Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 14950 ggr
Akerberg
4

Connemaror på ridskolan?

Har ni som ridit på ridskola träffat på några connemaror där?

Tittut
1

När jag var på Svedens Gård på ridläger, för sådär en 23 år sedan, hade de tre helsyskon på ridskolan. Easter Snow, Moby Dick och Mac Chief, alla e Roundstone Chief u Easter Blues. Jag har någon snygg bild på mig och "Chiefen" hemma i lådan…

De två första var BEC och Chiefen var gulbrun, och världens bästa, förstås..

När jag red på ridskolan i Märsta i början av -80 hade de ett sto som hette Lunde Iota där en kort stund. En riktig krutdurk.

Hon ligger just nu som veckans bild på min hemsida, www.liselottesruss.se En sportig bild, kan man säga!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Carduus
0

Red på Lidingö ridskola och där hade vi några Connemaror. De jag kommer ihåg (fanns säkert fler) var Sundsta Thispe, Sundsta Porgy och ett gulbrunt sto som kallades för Rosie som jag tror var Connemara. Kan det ha varit Rosetta som jag hittade på Aramennoc ? Någon som vet ?

Carduus
0

Tror vi hade nå'n ponny  från Tisslinge också, kommer inte ihåg namnet dock… Det var ju så länge sedan, gick på ridskolan mellan 78-85 om jag minns rätt.

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag red på Bränntomt som ju föder upp bland annat connemaror. När jag red där (95-05) fanns där Elisa (Myrens Wilbur, Juliana), Gunne Milk (Janus, Elisa), Roxette the Look (V. Orion, Hagens Bandora), Joice (Janus, Elisa), Bränntomts Wilma (Myrens Wilbur, Juvelin) , Bränntomts Mynta (Hagens O'Chief, Gunne Milk) , Juvelin (Janus, Corinne II) , Corinne II (Earl of Doon, Coosheen Coriander) , Gunne Blue Bell (Grytåsa Kallemero, Lambay Bella)  samt en del andra unghästar och hingsten Nice-n-Curly (Nice-n-Easy, Corinne II)  (som blev godkänd efter att jag slutat). '

Jag har ridit Elisa, Milk, Joice, Roxette och Corinne.   Roxette var favoriten, mycket pigg och ibland gick det lite väl fort *S* 

Mynta och Wilma kom till efter att jag slutat på ponny (ofrivilligt, mycket bra ponnylängd på mig annars!) och BB o Juvelin gick inte så mycket.

På bilden är det jag och Milk på förklassen till KM 2000-11-27 =P

Nyvreten
0

Hej på er alla !

Jag började rida på ridskola på 70-talet & träffade där på mina första connemaror.

Bl.a Colinda ( ej reg. ) e. Lambay Inver u Moonlight Adventure. Hon var en typsik Inver dotter, mkt. grinig i boxen & nog hade man respekt för henne i början, hände mer än en gång att hon jagade mig & övriga småtjejer ut ur boxen. Hon var mkt. stoig & var antingen jättearg el. jätteglad ( under brunst ! ) mot övriga hästar. När man skulle ställa upp på medellinjen & sitta upp el. av vid ridning, fick Colinda ställas ensam på spåret för säkerhets skull !

En dag fick hon till boxgranne halvblodshingsten Marocco, vilket inte uppskattades,  Skrikandes det hördes över hela anläggningen. Tur att virket i boxväggarna var av den grövre sorten.

senare kom även Starry Six ( E. Cliften Wind U Starry Heaven ) Han var raka motsatsen till den ovannämnda. Ursnäll & go. En riktig connemara med ett stort hjärta. älskade att bli ompysslad & hade ett oändigt tålamod med nybörjarna. han blev en av mina favoriter på ridskolan & så hade han ju såå fin färg tyckte jag ( Skimmel )

RC70
0

Red på Bogesunds Ridskola utanför Vaxholm, där fanns en gång i tiden King Blue efter Blue Chief undan Honey Four . Trevlig individ som hade ett blått och ett brunt öga minns jag. Han var lite egen och väldigt stor och klumpig, men ack så kär jag var :)

Tittut
0

Här är faktiskt Mac Chief och jag 1984, när jag var på ridläger på Sveden.

Ett litet bildbevis på att jag faktiskt suttit till häst också. RC 71 har ett annat snyggt bevis på det, men det gör sig inte för allmän beskådan!

Ps! Åkerberg, jag såg att han fattades på din andra sida, så om du vill får du gärna låna bilden! Ds

Akerberg
0
Tittut
0

Jag insåg att jag skulle kunna skicka dig en uppsjö med bilder om du vill. Gäller bara att ta sig tid att scanna in dem.

AKWIK
0

#9 Ja gör det Tittut! Vi är många som blir glada då. Glad

Akerberg
0

Tittut har fått PM

MrsM
0

#7 Sveden, jodå. Kanonkul ridläger!!!

Don Chianti lägerhäst 1967 (f 59 e Gute u Sara). Ska jag lägga ut en bild på oss i russ fokus då alltså??Skrattande 

Karim lägerhäst 1968 (f? e Kariba ox).

Ser man på - är det fler av oss som är gamla Sveden-elever???

MrsM
0

#5 Fniss. Historien om Colinda fick mej att minnas ännu en episod med en Inver-dotter, Brolötens Krysolit, som var på betäckning hos Viggen och stod i stallet där med sitt föl. Det bar sig inte bättre än att en av gårdens hingstar kommit lös i det lilla stallet under dagen. Det hördes fortfarande  spridda ljud därinnifrån när den hemvändande hingstägaren mycket ont anande gläntade på stalldörren. Han blev stående i dörröppningen. Hela stallet var förvandlat till nån slags vedbod… Han stängde dörren igen och sa bara: Krysolit är INTE brunstig.

!!!!! Skrattande

Tittut
0

Skrattande

AKWIK
0

#13  SkrattandeSkrattande

Hannapanna
0

Lia f.84,skm,sto e. Westside Hector - Kilgreany Lad
Frasse "Oliver" f.88, skm,val e. Tiger Boy - Corrib
Önnarps Bonica f.91 , gbr, sto e. Aladdin - Rolls Royce

Alla har funnits på Sala Ortens Rytterförening.. Och jag ska se om jag kan försöka hitt nå bilder! :-) Och så ska jag fundera ut om de har funnits nån mer..

Maria-Kavat
0

Jag red på Sävsjö ridskola under tidigare 90-talet. Där hade de 2 egna connemaror under min tid. Larynx f-85, e.Möllans Allert-Mac Dara och en som hette Sham f.83 e. Värnbergs Neptunus-Clifden Wind. Larynx var den första häst jag red där o han blev snabbt en favorit. Bägge herrarna var otroligt snälla och lätthanterliga. Sham ngt segare dock. Larynx var en hejare på att hoppa minns jag. Men jag vill även minnas att det stod ngn inlånad….

Mrs.M nu en fråga till dig, minns jag helt galet eller stod Piccina på Sävsjö ridskola en kortare tid? Jag minns ett sto,connemara, som kallades Pyttan, då flugskimmel och gick med lite på de mer avancerade ridlektionerna. Det för att hon var en aningens pigg för oss nybörjare…

Tittut
0

Jag har en 1-åringsbild på Larynx i min hemliga låda, som jag kan skanna in under helgen.

Maria-Kavat
0

#18 Nu blir jag väldigt nyfiken…hur kommer detta sig?

Tittut
0

# 19 Han visades på Hagen någon gång i tidernas begynnelse…

AnnaN
0

Stoet Rosie från Lidingö Ridskola var en irlandsimport. Som förståss hade ett längre och vackrare namn. Träffade henne när hon på äldre dagar skulle betäckas och få bli pensionär. Kommer inte ihåg om det blav något föl. När jag var liten gick det vilda historier om en galen ponny som hette "Krikas" på ridskolan i Avesta. Alias Krikas Irish Elf, efter avslutad ridskolekarriär startade hon SM i hoppning och fälttävlan innan hon rundade av det hela med att bli higstmor (Kewin). Hon tjuvstartade även sin avelskarriär med att föda ett föl i sin spilta som döptes till "Irish Coffee".

Clancy
0

När vi hade Krikas Irish Elf fick vi höra historier som att - har ni den ponnyn ! Den fick de ha madrasserade boxväggar till för att hon var så vild ! Detta fattade vi inget av för hon var väldigt snäll och lugn hos oss. Men kanske var det också för att vi inte visste något om det och behandlade henne som en "vanlig" häst, vi förväntade oss inte att hon skulle vara "vild". Men kanske var det i ett större stall hon stod i alt. ridskola och hon trivdes inte med det livet, men det liv hon fick bla hos oss var ett liv hon trivdes bäst i ? Litet stall, endast två boxar hade vi då, endast en ponny till och det var lugn och ro i stallet. Tyvärr kunde vi inte ha henne kvar pga vissa andra omständigheter då.

Vissa hästar, stor som liten, passar inte alls på ridskolor. Oftast, gäller inte alla ridskolor hoppas jag, så har ridskolehästar ett mkt tråkigt liv tycker jag. De får ofta stå mycket inne och får vara ute i små hagar få timmar om dygnet. På en del ställen mest harva runt runt i ett ridhus…. Vilken häst mår bra av det en längre tid ? De går lektioner med olika ryttare, hård eller mjuk ridstil om vartannat är nog inte lätt. Krävs hästar med mkt tålamod för det livet. Men många ridskolor har det kanske inte så lätt heller med ansträngd ekonomi och inte möjlighet att få mer mark till större och fler hagar.

AnnaN
0

Tror inte att historierna om Krikas var värre än om någon annan ridskolehäst egentligen hon stod dock länge på ridskolan och tävlades även av eleverna där. Det var fö en fd ridskoleelev som köpte henne till slut och tävlade tom SM-nivå. Men en häst med fart var hon iallafall. Jag tycker bara et är fantastiskt vas en liten ponny kan hinna med under en livstid och göra allt med bravur!Hur många stora hästar finns det som tjänstgör som ridskolehästar innan de tävlar SM och blir hingstmödrar?

Tittut
0

# 18 Här kommer en bild på Larynx från 1986, då han var med på utställning på Hagen

Hanna-D
0

Minns speciellt en vid namn Julien - halvbror (samma mamma) som Janus, Juno Rory och Rolls Royce. "Julle" fanns på Skånsta Ryttare i Åkersberga.

MrsM
0

#19 På Hagen letade man alltid nya hingstämnen och Larynx var intressant när han var till salu som föl. Han var mer än halvbror med Möllans Crazy som tävlade bra, och Abbeyleix Judy-blodet hade även lämnat fina hopphästar på Grytåsa. Larynx far Möllans Allert hade på det lilla han lämnat, visat ge hopphästar av högsta klass. Dessutom var Larynx lagom stor av en trevlig typ. Tyvärr räckte inte gångarterna till riktigt, han kasserades på premieringen pga detta. Men en snygg och mycket ridbar valack blev han!

Maria-Kavat
0

#26 Intressant! Han var verkligen en favorit när hoppning stod på schemat…ngn som vet vart han är idag, om han lever?

MrsM
0

#27 Larynx avlivades tyvärr i höstas (?), han blev ju ganska gammal ändå.

Undrar om någon härinne rider/har kontakt med Äppelvikens Ridskola och kan rapportera hur det går för våran lille TED? Han är under utbildning för att bli skolhäst där, och det vore kul att höra lite om honom.

SÅ- HALLÅ om du rider på Äppelviken! Hur går det för TED???

Hälsningar gammelmor och alla släktingar på Carnaby Street.

Akerberg
0

#28 Är du medlem på stallet.se så titta där, många som rider på Äppelviken. Gick in och sökte för skojs skull på "Ted" och fick upp en som står som connemara iaf, och att det är en unghäst som är kompis med Yoggi, antar att det är Hagens Yoggi, har för mig att han står på ÄV.. Stallet heter "Pippistall" .
Söker jag på hela namnet eller Ted Sparrow får jag inte upp någonting.

jojjehanna
1

Har aldrig träffat på en uttalad connemara på någon av de 3 ridskolor i 3 olika städer som jag ridit på, men det är ju inte alltid man får veta mer än namnet på hästarna.

Akerberg
0

#30 Inte ens det ju, det händer ju att de ger dem "interna" namn också och då vet man ju inte ens vad de heter på riktigt

lillaana
0

Vi har Hagens Quancy hos oss i Norrköping.

Nyvreten
0

# 2 & 21 Kan det varit Rooskey Rosie ? Hon var på betäckning på Brolöten när min syster jobbade där. Sades att hon tidigare hade gått på ridskola i Stockholms trakten. tror dock ej hon blev dräktig ?

Carduus
0

#33 Det är mkt möjligt, färgen stämmer och även om det var väldigt länge sedan tycker jag mig känna igen henne ! Vad roligt, tack !

colleen
0

På Bankeryds Ridklubb finns det en connemara, överhöjdare är han och heter Hold Larcount Bellini

~Jag tror på ödet~

ZABA
0

När jag jobbade och höll till på Hamre Ridskola i Västerås fanns bland ridskoleponnyerna en endaste connemara och flera bland de privatägda. Lektionsponnyn MAC BALL var moderlivsimport f.1973 skimmel e.Ballydogan Clondagoff u.Cornfield Rebel Dolly. (Blev det rätt nu med stammen? Hmm… Hjärncellen är inte vad den en gång i tiden har varit…)

"Bollen" var en inte alltför snabbfotad individ som gärna tryckte upp en och annan unge i spiltväggen om missnöje från ponnyns sida uppstod. När ungen väl blivit upptryckt i splitväggen så uppstod oftast oftast ömsesidigt missnöje. Fast en egen fanclub hade såklart Bollen också men jag ingick inte i den. För min del räckte det gott att luska i härstamningarna på connemarorna.

När Bollen jobbat klart på ridskolan blev han pensionär och levde säkert lyckligt i en stoor hage i många många år.

Pinata
0

Detta är Connemaran Timido di sole (e Janus. har jag för mig)

Ridskole häst på Skaftö Ridklubb. tävlar LD/LC hoppning. ganska trög och seg…

Pinata
0

bilden ville inte laddas upp :(

ambo
0

Maja och jag red på Äppelviken ett tag, de har massor av  connemaror! Några var bara 5 när de kom och en del som ej trivdes har sålts vidare. Idag har de Hagens XL, Hagens Beauty (Majas sköthäst då) hon var diplomsto med 40 p. Sen har de Hagens Blues, Hagens Arrow. Vi kunde köpt Hagens Boss men då hade vi just tingat Ambo..

Nyvreten
0

# 36  Hej Zaba ! Va´kul att du hittat hit  till oss connemara fantaster.

Vet du hur det är med connemaror på Vällingby Ridskola el är det Solna ??? ( Blandar alltid ihop ! )

ZABA
0

#40 Hej Nyvreten!

Jag ser på din Avatar att du ändrat dig lite sen jag såg dig sist Flört.

Inga connemaror så långt ögat når på vare sig Vällingby Ridcenter eller Solna Ridskola. Solna Ridskola skall börja med ponnyverksamhet till hösten 2008. Vi i personalen söker med ljus och lykta efter passande C- och D-ponnyer och där borde ju några connemaror platsa. Ni som har förslag på ponnyer får gärna kontakta mig.

RC71
0

#41 När jag gick pratik fanns det ett par inlånade connemaror på Solna. Överhöjdare från norra Sverige. Men dom kanske inte är kvar. Minns ej namnen.

ZABA
0

#42 Visst ja, dom hade jag glömt. Solna bytte dem från Vålbackens Ridcenter mot en stor häst. De övervuxna ponnyerna fick aldrig med sig några papper så i mina ögon räknades de liksom inte som renrasiga.

LYKKESHOLM SADDLER 8601970 f.86 skm 157 cm. Såld till Väster Kumla Gård söder om Stockholm. Hosthäst.

DOMINO f.88 korsning skm 153 cm. Uppfödare skall vara Jan Johannesen, Klintehamn. Domino jobbar kvar och barnen stortrivs med honom. Snart dags för pension.

Härstamningarna har jag som sagt inte en aning om.

Igår när jag var på Solna kom han som #42 gick hovslagarpraktik hos och pussade på mig. Flera gånger dessutom! Jag fick lov att låna en handduk och torka av mig. Han sa att "idag är jag inte gift".. Pussar du också dina kunder?? Flört

RC71
0

#43 Skrattande Tänk på att han inte får några pussar hemma..Nej,jag pussar inte på mina kunder-varken hästar eller människor. Hör inte till jobbet liksom,och dessutom kan man ju bli förkyld Flört

banazir
0

Läser och flinar när jag hör om Colinda. Henne kände jag som föl. Var en riktig liten argbigga redan då. Men hennes helbror Muskot var en riktig gullegris istället. Mamma Monne (Moonlight Adventure) hade också temperament och väldigt bestämda åsikter. Men det var härliga sommrar med de hästarna. Skickar med en fil med Colinda som föl, isabellen i bakgrunden är Monne.

Hur hade Colinda det egentligen? Att vara så tempramentsfull i en ridskola, fungerade det? Hur var hon och rida?

Foresta
0

Även jag ahr träffat på några connemaror i ridskolesammanhang, bl a

• Amnion f.79 e.Nice-n´-Easy u.Möllans Anneli
  • Cyreé f.73 e.Slieve Dara u.Lighting Bug
  • Millan/Millie e.Tiger Boy (kan ha varit korsning)
  • Hagens Gisela - som jag även har tävlat lätta klasser med
  • Fler Hagen-ponnyer på Ekeby ridskola i Eskilstuna. Minns bl a en liten C-ponnyvalack, skimmel, kan han ha hetat Ikaros tro?
  • En överväxt skimmelvalack som hete Mac … någonting (Mac Ben? Mac Holiday kanske??)

Minnet är ju inte det bästa, men jag minns en trevlig korsningsvalack som hette Cyrano f.71 e.Cedar ox u.Candlelight of Calmore på min barndoms ridskola, och det är mycket möjligt att jag träffat på fler connemaror i ridskolesammanhang. Har i allafall lånat en ponny en sommar, som skulle vara connemara, Imp Irland. Hon var född 1967, isabell, bls, hette Carrie. Trevlig ponny.Skrattande

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Nyvreten
0

# 45  Oj ! så kul att se Colinda som föl Skrattande

Jag tror Colinda hade det väldigt bra på ridskolan ändå, trots sitt temperament ( eller kanske tack vare !? )

Hon stog alltid i box under de åren jag red där, för hon hade tendens att sparka åt små barn som skulle in till henne om hon stog i spilta. Men när jag var där & hälsade på henne på ridskolan, den sista gången jag såg henne 1989,  då stog hon i spilta.

Se bif. foto.

kanske blev hon ´mildare´med åren Flört

Vad jag vet slutade hon sina dagar på ridskolan. Hon var en bra ridskolehäst ( var ca. 153 cm ) trots sitt lite griniga temperament. Var vad jag vet aldrig sjuk el. halt. Med sin behändiga storlek reds hon av både vuxna & barn.

banazir
0

Ha! Hon satte två små hovar rakt i magen på mig en gång, jag stöp rätt i marken och kippade efter luft. Kanske var det jag som lärde henne att sparkar funkar, sorry i så fall. Jag var så himla korkad, jag skulle ut och rida på Colindas mamma, Monne och då skulle naturligtvis Colinda dia. Jag hade bråttom och tänkte att jag kunde dra ned stigbygeln under tiden, vilken jubelidiot! PANG! Hon fick alltid sitt först efter detta. Tur att det bra tog i min mage och att jag inte gjorde mig illa.

Skickar med ett kort med vår sköna tjej som unghäst. Det här var kul! Skrattande

Linea
0

På Akademistallet (Upplands-Västmanlands Fältrittklubb) i Uppsala finns två connemaror:                            Clinton f.1993, val, skm, imp Holland, okänd härstamning   Unexpected Copper f.1991, val, brun, e. Viggen u. Corina 

På Uppsala Ponnyklubb fanns i många år en ponny vid namn Hagens Estep f.1978, val, brun, e. Värnabergs Orion u. Hummelbro Victoria                                                            Estep är numera pensionerad från livet som ridskolehäst och lever nu ett lugnt pensionärsliv hos sin allra första ägare som köpt tillbaka honom.                                                      Neptunus Colt f.1980, val, skm, e. Värnabergs Neptunus u. Honey Girl , är också en connemaraponny som tjänat som ridskolehäst på Uppsala Ponnyklubb. Jag tror att även han lever än idag.

[AlphLauren]
0

Djursholm har väl ett gäng ponnyer från Hagen?

#32 Hagens Quancy tänkte mina förräldrar köpa åt mig men hon var redan såld till Norrköpings fältrittklubb då :(

Enlitenfrisk
0

Jag jobbar på en ridskola (ponnyridskola) och vi har några connemaror. Just nu har vi 5 stycken vuxna ( varav tre är halvsystar) , en tvååring och en åring! Helt underbar hästar att ha på ridskolan.

Camo2
0

På Äppelvikens Ridskola finns flera Hagen Connemaror, bl a Hagens Beauty.

På Farsta Ridskola finns Pacific Wind. Han bror Pacific Lightening stod också där ett tag.

julsta
1

Vad kul att läsa om Colinda, hennes helbror Muscot (född 1969)stod på Hagaby Ridskola i Kumla i många år, han togs bort i början av 90 talet, Muscot var överhöjdare och gick mest på storhäst lektionerna , men i bland hade man turen att han gick bland ponnyerna, Muscot var en jättetrevlig individ, hur snäll som helst!

Andra Connemaror som stod på Hagaby under mina år där var:

Valåsens Connor Cruise *1973 e:Råcksta Janco u:Atlantic Spray RC 23

Valåsens Ironside *1973 e:Råcksta Janco u:Wänga Sherry RC 235

Valåsens Druid *1974 helbror med Iron

Värnbergs Perseus *1968 e:Lambay Inver u:Lambay Noreen RC 17

Brolötens Heulandit *1974 e:Lambay Inver u:Canrover Cherry RC 139

Kolarhagens Simonov *1983 e:Viggen u:Siniliga RC 265

Kolarhagens Krutov *1984 e:Viggen u:Värnbergs Nova RC 153

Kolarhagens Serjosja  *1983 e:Viggen u:Lambay Dream RC 282

ett tag stod även en Valåsens ponny *1975 e:Råcksta Janco på Hagaby, han var inte registrerad men jag tror han hette Bristol Cream, såldes sedan och hamnade till slut i England.

Dyblygiad
2

Miin första Connemara har stått på 2 olika ridskolor.

Järpen och Viggbyholm.

Tio Pepe-77 gbr e Råcksta Janco u Wänga Sherry. ca 154 cm

Han pensionerades från Viggan och kom hem till oss igen. Tyvärr är han borta nu.

ZABA
0

Till Solna Ridskola har nu anlänt en connemara med stamtavla och allt!

RIVIERA VAN DE ZONNEHOEVE 33-98-5487

e.Itshi v.d Lehiaard NDL 37 u.Fithowra v.d Zonnehoeve NDL 240.

Snälla connemarafreaks - Hjälp mig med info om detta skimmelsto och hennes förmodligen fantastiska föräldrar och syskon.

ZABA
0

Nu har det kommit ÄNNU fler connemaror till ridskolan i Solna. Någon som har något kul att berätta om respektive individ?

Savanha f.97 gbr e.Idholmens Matador u.Shanna.

Delilah II f.97 skm e.Brolötens Joop u.Tiger Elf.

Akerberg
0

Savanha är halvsyster till Lill-sis Lady Stardust

RC70
0

Delilah har tävlat hoppning med framgång och har haft ett föl som heter Johnny B' Good e. Finn RC 38

monsterpony
0

#56 Delilahs mamma Tiger Elf såg ut så här på riks i fjol när hon (väl?) vann WHP.

Akerberg
0
Nyvreten
0

Jaha  !, har Savanah hamnat ´hos er´ .  Henne känner jag väl igen. Det är en jättetrevlig häst som stått på en liten privat ridskola här i byn. Dottern min har ridit henne mkt. då hon ridit på den ridskolan i flera år.

Bild länk

Savannah & min dotter

http://www.aramennoc.se/hast.asp?hast_id=3724

( hoppas det vart rätt nu Obestämd )

Nyvreten
0

Delilha har haft 3 föl

Hakuna Matata e. Finn  född -01 död-04

Johhny B Good e. Finn född-03  Finns hos Mattsson´s ovanför Norrtälje.

Locomotion e. Sharp Return född-05

Kanske RC 715 här på Connemaraforum kan ge mera upplysn. Flört

ZABA
0

#57-62

TACK! Jättekul att ni bidragit med info om Solna ridskolas fina nyförvärv. Någon som har koll på Delilah's resultat från riks i Borås (se #60)? 

Nyvreten: Den lilla privata ridskolan känner man till. Solna Ridskola har i flera år haft samarbete med den. Köpte senast förra året ridponnystoet Nikkie därifrån. Grattis förresten till Finn-barnens framgång på RSF-riks. Inte illa med t ex BIS bland sportponnyerna!

monsterpony
0

#63 Kolla på SCS hemsida i resultatarkivet. Där finns (bland annat) alla riksresultat sen 2003

rc715
0

Delilah är visad tre gånger på riks, första gången som fyraåring 2001 fick hon 39 poäng, andra gången förra året då hon fick 39 poäng igen och i år då poängen bara blev 37.

Hon har varit en uppskattad häst hos oss både som avelssto och lägerhäst. Hennes stora fördel har alltid varit att hon är otroligt snäll med små som stora och jag hoppas att ni kommer ha glädje av henne i många år.

Om du har fler frågor eller vill ha bilder kan du gärna maila mig.

MVH/ Johanna, Delilahs uppfödare

ZABA
0

Hej Johanna, Delilahs uppfödare!

Tack för informationen. Vi lär höras av vid många tillfällen framöver. Både gällande det ena och det andra. Delilah tas omhand på yppersta sätt och vi får hoppas hon kommer trivas på ridskolan.

/ Marie (som var såå tacksam när RSF-domaren tillslut lärde sig att meddela plakettvalören på utställningen i lördags!)

RC71
0

Vill ge en eloge till alla duktiga ridskoleconnemaror landet runt! Dom gör verkligen bra PR för rasen och är ofta mkt omtyckta lektionshästar Glad

monsterpony
0

#67 Som en som "värvades" in i rasen av en ridskoleconnemara kan jag bara instämma! Glad

RC70
0

#68 samma här ! King Blue på Bogesunds Ridskola !

Akerberg
0

#68 Jag med!

Nyvreten
0

#63  . Ja just ja! Nikkie hamnade hos er ja´ Skrattande Hur går det ?  Hon var lite mera svårriden & hetare, jämfört med Savanha iallafall . Det bästa med Savanha var att alla kunde rida henne, & hennes underbara temperament. En riktigt stallfavorit. sen hade hon så lustiga ´zebraränder´på frambenen.

Vi är jätteglada över de fina framgångarna för Finn´s barn & barnbarn i helgen. Kanske du har några kort därifrån ???

Ha det så bra !

ZABA
0

#71 Kolla här för foton! Inte helt klar med albumtexterna ännu.

Nikkie (arab/welshblod) och Savanha är heeelt olika typer. Jag gillar faktiskt båda. Nikkie funkar bra men är som du skriver annorlunda ridmässigt. Men sådant är också enormt viktigt på en ridskola, att det just finns olika varianter av hästar och ponnyer. Det viktigast är trots allt att individerna mår bra och trivs. Då kommer eleverna som rider dem också att trivas!

ZABA
0

Och connemarorna fortsätter att från säker källa strömma in till Solna Ridskola!

Senast anlände vackre välridne valacken HAGENS YASON f.97 e.Hagens Ryan u.Hagens Star e.Hagens Jaguar e.Hagens Kathleen e.Tulira Highball.

rc715
0

Den säkra källan är väldigt glad över att det finns trevliga och seriösa ridskolor att leverera snälla, vita connemaror till.Flört

Linjerat
0

På min ridskola står connemaran Hagens Wayfarer efter Spinway Corona-Tulira Highball.

Linda-A
0

Det verkar som om Lucky Luke på Olunda utanför Knivsta/Uppsala är en connemara. Jag har själv inte ridit honom men han verkar mycket trevlig om en lite busig som en ponny brukar vara ;)

AKWIK
0

#76 Kan du inte ta ett foto och visa oss? Glad

Linda-A
0

# 77 Jag ska se om jag kan ta med kameran någon gång men nu är det ju mörkt när man rider… Annars finns det i alla fall en huvudbild här om man scrollar ned.

Sindylina
0

Jag red på Lidingö Ridskola när jag var yngre. Där fanns bla Sundsta Porgy, Sundsta Thisbe, Lakeview Girl (Carill) samt en ponny som kallades Lassie, jag tror hon var connemara.

rc715
0

#79 Sundsta Porgy såldes till en kompis till mig när han gick i pension. Han hade det jättebra hos henne, men fick somna in i somras då han börjat få problem med tänderna.

AKWIK
0

De blev långlivade, Sundsta-marorna. Här är Porgys mamma Moy Alice. Kortet togs våren 1978.

Sindylina
0

#80 Ja, jag vet att Porgy fick ett gott slut, en gång i tiden skötte jag honom ihop med tjejen som köpte honom, din kompis.

Roligt att få se en bild på hans mamma.

Carduus
0

#79 Då kanske vi red där samtidigt?! Se mina inlägg #2 & #3.

Sindylina
0

#83 Jag red på ridskolan i början på 80-talet. Jag minns Rosie som du beskriver samt Kitty, jag tror att även hon var en direktimporterad connemara.

HagensYeats
1

på vedbände ridläger finns minst en connemara Can-Can. men tror att de finns fler :)

Chirak-96
0

Hej på er, ny här på Connemara i fokus.

Jag har som #46 oxå ridit på Ekeby ridskola i Eskilstuna (mellan 84-88) och det fanns många Hagen maror där. Bl a Gisela, Ikaros, Jill, Jig, Grandezza. Kan ha varit fler. Sen fanns oxå Jackie och Mackan (Mac Holliday) Min personliga favorit av dessa var Jill, hon var gulbrun. Har tyvärr inga bilder.

AKWIK
0

#86 Välkommen! Glad

leaahm
0

På Ågesta ridskola i stockholm har det funnits två connemaror som båda är borta nu.

Idholmens Honey *1988

e: Kimble RC 22              u: Idholmens Lily RC 546

ue_: Finney Master RC 41      Avlivad hösten 2005
_

Hagens Yeats *1997

e: Hazy Chance RC 73    u: Hagens Ramona RC 821

ue: Tulira Highball RC 47   Såld hösten 2008

RC70
0

Här är
**King Blue 33-79-1792
**1979-1997 e. Blue Chief RC 14 u. Honey Four ue. Cluanai IRE 170

Det var connemaran på Bogesunds Gård. Han togs bort pga spatt 23 December 1997, det rann mååången tår den kvällen.

Zondell
0

Möllans Crazy RC 33

ägdes av Kungsbro Ridskola 1999-2002.

Han betäckte några av ridskolans ponnyer och reds dagligen av sin skötare ända tills han blev 27 år.

Det är väldigt kul att hans avkommor nu rusat i prestationstoppen. Jag har aldrig tvivlat Glad

colleen
0

#90 Vet du om det fortfarande finns fryst efter honom?

~Jag tror på ödet~

sus-sharon
0

jag kan inte komma ihåg om det fanns connemaror under den korta tid jag gick i ridskola, men jag vet att min Patula har stått på ridskola i Eskilstuna, efter vad jag hört som handikapp-ponny..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Punkity
0

Jag håller till på en liten ridskola i Vara (mitt i Skaraborg, 10 mil från GBG). Jag köpte nyligen min connemara därifrån:

Petersborg Gedion 

f. 1992

e: Skatholm Big Chief u: Ann's Treasure ue: Oxenholm Godot

Bild finns här om någon vill se.

Jag har också varit med och köpt in connemaran

Tamburin II

f. 2001

e: Janus u: Stockmossens Tamora ue: Viggen

"Totte" köptes in till ridskolan sommaren 2008 så han är ännu inte så gammal i gemet.

Zondell
0

# 91 Det finns ett 70-tal doser fryst kvar efter Möllans Crazy RC 33

colleen
0

#94 Jättekul att veta! Det är ju svårt att ha koll på vilka av de döda hingstarna som fortfarande finns att tillgå.

~Jag tror på ödet~

[Heikne]
0

Norrköpingsfältrittklubb har haft en del, som verkligen gjort reklam för sig.

Midnight Dara

Lukas

Gatzby (e. brolötens grafit u. lofty mollie ue. värnbergs castor)

Spinway Favour (e. spinway cower u. spinway bounty)

Hagens Quancy

Hagens Quinny

Hagens Martin

Hagens Rosie

Hagens Terry

Hagens Quli

Hagens Taloma

Hagens Shamrock (vet någon vart hon finns idag?)

Hagens Tico

Privata på ridskolan

Hagens Sara

Hagens Bella

Hagens Yanine

Hagens Darcy

Hagens Boss

Hagens Chance

Hagens Yason

Sergeants Pepper

hllw
0

#96 Även Hagens Pamela har väl funnits på Norrköpings FRK.

På Älvkarleby Ridklubb där vi håller till har det under vår tid (från -94) funnits två connemaror:

• Rebus, f. -82 e. Branthammar Julius - Tiger Boy
  • Candy, f. -91 e. Dale Haze - Kimble

Uppskattade ridskolehästar och fler connemaror står högt upp på klubbens "önskelista":)

Foresta
0

#86, bra att du friskar upp mitt minne! :) Minns nu Mac Holiday och Hagens-ponnyerna Gisela, Ikaros, Jill och Jig, men jag tror inte Grandezza stod kvar när jag red där (1987-89).

Jackie minns jag inte, kommer du i håg stam?

Hlsn Helena

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

ViraBlatira2
0

#97 Hagens Pamela stod på Blåkulla Gårds ridskola i Västerhaninge i ett antal år innan hon blev sjuk och avlivades förra året.

#86 o 98 När jag var på ridläger på Hagen 1983 så hade jag Humlebro Victoria och då hade hon fölet Jig, se bifogad bild. Han var så bedårande söt men han bet och nafsade mig hela tiden så jag vann inga rykttävlingar den veckan Flört…

ViraBlatira2
0

Sorry, här kommer bilden i lite mer hanterbar storlek Skäms

Zondell
0

# 96 Hagens Taloma var privatponny på Kungsbro/Heda när jag jobbade där.

Hagens Chance ägs numera av Valla Ponnyklubb - en så underbar ponny!

[Heikne]
0

#97 NFK har inte haft Hagens Pamela på ridskolan.

Däremot glömde jag en utav deprivata connemarorna

Hagens Rebus

[Heikne]
0

#50 Ja ett par stycken va.

Hagens Winnie

Hagens xtra

Hagens Windy

Hagens Zorba

Starrhult lady rowena

Hagens Unnie (min gamla ponny, stog där innan hon blev sjuk)

det finns säkert fler?

hllw
0

#102 Ok. Men hon måste iaf varit uppstallad där under någon period. Är 100% säker på att jag ridit henne där iaf…

[Heikne]
0

vet du ungefär i vilken veva det var?

hllw
0

#105 Måste ha varit någon gång under hösten 1996, men hon kanske bara gjorde en blixtvisit där.

[Heikne]
0

oj, jag sitter och funderar. Men jag kan inte komma ihåg att hon ens gjorde en blixt visit, jag kan kolla i arkivet Skrattande

jag kan ha fel.

walsan
0

#107 Och jag var med när hllw provred henne där. Har ett minne av att Pamela inte hoppade, eller hur var det?

Camo2
0

På Sundsvalls Fältrittklubb, SFRK, i Färsta utanför Sundsvall fanns ett connemarasto när jag red där på 1970 talet.

Hon hette Dunett (troligen Wänga Dunett) e Lambay Inver. En jätterolig häst att rida, som alltid blev lika taggad varje gång det var dags att galoppera.Glad Hon galopperade bokstavligen på stället innan hon fick komma iväg. Lektion efter lektion, år efter år……

monsterpony
0

#109 De är för härliga en del ponnyer!Skrattande

Vi hade ett liknande fall (också connemara) på min ridskola. Efter 10 år på ridskola hade han fortfarande attityden "Åh! Kommer du! Ska vi rida! Nej, gud så kul!" Vilket underbart temperament den ponnyn hade. Kyss

Hovgarden
0

#46 Jo han hette Mac Holiday på ridskolan i eskilstuna fanns även som du sa Hagens Gisela, Hagens Jig, Julius, Patula de är de jag minns :) Har ridit alla de ponnyerna :D

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[AlphLauren]
0

#103 Har du haft Unnie? En tjej som hette Bella hade väl henne i två år? Red och tävlade hoppning. Samma tjej som sen köpte Yason har jag för mig…

Unnie såg jag på djursholmstävling för ett par år sedan… Vägrade ut sig på första hindret, ryttaren (förmodligen ridskoleryttare?) fick dessutom spövarning av domaren

[AlphLauren]
0

btw var unnie en riktig bitch när hon stod på hagen haha. Och hennes dotter zunnie om möjligt ännu värre! Cool

[Heikne]
0

#112 #113

det stämmer, hon hade unnie ett kort tag. Dock var hon väl inte så intresserad utav hästar just då.

Så tråkigt att höra att hon inte mådde bra där, en enmanshäst ska helt enkelt inte vara på ridskola. 

Hon gick otroligt bra i både hoppningen och dressyren, en riktig allround ponny med mycket energi, ställde upp i alla lägen och var otroligt lätthanterad och trevlig att ha o göra med.

Den Unnie som stog på djursholm är inte samma Unnie som jag kände.

nu finns hon i himlen och har det förhoppningsvis väldigt bra där.

[AlphLauren]
0

nej hon mådde nog inte alls bra på ridskolan.. på hagen var hon en bitch men alltid snäll! men hon körde med både elever och vi som jobbade där ibland..

men aldrig dum och hon ääälskade att hoppa!

Maja83
0

När jag red på ridskola i Märsta, Rävsta Ridcenter, åren 1993-1999 så fanns det där en Connemara (mest troligt) som kallades Glufsen, men hans riktiga namn var Golden Wonder.

Jag hade honom under mitt första dagridläger där, sommaren 1995.

Duktig häst på både att hoppa och dressyr.

en annan ponny, troligen connemara det ockspå, hette Golden Jeff, eller något liknande. Han kom till ridskolan samtidigt som Gloria (eng fullblod). Jag red aldrig på honom, han såldes snabbt och blev privatägd.

hagenswayfarer
0

Min sköhäst på Ryttarkamraterna i finspång är en Connemara. Hagens Wayfarer!! www.ryttarkamraterna.se

EkkarN
0

Hejhej

Jag var medryttare på Sundsta Porgy innan han togs bort,

bilden togs av mig 3/9 -08.

EkkarN
0

Mamma har en halv häst som hon delar med Hölöridskola.

Linlugg

e: Golden Rover

u: Millie Glen

född: 1986

gulbrunt sto

Glad

Carduus
0

#118 Då blev han gammal Porgy, 28 år, vad roligt! Kommer ihåg att han kom till Lidingö Ridskola som unghäst, red honom några gånger där.

Camo2
0

I Skara o Vara finns också lite Connemaror på ridskolorna.

På Varaortens Ryttarförening finns Tamburin II (+ lite shettisar från Liden).

På Skaraortens ridskola finns Lidens Chevrolet samt Run-Li.

Jag har inte träffat någon av dem, förutom shettisarna på Varaorten.

WinterPrince
0

Vi hade

Köhls Gasell

Köhls Hambo

och Kim

som var connemaror

[Teddy]
0

Premiärskriver….. är på Shetland i Fokus för det mesta.

Men vilken nostalgitripp att se alla gamla maror!
#24 Jag kommer Larynx - strupen, och bilden var för härlig! Stefan, Ammi och Annika!

#49 Hagens Estep - han var väl döpt efter en bad boy i De fattiga och rika som gick på tv då? Året efter föddes hans "banditkompis" Hagens Falconetti.
Mrs M! Visst var det så?

Denna kommentar har tagits bort.
Faidra
0

ojojoj, här hittade man många!

#4, är Roxette en D-ponny (143cm), skimmel född 1990? Heter egentligen Roxette the look

hon har fått ett föl: Bränntorps Ursula. Roxette står sedan 2007 på Väsby Ridklubb.

#101, Hagens Chance var utlånad till Väsby Ridklubb vt 2007

#76 Ja Lucky luke står på Olunda och är Connemara. lite för liten för mig men red honom för ungefär ett år sedan.

På Väsby ridklubb har vi:

Hagens Ashley

Hagens Yoker

Hagens Blossom

Roxette the look

[Grabbarna-A]
0

På Vendelsö ridskola i Haninge finns en mara som heter Lucky Luke efter Blue Chief. Tror att han har ngt stuterinamn innan oxå som börjar på Ö…Obestämd

Akerberg
0

#126 Nä, men på W? Wesaborgs Lucky Luke  http://www.aramennoc.se/hast.asp?hast_id=7081 (Önnarps Lucky Luke är e Backuddens Mountain Haze)

[Grabbarna-A]
0

#127 Ja så klart Skäms, det stämmer, så heter han ju Glad.

colleen
0

Jag höll på att skriva Önnarp. Men kom på att den nog inte var e Blue Chief innan jag hann posta svaret.

~Jag tror på ödet~

[Grabbarna-A]
0

#127 #129 Det var Öxenholm jag menade, trodde alltså…

HagensYeats
0

Gräns Romeo (f,03) står på Ågesta ridskola i Farsta.

Faidra
1

Tillägg:

Silfverrose Rambo   E: Möllans Crazy

Thea
0

Här går man in och letar efter avkommor till Brolötens Joop och så stöter man på gamla trotjänare som Hagens Gisela, Jig, "Mackan" mfl. Minns dessa hästar med värme! Red på Ekeby mellan..hmm…84-94 tror jag det var.

Hagens Gisela var en stor favorit hos mig. "Känd" på ridskolan för att ha vårkänslor och det var på henne jag fick min första ofrivilliga galopp. Detta var just på våren och vi hade lektion på utebanan. Vi skulle trava snett igenom och jag hamnade lite på efterkälken med Gisela. Jag gasade på lite och hon passade på att slå över i galopp och ta ett ytte, pytte bocksprång. Skrattande

"Mackan" var stooor (tyckte jag som är liten av mig) men rolig att rida. Det var lite av "åhhh, jag får rida Mackan…!!!" när det stod i pärmen att man skulle ha honom.

Jig har jag ett minne av att jag tyckte var "lång och tråkig"…

Jill minns jag bara till färgen. Har inget "ridminne" av henne så hon kan inte ha gjort så stor intryck på mig eller så red jag henne inte så mycket.

Sen dräller det ju av andra underbara ponnier på Ekeby som jag minns med värme, men de var ju inte connemaraponnier! Flört

H. Thea - som blev nostalgisk

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

boono
0

Njaaeee inte för min del, men jag skulle gärna ha velat rida en connemara för då hade jag vetat att en "sån" ras vill jag ha! :) Jag var mycet liten när jag gick på ridskola men jag minss inte någon connemara för om det hade funnits någon så hade man ju sett mig rida den varje gång :P hehe

typidaah
0

Min häst som jag har nu stog på ridskola i ett halvår innan jag köpte honom, han var privatägd men ena dottern hade slutat rida så dem fick ställa honom där, och tydligen var han en stor favorit bland många ;) rider där på ridskolan 1 gång i veckan och tar med honom ibland dit :)

Akerberg
0

#135 Vad har du för hsät då? =)

Naiz
0

Satt och tittade genom lite gamla inlägg och hittade denna tråd.

Riktigt kul att sitta och läsa :)

Själv red jag på Valla Ponnyridskola som ligger strax utanför Enköping. Där hade vi; Ivan-Hoe Viggen - Sheila. Brian Lambay Inver - Queen of Tooreen. Capriole Brantshammar Joyce - Calmore Mauna. Es-Mastro Möllans Castro - Esmeralda.

HagensYeats
0

Rhonda Rabbit (e. Calvin Klein-Lofty Roderic) är en ridskolehäst på Gamlebygymnasiet. :D

I love Winden
0

Jag har nyss blivit skötare på en söt connemara som heter winden. Far Möllans Castro Mor Nancy GirlSkrattande

I love Winden
0

HAn står på farsta ridskoloa och heter igentligen Pacific WindGlad

liljegren
1

Ridskolan här i Norrtälje har en mara "Lofty rockefeller" E: Hazy dawn UE: Roundabout

Dock är dt bara på foder än, men vet att de pratar om att köpa loss honom

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.