Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 4036 ggr
connemara2010
14

SM resultat på SCS hemsida!

Vad bra det vore om resultaten var rätt! Saknas flertalet individer. Skäms

Gå in på Connemara.nu så får ni veta rätt resultat. Glad

Punkity
13

Skicka in rätt resultat till webbmaster?

HoneydewRC1
8

Pinsamt att SCS inte har koll på vilka som är connemaror och vilka som INTE är det.

#1 Webmastern och artilketförfattareb kan väl läsa själv på connemara.nu.

Punkity
10

Ja, förutom att det inte är så det går till. Webbmastern publicerar material som skickas in av medlemmar, så om man värderar att det står rätt på hemsidan kanske man skulle bidra genom att faktiskt maila webbmaster istället för att starta en tråd på ett fristående forum?

Punkity
11

Sen ska det givetvis stå rätt resultat på hemsidan, det är inte det jag menar. Men stämningen blir avsevärt trevligare om man försöker hjälpa till istället för att bara kritisera.

HoneydewRC1
8

Ja, föreningen är sina medlemmar. Tråkigt då att man inte har medlemmar kapabla att förse hemsidan med korrekt information eller följa sina egna regler.

Först låter man Just Bobby Sparrow tävla på en tävling för enbart connemaror och sedan låtsas man att det är en renrasig connemara när han tävlar i en ungponnyfinal. Jag trodde att alla i SCS efter skandalen på riksen förstått att det är en KORSNINGSPONNY, men tydligen inte.

Hur ska de kunna bli trevlig stämning när man inte kör med rent spel?

Punkity
11

Men kan inte du då skicka in resultaten? Glad

Angående "skandalen" så är jag, och förmodligen flera med mig, dåligt insatt i hur det missades i systemet och vilka förändringar man infört. Sen vet jag inte på vilket sätt man låtsas att det är en renrasig connemara? Står det något särskilt i resultatlistorna?

Vem är "man" som inte kör med rent spel?

Sassenach
12

Jag har förstått att detta senario utspelade sig gällande Just Bobby Sparrow och den andra korsningen i hoppningen i Riks: Ridklubben där riks annordnades stod som arrangörer på dressyren och hoppningen. De hade missat/inte fått informationen om att korsningar inte var tillåtna. Visst jag kan förstå att folk är upprörda, men är det inte försent nu att lämna in en protest? Han vann ju iaf inte connemara mästerskapen i hoppning.

Sedan har Just Bobby Sparrow godkända connemarahingstar som far och morfar. Varför skulle man då inte lyfta fram denna fina korsnings-connemara som har gjort bra ifrån sig på SM?

Gällande hemsidan så tycker jag att webmaster gör ett jättejobb! Jag har inte hört att någon annan, har erbjudit sig att ta över eller hjälpa henne att samla information för att lägga upp på hemsidan. Vad jag förstår kommer SCS att uppdatera hemsidan i fram tiden. Hoppas på att den blir mer lätt arbetad.

Punkity
11

"Gällande hemsidan så tycker jag att webmaster gör ett jättejobb! Jag har inte hört att någon annan, har erbjudit sig att ta över eller hjälpa henne att samla information för att lägga upp på hemsidan."

Jag kan bara hålla med!

connemara2010
7

#3 Inte med ett ord har webmaster anklagats, hon gör det jobb hon tagit åt sig. En medlem i styrelsen har skrivit reaultaten och inte kollat fakta ordentligt och då blir det fel.

Att hjälpa till, inte lätt att veta när någon behagar fylla SCS hemsida med något överhuvudtaget så publicering är ju redan gjord med alla de fel som den innehåller. Dessutom är det SCS uppdrag att hålla sina medlemmar informerade om vad som händer och sker i vårt avlånga land i fråga om Connemara ponnyn. Då är det minsta man kan kräva att informatinen är rätt!

Sigrid-pa-Pottan
7

Enligt vad man kan läsa på styrelsens blogg i rapport från det senaste styrelsemötet, så anser man inom styrelsen (om man läser mellan raderna lite) att den egna hemsidan är "ful och otidsenlig". En helt ny hemsida för dyra pengar är på gång att lanseras.

Så vi får väl se om det blir bättre och mer korrekta uppdateringar när den nya sajten så småningom är ett faktum.

Kjerulfia1
11

#6 Fri spekulation, men HoneydewRC1 kanske inte är medlem i SCS?

Men varför ha en massa åsikter om en förening man inte är med i?

connemara2010
7

#11 Vad har det med saken att göra om man är medlem eller ej? Åsikten är väl fri? Det var ju inte riktigt det tråden handlade om utan att lägga ut information och att den skall vara källakontrollerad och RÄTT!

Calvaro
11

Men hur mycket kan vi kräva av människor som jobbar gratis?

Jag har full förståelse för att det kan bli fel! Tittar man bara på far och morfar som man oftast gör så ser ju tex. Poetics Blonde Pearl ut att vara connemara. Jag hade också trott det om jag inte vetat om att just den ponnyn har okänd mmf.

connemara2010
7

Om man nu lägger tid på att skriva så mycket som det ändå är gjort kan man faktiskt kräva att man har mer koll!

Jobba gratis! Det är fritt val att vara med och har man valt att vara med så har man sagt ja till att jobba gratis! Ideell föreningsverksamhet…..

Travelogue
17

Vi är alla människor och ingen är felfri. Det gör att det ibland - av misstag - smyger sig in fel i texter av olika slag, och så kommer det alltid att vara. Är det då inte allas vår uppgift att hjälpas åt att rätta till felen så att rätt information sprids om vår fina ras? Jag vet tyvärr inte vilka fel det finns i texten, men ni som gör det kan väl helt enkelt skicka in en rättelse? Det kan man göra alldeles oavsett om man är medlem i SCS eller inte och oberoende av vad man tycker om föreningen.

Att som anonym person sitta och vara hånfull på ett forum hjälper i alla fall inte, så mycket är säkert.

Calvaro
9

#15 Håller med!

connemara2010
7

Ingen är hånfull, men tar man det så så kanske det finns fog??

Felen är att det saknas flera ponnyer, både c o d ponnyer. Ej renrasiga står som ren Connemara. Placerade ponnyer saknas.

Att göra fel är männskligt men att kolla på påvisad web sida hade ju inte skadat författaren för att dubbelkolla så att allt blev rätt. För all enkelhet hänvisa till resultaten på equipe!

Det viktiga i kråksången kommer hela tiden att vara att går man ut med information så skall den vara rätt.

På ett möte hade jag nu sagt streck för att avsluta diskussionen.

SpinwayCoronaFan
8

Jag tror att det är så här:

SCS känner sig hotade av connemara.nu som rapporterar tävlingsresultat varje vecka och kände att vi måste sno ihop något. Som enda källa använde de equipes resultatlista. De kollade inte ens upp härstamningarna i Blå Basen vilket ju är busenklet. Det som fattas är rätta intresset.

Man kunde ju förväntat sig att SCS varit på plats och delat ut rosetter till deltagande connemaror och gjort PR för rasen där. Knappast, SCS är inte intresserade av tävlingsprestationer. Resultat listor från Clifden är mycket intressantare.

Jag tror inte att en "hottare" hemsida blir bättre för det är ju inte layouten som är felet. Felet är ju att det inte kommer någon intressant information på den. Men SCS kanske ska anställa en "journalist"? Hur skulle det annars kunna kosta pengar?

bramble
1

Jagvar inne på sidan du nämner och måste säga att resultaten var ofullständiga! Vad jag kunde se fanns inte att läsa vilken placering ekipagen fått elller uppfödarens namn. Det vore bättre att länka till resp tävling istället. Jag roade med mig med att lägga ut reseultat på den här sidan från nationella och elittävlingar i hoppning, men jag tyckte intresset från folk var ganska svalt, tyvärr. Ngn roade sig också med att kritisera alla ponnyer som var födda utomlands eller var korsningar. Fånigt!

[anonym123456789]
12

om det så är person ifrån Hagalyckans stuteri, Brodericks stuteri, Arda´s stuteri, Bjennesby Stuteri, Hold Stuteri, Lotta Mårtensson eller Westcliffs stuteri kvittar mig, tydligt är ändå att du/ni hör till connemara.nu

om ert syfte är att överösa den nya styrelsen med klagomål tycker jag att ni gör ett bra jobb. Jag läser här inne då och då och ni kämpar verkligen tappert, ni lyckas också fruktansvärt bra med att svärta ner era stuterinamn. Jag vet inte om ni alla deltagare till hemsidan connemara.nu står för dessa åsikter, men det antar jag.

Jag ställer samma fråga som #13 hur mycket kan man egentligen kräva av någon som arbetar gratis? Hur mycket gjorde ni själva under er tid i styrelsen? för jag gissar att fler en en av er suttit där förut. Mitt minne säger mig att inte mycket hände på hemsidan då heller, inte var väl ni på SM och delade ut eloge och rosett till deltagande connemaror?

Jag läser styrelsens blogg regelbundet och förstår att mycket händer och är på gång. Bland annat en stor satsning med ny hemsidan. Jag har också önskemål om vad som borde finnas på hemsidan men jag mailar in ett förslag, Det här är människor som sliter och sliter för att denna förening ska gå runt, men all denna skit som hela tiden öser in är jag orolig för att vi snart inte har någon styrelse längre, vem vill slita och arbeta gratis för en förening där man blir så otacksamt bemött som här. Det värsta senariot jag kan se framför mig är att det snart inte finns någon styrelse längre, och antagligen ingen webmaster heller.

Det kanske är erat mål? att hela föreningen rasar samman, det låter som ett bra sätt att göra reklam för rasen på. Hela syftet med er hemsida connemara.nu tynar bort.

Jag är trogen medlem av SCS sedan ca 15 år tillbaka. Det är så ledsamt att se vad det är ni gör…

[anonym123456789]
10

jag förstår inte vad du syftar på? Det där är väl om jag förstår rätt en bild tagen på connemaramästerskapen i fälttävlan i år ?! Ett evenemang som den nya styrelsen ordnat (förstår jag dig rätt nu om du ger den nya styrelsen beröm för detta nya evenemang?) Om jag inte har helt fel var det väl dessutom en medlem ur styrelsen som anordnade mästerskapet på sin anläggning och fanns där hela helgen.

om det var menat som en kontring till att vara på SM och dela ut priser så förstår jag inte hur du tänker. Frågan var om ni under tiden i styrelsen fanns på plats fyra dagar under SM i hoppning, dressyr och fälttävlan på tre olika platser i landet för att dela ut priser?

Jag håller med om att det är en trevlig gest, men man måste vara realist. Det är ingenting jag förväntar mig utav styrelsen, precis, som jag inte förväntade mig det av er då ni satt där.

[anonym123456789]
9

det var föresten trevligt att du gav dig till känna med en bild!! det är nog många som länge undrat vem du är, även om många avslöjat dig sedan långt tillbaka.

connemara2010
8

#21 Helt rätt egentligen är kommentarer onödiga men jag undrar hur ett stuterinamn och dess avelsarbete, framgångsrikt eller ej kan påverkas av vad som skrivs på ett forum vars princip är att åsikten är fri.

Klagomål, jag vet inte om jag kan tycka att påpeka att rena sakfel som finns i ett dokument som läggs ut på en officiell hemsida är det.

Vad är det för skit som någon öser in?

En ny hemsida, som dessutom kostar mer än den befintliga ger ju inte mer information ut till Connemaraintresserade! Vad som saknas nu och säkert tidigare också är att förse web master Lina med saker att lägga ut. Vad jag vet så har web master sagt ifrån att hon inte söker information själv att lägga ut men lägger ut sådant som styrelsen eller andra personer skickar in till hemsidan.

Undran hur man kan kräva de gratisarbetande i en styrelse skall utföra sitt arbete? Förutom att man sitter frivilligt i en styrelse, är medveten om sitt uppdrag får man hoppas. Tänk efter före är en bra devis i många sammanhang.

Här kopierat ur föreningens stadgar på hemsidan;

Svenska Connemarasällskapet, som bildades den 31 juli 1965, har till ändamål:

• att arbeta för etablerande och upprätthållande av en renrasig stam av den irländska Connemaraponnyn i Sverige.
  • att aktivt verka för att avelsarbetet bedrives sakkunnigt och effektivt samt om befogat i egen regi importera avelsdjur.
  • att arbeta för rasens utveckling och förkovran så att hästarna blir lämpliga bruks- och tävlingshästar för framförallt ungdomen.
  • att hålla kontakt med och samarbeta med Svenska Ponnyavelsförbundet, Svenska Hästavelsförbundet m fl organisationer inom Sverige, som har med hästavel och hästsport att göra samt gentemot dessa organisationer företräda medlemmars intressen.
  • att samarbeta med irländska Connemara Pony Breeders Society och andra Connemaraorganisationer i utlandet samt, att i Sverige svara för Connemararasens PR.

Vad jag har läst under hösten på detta forum så är det just den sista raden ur stadgarna som inte följs på ett speciellt bra sätt från föreningen sida.

Syftet med hemsidan Connemara.nu efter att ha läst den under några veckor måste väl ändå vara att informera om "våra" framgångsrika Connemaror runt om i landet. Att uppmärksamma de unga som tävlar aktivt och att ge rasen den PR man kan på detta sätt. Det kan inte jag se som en tynande tillvaro! Sporten lägger ju inte ner sin verksamhet och ungdomar kommer hela tiden att synas på sina ponnyer. Kan man då genom uppmärksamhet få dem att välja just våran ras så har uppfödarna runt om i landet fått hjälp att kanske få sålt en och annan ponny. Vare sig dom heter det ena eller andra i stuterinamn.

Är det kritik mot SCS att göra något bra?

När blev informationsspridning kritik?

SCS borde vara tacksamma att hemsidan Connemara.nu lägger aktivt ut information som gör god PR för rasen.

old_Hagalyckan
4

#23 Stopp på belägg! Dra inga förhastade slutsatser…. Det är varken jag, Kristina Blad eller Dan-Axel Danielsson som du insinuerar som ligger bakom något av de alias du tror. Vi råkar vara på bild i ett sammanhang.

Vad gäller den Fälttävlan som vi närvarade på av eget initiativ så var det en tävling som redan var planerad av ridklubben och passade bra att använda som ett mästerskap även för Connemarorna vilket i sig var ett UTMÄRKT förslag av Christina Cedermark.

Vad man skall veta är att detta var ett arrangemang helt signerat Christina Cedermark och hennes ridklubb. Priserna till Connemarorna hade Christina själv tiggt ihop då varken rosetter eller priser kom till henne från rasföreningen.

Angående SM i de tre grenarna så vet jag ett år att "vi" i styrelsen beslutade att närvara men att flera av styrelsemedlemmarna av praktiska skäl, långt avstånd inte kunde närvara. De föll då på de boende  i östra Sverige att närvara men ack så blev det inte heller då!

Så enbart för att gå ut med rätt information så öppnade jag mitt medlemskap igen i forumet just nu.

[anonym123456789]
6

precis minuterna efter föregående inlägg som skrevs av…

det var väl väl tajmat …

[anonym123456789]
6

ingår inte Christina Cedermark i styrelsen?

old_Hagalyckan
7

Precis som du så håller jag lite koll vad som skrivs här och ja Christina ingår i styrelsen.

Jag står åtminstone för vem jag är i motsats till dig!

MrsM
10

Men…nu tycker jag diskussionerna här är bra underliga. Bevakningen av tävlingar via sajten connemara.nu är ju jättebra och välkommen. Det finns utmärkta exempel från utlandet med privata sajter som på ett bra sätt kompletterar avelsföreningarnas och kan vara lite ´"friare" i formen än en föreningssida. Ta tex Ashbrook sidan från Irland.  Jag kan inte fatta varför  connemara.nu ska behöva användas som slagträ i nån slags "debatt"  som bara består av gammalt groll från alla håll. Om vi ska komma framåt måste man utgå ifrån att sidan inte skapats för att jävlas med SCS eller slå styrelsen i skallen utan för att man vill ge oss alla connemaravänner ett bra komplement till det som finns.  Följer med intresse utvecklingen i tron att tiden utvisar vilka som verkligen har sitt hjärta hos connemaraponnyn till skillnad mot dom som mest har problem med sig själva.

Ni som är hemsideintresserade rekommenderar jag att ni tar en titt på den norska ponnyavelsföreningens websida: http://www.ponniavl.no/start.aspx. Spännande funktioner med både koppling till TDB och "mina sidor" m m. Gillar.

SpinwayCoronaFan
11

Nej jag är inte med på bild. Är väl mest lik hästen på bilden. Skimlar fort.

De personer som anynom123456789 anklagar behöver inte använda sig av några anonym nick. De har ju mer rakryggat än de flesta framfört sina åsikter.

Har inte varit medlem i SCS på många år nu och anledningen är föreningens STASI-tendeser,

dvs åsiktsregistreringen. Det är bara ett fåtal som tillåts ha åsikter. Jag tänker fortsätta att vara anonym för jag tycker till skillnad mot SCS-eliten att synpunkten som sådan är viktigare än vem som framför den.

Jag läser på Aramennoc, Connemara.nu och Connemara Concoction och tycker att de alla fyller funktioner som SCS borde fyllt. Ingen klagar på Aramennoc eller Connemara Concoction men när connemara.nu matar med intressant information blir de anklagade för att försöka störta föreningen. Dvs vem som kommer med informationen är viktigare än informationen som sådan.

SCS har inget intresse för prestationer det är uppenbart för alla. Resultat från ungponnychampionatet pressades fram efter diskussion här på iFokus och artikeln från inomhus innehöll inte bara lite småfel.

Nu är texten uppdaterad på hemsidan, men Sceilig Siofra, Nygaards Fölfod, Jazz de Rhonon fick inte vara med den här gången heller. Är de fel personer inblandade i dessa hästar eller var klämmer skon?

[AlphLauren]
7

Jag vet inte vem som har anklagat connemara.nu för att försöka störta SCS men jag skrev själv i en annan tråd att jag tyckte det var synd att man inte verkade vilja samarbeta.

För uppenbarligen finns det ju frivilliga som sitter och letar upp resultat och skriver ihop referat. Men det finns då en motvilja att skicka dessa till webmaster för SCS hemsida. Istället skapar man en egen hemsida och man till och med känner att man måste skriva sig fri från SCS på den hemsidan.

Det enda ordet som dyker upp i mitt huvud är "tråkigt".

Men jag tycker ändå att det är en bra hemsida med bra info där man kan följa duktiga connemara-ekipage och det är alltid roligt!

Jag håller även med om att SCS hemsida är "ful" och det fattas en del info som inte bara är löpande resultat, men det mailar jag ju förslag till styrelsen om istället för att gnälla här.

Sedan tror jag ändå att alla gör så gott de kan. Att stadgepunkten om PR inte skulle följas håller jag inte helt med om. Att den kan följas bättre är helt klart men att den skulle utelämnas och på så vis brytas, det ser jag inte.

Tyvärr är det så, knappast inte bara i hästsport, att är man anonym så finns det ju ingen som står för det som skrivs och i så fall tas det inte på allvar. Speciellt kritik.

sprinter
6

Eftersom jag är en av de som Anonym spyr sin  galla över så vill jag göra ett inlägg i debatten.

Jag vet inte vem du Anonym är och det lär vi väl inte få reda på heller, men jag undrar verkligen om du är ute efter att förstöra för svensk connemaraavel överlag eller om du bara skriver i barnsligt oförstånd.

För det enda du lyckas göra är att förstöra för alla oss connemaraälskare som vill sprida information och reklam för vår ras, oberoende vems eller varifrån den kommer.

Som uppfödare tycker jag det viktigaste är att få rätt ponny till rätt person, har inte jag ponnyn så hänvisar jag folk vidare.

Det är så vi vill jobba med connemara.nu, förmedla och sprida kunskap om connemaran.

Jag försöker alltid få nya connemaraägare att bli medlemmar i SCS, men tyvärr har all offentlig smutskastning medlemmar emellan gjort att många inte vill ha något med föreningen att göra.

Jag hoppas Anonym vågar träda fram, samt att du förstår hur många du förstör för, en ursäkt accepteras.

Med hopp om en ljusnande framtid för svensk connemaraavel

från Marlene/stall Arda

HoneydewRC1
6

#31 Ännu en gång AlphLauren

Det är SCSs medlemmar som genom tillmälen, motioner, omröstningar och namninsamlingar klart talat om att de inte vill ha dessa personers tjänster. Gäller inte alla men några av dem.

Jag tycker att personerna bakom connemara.nu ska ha en eloge för att de trots det som varit länkat till SCS och bidrar till Connemara Nytt och hemsidan. Tänk om fler bidrog i samma utsträckning.

Sassenach
3

#33 Diskussionen som var här och i mail trafik innan årsmötet var inte vacker från någon sida i konflikten. Så jag tror att ingen av de närmast inblandade, idag kan stå för allt de har skrivit. Jag tycker att det är stort av de personer bakom connemara.nu, har lagt det bakom sig och nu bidrar till SCS hemsida och till Cnytt.

Jag har ingen klarhet i allt som hände innan förra årsmötet, bara hört rykten. Dessa rykten, om det nu fanns någon sanning i dem, gjorde att jag inte kände fullt förtroende för en eller flera av de styrelsemedlemmar som var kvar. Jag ville bara se en styrelse som kunde sammarbeta och föra SCS vidare i frågan om avelsorganisationen som var så viktig. Det kanske skulle ha fungerat att låta de gamla styrelsemedlemmarna sitta kvar, det kommer vi aldrig att veta.

Jag hoppas att vi från och med nu använder dessa erfarenheter vi samlat på oss och håller oss till saken; (utan att peka finger på varandra) den orsak till att vi alla träffas och pratar med varandra. Våra fina connemaraponnyer.

[AlphLauren]
1

#33 Ännu en gång HoneydewRC1

Vi har nog helt olika syn på det som varit, varför inte bara dra ett streck och blicka framåt för vår fina ras