Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 5157 ggr
AmandaLindahl
1

Välja hingst 2012

Jag vet att det är ett tag kvar tills betäckningssäsongen drar igång igen men jag behöver hjälp..

Ska till våren antagligen betäcka mitt sto för första gången. Har aldrig haft föl innan så behöver lite tips och saker att tänka på! Eftersom det är första gången vet jag nästan ingenting om rutiner och hur man går till väga osv. :).

Är det stor risk att betäcka ett 14 årigt sto som aldrig fått föl innan..?

Var kan man hitta Dexter Leam Pondi?

Sen undrar jag vilken hingst ni tror hade passat!

Sto 1997, 147cm

Lofty Roderic - Brantshammar Korak

Skimmel

Vill ha en hopponny, helst d-ponny. Mardrömmen är att den ska växa över ponnymåttet…

Behöver en hingst med bra huvud och stora gångarter då hon i sig själv kan vara lite "stissig" och har ganska korta gångarter. Hon hoppar kanon och finns ingenting att anmärka på där. Vill helt enkelt försöka avla fram en framtida tävlingsponny med bra psyke, trevlig gång och framförallt bra hoppteknik. Det handlar inte om att jag vill ha några spektakulära gångarter utan vill bara försöka få bort den lilla "defekten".

Hoppas någon tar sig tid att svara med lite tips och råd! :)

Calvaro
1

Här hittar du Dexter Leam Pondi

http://www.syndicatlinaro.com/

Kjerulfia1
0

Om du absolut inte vill ta någon risk med att få en ponny som växer över bör du kanske titta på en lite mindre Dponny hingst? Ett tips är att också kolla runt lite hur stora avkommorna är till de hingstar som intresserar dig. Gör även samma sak med ditt sto, dvs kika runt, till exempel på Aramennoc, och se hur stora hennes släktingar har blivit.

En hingst som jag tycker ger fina avkommor är Grange Flynn Sparrow. Bra gång och de kan hoppa. Flynn själv har ju tävlat fälttävlan. Jag har ett sto (stor iofs) efter honom som rör sig trevligt och kan hoppa.

Sedan är det ju många andra saker som också spelar in, som till exempel avstånd till hingsthållaren.

Lycka till!

colleen
0

#2 Flynn passar väl inte riktigt härstamningsmässigt, blir lite mycket Sparrow för nära?

~Jag tror på ödet~

SpinwayCoronaFan
6

Är två gånger i fjärde led för mycket? Det brukar man inte anse. Två gånger i tredje led brukar anses OK, men helst inte närmare.

Men det kanske är speciellt med Sparrow blodet. Extra farligt att linjeavla på det?

RC71
8

Hej

Mad tanke på att Dexter själv är maxad och lämnar stort så bör du kanske titta efter en hingst som lämnar lite mindre avkommor. Har själv tre avkommor efter denna hingst och samtliga är maxade el  över höjden. Modern till mina tre är maxad kat C.

Hälsn

Lotta

AmandaLindahl
1

Tack för svaren! #5 jo jag har tänkt på det tidigare… Tips på några fina C-poony hingstar då? :)

AmandaLindahl
2

Vet ni förresten något om Idefix Du villon? Vet att Kolgjini har honom. Min kusin arbetar där och min ponny, Irmis Dancing Queen, har tidigare stått där så vet lite allmänt om honom. Men vad lämnar han?

AmandaLindahl
0

Stoet heter förresten Irmis's Dancing Queen och går att hitta på aramennoc.

bramble
3

Har du bestämt dig än? Det är alltid roligt att läsa om hur man funderar. Idefix Du Villon betäcker väl inte naturligt? Jag inbillar mig att det är större chans att få stoet dräktigt med naturlig betäckning. Lycka till med planeringen och hoppas du hittar en bra hingst, men det finns ju många att välja på :)

karalf
1

Nån som känner till eller har kort på Hagens o chief? Han är pappa till min nya ponnySkrattande

[AlphLauren]
2

#10 Han är min favorithingst i sverige! Han är så cool och hans avkommor är så himla roliga att rida!! Skrattande

gå in på www.stallarda.com och se honom! :)

karalf
0

Ahh, va kul! Tack igen AlphLauren! Detta är ju sdom sagt min första kontakt med connemaran men jag förstår att min nykomling har fin stamtavla:9

Annsophie nickan
0

# Vad heter din ponny? Nyfiken då Cheifen är min favorit.

karalf
0

Han heter Mirak :)