Sommartävling kat B
Connemaror i B-ponnystorlek hör ju inte till vanligheterna. Trots det har jag under det senaste året träffat på tre stycken på tävlingsbanan.
Mundon Fern sto imp UK e Millfields Fanfare u Mundon Feverfew, Woodbrook Philippine (som jag dock ej sett till ännu i år), och den tredje heter…
Ja, vad heter den tredje ponnyn?
Svaret på den frågan är etapp 1 av sommatävlingen i kat B. Det är en lite äldre, rutinerad tävlingsponny, men någon annan ledtråd än det samt att en del av moderns namn är lika med atlantens pärla kommer inte att ges.
Etapp 2 går sen ut på att hitta en gemensam nämnare i deras härstamning. Första ledtråden om den läggs ut så fort rätt svar på etapp 1 har inkommit.
Lycka till!

Ska man svara här eller eller PM:a?

Rätt svar är förstås Mindy Might. Blomsterön Madeira kallas atlantens pärla, och lilla Myggans mamma heter Brolötens Madeira.
Clancy2 var rekordsnabb att komma in med rätt svar, med Akerberg som god två. Duktiga!
Här är ledtråd nr 1 i etapp 2
Den gemensamma nämnaren återfinns i 8:e led hos en av ponnyerna. Lite närmare hos de andra två, och i deras fall går också vägen till den via samma gren kan man nog säga…
OBS att det finns flera gemensamms nämnare i deras härstamning, men bara en av dem är rätt. Fler ledtrådar kommer i morgon…
Det går lika bra att svara här i tråden som via PM.
Gissa går också bra 
Adventure ?

#3 Nopp, inte Adventure
Utan att ha fördjupat mej helt… men stoet Dolan Rose skulle kunna passa in?

Nej, det är inte Dolan Rose heller…

Ledtråd nr 2 i etapp 2
Den gemensamme nämnaren är av hankön. Vi befinner oss nu i 1940-talets Irland, och det sägs att hingsten är den förste kända tvillingpappan i vår ras…
Gil ?

Nej, inte Gil.
Ny ledtråd i morgon bitti 

Ledtråd nr 3
Connemaraföreningen fick hingsten i gåva 1941.
Gå tillbaka till ledtråd nr 1 en stund. Vägen till den gemensamme nämnaren går via samma gren i två av fallen, men inte den tredje.
Det rör sig alltså om två olika avkommor till hingsten…
Winter

Bra där Clancy2, grattis! Fast nästan lite synd att det gick så snabbt, för jag hade en (tycker jag åtminstone) väldigt fyndig ledtråd till morgondagen.
Avelskarriären fick ett abrupt slut 1943 (han dog ju pga leverruptur)
Jaha, och som pris får du äran att göra en egen tävling! 
Lycka till!
Tack,nöjer mig med äran dock. Är inte bra på att komma på klurigheter ;-)
En Petch är bra att ha när man klurar ;-)

#13 Jo, försök! Varenda sida i Petch-boken är full av kluriga ledtrådar!