Championatet
Nu har jag i TDB kollat anmälningarna till dressyrchampionatet för ungponnyerna.
Ser till min stora besvikelse att det bara är två connemaror anmälda. Som tur är har inte anmälningstiden gått ut ännu. Men man blir ju inte gladare av att det är åtta new forest.
Har de som rider connemara inte ambitionen att vara med i dessa sammanhang. Båda connemarorna har dessutom samma ägare och uppfödare. Det kan inte vara så att man inte klarar kvalet för 60% är inte svårt.
De är så tråkigt att inte connemarorna syns mer på dressyrbanorna.
Har du själv någon connemara som du tävlar och visar upp. Det är typ 5:e tråden om samma ämna som du postar.
Varje gång med meningen "har inte connemaraägare ambitioner att…."
Har du inte fått svar i dina andra trådar?
Nej, jag har inte fått några svar.
Öm tå det här märker jag.

Det börjar nog bara bli tröttsamt för oss att läsa samma frågor med samma svar om och om igen ;)
Vad har du för ambitioner med connemaran?
Min ambition är att:
att connemaran ska vara representerad i så gott som SAMTILGA nationslag vid ponny-EM och det i SAMTLIGA grenar.
dvs samma som SCS skriver på sin hemsida
Tråkigt att så få delar denna ambition.

Och vad gör du för att bidra till att nå målet?
För mig är stora tävlingar inte ett huvudsakligt mål för rasen, jag tycker det är viktigast att det är bra, trevliga ponnyer som klarar av att göra lite av det mesta, så som de flesta hobbyryttare vill ha det. Nu har jag ju bara en gammal valack så jag kan inte direkt bidra till det mer än att låta honom göra allt möjligt och på så sätt marknadsföra rasen. Men det är min högst personliga åsikt och bidragande.
Jag har åtminstone svarat var jag har min ståndpunkt i andra trådar så jag skippar den här nu

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan bara prata för mig själv ang ambitioner. För Fionn som är 5 år, ligger de på en betydligt högre nivå än ett halvdåligt resultat i en ungponnyfinal! Han är inte färdig på långt när, så varför ska jag riskera ett bakslag genom att ställa honom inför en för svår uppgift? Varför ska jag lägga ut drygt 3000:- på anmälan, uppstallning och licens (tror iallafall att ponnyn måste ha det eftersom finalen går som regional, och följer TR), plus kostnaden för bensin (110 mil) på något som jag vet är kört redan från början, bara för att tillfredsställa pöbeln? Nej tack, skulle inte tro det…
Han kommer nog inte att vara klar för LA nästa år heller. Rörelsemässigt kan han mycket väl vara det, han är otroligt lättlärd, men skallen ska vara med också. Han är väldigt känslig, och blir lite stressad när han inte förstår. Så det är viktigt att han får tid på sig att fundera och låta allt nytt sjunka in. Ryttaren (som förresten kommer att köpa honom) och jag är mycket ense om den saken. Han ska bli dotterns tävlingsponny, men hon bara 8 år, så det är inte alls bråttom. Hon har ridit upp tom Grand Prix på stor häst, så hon kommer att sköta hans utbildning själv. Det känns tryggt, då vet jag att han får utvecklas i den takt han behöver. Som hon säger, han är en supertalang som kan gå mycket långt, men det gäller att gå varsamt fram. Sen är det ju meningen att han ska hålla länge också…
Han är definitivt ett ämne för de större sammanhangen! Frågan är bara i vilken gren. Han hoppar nämligen lika bra som han rör sig. Det kommer att visa sig, det hänger ju faktiskt på vad dottern vill. Mamman hoppas förstås att hon ska välja dressyren, men hon kanske inte ens vill rida när hon kommer upp i tonåren. Sånt vet man ju aldrig i förväg. Fast det tror jag hon vill, hon verkar vara en äkta liten hästtjej. Orädd också, hon styr omkring på en Welsh Mountain som är ganska så ivrig av sig…
Om någon undrar varför Fionn har ett stigläder runt halsen, så är det för ryttaren att ta tag i vid behov. Han har fått arbetsnamnet PopCorn för att han ibland plötsligt “poppar” rätt upp i luften. Popp-popp-popp- som popcorn i en stekpanna. Jag vet inte om det är energin han inte riktigt kan kontrollera, eller om det är nån slags protest när han inte förstår….
Tackar! Det är roligt att läsa vad du skriver och jag tycker att du beskriver det hela så klokt. Fastän på ett popcorn så skulle jag välja inte bara stigläder utan även säkerhetsväst… ;)

Hon rider för det mesta med väst tror jag. Att det blev så här beror på att jag kom på att jag ville ta några bilder, när hon redan hade suttit av och tagit av sig den. Hon glömde väl att sätta på den, och jag tänkte inte på det. Hon har dock inga större problem att sitta kvar när han poppar, stiglädret finns mest där bara för att minimera risken att ta honom för hårt i munnen. Har är som sagt lite känslig av sig, gossen…

#9 Är det Sparrow tillbaka i honom? Roderic kunde helt plötsligt fara rakt upp i luften, mitt sto här hemma ee Ashfield Sparrow är likadan, skutt rakt upp. Ser även det på unghästarna med samma stam. Jag kallar det Sparrowhopp
.
~Jag tror på ödet~

#10 Är det de min häst har för sig? Sparrow hopp? Passar det inte guppar rumpan lite, låter det som om att det stämmer?

Fionn lättar inte på rumpan, han tar bara ett skutt rätt upp i luften. Sparrowhopp? Kanske, han är ju e Flynn, så det är samma blod bakom (Flynns mormor Dun Sparrow är halvsyster till Ashfield Sparrow), men nä, jag tror ändå att det mest ligger hos honom som individ. Han är väldigt olik sina syskon, Fenella tex som är ett år yngre, skulle vilken dag som helst kunna börja jobba som handikapphäst. Något coolare kan man inte hitta, hon har inga hyss för sig och det finns hur mycket utrymme som helst för att göra fel. Ingenting bekommer henne, medan Fionn har absolut nolltolerans…
När de är så få connemaror med i dressyrchampionatet kan man ju hoppas på några fler bland 4-åringarna. Ja, några är kvalade men den bästa får inte vara med alls!!!
Arda's Sprinter fick i dagens gångartsprov 8898 men får inte vara med i finalen för han fick en 6:a på benen. Vilken urdum regel. Nu gick andra till final som rörde sig mycket sämre. Han har dessutom fått 7or och 8or andra gånger han visat.
Jag kan bara se en enda anledning till att man har en sådan regel och det är att exteriördomarna ska kunna utöva sin makt även på kvalitetstävlan.
GRATTIS till Arda's Sprinter och hans gäng. För mig är han bäst.

Jag upprepar min fråga till dig: Och vad gör du för att bidra till att nå målet? (som du har för rasen)
Om man inget gör så får man alltså inte ha någon åsikt, eller?
Att bilda opinion kan väl också vara att göra något?
För övrigt är jag flitig funktionär på tävlingar (mest dressyr) nu när jag är utan häst att rida.
Tråkigt att det i denna förening är vem som tycker något som räknas, inte vad man tycker.
Jag är ganska säker på att jag inte är den enda connemaramänniska som tycker att regeln som jag skriver om i #13 är idiotisk men även om jag vore den enda som tyckte det, så har jag i detta land min fulla rätt att framföra den oavsett om jag har 100 connemaror eller ingen alls.
Just den hästen du skriver om med regeln där är ju verkligen en sådan som har bra och mindre bra dagar på tävling. Det ser man på hans resultat, det är verkligen varierande siffror på de tre sista.
Angående att inte gå vidare pga för låg poäng kan ju ses från två håll: Tråkigt för hästägaren att inte få visa upp sin häst som kanske är bättre under ryttare än i utställningsringen.
Å andra sidan så tar den kanske upp onödig tid för domarna då den med de första resultatet aldrig kommer kunna "komma ikapp".
Jag är inte jätteinsatt i treårs och kvalite och allt det där men det var det första som slog mig i och med att regeln då uppenbarligen finns….

Klart man får ha en åsikt. Var har jag skrivit att man inte får det? Visa gärna. Jag tycker det är skillnad på att ställa en fråga och att förutsätta att, i princip, hela föreningen saknar tillräckliga ambitioner med sina ponnyer.
Vad är det för opinion du vill bilda? Formulera dig så att vi andra förstår vad du vill uppnå, hur man ska göra det, vilka som ska göra det o.s.v.
Sen vet jag inte riktigt vad för dressyrtävlingar du menar, har SCS några såna?
Jag har ingen aning om vem du är, faktum är att det är bara ett fåtal personer här som jag vet vilka det är. Jag skulle gissa att i princip ingen vet vem jag är. Jo, AL härovanför kanske då. Det handlar inte om vem som tycker, för mig handlar det om att tycka men också agera därefter.
Regeln du pratar om är jag inte säker på exakt vad den är, det framkommer inte riktigt i tråden för mig som är ganska oinsatt. Samma där, visst får du ha en åsikt. Problemet är att, i alla fall utifrån, ger dina dina trådar lite intryck av att bara ha velat klaga på dem som inte visar/tävlar sina ponnyer. Återigen, formulering 

#15 Jag tror att det är lätt att en del av dina, och även andras inlägg, uppfattas som gnäll, även fast det inte är syftet. Och det ger ju inga positiva vibbar om man vill få upp engagemang i en fråga man tycker är viktig, och få gehör för sina åsikter.
Att bilda opinion och få upp en fråga på tapeten, absolut, men då måste man ha ett mål och en plan för hur man ska uppnå sitt mål, och det är kanske den som är svår att uppfatta.
Hur tycker du att din ambition som du skriver om i #4 ska nås? Du ställer upp som funktionär på dressyrtävlingar, vilket är fantastiskt. Det är ju tack vare alla funktionärer som tävlingarna faktiskt kan bli av, men gör du något mer? För det vet jag inte om jag läst någonstans, eller har jag missat det?
Självklart måste alla få ha sina egna åsikter och det vore ju märkligt om alla tyckte likadant. Och även om man inte håller med så måste man kunna respektera att andra tycker olika.
Inom en rasförening har ju de enskilda medlemmarna lite olika intressen och mål, en del gillar att föda upp nya hästar, ställa ut och visa upp, andra gillar att utbilda och träna, för andra är det bara SM eller högre som gäller och några vill bara ha en mysig kompis utan större ambitioner.
En förening är ju bara det som medlemmarna gör den till.
--
Jag tycker också det vore roligt med fler connemaror bland dressyrekipagen, varför det inte är så vet jag inte, men jag har inte heller gjort någon djupare analys av hur det ligger till, eftersom jag tror man isåfall måste analyser hela kedjan, dvs alltifrån avelsbiten till unghästutbildning och hur man gör för att sälja in rasen som dressyrponny. Eller så är det så att man måste jobba på att sälja in dressyr som sport bland connemararyttarna?
Jag tror att många ändå tänker hopp när de ser en connemara.

Intressant att höra skälen i #7. Det skulle vara intressant med en mer omfattande enkät bland de som äger connemaror i lämplig ålder också. Är det så att de flesta connemaror bor för långt bort (kanske inte så troligt, det finns väl ett flertal uppfödare i final-trakten)? Är det så att connemarorna är så pass mycket senare än ridponnyerna att de inte är fysiskt eller mentalt mogna för finalerna (även om de kan klara kvalgränserna)? Är det så att bra ponnyer finns, men det saknas piloter till dem? Är det så att ägarna är ointresserade för de vill ut och skogsmulla med sina ponnyer istället? Eller är kvaliteten på ponnyerna för låg? Eller något helt annat? Beroende på vad orsaken är till att connemaraägarna väljer till att inte delta med sina ponnyer så behövs det ju olika insatser för att ändra på det…
# 19 Äntligen någon som fattar galoppen!
När övriga Ponnysverige vänder sig mot ungponnyfinalerna väljer connemara att rida långritt. (Nu blev ni provocerade igen).
Se hur stort det slås upp på New Forest iFokus.
Jag beskyller inte någon undrar bara varför detta ointresse för prestation.
Jag har en 5-årig Connemara som är anmäld till ungponnychampionatet i dressyr. Nedan har jag listat ungefärliga kostnader som jag har inför detta evenemang. Jag har inte räknat varje öre jag lagt ned på detta utan bara konstaterat att det blir en dyr historia. Kan kanske förklara varför det inte är fler som anmäler sina ponnyer. För att kunna starta sin unga ponny gäller att man gör en helhjärtad satsning och det tar mycket tid och kostar pengar.
Träningar juni-september: ca 2500:-
Tävlingar kval, inkl anm avg, bensinpengar mm: ca 4000:-
Licens häst: 950:-
Licens ryttare: 750:-
Anm avg Falkenberg (avgiften är för 2 klasser!): 900:-
Uppstallning Falkenberg: 1300:-
Bensinkostnad resa till Falkenberg: ca 2000:-
Boende Falkenberg: 2000:-
Summa: ca 14 400:-
Jag har då ändå inte räknat med mätintyg och andra saker som måste ordnas inför kvaltävlingarna och finalen. Dessutom har ju hästen kostat en del "på vägen" hit också då den varit på utbildning 2 + 4 månader osv.

stort lycka till #21 det är verkligen INTE gratis att ta fram en ungponny t final!! Kanske styrelsen SCS kan diskutera möjligheten att sponsra del av meetingkostnaden för att visa på intresse?..
Alla som tävlar vet hur många olika parametrar som ska stämma o fungera för att lyckas. Det tänker jag alltid på med stor ödmjukhet när jag ser placerade ekipage på tävling! Heja marorna i F-berg!! Vi ska åka dit för att se o lära o om planen håller kanskekanskekanske 2012!!

#21 Önskar dig lycka till!
Kul RC61 och Lille med personer som har ambitioner. Sådana som ni behövs verkligen. Hoppas att det går bra för er både i år och nästa år.
Det ÄR dyrt att tävla. Jag tycker inte att man ska sätta kostnaderna för utbildning, licens mm på enbart championatet. Förhoppningsvis har man kul när man rider kvaltävlingarna och jag hoppas verkligen att det blir en forsatt tävlingskarriär efter championatet.
Anmälningsavgiften är något dyr, men tävlar man nationellt så får man betala mellan 250-300 kr per start. Har man kommit upp lite i klasserna så är det ju meeting som gäller och då rinner slantarna fort.
Om jag förstått rätt kan man som ägare och uppfödare vinna lite pengar på denna tävling och det kan man ju inte annars på ponnytävlingar.
Dyrt eller inte, faktum kvarstår. Nu när anmälningstiden gått ut är det tre anmälda connemaror medan det är nio new forest. New Forestägarna är väl inte rikare än de som har connemaror.
Jag tror att det behövs att connemarorna syns på tävlingsbanorna för uppfödarna ska få avsättning för sina uppfödningar. Att sälja connemaror för utställningsbruk tror jag inte på alls.
Jag förstår inte denna "tävling" mot New Forest
och jag förstår inte denna hysteri om att "alla borde vilja prestera"
#25. Det är traditionellt för den här skribenten oavsett nick-name. Orka…
# 25 Det kallas benchmarking och är vanligt i många verksamheter.
Eftersom det tydligen är jobbigt för Qrumeluren25 att ta matchen mot new forest så kan väl h*n ta den mot shetland istället.
Jättebra initiativ av Punkity. Fyll i enkäten!

En annan sak jag funderar lite på… Hur representativt är i år för hur det brukar se ut? Att göra generella uttalanden baserat på ett enda år känns lite sådär. Har någon koll eller ork att ta reda på hur deltagandet har varit säg de senaste 5 åren?
Det är väldigt bra reklam för connemarorna när det går bra på rikskvalité och championatet för att visa deras kvalité! Därför är det viktigt att de som har kvalat dit kommer och visar upp dem! Hästarna har olika dagar och en som hade ett medelmåttigt resultat på kvalité kan blomma upp och visa sin bästa sida på rikskvalité/championatet! Med målmedveten träning och matchning kan det gå riktigt bra! Det är väldigt roligt att se andra connemaror i Falkenberg och alla som satsar och åker dit skall ha en elogé!
Det vore ju bra om Scs styrelse kunde återinföra resebidraget till rikskvalité/championatet då varje bidrag mottages tacksamt också med tanke på att styrelsen i 2011 års budget satsar 0 kr på annonsering/reklam alltså PR!
See ya in Falkenberg - we will give it all!

hejahejaheja!!#30 o ni andra vi kommer på lördagen o kollar:))
Reglerna tycker jag är ganska dumma. Sprinter har en förmåga att korsa sina framben när han blir spänd. Vilket han gjorde i Nybro på extriören. Sen började han slappna av och blev bättre och bättre. Han fick 8 skritt 8 trav 9 galopp. uppsuttet. Stora lovord från gångartsdomaren som absolut ville se honom i Falkenberg. I löshoppningen fick han 9-9. Lika stora lovord här. Med detta resultat blev han dagens bästa ponny sammanlagt men fick inte dubbeldiplom pga av 6an på benen. Hur korkat som helst tycker jag personligen.
Mkt pengar och långa resor läggs ner på detta, jag tycker att det är både kul och tråkigt när det finns så korkade regler. Och i sånt fall borde extriör ligga sist, annars vet man med en gång att det är kört.
#32 Fick han 6a på benen enbart pga att han "spårar" fram?
Eller fanns det fler orsaker? Funderar på hur kritiken är skriven……
Har ett welsh cob sto som gör samma, korrekt för övrigt, men aldrig fått mer än en 7a på benen……
Var det lika mkt debatt om resultat förr i tiden då connemarorna presterade bättre är new forestarna?
Det måste ju vara kanon för new forest uppfödarna ändå nu när deras ras går så bra på tävlingar.. deras unghästar måste ju gå som smör i solsken medans vi kommer få stå kvar med våra connemaror osålda…
Och dem måste ju ligga mkt högre i inköpspris också eller?
Agria Ungponny Dressyr i helgen. Grattis till Qrumeluren25. Det startar lika många connemaror som shetland dvs 0. För de som tycker att en jämförelse med new forest är mer relevant så kan avslöjas att det är 4 st new forest anmälda.
Jag är ute med min varje helg nästan! Men idag var han inte mycket att visa upp. Energin sprudlar om honom och när han inte har hinder (det var dressyrtävling idag) att hoppa hoppar han själv i skritten. Som stillastående bocksprång, SUCK!