egen häst...?
Hej alla på Connemara i fokus!
Jag skulle bara vilja berätta en sak…
Asså, så här ligger det till: Jag har en foderhäst, Arrak och en tvillingsyster… Men nu kan jag inte vänta längre!!
Jag vill ha en egen häst!!! Min farmors granne Billy har ett stall, och en mkt fin hage… MEN mamma säger att jag inte får någon häst!!
Men vi har ju plats, tid och kanske ekonomisk möjlighet!
Och jag går på ridskola, har ridit i ca 6 år…
Har ni några tips om hur man låter: Vettig, Allvarlig och så???
Men jag ska ju självklart inte börja spötjata på mamma!!
Men, iallafall…?

Om jag har fattat det hela rätt så delar du och din syster på foderhästen? och du känner nu att du vill ha en egen häst.
Är det en egen istället för foderhästen eller är det en egen PLUS foderhästen, så du och din syster har en häst var.
Har du frågat din mamma varför hon inte tycker att du ska ha en egen häst? Det kan ju vara en början.
asså, jag och min tvillingsyster har en varsin foderhäst, men jag har frågat henne, och hon säger att hon inte vill ha någon häst… Så då kan hon ta sin foderhäst, och jag min egen… Men just nu när jag skriver detta säger hon att hon MÅSTE ha en häst om jag har en…XD Och jag vill ha en egen istället för foderhästen… Jag har frågat mamma vrf jag inte får nån häst, men HON tycker att det är för mycket jobb och att vi inte har pengarna för att vi håller på med att bygga till på vårt hus… Men jag VILL INTE ge upp!!! Farmor säger till-och med att hon vill att jag ska ha en egen häst, så vi kan hälsa på varandra mer… Om hon vinner på lotto så köper hon en varsin…;) Men mamma är problemet… Vad ska jag säga till henne!?:'(
Om du är under 18 och bor hemma så tycker jag du är lyckligt lottad som ändå har en foderhäst som din mamma (?) betalar?
En egen häst är väldigt mycket ansvar och om du är mindreårig så är det din mammas ansvar.
En foderhäst är också ansvar och kostnader men inte på samma sätt eftersom tuffa beslut fattas av hästens ägare. Kanske ägaren även står för försäkringskostnaden, det är vanligt vid fodervärdskontrakt.
#3 Ja, jag vet att det är JÄTTEkul att ha en foderhäst, MEN den står jättelångt bort och det är rätt så störigt att köra fram- och tillbaka heela tiden!!
Och förresten så sa pappa (han kanske skojade) att han också vill ha en häst där för det är jättejobbigt att behöva köra dit och hem, dit och hem, alltid!!
Jag tar hand om Arrak (foderhästen) på en ridskola, och där är det alltid kaos!!
Det är absolut INGEN ordning alls…:/
Antingen så är det en höpåse som är borta, elr så är det nån häst som har rymt, elr så är det ett bortblåst täcke… Ja, det kan vara ALLT!!!
Men hur kan jag övertala mamma??
Jag är 14 och har en egen häst. Kan säga att de är väldigt kkul, och de är mer ansvar än de flesta anar!
De kostar mycket att ha häst. Jag har bara betalat ca 15.000 kr av de 30.000 vi har betalat under ett år (snabb inräkning ;))
kan inte komma på något råd. De är föräldrarna som betalar de mesta, och de är dom som har största ansvaret.
Jag hade nog aldrig fått en häst om de inte var för att min pappas fru (föräldrarna är skilda) behövde en sällskaps häst till sin, och då tänkte dom på att jag hade sagt att jag ville ha en häst.
Nu har jag bytt stall 3 gånger, men min mamma som från början inte ville ha hästen älskar henne nu :)
Man får nog vara glad att man ens får foderhäst. Men om du så gärna vill ha ett råd så …. Tjata inte så mycket :) säg vad du vill, skriv ner en list på kostnader osv. Visa att du verkligen är engagerad! De kan löna sig :)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
#5 Som du säger är det kanske dyrt, men jag vet att jag kan!!!
Jag är 11 år gammal (12 i januari), har ridit i snart 6 år, och jag har 8 kaniner, 2 hundar och de kan jag sköta om helt utan problem!!
Du, det var den BÄSTA iden jag har hört!! Jag måste verkligen testa det med listan… Tack!!<333

#6 Jag tycker det låter som en vettig idé att vänta lite. Försök kanske istället att hitta en annan foderhäst? Som du kan ha i det stallet nära?
Jag vet att det är svårt att tänka långsiktigt, speciellt när man vill något! Men det är inte långt kvar till du börjar på högstadiet, och då kommer mycket att bli annorlunda. Nya kompisar som vill att du hänger med på andra saker än att vara i stallet hela tiden, mycket mer skola… Du växer också fortfarande, och det är inte kul att behöva sälja en vän för att man blivit för lång.
Det låter som att du redan har en del djur som kräver mycket tid, jag säger inte att du inte skulle ha tid med en häst också, men jag tycker du ska prova på att ha foderhäst i stallet nära först iaf :)
#7 Men problemet är ju att Arrak står på en ridskola, och han används i lektionerna där, och jag får inte flytta han då…:'(:'(
Och jag får inte ha nån annan häst där heller….
VAD SKA JAG GÖÖÖRA!?

#8 Ha någon annan häst på foder alltså. Jag menar det finns massor med folk som hyr ut hästar på foder. Och sedan kan du ha den i vilket stall du vill.