Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 2170 ggr
Yatzy69
0

Längd på man?

Vilken längd på man och svans ska connemaran ha på utställning och 3 års test?

Vi har aldrig klippt manen och har en lååång svallande man på 3 åringen som täcker nästan hela halsen.

Ska den bort inför 3 års testet? Skrikandes

[AlphLauren]
0

Vad jag vet ska connemaran med de flesta andra ponnyraser visas med utsläppt man. Det är väl bara (?) ridponny som visas knoppad?

(utställning)

Sassenach
0

Klart du skall ha lång fin man på din mara. Men om möjligt försök få en sida manfri så de kan se halsen.

Lycka till!

Som kuriosa kan nämnas att shettisars manar skall vara som den är, hänger den naturligt på båda sidor skall den göra det på utställning med.

Yatzy69
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bild på manen och den är lite längre nu. Kan jag ställa ut så? Alla vänner skriker att jag måste klippa och att det ser ovårdat ut.

Sassenach
0

Så länge den är välkammad och hyfsat jämn tror jag inte någon kommer klanka ner på det. Domaren är ju faktiskt där för att titta på HELA hästen.

Joleen
3

Connemarorna SKA ha lång man och svans även på utställning. Är bara att tvätta och rykta din ponny. Även lite glansspray kan vara bra :)

Lycka till med din ponny!

GE
0

Frågor från en som inte varit på en Connemarautställning på mer än 15 år. Vad innebär SKA ha lång man? Är det en regel nuförtiden, finns den nedskriven, eller brukar det stå i proppen? Jag har kikat runt lite på hemsidan, men där står bara att manen bör inte vara flätad i ridklassen. Inget om utställningsklasserna.

Fodervärden är sugen på att åka till riksen (för tävlingarna) med Fenella, och ev i sällskap med Fionn. Isåntfall skulle jag ju tycka det vore kul om de visades exteriört också, men båda har kort och ryckt man. Vad händer om de visas så eller knoppade? Sämre bedömning??

[AlphLauren]
1

Det händer ingenting :) Man brukar ju se på utställning vilka ponnys som är "tävlingskapade" och vilka som inte är det (och inte bara på manen). Huvudsaken är att manen inte är flätad. Domarna är så pass erfarna att dom ser att hästen har bra man och svans även om den är kapad. Dock syns det ju inte om den är knoppad men vad som skulle hända om man kommer in med en knoppad connemara för visning vet jag inte? Någon annan som vet?

Men enbart kapad man får du inget neddrag på så länge det visas det som finns Glad

Men man bör komma ihåg att en lång tjock man kanske ger ett mer rastypiskt utseende i konkurensen…

RC71
3

#6 Nej , inget är ändrat . Så naturligt som möjligt men ej flätat. Har själv fått en barsk kommentar i början på 90-talet av en utländsk domare då jag flätat min ponny . Inte populärt !

Personligen så får halsens överlinje och taglets kvalitet avgöra manlängden. En dålig överlinje med dålig resning blir ännu tristare med en lång man. Så många ponnyer är mkt snyggare i en välryckt man . Men skippa knopparna Glad

GE
0

Då skippar vi knopparna…

Glad

monsterpony
0

En och annan stackars irländare har väl fått lätt hjärtinfarkt när det kommit connemaror med stubbman… Tyst

Håller med #8 om att olika ponnyer klär i olika varianter, så det bästa är väl att välja det som passar just den ponnyn. Negativa kommentarer om att manen är ryckt har jag inte hört vad jag kan minnas.

#6 Jättekul om Fenella och Fionn kommer. Det vore kul att få se dem live. Glad