Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: connemaraberättelser
Läst 1709 ggr
karalf
0

LIVRÄDD för får!

Har bara haft min nya häst i ca 3 månader, hörde av gamla ägaren att det enda han är riktigt rädd för är grisar och får, så visste liksom om det….Men tjena va rädd han är!! Han blåser upp sig som en drake och vill bara fly därifrån. Jag testade att leda honopm förbi fårhagen, han gick med mig med stackaren var livrädd. Jag vågade tyvärr inte full följa det i sadeln, blev för rädd när det kändes som han skulle resa sig…..

Tips någon på hur jag kan hjälpa min prins bli av med sin otroliga fårskräck.

Jättetacksam för svar:)

Kjerulfia1
2

Det är nog bara att öva. Gå förbi fåren tills han går lugnt bredvid dig. Min häst gjorde likadant när vi för första gången passerade en kohage. Får är hon uppväxt med så det är inga konstigheter. Nu funkar det bra, visst tittar hon, men följer med utan större protester.

karalf
0

Tack för tipset, jag skulle bara så gärna vilja våga fullfölja det på ryggen. Men tror jag gör som du faktiskt. :)

Kjerulfia1
1

Att ta det från ryggen blir det sista steget, som ett kvitto på att hästen har  förtroende för dig som ledare.

monsterpony
1

Titta inte själv på fåren när ni går förbi. Då signalerar du att du som ledare tycker att de är så ofarliga att du inte ens bryr dig om dem.

Lycka till!

karalf
1

Tack så mycket för råd och peppning. Ska ut om en timma och passera " ullhagen".

EwaAngantyr
0

Låna hem några får och ställ i en hage bredvid hästhagen. Det är nog det snabbaste sättet att få den att acceptera dessa monster ;)  Svårt om du inte har egen gård…

Annars; ta med fikakorgen, en god bok och sätt dig i närheten av hagen med fåren, men inte så nära så din häst får panik! Ha hästen i repgrimma eller liknande. Var kvar till hästen kan beta lugnt. Gå sedan hem. Upprepa (helst minst sju dagar i sträck) tills du inte får någon reaktion hos hästen när han ser monstren!

karalf
0

Ingen dum ide faktiskt,,,har ju en gård lite längre bort som har massa får och vi har ju lediga hagar så…:) Gick förbi igår, fåren syntes inte till så han gick snällt förbi vid min sida, stel som en pinne men ändå…nöjd:))