Stuteri i Skåne
Hoppas ni har en stund över att läsa detta mail.
Jag kontaktar er då jag förstått att han är välkänd i connemarakretsar och att jag inte riktigt vet hur man ska få honom att börja ta hand om sina djur. Kanske det kan gå genom att folk som känner honom säger ifrån.
Han har vad jag förstått över 100talet hästar och jag har endast sett 30talet i tre olika hagar av alla dessa hästar, och det jag sett är inte alls bra. Bifogar bilder av detta.
Betet i alla hagar är slut sedan långt långt tillbaka och hästarna får inget som helst stödfoder. I den ena hagen fanns det inte ens vatten utan hästarna som är 20stycken till antalet fick dricka ur en lerig grop från en uttorkad bäck de dagar det regnade.
Jag har varit i kontakt med Djurskyddet och de har varit i kontakt med NN flera gånger, och till slut gav han hästarna i den hagen med de magra hästarna hö. Men inget vatten. De dröjde ytterligare en tid och efter påtryckningar från djurskyddets har dom nu äntligen vatten. Vatten är källan till liv, helt otroligt att man bara kan strunta i det. Efter samtal med folk i byn Förslöv så har det kommit fram att dessa hästar gått i denna hagen minst från i vintras.
Jag har också fått veta att länstyrelsen är inkopplad sedan början av 2010 och NN har flera punkter som ska åtgärdas innan 30september i år annars utgår vite. Han har bla rätt att ha högst endast 66hästar. Hur han har fått så otroligt lång tid på sig att åtgärda brister kan jag bara inte förstå, är det meningen att folk runtomkring ska se till att hans hästar får mat så är det nåt riktigt fel med sveriges djurlagar.
Jag har också förstått att han är välkänd i connemarakretsar, kanske det är dags att folk börjar få veta hur han behandlar sina hästar. Rykten säger att det legat döda hästar i en hage i flera veckor under tidigare år, men det är som sagt ett rykte, vet inte hur mkt sanning det ligger i det. Men, om inte dessa hästar som är som sämst fått vatten och mat hade det nog slutat med att de började dö av svält o törst. Och det var som sagt inte förrän andra människor fick ringa och skälla ut honom. Har man djur så borde man väl ändå förstå det själv. Och är det så att han har dåligt med pengar borde de vara läge att sälja av hästar och inte bara fortsätta att göra ston dräktiga.
Tyvärr är det ju så att man inte får ge andras hästar hö, så jag och många häromkring vet inte hur vi ska gå vidare, då det är uppenbart att han inte bryr sig oavsett vad länstyrelsen säger. Hästarna behöver mat men det är olagligt att ge dom det om du inte är ägaren. Snart kommer hösten och vintern och då hamnar situationen i ett mycket mera allvarligt läge.
På några av bilderna ser man de vatten 20 hästar skulle leva på, detta är när det dessutom regnat, normalt var det ännu mindre, innan han tillslut satte in vatten efter påtryckningar. Man ser också att han här har satt ut hö. Men ska det gå så här långt innan djuren får mat? och ska andra människor behöva tala om det för honom? då ska man inte ha djur.
Med vänlig hälsning
Fy f*n säger jag bara. Det sista man tycker att man skall behöva se är magra hästar mitt i sommaren! Antar att det enda sättet är fortsätta med påtryckningar på myndigheterna.
Vet att man inte får mata och vattna, men själv skulle jag ha svårt att låta bli om jag bodde i närheten.
Naturligtvis är det ägaren som själv borde ta ansvar för sina djur, något man verkligen får hoppas att personen börjar med omgående!
Naturligtvis inte acceptabelt men från connemaraklanen lär ingen hjälp komma. Han är som en Gud för många, särskilt de yngre.
Tråkigt att inte lika inför lagen gäller. Här handlar dem om vilken länsveterinär du har.
Ragnarps stuteri har länsstyrelsen terroriserat för betydelselösa detaljer och aldrig ens tittat på hästarna ser bra ut eller inte.
Fy fan!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas för hästarnas skull att det löser sig snart!
Jag är chockad.
#1 Tack för att du reagerar och informerar!
men vilket stuteri är det?
välkänt och ägs av gud fader själv skrivs det men jag har hållt på med connemaror i 10 år och har ingen aning ändå?
Ännu ett bra exempel på hur connemarafolket är.
En avkomma till en hingst som en av innegänget har ägt har en framgång = alla gratulerar.
En häst ägd och uppfödd i generationer av en person som inte tillhör denna skara vinner en utställning = ingen gratulerar. Det skrivs inte ens en mening om hela utställningen.
Istället startas en förtalskampanj!
Det måste finnas gränser för vilka uttryck avundsjukan tar.

Tror ingen här inne försvarar brott mot djurskyddslagen . Av bilderna att döma kan jag inte heller se att det rör sej om förtal.
Om du nu själv tycker någon är misskrediterad varför inte själv starta en tråd tillägnad den /det du vill lyfta fram ?

Det räcker för mig att titta på fotona ovan för att se att detta är ett regelrätt brott mot djurskyddslagen. Ingen kan väl påstå att dessa hästar verkar ha ett normalt hull? "Lyckas" man få en hel flock connemaror, som brukar vara av en extremt lättfödd ras , att se ut sådär mitt i sommaren är det nog något allvarligt fel på hästhållningen. Det är även sorgligt och beklämmande att läsa texten ovan som inte verkar vara skriven av någon av det s.k connemarafolket.
Hur ""Best in Show" överhuvudtaget kan börja spekulera om avundsjuka i stället för att reagera på dessa hemska bilder och i stället oroa sig för de stackars hästarna är för mig obegripligt. Menar du att fotona är manipulerade?
Att många gratulerar Janus som är en svenskfödd hingst som haft framgångar på Irland är väl inte så konstigt och har väl inte med "innegäng" att göra? Har du själv gratulerat eller är det kanske rent av du som är avundsjuk och inte kan glädja dig åt andras framgångar?
Det är väl alla fritt att skriva gratulationstrådar på iFokus. Varför har du inte själv startat en angående den utställning du syftar på i stället för att så tydligt uttrycka din egen avundsjuka?

#11 och #12
Kunde inte skrivit det bättre själv.
Ser på statistiken att LindaLinda, BestInShow och HoneydewRC1 bara har inlägg i denna tråd, och alla tre är mycket anonyma nick. Vill man inte stå för sina åsikter? Det vore mycket tråkigt om den positiva stämningen som varit här den senaste tiden urholkas.

Det här är en bild tagen igår. Bilden föreställer Önnarps Smirnoff, han har min hingst Brolötens Grafit som pappa, alltså en viss personlig anknytning till mig. Jag har även döpt denna 2 åring som föl.
När blev det berättigat att ha avmagrade hästar hemma bara för att man vunnit en BIS-titel? Jag kan inte påstå att jag är glad över BIS titeln på 1 frisk och fin häst när det går 20 st magra, skröppliga hästar i en hage i Killeröd som tillhör BIS-ägaren.
Det är svårt att glädjas med någon som missköter det han eller hon gör. Hade någon i det så kallade "innegänget" haft 20 sådana här hästar hemma så kan jag nästan garantera att även de skulle utsättas för detta "förtal".
Finns ingen titel, erfarenhet, kunskap eller visdom som ger en rätt att vanvårda sina hästar.

#14 Bedrövligt ! Kan förstå det känns extra tungt för dej .
Jag undrar hur hovarna ser ut på dessa hästar också om dom bara släppts vind för våg i en hage…
Tycker nog med bilderna som bevis att det är fakta vi diskuterar och inga lösa rykten.
Jag är sällan i Skåneland, därav hade jag ingen aning men dessa bilder räcker för mig. Jag har bestämt mig och jag gillar det inte, oavsett titlar.
Är det någon som känner stuteriägaren och har pratat och hört dennes åsikter och "försvar"?

#14 Det är riktigt trist när man ser sådant här ske, och att det är speciellt jobbigt för dig har jag full förståelse för.
Vi lever ju i ett land där det är fritt att gratulera vem man vill. Håller med föregående talare att det ju är fritt fram för dig att starta en egen tråd med gratulationer av eventuella misskrediterade personer.
För mig är det helt obegripligt hur någon kan lägga ut pengar och åka på utställning när hagarna hemma är fulla av magra hästar!? Dessa pengar borde läggas på att se till att de stackars hästarna får mat och vatten istället.
För mig står det klart att om man kan göra en sådan sak är man inte förankrad i verkligheten och jag hoppas att myndigheterna nu gör sitt så att dessa hästar får nya hem där de kan få den vård de behöver.

Värt att notera är att brottsrubriceringen förtal inte har något att göra med om det som sägs/skrivs är sant eller ej. Det relevanta är att framställa någon som klandervärd.
"Här är distinktionen mellan och och eller i lagtexten viktig; det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter i syfte att utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal."
Jag lägger mig alltså inte i om detta är förtal eller ej. Dock, det döms så sällan i sådana brott i Sverige att det mest troligt inte skulle dömas till förtal. Jag vill bara påpeka att sanningshalten inte nödvändigtvis har med saken att göra.
---------------
Givetvis är det inte acceptabelt! Det ska anmälas, gång på gång på gång.
Vilka förklaringar kan finnas till dessa otäckt magra hästar??? Anmälan finns väl inne hoppas jag. Här ser ut att behövas snabba myndighetsingripanden (och annat förstås!). :(

Jag blir riktigt ledsen. Jag bor i Skåne om ngn vet ngt vi kan göra för att hjälpa till att ta det ur det akuta skedet så kontakta mig!

Fy farao vad de ser ut! 
TS: Har du skickat med bilderna till länsstyrelsen? För nog sjutton måste de vara underlag till åtminstone förelägganden om inte djurförbud på en gång?

Tragiskt! Hur ställer sig SCS styrelse till en sån här medlem?
Fy, stackars hästar..
Blir väldigt illa berörd av att se bilderna. Hoppas att detta leder till en lösning för hästarna.
En fråga som vaknar i mitt huvud är att om de ser ut såhär i augusti efter betessäsongen, hur kommer de då att se ut i januari / februari……..?

Har tänkt mkt på dessa stackars hästar………är det nån som vet hur de har det nu? Vad händer?
Hästägaren borde ju få förbud på att äga hästar, en frisk människa behandlar inte sina hästar så här.
Jag blir både arg och ledsen när jag läser och ser dessa bilder!!!
Jag kommer kontakta länsstyrelsen och höra vad som händer i ärendet!!! Det är viktigt att ringa och anmäla - man kan göra det anonymt! Anmäler man inte kan de aldrig få nåt straff eller få djurförbud. Ju fler som anmäler och trycker på - desto mer händer det. Bra LindaLinda att du tagit tag i det. Jag önskar fler gjorde som du gjort - agerar och inte bara tyst tittar på!
Om man inte vill/vågar anmäla till Länsstyrelsen själv kan man också anmäla till Svenska Hästars Värn. Då gör de anmälan till Länsstyrelsen anonymt.
Länsstyrelsen har varit ute & tittat & även godkänt. Det finns en förklaring till att det var som det var. Missförhållanden ska anmälas, men att frossa i det övergår mitt förstånd///
Vad skönt med ett besked att allt är ok. Hade man bemödat sig att ta kontakt med ägaren så hade kanske tråden inte behövt uppröra så många i onödan. Det mesta har sin enkla förklaring.
Jag kan inte se att det finns en bra förklaring till att hästarna ser ut som dom gör. Som uppfödare måste man ju se att hästarna är för magra ? Annars kanske man inte ska hålla på med hästar.
Och att Länsstyrelsen har godkänt att det är OK att hästarna ser ut som dom gör, låter för mig skrämmande. vad kommer man att godkänna nästa gång ?
En bild säger mer än 1000 ord men är ibland inte hela sanningen.
Länsstyrelsen har nog inte godkänt hur hästarna ser ut, kan jag aldrig tänka mig. MEN dem har fått en förklaring som dem anser vara godkänd till hästarnas skick..

#32 Den som du påstår ENKLA förklaringen kan väl inta vara något annat än att hästarna inte fått mat… eller vad skulle annars vara sanningen i att en hel flock unghästar ser ut på detta vis? Någon sjukdom som drabbat hela flocken kanske…?
Varför skulle man i detta fall personligen ta kontakt med ägaren? Tror du att någon som missköter sina djur skulle erkänna det ?
#35 Huvudet på spiken.
#36 Nej Eva-Lena jag tror ingen som missköter sina hästar skulle erkänna det men jag vet att det finns en förklaring men den som vill veta får själv söka info!
#37 Det har funnit olika förklaringar i ca 15 års tid så nu borde det vara dags för vederbörande att dra ned på antalet hästar. Det säger sig själv att det inte går att ha så många hästar utan en förmögenhet samt heltidsanställd personal. Det bästa för hästarna och deras ägare vore om hästarna omhändertogs. Jag tror att detta problem helt enkelt är för stort för ägaren att hantera och h*n behöver hjälp att reda ut det. Situationen är ohållbar och om ingen gör något nu kommer det att eskalera och bli värre.

#37 Tror inte man behöver någon info eller förklaring om man sett bilderna tyvärr. Det skulle i så fall vara någon sjukdom som drabbat alla dessa ponnyer samtidigt.. Då KANSKE hästarna skulle se ut på detta vis trots god omvårdnad, avmaskning och tillräckligt med foder…..
Länsstyrelsen har troligen inte godkänt hästarnas skick men i sådana här fall brukar djurägarna oftast först få en chans att ändra på missförhållandena, innan vidare åtgärder vidtas, vilket förhoppningsvis gjorts nu.
Den person som säger att länsstyrelsen godkänt denna hästhållning och att allt är ok, har FEL!! Det har de INTE gjort!
Det finns FLERA punkter som skall åtgärdas innan sista september annars utdöms vite. Då handlar det om större saker såsom ligghallar, stall mm. De har också varit ute en gång efteråt och haft ännu fler anmärkningar på hagarna, hagarnas sammansättning, hästarnas hull, skräp i hage såsom taggtråd, plåt, plast mm, det hölls fler hästar än man hade tillstånd till mm.
Slutsats - länsstyrelsen har INTE godkänt denna hästhållning och följer forhoppningsvis upp detta redan 1 oktober!
Gör Connemarasällskapet något åt detta när det finns så många allvarliga brister??
Jag har "själv sökt info" och förklaringen hästägaren gav var att det var oordning i rangordningen i hingsthagen.
#32 Beskedet från Djurkyddsenheten är att allt INTE är okey!
Om man tittar på bilderna så finns det mat i hagen! Hästar som har fullt upp med att slåss äter inte. Jag hoppas också att anmärkningarna följs upp, men är inte med på att driva någon hatkampanj. Glöm sedan inte bort att det är gener inblandade, både sto & hingst. Kan ju kanske ha en viss betydelse hur de sett ut som unghästar//

Oordning i rang, hästar som slåss så att de inte har ro att äta? Är det verkligen något att skylla på? NEJ! Som ägare måste man väl se och ha koll på detta och gruppera om hästarna i fungerande flockar i tid. Jag tror ingen här driver en hatkampanj ( varför skulle man göra det? ) utan är mest illa berörda av att se dessa magra unghästar.
Blir bara arg av sånt här……….. Sett många hästar som farit illa och det finns alltid folk som ska försvara denna dårskap, men det finns inga ursäkter…
Svårfödda hästar finns det men med vitaminer och rikligt med foder så brukar dem se bra ut ändå.. Bristande hovvård är inget man kan skylla ifrån sig..

Utan att försvara någon så vill jag bara påpeka att ibland faller hästar ur trots mycket mat och god omvårdnad. Två av unghästarna i stallet är tunna, såpass att revbenen faktiskt kan ses. Båda hästarna får väldiga mängder av mat, av bra kvalité. De var tunna även på sommarbetet när hagkompisarna var runda och fina.

#45 Givetvis fattas det hästarna något om dom tappar hull på det viset. Och nej, hästar tappar inte hull trots mkt god omvårdnad. Då är man som hästägare inte observant i tid. Finns absolut inget försvar som håller i mina öron.
Vilket stuteri är det? Om det nu är så här kan det faktist vara bra att gå ut med det!
#46 håller med till fullo…
Haft ett shettissto som var svår att hålla i hull… men med mkt foder (mer än vad mitt fullblod åt) så blev hon riktigt fin… Hon är den dyraste häst jag haft i foderkostnad… Nu har jag hennes 2 åriga avkomma om vi ska prata gener som det gjordes tidigare och han har också en tendens till att tunna ur, men fodrar man med ögat så hinner man med
..
Vilken disskution…..
Hur kan man försvara sånt här? Helt sjukt i mina ögon!
Hästarna har inte bett om att bli födda utan det är människans beslut och har man tagit beslutet att avla fram så har man en skyldighet som ägare att se till att dom har det bra,mat och vatten samt hovvård är väl minimum av skötsel så kom inte och säg att det kan bli så här.
Visst kan en häst bli tunn MEN inte på detta vis och hovarna har väl inte med svårföddhet att göra??? Eller?

#46 och 48
Berätta gärna för mig vad som kan felas med hästarna då. Det vore ägarna säkert mycket glada för. Maskkontroll är givetvis gjord, helt ua.
#50 Jag skulle prova med mat och en hovslagare.
#50 proteinrikt foder har gjort susen på allt från shettisar till fullblod hos oss. Finns lusern som är super och man kan ge mkt av det så det brukar räcka.. På Täby galopp finns det bra foder och hjälp/tips att få ..
Problemet kan nog vara att 2-3 personer inte hinner med att sköta cirka 80-100 hästar ordentligt. Man har även skyllt på att man inte fått tag i bra foder åt hästarna, att man varit borta på visningar och inte hunnit med mm, mm. Ursäkter hela tiden. Allt finns att läsa för den som vill. Och detta har pågått dom senaste två åren.
Det finns många brister i hästhållningen som måste åtgärdas innan den 30 september, men vad händer sedan med hästarna ? Det kan man ju undra.

Nu har du nog inte riktigt läst det jag skrivit. Hovslagare lär inte hjälpa i det fall som jag skrivit om, däremot i ursprungsinläggets fall.
Båda hästarnas får så mycket lusern att det snart lär spruta ut ur deras öron men inte har det hjälpt helt och hållet.
Om det stämmer att hästarna hela tiden (inte bara just nu) har så bra tillgång till foder så skulle jag omedelabart tillkalla veterinär! Helt klart är det ju något som fattas dem! Samt flytta dem till hagar där det fungerar i flocken. Kanske är det mygg/knottinvasion - då lär de bara vandra och inte äta. Avmaskade? Gjorde man maskkontroll? Hade de parasiter behöver de ofta avmaskas mer än en gång då inte maskmedel tar död på äggen.
Jag har full förståelse för att en eller ett par kan falla ur så mycket. Då brukar det vara nåt som fattas den individen. När det handlar om så många hästar är det mycket ovanligt att det inte handlar om hästhållarens okunskap eller ointresse!! I detta fall borde det inte handla om okunskap då det rör sig om en person som är känd i flera hästsammanhang. Då är det bara ointresset kvar! Jag undrar hur denna person kan anlitas i dessa sammanhang när man inte värnar mer om sina egna djur.
Jag håller med Länsstyrelsen att djurhållningen INTE är tillfredställande! Man har fler hästar än man har tillåtelse till, hagarna innehåller skräp som innebär skaderisk, finns ej stall/lösdrifter till alla hästarna och de som finns är i för dåligt skick. Skulle vara förvånande om hästarna då var i bra skick…
Hoppas Länsstyrelsen tar i med krafttag efter tidsfristen löper ut!!!

Jag är inte så bekymrad, båda två är unga hingstar med mycket lek och bus i kroppen. Givetvis är båda kontrollerade, både av veterinär och med träckkontroll.
#56 Missförstår jag dig eller menar du att det bara var frågan om två hästar i de flockar som omtalas. Det såg ut att vara fler på fotona? Eller menar du några helt andra smala hästar?
Läser igenom din inledning och ser att det måste ha varit så att du pratar om andra hästar…

Jag syftar inte på hästarna som huvudfrågan rör. Där betvivlar jag inte att insatser behöver göras. Jag syftar på två av hästarna i stallet där jag har mina hästar.
Jag har läst på facebook att dåliga hovar kan vara ärftligt. Ingen aning om det är det i detta fall men anmärkningsvärt är att detta finns i rasen och tydligen är välkänt i vissa kretsar men tystas ner av makten.

#59 Dålig hovvård är knappast ärftligt. Även en häst med ypperlig genetisk hovkvalité kan få stora problem pga eftersatt/felaktig hovvård, brist på, el. felaktigt foder, sjukdom el. medicinering.
Jag har träffat ett stort antal connemaror i mitt liv. Både privat och i mitt yrke. Har ännu inte träffat någon välskött connemara med dåliga hovar, snarare tvärtom är det en av dom raser som har absolut bäst Kvalité.
Som väntat tystas det ner av maktens allierade.
Läs detta!
https://www.facebook.com/pages/Rosewood-Witchcraft/197916613608936
Rekommenderar också:
Naturligtvis KAN dålig hovkvalitet vara ärftlig. I allra högsta grad ärftlig!
Men det BEHÖVER inte vara det.
Jag kan räkna upp 2 eller 3 stycken connemaror med dåliga hovar som antagligen är arv.
Jag vill dock inte säga vilka det är just för att det inte är mina hästar och den propagandan som sigridpåpottan och andra håller på med tycker jag är larvigt när man inte ser till hela bilden.
Det finns lika lite eller mycket "bevis" för som emot så.
Det är upp till varje stoägare att hitta en passande hingst.
Att skylla allt arv på hingstarna är larvigt. 50% kommer från stona också
Jag går in här eftersom jag har en känsla av att det i grunden är mina ansträngningar att göra de sidor om problemhovar som det länkats till här, kända.
Jag vill dock poängtera att man måste skilja på ärftliga problem och problem som beror på vanvård, och vad det rör sig om här är inget jag personligen tar ställning till.
#60 Om du hävdar att du aldrig har sett något av dessa fall är du bara att gratulera, du har haft "tur". Samtidigt låter det lite märkligt då du och jag deltog i samma resa till Irland vid ett tillfälle, och därifrån har jag foto på åtminstone ETT klart fall, från en "seriös och välkänd" uppfödare. Den som utnyttjat resan till att verkligen söka efter såna här fall hade antagligen hittat mycket intressant.
#62 Givetvis måste man ta hänsyn till båda föräldrarna då det gäller avel. De som intresserar sig seriöst för det här problemet arbetar efter hypotesen att en drabbad häst måste ha fått anlag från båda sina föräldrar, vilket alltså pekar mot någon form av recessiv nedärvning. Deras hypotes är grundad på iakktagelser av många connemaror i de flesta länder där rasen finns och föds upp.
Som många vet är det här en käpphäst för mig, men jag har dragit mig för att ta upp ämnet här, just för att jag vet hur inställningen hos "etablissemanget" är. Och det är tyvärr inte unikt för Sverige, läget är detsamma i de andra länderna också. Men då det nu ändå ser ut som vi står inför ett genombrott i forskningen kring problemet, så har jag på andra ställen på webben försökt skapa uppmärksamhet för ämnet.
Det genombrott vi förhoppningsvis står inför kan vi helt tacka privata, ideella och engagerade människor för. De har gjort ett beundransvärt jobb i motvind, det jobb som egentligen borde ha gjorts av avelsföreningarna för länge sedan.
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se

#63 Hej.
Nej , jag har väl haft tur då. Du får gärna skicka bilderna till mej om du vill. Som hovslagare är hovar och hästar min vardag och givetvis ett stort intresse. I senaste numret av Hovslagamagasinet finns en mkt ingående artikel om vilka störningar som kan orsaka sönderfall av vägghorn och separation mellan vägghorn och lamellhorn. Här är man nere på mikroskopisk och vetenskaplig nivå. Mkt intressant! Handlar mkt om den enskilde individens förmåga att skapa dom proteiner som utgör hållfastheten . Detta är en facktidning för hovslagare och veterinärer som ges ut i många länder, men du kan också som privatperson prenumerera. Där finns den absolut senaste forskningen inom detta stora och komplexa område som hovar utgör.
Hur många hästar fullt friska, välskötta hästar med detta problem har du sett här i landet ?

#61 Jag tycker mycket synd om hästarna och ägarna till hästarna med detta problem, kan inte vara lätt.
Men så länge det inte är bevisat att det är ärftligt, behöver man ju inte påstå att den här rasen har dåliga hovar. Däremot skall man kunna diskutera frågan öppet inom rasföreningen. Att SCS inte har tagit upp frågan för diskution på allvar, kan vara att det är så få fall att det inte verkar relevant i nuläget.

#59 och framåt. Det här borde kanske få en egen tråd att bli diskuterat i.
Jag tror inte att man ska utgå från att "etablissemanget" nödvändigtvis är ute efter att tysta ner saken. Jag tror snarare att många som inte personligen stött på problemet inte vill ägna sig åt ryktesspridning, för ärligt talat visst pågår det en hel del ryktesspridning i hästvärlden. "Dåliga hovar" är ett ganska diffust begrepp, och som redan påpekats i tråden så kan det bero på en rad miljöfaktorer. Att efter att enbart ha hört att den och den hingsten har en avkomma med dåliga hovar gå ut och skrika genetisk defekt kan göra mer skada än nytta om det efteråt visar sig ha berott på dålig hovvård eller felaktig utfodring. Jag kan tycka att en viss skepsis gentemot det man inte själv har erfarenhet av bara är sunt.
Det sagt så har jag hört det här problemet omtalats från lite olika håll där det verkar som att omfattande insatser av hovvård och utfodring gjort mycket lite för att hjälpa. Dock verkar det finnas en ganska lång skala från "katastroffall" till normalt där en del fall på skalan säkert beror på miljö och hade kunnat åtgärdas med rätt insatser. En defekt som ändå är relativt sällsynt (jämfört med "friska hovar") blandad med att dålig miljö (eller ren och skär otur) kan ge liknande resultat kan vara knepig att säkert identifiera som genetisk defekt. Jag tror att det som har börjat hända nu är att problemet börjar definieras och beskrivas lite mera ordentligt vilket gör det lättare att identifiera drabbade individer än tidigare vilket är första steget till att kunna hantera problemet på ett produktivt sätt.

#66 Håller med ! Ser gärna en egen tråd i ämnet om någon vill fortsätta prata hovar där 

Covergirl – Har du kollat så att det inte är obalans mellan MJ/SmbRp? Ibland kan det vara så enkelt som att hästen får för lite energi i förhållande till protein. Lösningen är i ett sådant fall inte att ge mer lucern tex, då blir kvoten bara ännu högre. Sänker kvoten gör man bäst med olja tycker jag, eftersom den är “ren”, dvs inte innehåller några proteiner alls. Nackdelen är att man ju inte kan ge så mycket, men 3 dl ger ändå nästan lika mycket energi som 1 kg havre.
Om hästen får för lite energi använder den proteinerna för att täcka energibehovet. Resultatet blir en tunn häst, men den blir inte direkt mager så länge det finns ett överskott av protein att ta av. Tjock blir den dock aldrig hur mycket man proppar i den. Om överskottet av proteiner tar slut, börjar hästen även tappa sina muskler, eftersom det då fattas proteiner till muskelbyggnaden.
Jag har en kompis som har ett i blod högt stående halvblod f-2008 (fortfarande hingst förra året), som trots att hon började stödutfodra tidigt, blev lite tunn framåt höstkanten. Efter fyra mån uppstallning var han fortfarande i tunnaste laget. Det var samma sak där, lucernet formligen sprutade ur öronen, men inget hände. Humöret var det inget fel på, han lekte och härjade med sina kompisar, var maskad och vet kollad, så hon ringde till mig och undrade om jag hade nån idé att komma med. När vi gick igenom hans foderstat visade det sig att han låg på en kvot på över 11, på tok för högt för en 2-åring (ett 6 mån föl som ju behöver massor med protein ska ligga på en kvot på ung 9,5).
För att göra en lång historia kort konstaterade vi att ensilaget var den största boven i dramat. Proteiner fanns det så det räckte med råge men inte energi. Han hade fri tillgång, men det var ganska blött också (64%), så han orkade helt enkelt inte äta tillräckligt mycket. All lucern som gavs var inte till någon nytta, eftersom det bara ökade förhållandet mellan MJ/SmRp. Sen undrar jag för övrigt om inte det kostar energi att göra sig av med ett stort proteinöverskott också? Någon som vet?
Llösningen här blev att byta ut en del av ensilaget mot ett hö med ett högre energivärde, ta bort lucernet helt, och ge havre (under vissa protester från matten först) och olja. Det lade honom på en kvot strax under 7 (fortfarande med ett visst proteinöverskott alltså), och efter några månader började han se fin ut igen. Han är som sagt en väldigt energisk kille, även nu när han är valack, så han gjorde förstås av med extra mycket energi som hingst. Numera är han en strålande glad valack i gott hull…
OBS! Detta gäller inte hästarna på bilderna. De är inte “lite tunna” för att de använt proteinerna som energikälla under en period. De har tömt alla sina resurser för länge sen och är mer eller mindre utmärglade!
#59, 66 m fl: Runt connemarorna finns flera genetiskt kunniga personer som #66 t ex och avgående GS på SH. Jag är fullständigt övertygad om att åtminstone den sistnämnde skulle ha känt ansvar för att inte låta en fråga om ett välkänt genetiskt problem inom den egna rasen rinna förbi utan att agera om han känt till det och bedömt att det fanns substans i detta, precis som han varit aktiv i bruksprovsfrågorna. Han var väl också med på de där uppfödarbesöken på Irland ihop med Sigrid-på-pottan förresten?
Inlägget #66 låter klokt tycker jag. Har även läst facebooksidan som rekommenderas och slås av tonen i denna, här är det inte frågan om att hitta syndabockar och sticka nålar i en avelsförening utan projektet andas en sann vilja att lösa ett problem - inte att, som Bestinshow, försöka skapa ett.
Vill man driva en viktig avelsfråga och brinner för connemaran är det väl knappast här i en djurskyddstråd som frågan ska upp, utan man kontaktar avelsföreningen, eller har du gjort det? Återigen, Bestinshow och allt vad du brukar heta, andas dina inlägg mer ett tillfälle att lufta konspirationsteorier och insinuationer. Inte för att du vill connemarans bästa utan därför att det finns folk du inte gillar i connemaramiljön. Orka…
#69 Jag hade inte tänkt fortsätta skriva i den här tråden eftersom ämnet egentligen inte hör hit och det nu skapats en tråd i ämnet. Men ett sånt påhopp måste jag bemöta.
Jag har ingen aning om vem du är. Fattade först inte heller vem du avsåg med GS, känner ingen med de initialerna som passar i sammanhanget. Men tror jag fattar ändå efter att ha tänkt efter lite.
GS är införstådd med problemet. Han har tagit det på stort allvar och jag har haft flera givande diskissioner med honom om det. Vi har tillsammans genom att fråga runt bland folk lyckats hitta en skaplig samling av connemaror i Sverige födda från 1960-talet och framåt som högst troligt varit drabbade av problemet.
Gs (som då var med i SCSs styrelse) tog å mina vägnar upp frågan där 1997, men stötte på patrull, det fanns uppenbarligen andra som inte ville dryfta ämnet. Gs har även försökt ta upp frågan i ICCPS och där närmast blivit helt nergjord av en rabiat mobb av övriga deltagare. Det senaste har han inte själv förmedlat till mig utan det har jag fått veta från helt annan, men som jag bedömer det, trovärdig källa.
För övrigt skulle jag kunna komma med betydligt mer info i ämnet än vad jag gör här, och det borde bara bidra till att ge det hela mera trovärdighet.
Jag föreslår att du pratar med GS själv och frågar vad han vet och vad han har gjort. Om han nu öht är intresserad av att diskutera saken med tanke på hur han behandlats så borde han kunna bekräfta vartenda ord jag skrivit här.
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se
Jag blir mycket illa berörd av det skick hästarna är i på bilderna speciellt eftersom det är under betestider. Är det någon som sett hästarna nu nyligen och vet om de ser bättre ut eller kanske ännu värre?
Jag kan inte sluta tänka på dessa stackars hästar. Jag hoppas verkligen att länsstyrelsen och polisen tar sitt ansvar och omhändertar hästarna. Men jag är rädd att de tvekar eftersom det rör sig om så många hästar och det blir en dyr historia för polisen att stalla upp dem undertiden det utreds.
Är det någon som vet något eller evetuellt tagit några nya bilder?

Nu har vi passerat 30 september, är det någon som vet statusen på de stackars hästarna?
Läste i kväll på Facebook om att det var 200 hästar i nordvästra Skåne som behövde akut hjälp eftersom de var kraftigt undernärda.
Jag vet inte om det är dessa hästar… för vad jag kan läsa på länkarna här och i tidningen rör detta sig om 87 hästar. Är det någon som vet? Vi är isåfall villiga att hjälpa till. Vi har ett mycket stort stuteri av annan ras men idag inte i närheten fullt på stuteriet. Så runt 100 hästar kan vi nog ta hand om ifall det är akut.
Som sagt vet jag inte om det jag läste om rör dessa hästar, men kanske det finns någon här som vet.
Ring länsstyrelsen i skåne och berätta att ni finns åtminstone OM det skulle bli aktuellt med akut tillfälligt hem :)
Jag mailade länsstyrelsen i gårkväll och erbjöd mig att hjälpa till om det var en akut situation för hästarna. Det rykte som spreds på facebook är enligt Länsstyrelsen inte sant. Men de tackade och talade om att jag kunde kontalta polisen som är de som tar hand om en ett eventuellt omhändertagande ifall det skulle bli något aktuellt ärende någonstans.
Alltså kan man andas ut nu, för efter man såg det som preds på facebook igår var man helt förtvivlad, för det var verkligen skrämmande….

Det är så sorgligt när folk inte är det minsta källkritiska utan istället sprider vidare sådant skit på Facebook. Personen som skrev det menade säkert väl men det framstod bara som puckat.
Bilden på Facebook är tagen i USA, Texas tror jag bestämt att det rörde sig om.
För informationens skull vill jag meddela att ni kan titta på ridsports hemsida för att se en dementi kring detta falska rykte på facebook! Ni som startade detta borde skämmas!
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=935726
Förövrigt har det skrivits om detta i lokalpressen och i nedanstående artikel gör djurskyddsinspektör Eva Carström ett uttalande:
För några veckor sedan gjorde också länsstyrelsen en oanmäld inspektion och den visade att flera hästar var undernärda och behöver stödutfodras. En vattentank stod på en vagn som kan skada hästarna och i övriga hagar var det ont om bete. Länsstyrelsen är också kritisk till sammansättningen av en hingstflock med för stor ålderskillnad mellan hingstarna.
– Han måste minska antalet hästar, säger djurskyddsinspektör Eva Carström som fann 87 hästar vid tillsynen.
Hästägaren har tillstånd för 66 hästar och enligt Eva Carström är detta den stora anledningen till varför hästhållningen inte fungerar som den ska. Enligt henne är det dock inte jätteallvarligt och kritiken mot att hästarnas hovar är i mycket dåligt skick håller hon inte med om.
http://hd.se/bastad/2011/10/03/hastar-maste-stodutfodras/
Man ska heller inte glömma att kritiken i den här tråden är ensidig det finns inget uttalande från hästägaren. En historia har alltid två sidor och de förvånar mig att ingen har lagt in länken till hästägarens svar som publicerades i tidningen HD, just för att ge perspektiv.
http://hd.se/bastad/2011/10/03/hastagaren-svarar-pa-kritiken/
Det som förvånar mig mest är att en person som tidigare varit högst delaktig i verksamheten inte fann några som helst fel i verksamheten utan tvärtom var mycket stolt över att vara en del av den, men efter att man inte fick som man ville och därmed inte längre är en del av verksamheten finner man många fel och deltar i en hetsjakt.
Kände du likadant när du drog nytta av hästägaren för att knyta värdefulla kontakter? Eller när du stoltserade tillsammans med hästarna på bilderna?
Bitterhet och jantelag är inte charmigt..

#78 Dementin från länsstyrelsen i Ridsport gäller ju att det var 200 hästar som måste tas om hand bums. Länsstyrelsen sa INTE att allt är frid och fröjd med de aktuella hästarna.
Inget av inläggen i den här tråden påstår något sådant heller. Däremot står det att länsstyrelsen är inkopplad sedan en tid tillbaka och det stämmer ju.
Detta säger jag inte i till fördel för någon part, utan konstaterar bara vad som står.

Vad man också funderar över är ju hur man avyttrar ett så stort antal hästar i dåligt skick, utan pass och troligen inte mkt hanterade. Dom får ju varken säljas el slaktas för livsmedel…

#80 Så här hanterar de ett fall, antar att kropparna sedan kommer att brännas. http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=0&a=909072
#79 Helt rätt! Påstod inget annat, det jag skrev var att det är en ensidig disskusion i tråden och att man ska tänka på det.
Länsstyrelsen säger att det finns brister på gården, de säger också att de inte kommer att kontrollera förhållanden under den närmsta tiden då de inte ser jätteallvarligt på det här. Det är ett fåtal hästar som varit avmagrade på grund av flockbeteende, de finns på foto här i forumet. De hästarna har tagits omhand är nu i bra skick.
#80 Vad menar du nu? Det har aldrig funnits någon plan att avyttra några hästar, varken förr eller nu.. Förövrigt har alla hästarna pass och är både hanterade och trevliga hästar.

#82 Har man tillstånd att hålla 66 hästar så kanske du förstår att runt100 st är för många och alla överstigande godkänt antal måste bort på något sätt. Angående din bestämdhet i övrigt hänvisar jag till Länsstyrelsens dokument i inlägget ovan.
I artiklarna lokalpressen framgår det att nytt tillstånd kommer att sökas för utökat hästantal då en av ligghallarna inte finns med på det gamla tillståndet.

#82 Jag hoppas du inte kommer med fler felaktiga påståenden . Det tillför inte tråden eller dom drabbade hästarna något alls.
Som jag förstår det när jag läser här, så verkar Nellie99 ha god insyn i verksamheten på det aktuella stuteriet. Då hon här kan säga att hästarna som var magra nu är i bra skick. Hon säger även att de är väl hanterade och har pass. (Just passfrågan kan man ju undra över efter att ha läst det offentliga dokumentet ifrån lässtyrelsen). Det kanske är så att Nellie99 inte vet hela sanningen? Är verkligen alla hästar i god kondition just nu?
Nellie99 skriver även att ägaren av stuteriet skall ansöka om tillstånd att få antalet hästar utökat (som man även kan läsa i lokaltidningen). Men det är ju ingen garanti att en sådan ansökan godkänns när det redan finns/funnits ett flertal anmärkningar mot personen/stuteriet.
Själv arbetar/livnär jag mig på hästar och har alltid så gjort. Jag tävlar internationellt, utbildar även hästar och elever. Min familj driver ett stuteri och vi har tillstånd för att stort antal hästar vi har haft över 100 hästar på stuteriet. Under betäckningssäsong ca 40-100 hästar till på betäckning med våra och stationerade avelshingstar. Vi har då haft ca 15 heltidsanställda personer och några helgarbetare (vilket är ett måste för att kunna sköta hästarna optimalt). Jag kände tillsist att arbetet med hästarna tog all min tid och fast att det är mitt största intresse så vill jag hinna leva också. Idag har vi dragit ner till mindre än hälften.
Jag tror tyvärr att vissa inte kan känna när det blir för mycket och det går då ofta bara utför om man inte gör något åt det. Nu vill jag säga att jag inte känner den här aktuella stuteriägaren! Men, jag kan dock se på de bilder som visats och de dokument som finns tillgängliga hos länsstyrelsen att den här hästverksamheten inte sköts proffesionellt eller ens acceptabelt. Så jag hoppas verkligen att du Nellie99 har rätt i din bedömning att de brister som funnits nu är åtgärdade.
Jag tycker ändå att många av oss bör tänka över om det fortfarande bara är roligt och trevligt med våra älskade hästar. Är svaret (nej) och det börjar bli jobbigt så tänk om…för gör man något åt det så blir det roligt igen och hästarna förtjänar alltid det bästa, kom ihåg det!!!

#87 Klokt inlägg. Håller med dej till fullo.
Någon som läst artikeln "Djursamlaren saknar verklighetsförankring" av Ingrid Andersson i dagens Ridsport (på framsidan av del 3)? en bra och tänkvärd artikel där djursamlare bla beskrivs på detta sätt: "Ofta är det verbala, utåtriktade personer som effektivt kan bortförklara, förhala och överklaga myndigheternas beslut."
Jag håller helt med dig, framför allt det sista. Alla djur ska ha det bra. Det jag har velat lyfta fram är att det finns alltid två sidor av en historia och tyvärr finns det människor som gör allt för att förstöra för andra och detta är inte rättvist. De fel och brister som djurägare har (oavsett vem det är) ska fixa detta!
Våra svenska djurskyddsinspektörer gör ett superarbete och det är viktigt att de fullföljer detta för djurens bästa.
Vilka felaktigheter är det du pekar på? 

# 90 Du hävdar bland annat med bestämdhet att alla hästar har pass vilket är lång ifrån sanning.
Fruktansvärt!
Offentliga handlingar gällande ärendet uttaget från Länsstyrelsen 20111003

Byråkratins kvarnar mal sakta och under denna tid far hästarna mkt illa och kanske även dör ……….. får det vara på detta viset? Man undrar ju hur länge denne man skall få hålla på med att vansköta sina hästar innan myndigheterna sätter stopp. Varför denna flathet?

#103 Verkar skifta i vilket län man bor tyvärr. I mitt område uppfattar jag att toleransnivån hos ansvarig myndighet är betydligt mindre.
I X-län verkar det gå undan..
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=1131869

Undrar fortfarande hurdet går med Hästarna på det Skånska stuteriet. Någon som vet?
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4049356-sa-har-levde-hastarna
Bilder från djurskyddsfallet här i Gävleborg
Man hade tydligen börjat påtala brister i djurskötseln redan för flera år sedan…
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4049355-flera-inom-foreningen-visste-om-bristerna
Om man tittar i Blå Basen på hingstarna som stått på stuteriet under året så kommer det att bli många föl där nästa år. Det känns inte bra.
Är det ingen här som vet hur hästarna mår idag? Kanske någon som vet om Länsstyrelsen gjort en ny kontroll? Man är ju rädd att det inte blivit bättre…

Är det någon som vet hur det går med de stackars connemarorna i Skåne ?
Jag har läst detta på nätet…
http://tidningen.djurskyddet.se/2011/11/misskotta-hastar-mar-nu-bra/
Men tycker det är konstigt att man inte gör något åt hästantalet, passen mm… Jag kan inte heller förstå att man får ha kvar sina hästar efter att ha försummat dom som denna person gjort.
Det är många av hästarna som inte har pass. Lista finns här.
Krävs tydligen specialhantering då det inte hanteras av registratorn.
Ej DNA står det så det betyder väl att det inte är medskickat av uppfödaren?
De kanske anses som importer när de kommer från Skåne, därav handläggare.
Fruktansvärt, vad är dom förnågra som inte tar hand om sina djur!!!
Men hoppas att hästarna får det bra sen

Saxat från SCS hemsida. Av detta kan jag inte tolka det som om att de hanteras som importer…
En passansökan ska innehålla:
- Korrekt ifylld ansökningsblankett
- Betäckningsrapport (OBS ifyllt födelsebevis) i original
- Konturdiagram utfärdat vid ID-kontroll av SH-godkänd kontrollant på SHs blankett. OBS får ej utfärdas av hästens ägare/uppfödare
- Chipmärkningsrapport (intygar chipmärkning eller avläsning av befintligt chip) utfärdad av leg vet eller SH-godkänd chipmärkare. Skicka med ev överbliven streckkodsremsa.
- Analyssvar från DNA-typning med kontroll mot fader och moder. Dvs även modern måste DNA-testas om detta inte redan är gjort. Hästägaren skall alltså själv skicka in proven till SLU för analys, och sedan skicka in analyssvaret tillsammans med passansökan.
- Som uppfödare räknas den registrerade ägaren till moderstoet vid fölets födsel. Om annan person skall registreras som uppfödare krävs ett skriftligt intyg från stoägaren om överlåtelse av uppfödarskapet
- Använt stuterinamn eller liknande prefix skall vara registrerat på uppfödaren i Svenska Ponnyavelsförbundet, dvs återfinnas på SPAFs websida eller kunna styrkas genom bifogad kopia av SPAFs registreringsbevis
En passansökan för tidigare registrerad connemara, inkl importer, skall innehålla:
- Korrekt ifylld ansökningsblankett
- Hästens nuvarande registrerings- eller passhandling i original
- Konturdiagram utfärdat vid ID-kontroll av SH-godkänd kontrollant på SHs blankett. OBS får ej utfärdas av hästens ägare/uppfödare
- Chipmärkningsrapport (intygar chipmärkning eller avläsning av befintligt chip) utfärdad av leg vet eller SH-godkänd chipmärkare. Skicka med ev överbliven streckkodsremsa
- Om ägarskapet ej finns registrerat på hästens originalhandling måste bevis på ägarskap skickas med, d v s kopior av aktuella köpe/överlåtelsehandlingar så att ägarskapet om möjligt i obruten följd kan följas tillbaka till uppgifter i hästens originalhandling
Underligt att inte registratorn har dem då. Det är ju snabba ryck som gäller för stuteriet enligt Länsstyrelsen och stamboksföraren har stängt.
Honeydew, du är otrolig. Oavsett vilken nick du dyker upp under så lyckas du behålla din omisskännliga arroganta och sarkastiska stil och oupphörligen gräva fram nya länkar. Den här tråden handlar om hur hästarna har det på ett stuteri i Skåne, låt den fortsätta att fokusera på det. Myndigheterna och avelsorganisationen har säkert koll på läget. Ta det lugnt nu Honeydew och allt vad du nu heter, och fira en skön jul istället.

#119 Så som jag tolkar texten ovan är det den som ANSÖKER om passet som har skyldighet att se till att svaret på DNA-analysen kommer till registratorn. Inte REGISTRATORN eller STAMBOKSFÖRAREN.
Men jag kan ju läsa tokigt, så rätta mig gärna!
Kan någon förklara vad de 30 passen gör hos stambokföraren? Trodde Liselott Erxon var registrator!

Saxat från dokumentet i länk på #114
Lista över ej expedierade pass- , ägarbytes- och stamboksärenden per den 2011-12-18
Om man tittar på datumen på detta:
http://www.connemaraponny.org/diarie2011web.xls
Kan det vara så att den nya registratorn inte behövde ta över gamla ärenden?
Såsom ny registrator SCS vill jag förklara att alla passärenden som inkommit till Madeleine Beckman såsom registrator innan jag tog vid handläggs av henne.
Jag skrev under kontraktet med SCS i mitten av oktober och alla passansökningar från Önnarp kom in innan dess.
Har ni andra frågor gällande liknande frågor är ni välkomna att kontakta mig varje helgfri vardag mellan 8-16 på telefonnummer 08-591 434 03, eller via epost registry@connemaraponny.org, så ska jag försöka svara er så gott jag kan.
Med vänlig hälsning Liselotte Erixon
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#119 Man får väl innerligt hoppas att snabba ryck i första hand gäller hästarnas välfinnande, och inte pappersfrågan! Jag vet ju inte vilka kunskaper du har, men jag är övertygad om att den aktuella hästägaren mycket väl känner till att DNA-analysen skall bifogas reg ansökan. Utan DNA blir det inget inget pass mao, och har således inget med julstängt hos registraturen att göra!
Av den nya registratorn har vi nu fått veta att handlingar, inkomna innan övertagandet stannar hos stambokföraren, men spelar det någon roll var de ligger? Är inte hästarnas välmående det absolut viktigaste här?
Eller vart vill du egentligen komma med frågan om de betraktas som importer eftersom de ligger hos stambokföraren? Hacka på henne??
För övrigt önskar jag att alla hästar därnere får en lika god jul som min Fenella hos fodervärden. Hon har en stor och ljus box, får frukost, lunch, middag och kvällsmat. Går i en fin hage med snälla kompisar. Blir omskött och ompysslad efter alla konstens regler. Jag tror att hennes enda bekymmer just nu är hur hon ska komma åt julklappen, rundbröd och morötter som hänger utanpå boxdörren…
Hade missat datumangivelsen i dokumentet och då är mitt inlägg passé! Då är de 30 reistreringsärendena på rätt plats.
Några svar på tidigare frågor.
- Anmärkningar har funnits på gården/personen redan från 2005. Redan innan djurskyddet togs över av länsstyrelsen fick han FÖRBUD att ha hästarna i logen då det var så stora skaderisker pga utstickande spikar mm, men framförallt pga rasrisk av tak. Detta brycke han sig dock inte om utan hade sina hästar där ändå. 2005-2008 finns ca 10 årende på honom
- Han har också fått föreläggande om vite pga av att det saknas så många pass. Kanske har han ansökt om pass, men då har det skett efter det.
- Ansökan på utökad verksamhet med fler hästar är självklart avslagen!
- Det står även i ett protokoll att om inte de som överstiger 66 avyttras kan det bli tal om ett omhändertagande, vilket är helt rätt då han inte har vare sig tillstånd eller plats till dem.
- Beslutet att få ha 66 hästar på GÅRDEN är villkorat. Får han anmärkningar kan detta återkallas!! :) Detta borde vara det troligaste som sker då han inte följt det tillstånd han har vare sig när det gäller antal föl/år eller skötseln av hästarna. Han har även fått föreläggande med vite efter det, vilket betyder att länsstyrelsen ser mycket allvarligt på bristerna.
- Länsstyrelsen har också rätt att döma ut djurförbud när man fått så många föreläggande som han har fått. Detta vore det allra bästa!
- Det finns fortfarande en flock hästar som går ute på taggtråd, vilket är förbjudet!
Det man kan göra är att ställa frågan till Länsstyrelsen varför ingenting händer! Nu är vi inne på år 7 efter första anmälan att taket håller på att rasa in och hästarna är i dåligt skick! Och att två personer kan sköta 100 hästar på ett bra sätt - det är i mina ögon helt omöjligt!
Och Nellie - öppna ögonen!!!!
Hur länge ska man hålla på att DALTA????

Ja, marknaden för passlösa hästar lär nog vara dålig då den är olaglig. Något som varje seriös hästmänniska i dag känner till .
Jag skulle gärna vilja hjälpa till på något vis men vet inte hur……..
Har ni några tips på vad man ska göra som privat person???? Jag har plats för 2 hästar ev 3 och skulle absolut kunna tänka mig att ställa upp som akut hem men vem ska man meddela det till och hur ska man veta vart man ska hålla koll på??
Vart kommer det att finnas info om dessa hästar sen om det kanske blir ett omhändartagande???

#131 Du kan säkert kontakta Länsstyrelsen i Skåne för att få svar på dina frågor.
Tack för ditt anbba och bra svar. Jag ska definitivt ta kontakt med dom :)
Igår tillbakadevisade han kritiken i Helsingborgs Dagblad.
Länsstyrelsen i Skåne har meddelat att de ska utreda om att eventuellt dra in hans §16 tillstånd, senast imorgon ska hans eventuella yttrande inkomma till Länsstyrelsen.
Enligt kontrollen som gjordes 30 januari finns fortfarande flera brister, brister som tidigare påpekats och som inte åtgärdats.

Medlemmar hos Svenska kennelklubben måste följa de lagar, regler, policy och riktlinjer som SKK har. SKK har också en omfattande egenkontroll av sina medlemmar och en diciplinnämnd. Följer man inte SKK´s regler kan följden bli registreringsförbud, tävlingsförbud och även uteslutning ur SKK. Kanske vore detta något att ta efter även för hästsverige. En organisation där alla rasföreningar är anslutna och tillsammans kan verka för hästarnas bästa.
#135 mycket bra idé även om jag inte gillar SKK. För dom har monopol på allt vad det gäller hund och hundsport i Sverige i princip. Och så vill jag inte ha det.
Man ska ju även värna om att tex blandrashundar har det bra….

#135 Låter som en jättebra ide` - något för connemarasällskapet att ta efter tycker jag!
ÄNTLIGEN!!!!
Just idag… har länsstyrelsen omhändertagit 41 hästar hos denne man! De är nu i polisens försorg och man kommer utreda om de ska gå till försäljning.
Hoppas nu att även SCS vågar ta ställning och ni som varit säkra på att hästarna fått god omvårdnad inser att så inte är fallet.
Hoppas dem hittar bra hem åt dessa hästar nu….
Vad ska man göra om man är intresserad av att ge 2 av dessa hästar ett bra hem???
Du får nog vänta till polisen lägger ut dem till försäljning OM dem beslutar att ägaren inte ska få tillbaka dem.. Då brukar det bli budgivning…
okej ni får gärna skriva om ni vet mer av vad som händer med hästarna sen….:)
Vet ett annat fall där tog det ca 1 månad från att dem tog dem tills dem låg ute på annons på hästnet..
okej ska hålla koll :)
Men hur kan polisen sälja hästar utan pass?? Eller ska dom skicka in uppgifter så att pållarna får pass och sedan sälja?
Tack så mycket för länken :)
oregistrerade har tidigare sålts med okänd härstammning
även hästar utan härstamning måste ha pass, de är inga undantag. Finns registreringskoder för både korsningsponny och korsningshäst.
Tyvärr nu så är det ju en hel del statistik som dras ned i connemara-sverige pga människor inte reggar sina hästar.
Det finns en nisse på SH som har reggat sina egna connemaror som okända pga att man då sparar ca 1000-lappen med att det inte behöver varken dna-typas eller chippas! Detta är redan känt och under utredning då man inte får ta ut "korsnings"-pass hos SH för hästar av raser som har en egen avelsorganisation osv osv… Det är under utredning men kallas för "tolkningsfråga".
#149 Att utan ha fakta i det förtal du lägger ut på denna tråd borde det anmälas och jag hoppas ansvariga på sajten tar bort ditt inlägg eller åtminstone delar av det.
http://svehast.se/sh/doc/1198.asp
Tolkningsfråga, nej. Samma svar har man fått från både Jordbrukverket och SH, ägaren har rätt att välja.
Ponnyerna i fråga är både chippade och DNA testade och registrerade med härstamning” efter DNA-testade.
De är registrerade som specialras inte korsning.
Nisse jobbar inte på SH.
Jag jobbar inte heller på SH och något förtal har jag inte farit med, men det var visst någon som tog åt sig.

Snudd på förtal tycker jag också, eftersom du påstår att någon anställd på Svenska Hästavelsförbundet har fuskat, genom att registrera sina egna ej chippade/ej DNA-typade hästar med okänd härstamning.
Ditt inlägg innehåller några allvarliga sakfel som du lägger fram som varande fakta. Vem är det som har stoppat i dig dessa osanningar?
Alla hästar måste id-märkas, chippas och DNA-typas innan registrering, oavsett om de har stam eller ej. Vilket dessa hästar är!
De är inte registrerade med okänd härstamning, utan som specialras med full stam. Precis som du skriver kommer de aldrig att komma Connemaran tillgodo i statistiken, vilket jag personligen tycker är väldigt tråkigt, eftersom det är fråga om bra hästar. Beklagligt men ej olagligt!
Jag föreslår att du tar kontakt med den person som har sagt det här till dig, och fråga varför den vill att du ska framstå som en lögnare?
I så fall är det här med chip nyare för jag letade för ca ett år sedan på SHs hemsida efter passansökan på en korsning som jag hade (född 2009). Det hittades inget chip vid veterinärbesiktningen och det var därför jag kollade upp passansökan på SHs hemsida för den raskoden ponnyn hade. Och då behövdes det inget chip och jag har för mig inget dna-test heller. Nu hittar jag inte raskoden när jag kolla lite fort men har inte lagt energi på det heller.
Jag visste inte att det fanns en "specialras" och jag undrar fortfarande vad det är för ras och varför man väljer att ha sin häst där när man vet att den är renras.
Jag har inte förtalat någon. jag hade fel då om de var reggade som okända men det var vad jag fick höra eller vad jag missförstod. Oavsett tycker jag det är riktigt tråkigt och fult.
Precis som GE säger så har du inte många rätt. Jag är inte förvånad om du fått fel information för så har det alltid varait i connemarakretsar. Har man chans att prata skit om någon så gör man det. Men precis som GE säger så anklaga den som lurat dig. Faktum är:
- Nisse jobbar inte på SH.
- Alla hästar måste chippas.
- Enligt Hagalyckan är de DNA-testade.
- Hästarna är registrerade med härstamning.
Det kanske är så att nissen fått precis som han vill genom att du spyr galla över detta här. Nu blir detta allmänt känt. Om du och din informatör varit tysta hade det antagligen gått spårlöst förbi.
Polisen är nog glad för tipset om att de kan få passen både billigare och snabbare från SH. De har ju många att skaffa pass till nu.
Det kan hända att de inte kan räknas som connemaror men SCS låter ju korsningar tävla på Riks samt skryter om tävlingsponnyer med 25 % connemarablod så det blir ju intressant att se om SCS drar växlar på dessa också när det passar.
vi kan ju ta den om rödluvan också när vi ändå är igång, den tycker jag är bra 
en fårtacka och bock för upplysningen, nu har jag fått det bekräftat!
Jag ber om ursäkt för att det jag skrev träffade så många ömma tår, verkligen, förlåt, det var inte min mening.
Däremot fick jag nu bekräftat att det är både billigare och snabbare att göra såhär då, enligt #154.
Och dessutom bekräftat att det kan finnas flera som gör på detta sättet eftersom både #150 och #152 tillrättavisar mina uppgifter och berättar hur det verkligen ligger till, även fast dom omöjligt kan veta vem jag menar, så är det ju någon som dom vet som har gjort på det sättet som dom beskriver.
2009 behövde man inte chippa eller DNA-typa ponnys som reggades som korsning och fick pass genom SH. Jag visste inte att reglerna ändras så där var verkligen mitt missförstånd.
Men då undrar jag i alla fall, som jag skrev i #153: Vad är en specialras och varför reggar man sin renrasiga ponny där (förutom att det går snabbare och är billigare, så som #154 skriver).
Och vad det gäller polisen, polisens omhändertagna hästar och deras pass, så undrar jag hur det kan vara på mitt ansvar var dessa hästar reggas #153
Nu ska jag plötsligt tystas ner?
Men hur många Nisse kan det finnas/ha funnits på SH som har Connemara? Man behöver inte ha mycket innan för pannbenet för att räkna ut vem du var ute efter. Synd bara att din informatör eller kanske var det "side-kicken" inte gav dig rätt information. Här finns inga ömma tår så någon ursäkt till de som svarat behöver du inte ge men en till Nisse skulle ju inte skada!
Från och med 20090701 skall alla hästar som nyregistreras chipmärkas oavsett var man ansökte om ett pass. Dessutom hade flertalet raser detta som obligatorium sedan långt mycket tidigare.
Att någon upplyser dig om att du har fel i sak innebär faktiskt inte att dom gör på endera sättet utan endast att dom är upplysta om vilket regelverk som gäller. Vad det gäller kostnaden så är din insinuation bara fånig och om det är snabbare på SH så är väl det för att dom håller en hög servicegrad.
Ingen tystar ner dig men man försöker tala om att du denna gången inte hade rätt i dina påståenden.

Nu måste jag fråga "er som vet": Kan man verkligen välja att sätta sin renrasiga häst, med bekräftad stam, under en annan raskod än den den rasmässigt tillhör?
Så om du har en Connemara raskod 33(?) "måste" du då inte vända dig till SCS för att få ut ett pass? eller kan du vända dig till någon annan instans och få ut ett pass med en annan raskod?
Tillåter ens jordbruksverket detta förfarande?
Åter till tråden: Så tycker jag bara att det är en tragedi för alla inblandade. Jag hoppas att det löser sig till det bästa för djuren och att de inte kommer behöva slakta några friska djur.
Jordbruksverket tillåter detta och du "behöver" inte vända dig till SCS för att få ett pass på en Connemara men du får en annan raskod =10 som är en häst med känd härtstamning och språngsedel.

Skönt att höra att det äntligen händer nått med hästarna i Skåne.
Att bedriva en verksamhet med många djur kräver att man har en god ekonomi och X antal anställda för att kunna bedriva en god versamhet Att ha hästar kostar både tid och pengar. Bra stallar behövs till alla djur man har oavsett om detta innebär lösdrift eller boxar, bra foder och vatten i rätta mängder, god inviduell skötsel bla verkning/skoning, daglig tillsyn av alla djur man har, veterinärvård vid behov, tillräckligt med hagar, bra staket, regelbunden tillsyn över hagar och staket .ja listan kan göras lång.
Finns en sjukdom/syndrom som kallas djursamlare/animal collegtors/animal hoarders.

#159 Tack för svaret. Sedan kan man ju tycka vad man vill om lämpligheten att utnyttja denna tjänst, till sin renrasiga häst/ponny om avelsförening finns.
#161 Vi lever i et demokrati, det innebärer at man kan velge hvilke tjenester man vill. Monopol virksomhet har aldrig fungert, sunn konkurangse har alltid medfört produkt utvekling och förbettringar i servicen, velger folk andre alternativer en det SCS kan erbjuda, kan jo det tyda på at SH selger et bettre produkt en SCS, da är det upptill SCS och förbettra sina tjenster och produkter för at få tilbaks sina kunder. " Bara för at jag har en renrasig Connemara måste jag välja SCS sin tjenster", det låter litt diktaturisk och totalitärt för min smak.
Trevlig Helg
#157 Då förklarar det saken varför min 09:a inte hade chipp. Dom ansökte antagligen tidigare än det. Men ändå det konstiga då är att jag 2011 sålde den här hästen och DÅ kollade på SH´s hemsida och det var DÅ jag insåg att den raskoden min pålle tillhörde inte behövde chippas. Men nu hittar jag inte det längre.
Well, fortfarande en tolkningsfråga då jag använder "nisse" på väldigt mycket saker till vardags och nu har ni hakat upp er på att jag använde det i ett inlägg. Not my problem.
Hur som helst, vad är meningen med raskoder och avelsorganisationer om vem som helst kan regga sin pålle som specialras?
#163 du skrev et tidligere inlegg citat"
#135 mycket bra idé även om jag inte gillar SKK. För dom har monopol på allt vad det gäller hund och hundsport i Sverige i princip. Och så vill jag inte ha det.
videre skriver du
"Hur som helst, vad är meningen med raskoder och avelsorganisationer om vem som helst kan regga sin pålle som specialras?"
Altså ska inte SKK ha monopol, men SCS ska ha monopol? hur vil du ha det egentligen?
Jag tycker att hela historien med hästarna är väldigt sorglig, både för hästarna men säkert även för människorna. Hoppas att det nu i alla fall slutar bra för hästarna.
Tror knappast att det blir polisen som tar kostnader för pass, registrering m.m - det blir nog eventuella köpare som får betala så småning om.
#162 Demokrati kan man tycka…Men jag får betala både häst- och ryttarlicensen till Ridsportförbundet och har inte minsta val om jag eller häst ska tävla - inte tycker jag att deras priser och servis är så bra precis. Bilskatten får jag lov att betala till Transportstyrelsen - fast jag tycker deras priser och servis är botten..
För mig kan det vara lika troligt att man registrerar sin ponny som "vilkensomhelstras" för att det inte spelar någon roll att det är någon viss ras på den ponny man har - eller så kanske vissa nynnar på den numer ganska välkända sången "Allt är styrelsens fel" - och inte har någon lust att marknadsföra rasen i några som helst sammanhang - då det kanske komma att ge reklam för SCS?
Men i och för sig skulle det vara lite skönt med en höstrea på registrering till exempel - i den fria konkurrensens namn.
Ja jag skriver så mycket och tycker så mycket!
SCS har ju inte monopol - det är ju folk som reggat sina renras hos SH så det försigkommer inget monopol
Jag visste inte om att man fick göra såhär, därav jag tar upp det. På jordbruksverket står det vilka raser som SH är avelsorganisation för, där finns inte connemara med. Det finns "korsningar och andra hästdjur" (tolkar jag som åsnor och mulor typ).
Sedan är det annorlunda på SH's hemsida. Konstigt att man blir förpirrad eller?
Fortfarande har ingen svarat mig på vad en "specialras" är?
Hej alla! Ny i diskussionen är jag, men jag har info jag vill dela med mig. Ang hästarna tråden handlar om kommer det inom kort att anordnas en auktion där de 41 hästarna kommer säljas, och de kommer då att ha pass!
Har du en länk eller så???
är väldigt intresserad av att få med mig ett gäng hem :)
finns det någon katalog???
Så fort jag får höra något mer så lägger jag upp det här!:)
Tack snälla :)
#167 Hur tänker du nu? Inget om någon auktion är väl bestämt? Först & främst ska väl de hästar som inte ägs av NN till sina ägare & ärendet är väl över huvudtaget inte klart???
Hur ligger det till egentligen???
I Helsingborgs Dagblad kunde man den 24 mars läsa att hästarna kommer att säljas (förmodligen via en auktion) när de är identifierade och hälsoundersökta, hur lång tid det dröjer vet man i dagsläget inte.

Auktion den 7 juni 2012 kl. 18:30 Mandelgrensvägen 142,
HÖGANÄS
http://www.ottosson.info/auktion/visa_auktion.asp?auktion_pk=425&arkiv&lista=1
(Inlägget ser konstigt ut, men orden vill absolut lägga sig enbart på en rad??)
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
Var det någon här inne som var på auktionen?
Blev alla hästarna sålda?

Jag undrar detsamma! Hade jag haft mer tid och annan ekonomi hade jag lätt kört ner och kikat på dem.

Den som googlar skall finna:
Va skönt att alla fick nya hem! 
Jag hade också åkt dit om jag inte hade haft så himla långt att köra.

Det står i Land nr25 att åtminstone en av köparna anmält skötseln av hästarna under de 3mån de var i förvaring till länsstyrelsen.
Hästarna har inte blivit avmaskade, avlusade eller verkade under förvaringstiden. Ett sto med föl (åring) var inte separerade och bägge mycket magra.
När man omhändertar djur borde man ju se till att de får all vård de behöver. Inte skylla på att de är svåra att fånga eller krångligt att avmaska så många hästar. Då kanske man inte ska åta sig så många hästar. Hoppas djurskyddet tar till sig av kritiken och bättrar på förfarandet i framtiden.
Hästarna har det förhoppningsvis bra hos sina nya ägare och får all vård de behöver.
Jag har inte läst det som står i Land, men om vad deras källa säger stämmer är det inte klokt att hästarna inte fått den omvårdnad de skulle fått under omhändertagandet.
MEN jag förstår inte uttalandet om att Djurskyddet ska ta till sig kritik.. För vad?
Det är Länstyrelsen som både tagit beslut om omhändertagandet efter alla de kontroller de gjort och som med polisen omhändertagit hästarna.
Djurskyddet har ingen som helst befogenhet att göra något sådant, de är ingen myndighet utan en ideell organisation som kämpar för djurens rättighet i samhället.
De enda de kan göra och gör är att, precis som vi andra medmänniskor, anmäla när de ser något djur fara illa och som vad jag förstått de gjort i denna situation hålla koll på djuren och dokumentera med bilder hur situationen är.
Att det skulle bli så här efter omhändertagandet hade väl varken vi eller Djurskyddet eller någon annan djurskyddsorganisation för den delen kunnat ana när det var myndigheterna som hade hand om djuren.
Jag tycker de gör ett otroligt jobb och beundrar alla de som kämpar ideellt för djuren oavsett organisation eller privat, de lägger både sin tid, pengar och själ i det.
Kritik för förfarandet..? skulle det då vara att de anmälde när djuren inte mådde bra?
DET FINNS EN KVINNA SOM KOMMIT I BRÅK MED JÖRGEN OCH ANMÄLT HONOM OCH SATT IGÅNG EN FRUKTANSVÄRD SÖRJA KRING DETTA.
Jörgen har 2 gårdar och han hade tillstånd att ha ca 60 hästar, han skulle utöka tillståndet till 100, men tillståndet kunde inte gå igenom när det ligger på 2 olika gårdar. Hästarna går på flera tunnland med mark. Tro inte på vad TS skriver om att de tillslut fick mat, varför finns inga bilder på hästar utan mat?
Det var även så, att alla hästar hade pass, hos Jörgen. Men de ringde minsann inte för att få passen, utan de tog en massa dna tester och skaffade fram andra pass! Idioterna. Detta är bara så fel det kan bli.
DETTA ÄR SJUKT OCH FÖRFÄRLIGT HUR DJURAMBULANSEN OCH POLISEN KUNDE VANVÅRDA DESSA HÄSTAR SÅ MYCKET! Jag har själv varit hemma hos Jörgen för en vecka sedan och allt detta jävla tjöt om vanvård är förkastligt. Jörgen hade koll på VARENDA häst, mamma till den, pappa till den, osvosv. En hage precis utanför huset stog 5 välmående unghingstar som precis skulle lastas på lastbilen och tillbaka till betet, då de varit hemma för att bli avmaskade. Flera ston gick i en enormt stor hage med sina föl och vatten i ett badkar. osv.
Jag var på auktionen och det var grymt vad hästarna såg ut, cederade och skadade.
Det ligger flertalet polisanmälningar mot polisen angående vanvård.
"Torsdagen den 7 juni auktionerades 36 connemaraponnyer bort som omhändertogs hos uppfödaren Jörgen Folkesson i Förslöv den 13 mars. De hade då alltså stått på Djurambulansen i Skånes gård i Ingelsträde i nästan tre månader. Anledningen till omhändertagandet var att Folkesson hade fler hästar än han hade tillstånd för, inte att det var något fel på dem. Överskjutande 41 stycken hämtades, utan föregående kommunicering. Länsstyrelsen vägrade ge tillstånd till uppfödaren. Däremot fick Djurambulansen Skåne snabbt tillstånd för samma hästar som hystes in på en bråkdel av den areal som de haft till förfogande innan de flyttades.
Myndigheten är enligt lag skyldig att fatta beslut snabbt om vad som skall hända med omhändertagna djur.
– Det ska gå så snabbt som möjligt, sade djurskyddsinspektör Eva Carström då. Nu visade det sig att en stor del av hästarna saknade pass, vilket man tydligen underlåtit att ta reda på, så snabbt gick det som sagt inte och det får djurägaren betala.
– Det finns inga stallar och så har han för många hästar, sade djurskyddsinspektör Peter Stenberg som förklaring till länsstyrelsens beslut. Så sent som den 3 mars "upptäckte" Länsstyrelsen "brister" i bland annat stall och i två hagar där det skall ha funnits "saker" som kunde skada hästarna. Stallar är väl inte så viktig i Skåne i mars?
Jag vet också att Länsstyrelsen känner till många hagar med värre "saker" som de inte bryr sig det minsta om. Det är väl det som kallas "likvärdig bedömning".
Försäljningssumman på 433.000:- kronor lär inte täcka den kommande räkningen från polisen. Den dyraste hästen gick för endast 22.000:-, många slumpades för under 10.000:-. Intressenter hade åkt ända från Hudiksvall och Stockholm för att fynda. Hur många som blev impulsköpta pga de låga priserna vet vi inte.
Som vanligt har Djurambulansen i Skåne gjort den största förtjänsten. Bengt Fridh fick väl procent på försäljningen. Länsstyrelsens, polisens och domstolarnas löner får skattebetalarna stå för och djurägaren förlorar sina djur och tvingas betala för det.
Distriktsveterinär Lie Numar konstaterade att det inte fanns några större brister hos djuren, så en bättre lösning hade väl varit att djuren gått kvar i sin invanda miljö och sålts därifrån om man måste omhänderta dem. Det rimligaste hade annars varit att uppfödaren fått en tid på sig att själv sälja djuren. Det tycks mig som om staten försöker åstadkomma mesta möjliga skada för den enskilda. Och vad säger andra uppfödare som ser marknaden dumpas av en statlig myndighet och vad säger Konkurrensverket?
Hur som helst fick inte hästarna det bättre eller bra när de blev omhändertagna. Redan efter någon vecka började folk ifrågasätta att 40 hästar fick dela på två balar. Nu har köpare från auktionen hunnit granska sina fynd och domen mot polis, Länsstyrelse och Djurambulansen är inte nådig. Hästarna, som köparna innan köpet endast fick se genom boxgaller, visade sig vara magra med misskötta hovar och fulla med löss.
Så här skriver en köpare, Johanna Sällberg, på sin blogg: "…det man såg därinne var magra hästar med livlös blick, toviga manar och långa trasiga fötter. Dessa hästar som varit i polisens vård i tre månaders tid var i ett så bedrövligt skick att man bara ville gråta när man såg dem."
– Hästarna mår utmärkt, sade djurskyddsinspektör Eva Carström vid länsstyrelsen den 24 mars.
Johanna Sällberg visar bild på ponnyn vars man kryllar av löss: "Om veterinären då har sett lössen och valt att inte åtgärda dem så är det ett brott mot deras etikkod. Jag får ju som privatperson inte underlåta att behandla min häst mot sjukdomar eller parasiter och därför kan man även tvärsäkert säga att polisen har brutit mot lagen om de vetat om lössen och inte behandlat dem. Om de missat lössen så har de däremot brutit mot lagen eftersom de inte har låtit veterinärundersöka ordentligt varför hästarna är i så dåligt skick. Hur man än vänder och vrider på det så är det hemskt att tänka sig att en myndighet som omhändertar djur sedan kan vanvårda dem och ignorera att de inte får rätt vård.
Detta handlar alltså inte längre bara om några stackars hästar i Skåne utan om hur polisen har misskött sitt uppdrag och hur man tror att man kan ställa sig över lagen för att man är en myndighet."
Marie-Louise Törnblad, djurhandläggare vid skånepolisen sade den 24 mars att försäljningen av hästarna kunde dröja "eftersom arbetet fortsätter med hälsoundersökningar, besök av hovslagaren…". Av resultatet av döma så var det mest snack."
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Om det nu var så att JF hade pass på alla sina hästar, och visste att han riskerade att få dem omhändertagna, hur kommer det sig då att han inte sålde av det antal hästar som var övertaliga själv? Att du var hemma hos honom för en vecka sedan säger väldigt lite om hur han skötte sina hästar förra året, eller tidigare år med för den delen.
Visst är det fördjävligt att inte hästarna skötts som de skulle efter att de tagits från ägaren, men faktum kvarstår ju fortfarande:
Hade de skötts som de skulle, och hade de inte varit för många så hade de inte blivit omhändertagna överhuvudtaget.
nej precis som du säger, skulle han inte haft över 60 hästar så hade inga hästar omhändertagits. så allt detta skitsnack om vanvård är bullshit.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

#180 När jag skrev djurskyddet menade jag alla instanser som sysslar med bestämmelserna om djurskydd. Hade ingen aning om att det fanns en organisation som kallar sig så