roligt för hela svenska aveln och förstås särskilt Lotta! Janus påverkar ju stora delar av den svenska connemaraaveln. Hans blod, både han själv, hans föräldrar och hans avkommor används mycket i den svenska aveln.

Särskilt roligt är det när hans avkommor dessutom visar prestation, vilket också är viktigt i aveln.

Lille
0

Grattis!!

AprilLily
0

Visar prestation? Visst har han många snygga avkommor, men som någon prestationsförärvare av rang räknas han inte.

http://www.dimmansstuteri.com/statistik2009.pdf

På plats 86 av 173. Fast visst finns det de som är sämre.

Stort grattis till familjen Wilson som fött Janus och flera många duktiga tävlingsponnyer.

Bullemor
0

Känns lite missvisande att du länkar till en statistik som gäller även andra raser Obestämd Mer korrekt hade väl vara att hänvisa till prestationstoppen på http://connemaraponny.org/.

Hur som helst, grattis till alla inblandade till det fina stoet!

AprilLily
0

Jag tycker inte alls att det känns missvisande:

• Ridsports statistik är färskare
  • De tävlar ju inte bara mot connemaror

men OK räknar vi bara connemarahingstar så hamnar han på plats 20 av 38.

Kvalitetsbedömingsindex (från SCS men också gammalt) 8 av 15.

Konsekvent i mitten.

Sassenach
0

Grattis till den fina Janus avkomman!

RC71
0

Tack alla !! Glad

kicki13
0

Grattis Glad

Vi ska vara glada och stola över att en svenskfödd hingst har lämna så fina avkommor Glad

-AKW-
0

Grattis Lotto och alla inblandade!

Jättekul för alla connemaraälskare i Sverige att en svensk hingst förärvt sig bra också i rasens hemland. Skrattande

ambo
0

Jag vill oxå gratulera Lotta  Glad

[camira]
1

ObestämdSaxat detta från Westonhouse Connemaras Facebook - intressanta synpunkter på årets Clifdenshow.

Am still puzzled as to how the Reserve Junior Champion ended up being the Supreme Champion at the Clifden Connemara Pony Show! Any insights anyone??

Det finns 54 inlägg bl a detta;

It doesn't take a genius to work out why the Res Jun Champ won Clifden - its like the elephant in the room!! No Council member should stand in the ring in Clifden - you are a Council Member OR you are a Judge - but some like to have their cake and eat it. As April Merveldt has referred to above - who choose foreign judges and what criteria is laid down - some of these Judges acquire all their stock from one or two CPBS Council members ….. and then come to Clifden to judge them!!?? Kevin, you named and shamed Dermot Power - and not before time - people have been bitchin in private about him for years - particularly in regard to dragging CPBS to court over Inspections - so to those its time to "man up" and put your money where your mouth is. 

Upplysande läsning med viss bismak från en som avstod Clifden show och väljer Dublin horse show istället. Det är mer spännande att veta vem som bakade den bästa kakan eller hade de största äggen på Clifden istället för att se på något som är uppgjort i förväg!

BestInShow
0

och är någon förvånad? Det är ju likadant i Sverige.

[Hagalyckan]
0

Man får väl hoppas att det inte är så illa här hemma i vår ankdam och kanske hade till och med årets riks fått ett annat resultat om treåringarna hade varit med i unghästchampionatet så som det görs på Irland och gjordes i Björbäck. Ingen skugga skall falla på årets riksvinnare men jag säger om!

Tråden som man hänvisar till på i FB är värd att läsa!

monsterpony
0

Folk har nog alltid haft och kommer alltid att ha åsikter om vem som dömer och vem som vinner oavsett land och ras och art… Helst skulle man väl låta de som föder upp fulast ponnyer göra allt styrelse- och domararbete så att man inte riskerar att de som bestämmer också vinner… Eller de som inte vet ett dugg om rasen… Flört

Att treåringarna inte är med i unghästchampionatet är väl framför allt av logistiska skäl när deras klasser går på olika dagar. Men visst, det hade säkerligen kunnat vara en och annan treåring som blivit unghästchampion över åren annars.

[Hagalyckan]
0

Logistiskt eller ej, enkelt avhjälp eller hur? Alla unghästar (1-3 år) går på lördagen och de andra på söndagen om utställningen går över mer än en dag!

SpinwayCoronaFan
0

Ärligt talat, hur intressant är det med utställningar och champions hit och dit. Är inte connemaran till för att rida på?

[AlphLauren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 ärligt talat har jag en rid-valack men tycker att utställning är dom roligaste evenemangen vi åker på årligen. Det slår all annan tävlingsform!

---

Lite allmänt tycke om utställning och bedömning. Jag har sysslat en hel del med hundutställande också, både egna hundar och andras hundar.

Även där förekommer "snörbedömning". MEN. Min tanke går såhär:

De som är aktiva i en förening (för att ta SCS nu då som exempel) är ofta dom som sattsar mest och mest seriöst. Det är dom som lägger pengar på att köpa in bra ston och använda sig av bra hingstar. Dom är erfarna och ser vilka hästar som matchar varandra. När dom sedan ställer ut och visar sitt arbete och livsverk: Är det verkligen så konstigt då att dom får höga poäng?

En och annan "outsider" glider gladeligen också genom nålsögat (så som jag och min valack gjorde i år för just DEN domaren).

I årets RIKS var väl väldigt omrörande ändå om man kollar nedåt i resultatlistan. Hästar som fått höga guld tidigare fick bronsplakett?

Jag själv hade bronsplakett 2009 och i år fick vi 43 poäng = starkt guld. Det är väl det som är tjusningen?

Jag berättar gladeligen vad jag har gjort för att stärka min hästs goda egenskaper, det ligger jobb bakom vårt guld i år. Efter att ha läst och funderat på tidigare kritik vi fått på papper.

Vi ska vara glada över att vi har så fina maror i Sverige och som även gör sig i deras hemland!

Ett gott exteriör och lynne är den bästa grunden till en framtida ridhäst, så absolut uppmanar jag folk att ställa ut sina maror!

Och en utställningskurs för en ponnydomare vore väldigt roligt att åka på, något vi kan ta upp i Öst kanske? (och andra med naturligtvis :) )

RC71
0

#25 Det är något vi pratat om . Så om intresse finns så skulle vi med gemensamma krafter absolut kunna ordna en kurs. Planer fanns att få till det redan innan sommaren, men tiden blev för knapp. Glad

BestInShow
2

Så här går det till:

The SUPREME CHAMPION of Clifden 2011 was prepared in his stables and brought to Show by the brother of one of judges on the day? Both of whom are on Council as it happens!

Källa:

http://www.facebook.com/connemara.ponybreeders.forum?sk=wall

RC71
4

#27 Kan ingentans se att man ägnar något intresse för ponnyerna och deras kvalitet ? Jag må vara partisk som "farmor" till årets vinnare , men det var en mkt bra och lovande ponny. En värdig vinnare av mkt god ras och könstyp samt med goda ,sunda gångarter. Det sistnämda något som verkar bli allt mer sällsynt på Clifden Show. Kan inte en bra ponny få vara en bra ponny ?

GE
4

#27 Vann den här ponnyn bara för att togs till utställningen av brorsan till en av domarna? Hade hon inga egna förtjänster alls? Är det en exteriört usel ponny utan rastyp, som skulle ha gått sist för alla andra domare? Jag bara undrar…

Naturligtvis är det inte så, och ev jävproblematik till trots, håller jag med RC71 här. Varför kan inte en bra ponny få vara en bra ponny??

k-attan
2

#28 + 29, håller verkligen med. Focus på ägare och domare? Vad ska nästa trend bli?? DNA-analys av ägare, uppfödare och domare? Kanske mentometerknappar till publiken? Eller varför inte "ring och rösta på din favorit"? Trodde att detta var "connemaraponny i focus"…

PS - är varken moster, farbror, kusin, morfar eller syster eller domare eller….

monsterpony
2

#30 Det där med mentometerknappar kanske inte någon dum idé. Det är ju uppenbart från hur snacket alltid går att det är mycket lättare för publiken att bedöma en ponny från ringside än det är för domaren som står inne i ringen och ser ponnyn på nära håll. Men man måste förstås kolla noga först så att ingen i publiken är släkt med någon eller har någon spårbar koppling till någon ponny på något sätt. Tyst

GE
1

#31 Eller varför inte rösta med mobilen, till ett nummer som SCS skaffar för ändamålet. Ponnyerna blir korrekt bedömda av proffsen som står på andra sidan staketet, och varje samtal ger dessutom föreningen en liten slant. Kan det bli mycket bättre? 

En liten hake finns dock. Någon måste förstås sitta och kolla samtliga samtal, så att ingen jävig person har röstat. Eller att någon har ringt och lagt 20 röster på samma ponny. Mycket jobb således, men tänk vilken besparing att slippa betala ut domararvoden & resekostnader!

monsterpony
1

#32 Man kanske kan utveckla det ytterligare till att deltagarna lägger ut videofilmer av sina ponnyer på youtube och så röstar man på dem. Då slipper man allt jobb med att ordna utställningen och deltagarna slipper sina reskostnader och kostnader för uppstallning och man riskerar inte att fel person kör ponnyn till utställningen…

GE
1

#33 The Youtube Connemara Show, suveränt! Då kan det inte bli gnäll på vare sig felaktiga domarbeslut el att det är långt till utställningen..

[MaritWal]
1

Now we're talking!Skrattande

Äntligen får vi norrlänningar samma chans! Vi kan sälja transporten och köpa kamerautrustning istället.

Hoppas att det är rätt häst som är på filmen…Obestämd

[AlphLauren]
0

äsch. vi borde lägga ner utställningar helt och hållet, det kan ju bli orättvist!

k-attan
0

Jag bara undrar - behöver man verkligen se ponnyerna? Tekniken verkar ju numer vara så oerhört utvecklad,  man kan ju sitta i Sverige och läsa på Facebook vem som har tagit ponnyn till en utställning på Irland - och utifrån denna information avgöra om det är en värdig vinnare eller inte Förvånad. Vart kan man få gå en kurs i denna teknik????

BestInShow
0

Mer info:

It wasnt that nice! The judge was gonna show it before he waas asked to judge! Would have been well down the line for me! An at the after party the owner walked in and usually there is a massive cheer but the room fell silent! (:

Källa:

http://horsegossip.proboards.com/index.cgi?board=results&action=print&thread=96172

[AlphLauren]
1

Seriöst. Om det nu ÄR jäv. Då ska det anmälas skriftligen och sedan dömas av en kommitté. Så länge ingen gör en anmälan (eller har någon gjort det och hur har det gått?) så kan man ju inte sitta och gnälla flera månader senare på internet??

Tex som riks i år, hade jag bara vetat om att den som vann ett av mästerskapen inte var renrasig hade jag nog inte dragit mig för att lämna in en protest. Jag fick dock reda på detta efter jag kommit hem och då är det för sent.

Fick sedan höra att människor på plats visste om detta innan start men valde att inte anmäla/lämna in protest??

Att dom enbart "sa till" i sekreteriatet. Men ingen gjorde något? Well, den som satt i skereteriatet kanske inte ville anmäla.

Vill man ha något gjort så får man göra det själv och ordentligt om man nu tycker det är värt det.

Men så mycket gnäll som jag hört om jäv nu senaste veckorna så blir jah förvånad att det aldrig lämnas in skriftliga protester?!

Vad är meningen med dessa inlägg? "Så vet vi och kan göra något till nästa år" eller?

För så fungerar det tyvärr inte. Det kommer alltid finnas människor som försöker fuska. Då måste det anmälas på plats av dig eller mig eller någon annan privatperson på plats.

Men sedan får man ju inte gå till överdrift heller. Du kan ju också bli jävig i din protest då antar jag om du har kopplingar till en häst som fick sämre poäng i samma klass? Eller?

BestInShow
0

Inom SCS straffas den protesterar.

RC71
2

#38 Och övriga tre domare var statister under showen ?

[AlphLauren]
1

#40 berätta hur

och på vilket sätt skulle SCS kunna bestraffa någon som protesterar på clifden? Obestämd

GE
1

Källa: Horsegossip, say no more….  

En förvirrad person som inte kan hålla isär begreppen verkar det som! Som skriver att den “oönskade” supreme vinnaren hade ponnyn stående hos domaren. Nästa inlägg från samma person går att läsa i BestInShows inlägg #38…  

Sen kommer det intressanta! Det klarnar tydligen till i skallen, för i nästföljande inlägg ber h*n om ursäkt för sitt misstag. H*n trodde att det var segrande 1-årssto som blev supreme champion!

Det var alltså hon som stod hos domaren (för att han hade tänkt att visa henne själv), och med största sannolikhet var det hon som togs till showen av domarens bror. Åtminstone får man uppfattningen att det är samma ponny, när man läser BestInShows inlägg #27…   

Så det som länkats till om uppstallning, domarbrorsan som chaufför och tystnad när ägaren stiger in i rummet, handlar uppenbarligen inte alls om den 2-åring som blev supreme champion…    

Vad sägs om lite research och källsortering INNAN…

BestInShow
0

Nej, det var supreme champion som stod hemma hos domaren innan showen. Annars skulle ju inte rc71 reagera som hon gör. Dvs precis som det står i #27.

#39 Du skriver ju själv om Riks och det trodde jag att det var SCS som arrangerade. Fast om man läser länken i # 27 så är det lika dant på Irland.

[AlphLauren]
0

Riks var ett annat exempel, står i inlägget.

Men fortfarande, varför lämnar du inte in protester vid varje show istället för att sitta och gnälla på ett internetforum?

Vad jag vet så är de hästarna som utmärkt sig i år faktiskt väldigt fina och väl värda sina titlar?

[camira]
1

Det er synd at denne tråden har blitt en hets mot RC71, men det går ikke å stikke under mattan at CPBS har store problemer med troverdighet anngående utstillinger og hingstpremieringer. Det Best in Show skriver om styrelses medlemmer og dommere er desverre sant,har fått dette bekreftet av flere uavhengige personer. Styrelses medlemmer som åpner registrerings kontoret på en lördags kveld og registrer sine hester på barna sine slik at de ikke skall komme i konflikt når han dömmer sine egne hester. At en ponnie som som står i to uker på dommerens gård, som först blir valgt til reserve junior champion,to timer senre blir den valgt til supreme champion av dommeren som har hatt samme hest på sin gård? öker vell troverdigheten til CPBS og dommerne.

Noen vill si hva har dette med dömning i Sverige?,problemet er at CPBS styrelse har vedtatt at alle dommere som skal dömme utlands skall centralt bestemmes av CPBS, prova gissa hvem som var reserve dommare på Riksutstelningen i år?

GE
0

At en ponnie som som står i to uker på dommerens gård, som först blir valgt til reserve junior champion,to timer senre blir den valgt til supreme champion av dommeren som har hatt samme hest på sin gård?

Måste nog be om en översättning av ovanstående. Har samma häst stått uppstallad hos två olika domare? Vad står ? efter gård för?

[camira]
2

Ursäkta min Svenska,det jag menade var, at hesten som vant supreme champion,var upstallad och trenad av dommaren som dömde hesten til supreme champion,först ble den vald til reserve junior champion,senare ble den vald av dommaren,styrelses medlemen, som hadde hesten upstallad på sin gård til supreme champion.Den ble kjörd av dommarens bror til cliffden show.

Jag har aldrig sett hesten så jag vill inte komentera den,men tycker det er uetisk å dömme en hest som man selv har trent og stått på sin egan gård.

Vidare tycker jag det är trist at CPBS skall bestemma centralt vilken dommare dom ska senda til utlandet,som arrangör får man ei välja dom bestämmer, börjar likna en Gudfaderen film

GE
0

Var den tränande domaren ensam att döma på Clifden? Eller fanns där även korrupta co-domare? Naturligtvis är det oetiskt, kanske även jäv. Åtminstone om man ska gå efter svenska jävregler, som säger att jäv föreligger om domaren (eller tex hans bror) har ägt, tränat eller under längre tid haft aktuell häst uppstallad. Om man har samma regler på Irland, måste man ju tycka att det var synnerligen osmart av den här domaren att döma henne över huvud taget. Han borde ju ha begripit hur folk skulle reagera…  

Jag är dock inte tillräckligt intresserad av utställningar för att störas av att någon oförtjänt blir Supreme Champion på Clifden. För det är väl som antyds, att hon inte är värd titeln, utan vann bara för att hon stått hos domaren. Då undrar jag, vet man att det verkligen är så? Är det helt omöjligt att tänka sig att stoet skulle ha segrat på någon annan utställning, för någon annan/andra domare?  

Det var just den biten som fick mig att hoppa in i tråden, plus att jag inte kan se vad Janus plats i preststationsrankingen har med Clifden IN-HAND show att göra…

BestInShow
0

Det handlar inte om ponnyn är en värdig vinnare eller inte. Det handlar om etik och moral. Dessvärre verkar det vara väldigt illa ställt med det i connemarakretsar.

GE
0

Det var bra att det inte handlar om ponnyn var värdig titeln eller ej! Då hoppas jag också att du tycker att det är roligt att en svenskfödd hingst får en sådan framgång i rasens hemland! Oavsett hur det nu gick till… 

Hur det är ställt med etik och moral bland domarna vet jag inte, då jag inte har varit på en Connemarautställning sen 1996.

[AlphLauren]
3

Det är fortfarande ingen som svarat på min undran varför ingen lämnat in protest utan istället sitter och gaggar på internet?Obestämd

GE
0

#52 Jag kan inte ge något svar. Eftersom jag inte direkt störs av att en domartränad ponny blir supreme Champion, har jag heller aldrig haft för avsikt att lämna in en protest. 

Såna här forum är väl till för att diskutera, ventilera och argumentera, eller gagga som du föredrar att kalla det, har jag fel?

BestInShow
0

# 52 Det är anmält. Se länken i # 27. Så här står det:

Infighting within CPBS Council made the national airwaves this week. Delegation met with Dept. of Agriculture in relation to conflicts following inspection of ponies and Clifden Show under threat of losing funding and being closed down!!

Håller med GE "Såna här forum är väl till för att diskutera, ventilera och argumentera, eller gagga"

Varför tysta ner?

[AlphLauren]
0

#54 och varför tror du att jag vill tysta ner det? Vad finns det att diskutera är det jag undrar?

Om jäv är rätt eller fel? Jag tror vi alla är överens om att Jäv inte är okej.

Men att vi sitter här och gaggar hjälper ju knappast att det i fortsättningen inte ska bli likadant, då får man gå vidare med det.

Ditt citat är ju jättebra där även om det inte säger någonting om hur det har gått…

GE
2

Jag tycker att den här tråden har utvecklats på ett bra sätt. Vi har enats om två viktiga saker; 1) att jäv inte är ok 2) att ingen skugga ska fallla över den aktuella ponnyn pga det inträffade. 

Sen återstår att se om det som står på facebook verkligen stämmer. Det verkar som att några ifrågasätter sanningshalten, och det är inte skrivet något om det på ett par veckor nu. Om det stämmer, borde ett ev beslut bli officiellt såsmåningom. Vi kan nog bara vänta och se…