Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1089 ggr
kicki80
0

Utställningsfråga..

Har hört förut att shettisar som är över höjden ej rangeras på uts.

Men hur är det på Connemarorna?? Ska inte en övervuxen ha något avdrag på sin rastyp om den är över 1448cm?

RC71
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En gång i tiden gick överhöjdare, blåögda cremefärgade och ponnyer tillhörande 9000-serien i en och samma klass på lokalutställningarna. Det är dock väldigt många år sedan det ändrades. I dag är det upp till domaren att avgöra om "ponnyer " över 148 cm faller ifrån i typmässigt. Det behöver ju inte alls vara så, och det finns många fina exempel på överhöjdare som är väldigt typade trots sin höjd. Dessutom så har vi i dag en B-stambok där dom för stora ponnerna kan tas in . Så som svar på din fråga, nej dom får inte avdrag på typ pga höjden.

kicki80
0

ok jag har själv en överhöjdareFlört men jag trodde att dem åkte ner eftersom dem inte håller "måttet"…  Vad var det som gjorde att man tog bort maxhöjden på 148cm?

RC71
0

En anpassning internationellt

[AlphLauren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en regäl en på 155-156cm och får alltid frågan om hur hög han är av domaren.

Och jag har ställt för domare som dömer ner typ och domare som inte gör det. DOCK för dom domarna som jag fått bra typ-poäng för så står det alltid i protokollet något som "håller mycket god ponnytyp trots storlek".

Sedan finns det ju en hel del överhöjdare som är mer "hästlika" i kroppstyp och huvudet.

Men det beror helt klart på domaren Glad

GE
3

Jag tycker nog att de ska ha avdrag på typen om de är för stora. De hamnar i B-stamboken av samma skäl, så det vore inte annat än logiskt. Maxhöjden enligt rasstandarden är väl fortfarande 148 cm, och den internationella anpassningen bara en utställningsgrej? 

Nu vill jag på en gång säga att jag inte har något emot att de för stora får höga poäng på typen/vinner på utställning. Jag är också väl medveten om att det finns Connemaror på 155 cm som håller en mycket god rastyp, men det handlar inte om det. Jag bara belyser det ur en annan vinkel…

En Connemara över maxmåttet avviker ju från rasstandarden. Skall sådana avvikelser premieras på utställning? Rent krasst är det så att den domare som ger en 9:a på rastyp på en som uppenbart är för stor, dömer inte efter den standard för rasen som finns och som ska följas. Vilket vi alla vill att de ska göra, och inte efter den egna uppfattningen, oavsett vad det gäller…  

På tal om höjd, så börjar jag undra hur det ska gå med Fenella. Hon gick in i en växtperiod runt midsommar, och ser oroväckande stor ut nu. Fodervärden säger 148 cm, men det vet jag inte om jag tror riktigt på. Hon klarar säkert måttet nästa år, men om det håller tills det är dags för slutmätning vete sjutton. Det vore väldigt synd, men det är ingen katastrof. Om 4 år är det ändå dags för hennes ryttare att gå över på stor häst, så då får hon väl ta upp henne bland dem istället. Jag har redan hört planer på att hon och halvblodet ska gå samma klasser, men gud förbjude, jag vill helst ha henne som ponny ändå…  

Mankhöjdsmässigt är ju Connemaran lite lömsk! Det är väl det "främmande blodet" bakom som spökar? Som tex i Sandras dotterdotterson (Poetic Justice – Grange Flynn Sparrow – Gräns Ruben – Möllans Castro). Han är idag en ståtlig 4-åring på ca 160 cm! Bortsett från höjden ser han dock i övrigt ut som en Connemara…