Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1849 ggr
kicki80
0

Mäta häst

Jag behöver slutmäta min connemara för att få veta om hon ev kan klara ponnymåttet vi är väldigt osäkra men hoppas ….  Någon som vet om det går att göra nära Norrtälje eller om jag måste in till Täby?? Vad kostar det?

Klarar hon det så kommer hon ut på tävlingsbanorna nästa år OM vi hittar en duktig ryttare åt henneFlört

k-attan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du måste skaffa dig ett konto i tävlingsdatabasen på ridsportförbundets hemsida(går bra som hästägare). Sen letar du under "ponnymätning" efter mättillfällen att anmäla sig till. Man anmäler sig i tävlingsdatabasen. Alla mätningar sker på ATG-kliniker. Mättillfällena listas och läggs ut med lite olika framförhållning. Hittar du inget där, så ring till närmaste ATG-klinik och fråga när nästa ponnymätning ska vara. På några få ställen kan man få boka individuell tid, men i regel är man hänvisad till de mättillfällen som ordnas.

k-attan
0

Det är inte billigt - du får betala två mätmän, en veterinär + klinikavgift

[AlphLauren]
0

Jag läste någonstans på ungponny.se att mätintyg från ATG-klinik INTE GÄLLDE vid deras arrangemang. Är det någon som vet varför?

k-attan
1

Jodå, dom gäller där. Hitills har man dock kunnat mäta "på det gamla sättet" hemma med en mätman för ex. treårstest och kvalitets, om man inte vill mäta på plats. Ett sådant mätintyg skickas in till SPAF och gäller inte på vanliga tävlingar.

[AlphLauren]
0

Men nu förstår jag inte, om jag läser anvisningarna för treårstest så står där

"ID-kontroll och mätning (för ponny utan mätintyg). Ponnyer med mätintyg får EJ mätas. (Mätintyg: "avelsmätning" räcker, dvs  godkänd mätman och en veterinär, ej på ATG-klinik)"

Ursäkta kicki80 om jag trådkapar lite, hoppas ok

k-attan
0

Som det står - det räcker med avelsmätning och behövs ingen ATG-klinik. Inte samma som att man inte får - ATG-mätning är alltid en officiell mätning. Men det kan ju tyckas lite onödigt att mäta en treåring på klinik - den ska ju knappast tävlas någon annan stans.