Unghästar hösten 2011
Ni som har unghästar, vad gör ni med dom nu i höst?
Glöm inte att skriva vilket år din häst är född.
Jag har idag satt igång Gittan (2008) igen med lite markarbete efter sommarbete och konvalesens. Hon är inte helt friskförklarad än, men det går åt rätt håll
.
Dagen övning blev 10-15 min lång tygel där vi repeterade vad vi gjorde i våras, dvs start, stopp och svänga.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Igår longerade jag pållan för första gången på 6 månader. Nu har hon fattat att man ska springa RUNT matte, inte TILL matte.
Det var den eviga visan i vinter/våras. Då var man tvungna att vara två varje gång, så till slut lade jag ner den övningen.

Idag ska vi sätta igång och rida igen.
. Det ska bli SÅ roligt.
Nu är det 5 månader sedan senaste ridpasset, så vi börjar med en snabbrepetition och stämmer av att det funkar som det ska. Innan sommaren reds Gittan ca 7 gånger, och jag tror att det kommer att gå som på räls nu, men man vet aldrig.

Förutom tre veckor i juni-juli är Fenella (4 år) riden ett par gånger i veckan i stort sett sen hela sommaren. Korta (max 20 min) pass på fyrkantsspår, resten i skog och mark. Någon enstaka gång i grannens ridtält. Hon är också tömkörd nån gång i veckan, på volt, fyrkantsspår, över bommar etc. Hon har skuttat över små hinder, och för några veckor sen fick hon följa med halvblodet på hoppträning. Egentligen bara för att se och lära, men hon fick prova några enkla övningar också, som hon fixade med bravur. Hon är så snäll och duktig så man kan inte fatta att det är sant! Jag väntar hela tiden på det stora bakslaget! Ikväll blir det spännande värre, då ska hon åka och hoppa 70 cm (pay´n jump). Det är första gången, och halvblodet ska inte med, så vi får se hur hon reagerar på plats. Kanske räcker det med att hon bara tar några språng och miljötränar för resten…
Nöjd ryttare och nöjd ponny!
Jag tränar inte så avancerade övningar med min -10 än. Vi övar på att stanna vid proo och gå igång vid smackning. Flytta undan för tryck och rygga. Är ute på små korta promenader ibland. I november ska vi löshoppa för första gången.
Om hon ser fin ut så kanske vi åker på någon utställning på vårvintern och miljötränar lite bland andra hästar.
Layla och Laura (f.2010) promeneras, åker transport, det blir mest lite allmän träning på hur man bör beté sig någon gång i veckan. Annars går dom fortfarande ute dygnet runt och fostrar varandra. Ska ställas ut till nästa helg, inte för att dom är speciellt propotionerliga utan mest för att få lite erfarenhet av att åka och för att jag skulle ha ett mål och motivera mig till att lastträna och hantera dem ordenkligt.
James (f.2008) plockade jag hem för en vecka sedan, vi bekantar oss fortfarande, tyvärr har han inte fått möjlighet att göra speciellt mycket på tidigare stället. Var iväg och löshoppade för första gången i söndags, har linat honom några gånger, ska så småningom sitta in och börja rida, målet är väl kvalité till nästa höst.

Layla är min, Laura är det fortfarande Gisela som äger. Likaså James. Jones träffar jag ofta, han går som lekfarbror till ettåringarna nu, rids lite någon gång i veckan, väldigt okomplicerad ponny, med mycket motor.

Ja, det är krut i Surf-ungarna, några av dem har alldeles för mycket av den varan! Begreppet "okomplicerad ponny" är ingen direkt passande beskrivning av Smurfan själv, så det var skönt att höra!
Kan du inte fotografera honom? Är så nyfiken på hur han ser ut nu!
Jo visst kan jag göra det!!
Min tvååring(sto) kom tillbaks till mig i augusti efter ett år på lösdrift.Innan hon åkte iväg hade vi hållit på med horsemanshipträning. jag hälsade på henne kanske en gång i månaden och gick promenader och repeterade lite på volten.
Nu går vi promenader med träns,benskydd och vojlock på.Sadeln har vi testat så den ska också få följa med på promenad.
Löshoppat har vi gjort två gånger.Vi har utevolt och jag hoppas vi hinner med några gånger till innan vintern.
Hon har också varit på utställning,Hölö, 37 poäng.
Lasttränade gjorde vi i somras och det gick jättebra,men när vi skulle på utställning ville hon plötsligt inte även om det gick efter ett lååångt tag,så den träningen får vi börja om med.

Fenellas “tävlingsdebut” i måndags gick väldigt bra! Hon höll dock på att trilla omkull av skräck för ett par stora infångare med text på, och blommor framför (tänk att blommor kan vara så livsfarliga om dom inte sticker upp ur marken), så det blev lite trams innan hon vågade sig över. Bortsett från det skötte hon sig jättefint, och jämför man henne med en lika gammal For Feeling-avkomma, var hon den stora STJÄRNAN!! Man måste ju tänka på att hon faktiskt bara är “ordentligt” riden sen i maj, så jag tycker iallafall att hon var otroligt duktig!! Amanda hade dessutom gjort henne fin med knoppar och allt, så hon såg ut som en fin liten tävlingshäst. Hon fick mycket beröm av folk för att hon var så snygg, vilket var jättekul att höra! Jag har ju ingen aning om hur hon står sig exteriört. Tror nästan vi måste ta och pröva lyckan på nån utställning nästa år faktiskt…
Nu väntar just ingenting, huvudet ska få smälta det här, så det blir nog mest bus i skog och mark ett tag framåt. Under tiden ska matte bygga ett par riktigt ruggiga infångare, och skriva “se upp för Connemaramonstren” på dem, och kanske också tillverka några iögonfallande blommor. Borde inte Rustas billiga vaxdukar i olika färger vara lämpligt material till det?
Det är tänkt att hon ska gå en till pay´n jump i år, och efter nyår blir det mätning och tävlingsdebut på riktigt! Återstår att se om den blir som ponny eller stor häst! Jag är väl kanske inte FULLT så orolig som fodervärden, för jag tror att hon ser större ut än vad hon egentligen är (så var det med mamman också), men man vet ju aldrig. Lika bra att vänja sig vid tanken…

Foderhussens film…
# 12 Vad duktig hon är! Hon hoppade ju skräckhindret efter lite övertalning iaf. Inte alla som gör det.

Ja, jag tyckte också att hon var jätteduktig som gjorde det…
Jag har alltid tyckt att det är mest Flynn som går igenom på Fenella, men när man tittar på den här bilden av mamman vid samma ålder(från kval bed), så ser man ju klart att hon har fått ganska mycket av henne också…
Ridit barbacka i grimma ute i naturen och lekt på ridbanan några få ggr på Arizona f 2008. Eftersom hon kan start-, stopp-, backa- och ståstill-kommandona sedan länge från marken så har hon inga problem att förstå dem när jag sitter uppepå henne.
Igår när jag skulle kravla upp från pallen på stallbacken så hade jag dragit ett par blanka träningsoverallbyxor över jeansen för att inte bli så hårig (pälsfällning pågår!) men glömt bort att hon hade pälsglans kvar sedan lördagens utställning. Drattade omedelbart av på andra sidan! Vilken syn det måste varit.. 
Arizona undrade nog lite varför jag låg på backen men efter att jag dragit av mig de blanka brallorna lät hon mig snällt kravla upp igen.
Bolle-pålle (f. 2009) har jag gått på promenader med, cyklat och åkt spark med, löshoppat någon gång på lekplatsen (ridbanan) och inte så mkt mer än så.

Nu har jag ridit själv på Gittan, utan medhjälpare med snöre. Det gick bra, även om det var lite övertalning som gällde när vi skulle förbi utgången från ridbanan. Under hösten blir det fortsatta kortare gympass (dvs ridpass) för Gittan ett par gånger i veckan, varvat med arbete på lång tygel och eventuellt lite mer löshoppning. OCH inte att glömma lastträning…
#3 Vad Gittan är lik Fenella på den här bilden! Lite läskigt nästan. Flynn-bebisar som dom är. 
Är på jobbet nu, men ska se om jag kan fixa en nyare bild på Gittan i kväll.

#16 Ja, nog syns det allt att dom är släkt, men jag tycker Gittan är väldigt lik Tersesa också. Kanske har det lite med storkleken att göra, men de är så lika över nos/nosrygg/ögon på nåt vis…
Det ska bli spännande att se hur hon ser ut nu. Här är några bilder från april förra året som jämförelsematerial…

GE: Haha första bilden är ju underbar! Har aldrig sett en häst med större näsborrar tror jag!! 

#23 Underbart att se Gittan i så fin form efter sin sjukdom! Min jobbarkompis hade en 2-åring (vbl travare) som fick samma diagnos förra sommaren. Honom gick det tyvärr inte bra för…

Det är nog mest så att första bilden är tagen i en sådan o-charmig vinkel, en ögonblicksbild att dö för, så att näsborrarna ser extra stora ut 
liten film på James ifrån idag, tycker att han rör sig ganska trevligt.

#25 Det är helt otroligt egentligen. De flesta klarar sig ju inte, eller får gå på kortison resten av livet.
Vi ska ta ett till blodprov under hösten, och hoppas att albumin och proteinvärdet fortfarande ligger inom normalgränserna. Sedan blir det en tur till kliniken igen lite senare för ett ultraljud, bara för att kolla av.
Löshoppat Pemberley igen,denna gången i andra varvet.Det gick jättebra!
Hon strular lite när man ska tränsa henne.Någon som har nåt bra tips.Hon håller inte huvudet stilla.
#31 Fatta om tränsets sidstycken med höger hand och håll vänster hand under bettet. Då kan man ha viss kontroll över huvudet då man håller höger knytnäve med tränset över nosryggen, och har möjligthet att hindra att hästen viftar för mycket med huvudet. Det här är i alla fall hur jag själv löst problemet då jag haft det. Man står alltså med sin högeraxel under hästens huvud (om det inte är en jätteliten häst) och höger arm runt huvudet bakifrän.
Hoppas det är till någon hjälp.
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se
Tack för tips.Är ungefär så jag försöker men bra att höra att det funkar.Har också märkt att det mesta fungerar bättre av det som inte är riktigt bra, om
hon får fundera lite själv först.Då kan hon söka efter bettet lugnt och fint.Unghästar är bra roliga!

Nu är det en dryg månad sedan min senaste träningsuppdatering.
Gittan rids nu 2 gånger i veckan, ridtid ca 15 min, och hon skrittas fram och av för hand. Hon sköter sig fantastiskt bra och visar för det mesta bra framåtbjudning. Emellanåt får jag tips och råd av en god vän med stor unghästerfarenhet och lång vana av att träna hästar.
Nu jobbar vi med vikthjälper, och det går bättre och bättre för var gång. Eftersom vi redan arbetat mycket från marken har det här med tygeltag aldrig varit ett problem uppsuttet.
Planen för resten av hösten är att fortsätta som vi börjat, och sedan när det blir taskigt underlag ute tar vi en dag i sänder. Då blir det nog mer promenader igen och vila.
#32 Precis den taktiken har funkat jättebra med Gittan. Till att börja med med grimma under, för då gick det att hålla i den delen av grimman som går över nosryggen för extra fäste så hon inte kunde köra upp huvudet hur högt som helst.
Min 2-åring (2009) har vi börjat tömköra och löshoppas. Åker transport en hel del och försöker vänja honom vid nya saker/miljöer.
Min 1-åring (2010) har vi inte gjort så mkt mer än att lastträna med. Han har varit lite osäker på transporten så vi har inte kunnat åka med honom till ridhuset än, tyvärr. Men så fort vi kommer dit så ska han börja lösgalopperas. Planerar också att sätta in ett bett i munnen på honom inom en snar framtid.
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
2-åringen Angelus Oki Doki
1-åringen Angelus Spinning Sparrow
. De är ju ganska stora, har aldrig tänkt på det.