Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 2124 ggr
bramble
50

Positivt tänkande

Jag har följt era inlägg utan att skriva så mycket själv, men nu måste jag säga att det inte är så roligt att läsa på connemara i focus längre. Förr var det intressant att läsa, men nu tycker jag de flesta inlägg direkt eller indirekt är fulla med gnäll eller spydiga komentarer riktat till styrelsen.

Jag är inte med där, har inte heller varit med. Jag är inte så insatt i alla "intriger" (?) Jag känner inte så många connemaraägare, så jag vet inte vad ni andra tycker.

Varför ska det klagas så mycket? Är det styrelsens fel att ett fåtal ponnyer har dåliga hovar? Problemet verkar vara nyss påkommet, så jag har i alla fall full förståelse för om inte SCS agerat.

Varför skriver ni inte om allt bra denna styrelse uträttat? Är det inte lika roligt när man inte får klaga?

Det är 1,5 månader kvar till årsmötet. Har ni så lång framförhållning och så mycket inplanerat att det blir problem om ni inte ver var mötet ska hållas, jag bara undrar?

Jag förstår inte syftet med allt gnäll. Fram för lite positiva inlägg nu! Glad

old_Hagalyckan
9

Bramble, gå in på tråden om HWSS och läs i #5 Sigrid, så ser du att problemet inte är något nytt. Skadar inte att läsa hela tråden.

Vad det gäller att informera sig, så kan väl inte det vara att klaga? Att undersöka när var och hur ett årsmöte skall vara är väl inte fel och det har inte legat framme på SCS hemsida och därför gavs info att det var den 17 mars och "ett rykte" som säger Linköping.

Det finns ett ordspråk att; Beauty is in the eye of the beholder! Kanske kan det gälla även hur man läser en text! Glaset är ju antingen halvfullt eller halvtomt.

HoneydewRC1
14

#0 Inlägg av denna typ som Bramble gör dyker alltid upp här när argumnenten är slut.

Gammalsdags barnuppfostran: Sudda Sudda….

bramble
38

#1 Tonen i ditt inlägg är precis vad jag syftar på! Positivitet är inget fult. Jag tror man blir lyckligare om man försöker se något gott hos alla utan att göra antydningar om varandra bla i inläggen om HWS. Så klart alla vill ha friska ponnyer, men man behöver inte göra antydningar för att själv komma i bättre dager! Du har ju själv suttit med i styrelsen, så du borde väl ha förståelse för att man har mycket  jobb?

"Det är svårt att ge bort vänlighet. Den kommer hela tiden tillbaka till dig" - Cort Flint

-något att fundera över?

bramble
36

#2. Vad då argumenten slut? Det är ju mitt första inlägg??? Jag tycker den gnälliga klick som för tillfället "tagit över" den här sidan liknar klubben för inbördes beundran.

old_Hagalyckan
4

#3 Jag förstår inte. Viken ton?

Vad gäller HWSS så är ju sjukdomen som sådan tillräcklig för att man skall bli bekymrad. Har de nu i Amerika lyckats att hitta den gen som anlaget sitter på och det kan ge oss alla ett test att hitta bärare och icke bärare så har man tagit ansvar och kan avla bort en defekt. Vad som därutöver står i tråden kan man ju ta som man vill det är ju inte det som är det viktiga.

Har full förståelse för jobbet i styrelsen.Har inga andra kommentarer.

k-attan
38

"Jag har följt era inlägg utan att skriva så mycket själv, men nu måste jag säga att det inte är så roligt att läsa på connemara i focus längre. Förr var det intressant att läsa, men nu tycker jag de flesta inlägg direkt eller indirekt är fulla med gnäll eller spydiga komentarer riktat till styrelsen."

Håller med till 100% + att "sparkar" även riktas mot enskilda personer.

Hur kan detta överhuvudtaget gynna vare sig ett gott klimat inom föreningen eller för den delen en positiv marknadsföring för rasen??

När det gäller den just nu aktuella diskussionen, och många tidigare är min åsikt att det har många likheter med ren fanatism - vilket i sig medför att det inte ens blir möjligt att ha vare sig roligt eller några sakliga diskussioner.

"Fanatism (av lat. fana´ticus 'inspirerad', 'besatt', 'förryckt', av fanum), allmän, nedsättande benämning på religiösa eller politiska riktningar som utan hänsyn till rationella argument eller mänskliga hänsyn driver sin sak."

Därmed inte sagt att HWSS inte är en katastof för dem som drabbas - både hästar och hästägare. Det är inte det frågan gäller - utan hur den diskuteras.

HoneydewRC1
22

#6 K-attans inlägg är ett annat typexempel på inlägg som kommer när sakargumenten är slut. Man försöker förlöjliga debattören genom att anklaga dem för något i detta fall fanatism.

old_Hagalyckan
3

# 6 Ligger inte fokus på fel saker om man "hellre" läser mellan raderna än den fakta som är det viktiga?

old_Hagalyckan
2

2505 HWSS och 166 på denna tråd sen igår 18.31! Tråkigt att läsa, intresse finns tydligen.

k-attan
36

#7 - Vad då slut på argument? Vilka har jag framfört?? Framför allt gällande vad??? Jag menar att allt för många har gått mycket långt över gränsen för vad som handlar om vad som kan anses rationellt eller mänskliga hänsyn, när det gäller denna och andra frågor. Det betyder inte att det är av vikt att diskutera både problem och svårigheter såväl i avelsarbetet som i mänskliga relationer i föreningen. Att ha ett förhållningssätt som i princip hänvisar till att "ändamålet helgar medlen" - och man får foga in sin egen bitterhet och besvikelse, med en antydan om att det skulle vara en allmän sanning, ger bara dålig eftersmak. Jag och väldigt många med mig - är engagerade i connemaraponnyerna för att - som en motvikt och energikälla i vardagens slit - få något mycket positivt i utbyte. Att under ett motto av att "all skit ska fram" driva diskussioner om hur bottendålig connemarasällskapet styrelse är - i dag, i fjol, och alla år, oavsett vilka som suttit/sitter där är enligt mig bara unket. Och det innebär INTE att man inte ska få ställa krav, frågor eller ha synpunkter. Men man kan verkligen förvänta sig att det ska ske med respekt. Lika lite medför det något positivt att utan urskillnad driva diskussioner om hur rent utopiska mål avel ska ha gällande prestation, exteriör och sundhet - för att ponnyerna ska duga. Var och en som har valt att satsa på Connemaraponnyn som ras - har ju ändå valt den framför andra av någon anledning. Jag förmodar att fler än jag har gjort det för att vi uppfattar egenskaper som vi tycker är bättre/mer positiva än andra raser vi skulle kunna ha valt i stället. Det är inte detsamma som att man inte skall vara seriös, ha höga mål eller bagatellisera problem. Men man får väl ändå acceptera att alla inte är/behöver vara tävlingsmaskiner, utställningsstjärnor eller avelsdjur. Det stora flertalet connemaror är lika bra, lika friska och lika hållbara som jämförbara raser - men framför allt mycket trevligare! I alla fall jag, och flera i min bekantskapskrets, vill att den hobby och det ideella engagemang vi lägger tid på, skall vara positivt präglat - bekymmer kommer ändå. Jag väljer själv vilka sammanhang jag tycker är trevliga att delta i - och detta (i en vidare mening än "I Focus") har verkligen allt mer blivit ett olustigt sammanhang - där rena kränkningar mot framför allt människor accepteras. Humor och lättsamma frågor får snart ingen plats alls i detta kalla klimat. Nu är det slut på argumenten för min del - jag går ut i stallet där jag har roligare!

GE
7

Ja, det finns inget bättre än stallet en kall och solig vinterdag…

RC61
30

#10 Tack K-attan för ett bra och välskrivet inlägg. Du är inte ensam om de åsikter du uttrycker.

HoneydewRC1
10

Ja k-attans inlägg är välformulerade. Hon använder sig av de härskartekniker som finns. I det senaste inlägget använde hon sig av det som kallas för "påförande av skuld och skam".

bramble
17

Hej! Jag googlade på "bitter". då hittade jag "bitter - din skitdag online"

"När du känner att allt är grått och trist eller rent av skit kan du lätta ditt hjärta på bitter" Ett tips är att besöka den.Där kan man  skriva av sig anonymt. Rekomenderas!

Hoppas alla får en bra dag i kylan! Flört

k-attan
26

#13 Inte har jag den minsta strävan att härska över dig - men kan jag få dig att skämmas den kortaste sekund över att du använder en otrevlig ton så är jag jätteglad för det. I min teknik finns också något som heter "respekt och god ton", dessutom finns i ordlistan ord som vänlighet, humor, glädje, kärlek m.flera.

Ha det så bra du kan ändå - du gör väl så gott du kan, och viss beundran får du ju från andra än mig!

#14 Jag går också väl påpälsad ut i kylan och solen och har en riktigt bra lördag. Jag tänkte jag skulle "härska" lite över några stallmodiga connemaror, som har överkottsenergiSkrattande

Sigrid-pa-Pottan
13

Jag har dragit mig för att bemöta skriverierna i den här tråden trots att det är uppenbart att det är jag som anses sprida "dålig stämning", om än på annan plats. Jag känner mig inte riktigt bekväm med att bemöta påhopp från anonyma skribenter, själv har jag hittills känt att jag kan stå för vad jag tycker så pass mycket att jag inte ska behöva gömma mig bakom något anonymt nick.

Ett klargörande: Jag har mer och mer insett att styrelsen tyvärr tycks styras av mekanismer inom föreningen som de enskilda styrelsemedlemmarna knappast kan lastas för, och därför vill jag också understryka att jag inte på något sätt vill anklaga enskilda styrelsemedlemmar för brist på agerande. Men som borde framgått på annan plats, vi är åtminstone 2 personer (ej anonyma) här som vetat att företrädare för SCSs styrelse faktiskt varit i kontakt med forskningsgruppen kring HWSS, och det för närmare 2 månader sedan. Vi vet att forskningsgruppen framfört önskemål att SCS informerar sina medlemmar och gärna uppmanar dem att bidra till forskningen, eftersom det så väl behövs om vi ska få fram ett test så snart som möjligt. Därför är det med förvåning och inte utan viss besvikelse vi kunnat konstatera att det varit helt tyst från SCS i frågan trots att de nu haft ganska god tid på sig att agera. Och det skulle inte behövts någon större ansträngning för informationen finns redan på annat håll. Vad man hade kunnat önska var bara att föreningen, i likhet med t ex Connemarasällskapen i Canada, USA och ytterligare några länder, officiellt visar att man stöder saken. Det hade inte behövts mer än några ord på hemsidan samt en länk till HWSS-bloggen. Det kan knappast vara så betungande så att det inkräktar alltför mycket på styrelsens övriga viktiga arbete.

Men någonstans i föreningen, om än inte nödvändigtvis i styrelsen, tycks det alltså fortfarande finnas krafter som verkar för att frågan inte ska ventileras. Det tycker jag är beklagligt och det visar ju på att föreningen fortfarande tycks dras med en hel del svårigheter.

Det har framförts åsikter om otrevligt tonläge och jag antar att det är jag som avses även där. Jag vill dock framhålla att jag inte avsett att använda mig av någon "otrevlig ton". Jag tror snarare att det är något som den som inte uppskattar vad jag skriver väljer att "läsa in" i mina inlägg. Vad jag velat är att sprida informationen om något mycket viktigt som händer och som åtminstone borde beröra alla på det här forumet. Att sedan vissa väljer att inte vilja veta kan ju tyckas vara deras ensak. Själv vill jag se det som pågår i forskningen som något som faktiskt gynnar vår ras, men jag har också förstått att det finns mycket motstånd mot att ta till sig de fakta som faktiskt läggs fram nu, och det tycker jag är synd. Vi borde istället vara glada för de möjligheter den moderna gentekniken gett oss. Även andra hästraser har problem med genetiska defekter, där man genom forskning kunnat få fram tester som undrelättar avelsarbetet, det kan man bl a läsa om i HWSS-bloggen. Som väl också framgått har tillstånd som mycket liknar HWSS setts även hos andra hästar än connemaror. Ett test som visar anlagsbärare kan även visa om dessa hästar har samma problem som connemarorna.

Att kalla mig fanatisk tycker jag är så lågt så det finns egentligen ingen anledning att kommentera det här. Men ska jag ändå göra det, så skulle jag lika gärna kunna undra om det inte kan ses fanatiskt att INTE ha velat ta itu med den här frågan mycket tidigare, trots påstötning ett antal gånger. Och ett annat exempel på vad som i så fall också skulle kunna ses som fanatism anser jag är att tycka så illa om en viss hästfärg (BEC i det här fallet), så man anser det helt okej att avliva i övrigt friska föl pga deras färg. En åsikt som jag vet har förekommit och praktiserats bland connemarafolk i Sverige.

RC71
5

#16 Sigrid, kan du inte lägga inläggen som rör HWSS i den tråden som finns i ämnet i stället ?

k-attan
33

#16 - Denna tråden handlar inte om HWSS, och om det är en viktig fråga eller inte. Den handlar om önskan om en mer positiv prägel på diskussionerna på i Focus.

Det finns några, i bland under olika alias, som oavsett om frågan som kommer upp handlar om årsmöte, riksutställning, avelsfrågor, hingstpremiering, tävlingstoppen, ungponnyfinaler m.m. m.m. på samma sätt - fortsätter att ha en ton och ett förhållningssätt som (i alla fall enligt mig) är långt över alla gränser för vad som är sympatiskt eller acceptabelt. Det gör att jag och flera andra än mig inte ens längre vill delta i diskussioner eller bidra med synpunkter - och det tycker jag är jättetrist.

Det är denna attityd som jag tycker LIKNAR fanatism, vilket inte är samma sak som att jag tycker att alla ÄR fanatiska.

Jag har i alla fall inte i första hand avsett dig i den frågan, då du ofta i andra trådar bidragit med kloka och relevanta inlägg. MEN i frågan om HWSS tycker jag (min åsikt) att även du gått över gränsen för vad som är sympatiskt. Det kan ju också bero på att det hos oss alla i vissa frågor finns ett drag av fanatism - och att det sätt att tänja på gränser för vad som är OK som allt mer präglat diskussionerna på "I Focus", i vissa frågor drar med sig dem som i andra sammanhang inte alls kulle uttrycka sig så spydigt, kränkande eller nedvärderande. (Bara en gissning).

Jag har i alla fall ingen lust att längre bidra i sakdiskussioner, eller annat stort som smått - historien bara fortsätter om och om igen. Nu tänker jag inte heller längre fortsätta i denna tråden.

HoneydewRC1
6

För detbattörer som k-attan är det alltid viktigt att få sista ordet.

bramble
36

Jag lägger också ner den här tråden nu. De inlägg som honeydew skriver är sååå tråkiga att läsa Rynkar på näsan Kommentarer överflödiga. Jag hoppas du och dina gelikar i alla fall tar till er att vi är många som inte uppskattar er negativa ton och era spydiga komentarer, men efter att ha läst på connemara i focus i några år och förstått att du bytt nick flera gånger så är jag ytterst tveksam.

Oops, jag låter visst också lite gnällig!

RC71
28

#20 Vill bara säga att vi är många som instämmer i vad du och k-attan skriver.

Calvaro
1

#21 + 1 på den.

Annette
8

Ja, nog var det trevligare här förr när Mrs M mfl berättade om gamla Connemaror och roliga episoder. Då besökte jag sidan ofta trots att jag aldrig varit Connemaraägare, bara ponnyintresserad i största allmänhet. Nu är det mest spydigheter, tycker jag. Synd!

RC71
2

#23 Visst är det synd !