OHANTERBAR ÅRING, HJÄLP!?
Har en hingst åring som är i principt ohanterbart, han är inte min men blir mycket jag som måste hantera honom. Han går inte att leda i grimma och grimskaft tex. vi har lett honom sedan han var ca. 2 månader men har antagligen kommit på att han är mycket starkare än oss så han bara sliter sig. han stegrar sig oxå så fort man ska släppa eller fånga honom,
Någon som har erfarenheter av detta?
Behöver verkligen hjälp!
Vet vilken grupp som var lämplig för detta…
Jag hade satt grimskaftet i sidoringen på grimman och alltid hållt hans huvud vänt något åt mitt håll när jag leder. Så fort han försöker så får man försöka hålla kvar huvudet så utfallet blir en volt runt mig.
Men det krävs ju en viss erfarenhet och att man är konsekvent i alla lägen ALLTID och att alla gör på samma sätt, vilket sätt man nu väljer. Finns lika många sätt som det finns hästmänniskor. Det jag skrev ovan är det jag gjorde på min oregerliga ponny när jag hade den och det fungerade på den.
Sedan skulle jag antagligen kastrera den så fort som möjligt också. Redan där blir pållarna oftast lite mer lättövertaliga.
Tillit, respekt, timing och säkerhet är riktigt bra saker att ha i bakhuvudet om man umgås med ungpållar 
Jag har provat det och det blir antingen så att han gör världens utfall och stegrar emot en eller så biter han..

Kolla senaste ponnyakuten på SVT play där visar Tobbe hur man tränar respektlös häst vid hand. Det låter som du behöver hjälp av någon vuxen erfaren person som kan visa vem som är flockledare, hormonstinna unghingstar är inte att att leka med! Led alltid med bra handskar o ta med pekpinnen o förekom honom, timing timing timing.Annars fick du bra råd ovan.
tack så mycket :) Jag har ju vuxen hjälp men ingen som är direkt efraren.
Okej då är problemet värre. Då skulle jag om jag var du tagit hjälp av någon med erfarenhet. Någon som du själv litar på.
Jag kan sitta och skriva spaltmetrar om olika saker man kan göra men eftersom det är levande djur så får man ju inte alltid den responsen man förväntar sig och det är då erfarenheten spelar in då man måste improvisera!
En häst som beter sig som din gör blir en farlig häst. Och att någon människa skadar sig pga din häst vill du inte ha på samvetet.
Så ta hjälp. Fråga vänner och bekanta om hästtränare! Det går även att söka på internet i din närhet.
Det är ju inte heller min egen häst utan en häst i stallet, dock blir ju problemet när ägaren jobbar och bor ganska långt ifrån. Ägaren har nu tagit beslutet att skicka honom på hingstbete maj-oktober..
Men antar att vi sedan får hem en ännu värre häst….

…-det är inte alls säkert, förhoppningsvis blir han lite fostrad av flocken!.. Åh en sån där kliar det i fingrarna på mig att få jobba med. Det är så roligt när man "vänder skutan" och får kontakt och respekt på ett bra sätt!
vi får väl hoppas på det bästa!

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=73895
Unghingsten är inte "elak" utan behöver leka av sig! Kolla den här sötisen, har man ingen boll eller unghästkompis att tampas med så får man ta närmsta människa…..
Jo, han har dock flera bollar och annat i hagen :)
Kolla in på min sajt!! Där finns många som är kunniga och kan lösa problem! Fråga där!
Du må vise hvem som bestemmer, en kort pisk i bak fikan och et rapp över nosen när han moppsar så lär han seg snabt hvem som leder, ha alltid långt grimskaft så han kjenner in safety sone och du har din Hästar är flock djur och du måste vara ledaren ,hingsten ser at du är otrygg det gjör honnom otrygg hvem skall bestemme? På det mesta har vi hatt 6 unghingstar på gården och det har fungerta utmerkt bara du viser hvem som leder flokken, tenk alltid på en unghingst som en obstinant tenåring som tester grensene, viser du hvor grensene går så fölger han efter. Lykke till
Jag försöker men han bara gör utfall oc lixom stergrar och lägger hovarna på axlarna på en.. det gör det hela väldigt farligt då jag bara är 160 cm lång och väger knappt 40 kg..
Men tack för alla tips!
Ta hjälp av någon innan du blir skadad!
Ta Ewas råd alvarligt, föler du at du inte har kontroll över situasjonen så skal du inte handla en hingst,
Han går ute nu så jag slipper hantera honom, och han är ju somsagt inte min :) men han kommer åka på bete 17 maj :)