Avelsvärdering av hingstar
Vem har bestämt att avelsvärderinga av Connemara hingstar ska ske i Vetlanda, så att man som bor mitt i Sverige kommer att ha 82 mil (= 12 timmar) enkel resa till avelsvärderingen, så att man inte ens kan transportera sina hingstar lagligt. Detta kallar jag diskriminering av oss NORRLÄNNINGAR.
Jag hoppas ni har tänkt till vart vi Norrlännningar skall visa våra Connemara hingstar så att vi kan transportera dessa lagligt och få dom avelvärderade. Eller är det så att man inte ska bedriva avel i NORRLAND???
Hälsningar
Kicki Näsström
En Norrläning som bor mitt i Sverige

Problemet är att Sverige är ett långt land. Var evenemang än placeras så är det långt för vissa. Skulle evenemanget placeras i t.ex. Sundsvall (som väl är ungefär mitten av Sverige sett på längden), så skulle jag ha närmare 100 mil. Då bor jag inte ens längst ner i Skåne utan strax utanför Malmö.
Det allra viktigaste kritieriet när det gäller placering är att hitta en anläggning där det finns några som vill arrangera. Utan arrangörer blir det inget evenemang öht.
Dessutom är det fullt möjligt att transportera hästarna lagligt. Man får helt enkelt börja resan tidigare. Så gör alla tävlingsryttare som bor längre norrut.
Man behöver inte överdriva och flytta det så långt upp som till Sundsvall (nästan hemma för mig), men en avelsvärdering runt Stockholm , endast 56 mil
och lagligt. Dessutom "rätt" nära för flera.
Sedan vore det kanske bra om man hade möjlighet att avelvärdera sina hingstar på fler orter i landet, nu när du säger att Svergie är ett sådant avlångt land. Man bör ju kunna avelsvärdera tillsammans med andra raser som trots allt har avvelsvärdering betydligt mera Norrut än vad jag bor. Också en tanke så att alla har möjlighet att hålla på med Connemara avel.
Det är inte fullt möjligt att resa 12 timmar med hingstarna i en hästtransport, det är inte lagligt. Dessutom är man inte välkommen med hingstar vart som helst.
Det är i alla fall fruktansvärt tråkigt att man som Connemara hingst ägare inte har möjlighet att kunna avelsvärdera sina hingstar bara pga att man bor "fel". Om man inte har väldigt mycket pengar…. mycket tråkigt

Jag skrev inte att du skulle resa i tolv timmar. Jag skrev att du skulle dela upp resandet på mer än en dag. Så gör tävlingsryttarna i norr. Dessutom betydligt oftare än en gång per år. Hingstar har vissa också så helt omöjligt är det säkerligen inte.
Att ha avelsvärdering ihop med andra raser är ju en idé, om det är praktiskt genomförbart. Blir det för många hingstar som ska avelsvärderas så blir tidsprogrammet istället lidande.
Livet är orättvist. Dock väljer man ju själv var man bosätter sig, så länge vi talar om vuxna människor. Jag har valt att bosätta mig i Staffanstorp. Det innebär t.ex. att jag har nära till Malmö och Lund och nära till många tävlingar och träningar. Det innebär också att hus och lägenheter kostar väldigt mycket, både att köpa och hyra. Plus och minus finns med de flesta orter.

#2 Ja ni har långt till det mesta Kicki. Tyvärr. Skulle tro att valet av plats i år styrts av ekonomi och var i landet dom flesta uppfödare befinner sej.
Personligen har jag fullt i stallet , men det finns säkert andra connemaravänner som kan ställa upp med förmånlig övernattning för både er och hästarna vid mellanlandning.
Sen ska man vara medveten om, att ta sej till avelsvärderingen med allt vad det innebär inte är det jobbiga i att hålla hingst. Det är sedan arbetet börjar.
För ett antal år sedan hölls avelsvärderingar på flera platser i landet. Av kostnadsskäl och värdet av att se alla hingstar samlade på en plats så ändrades detta .
Med hopp om att vi trots allt ses i Vetlanda