Riks 2013
Nu har Riks 2012 nyss genomförts och det är fantastiskt roligt att träffa så många nya och gamla connemaravänner och förstås så många fina connemaror! Men det är dags att redan nu börja tänka på nästa års! Vad jag förstått har det under flera år varit svårt att få arrangörer annat än inom Norrköpingsområdet och den hjälp de fått därifrån. GE nämnde i annan tråd en anläggning i Stocholmstrakten (Årsta-Runsten). Här uppmanar jag alla att fundera över möjliga alternativ och möjligheten att på något sätt hjälpa till själv. Kanske kan Connemara Öst med hjälp av andra hitta en Stockholmslösning??? I alla fall är det säkert bra att lägga fram förslag till SCSs styrelse i tidigt skede. Om det ska bli bra är det mycket att planera och arrangera.
Det är ju fler rasföreningar som brottas med lågt deltagarantal och svårighet med att hitta funktionärer till sina arrangemang. Man kanske skulle kunna gå ihop med några andra rasföreningar och prova att ha en "supershow"?

I´m in 
#1 Jodå, men för mig är det ett reservalternativ. Samtidigt förstår jag att om man ska samordna med andra raser behöver man bestämma det i god tid. Det är så roligt att för en gångs skull bara se connemaror och inte behöva fundera. Sedan inbillar jag mig att om man inte bara samordnar plats utan även tävlingar så måste man parallellköra utställning och ridna tävlingar än mer än det marginella vi gjorde i år. Då blir det svårt att följa allt…
#3 Jag håller med. Det är ett reservalternativ för mig med. Men heller ett sådant arragemang än att det inte blir av alls.
Men jag håller tummarna för att det blir ett "riktigt" connemarariks. GEs förslag på anläggning är ju jätte bra. (Även om det är väldigt långt bort från mig)
Bra intiativ Märit! Är ju stor födel om man hinner gå ut med tid och plats i ett tidigt skede, så man hinner göra mycket reklam och locka fler deltagare samt mer tid att få in funktionärer och förbereda på bästa sätt. Ju fler som hjälper till desto mindre behöver var och en göra. Stockholmstrakten kan väl vara ett bra alternativ?
Kan någon ta kontakt med ex. Årsta-Runsten och få fram ett kostnadsförslag? Det är väl mycket det de hänger på har jag förstått! Föregående år och iår tror jag att vi har fått låna anläggningarna "gratis" mot att klubben arrangerar dressyren och hoppningen, samt uppstallning och får då alla intäkter för detta.

Bra idé om kanske ett eller två år, jag måste vara den enda här uppe som lobbar för att vi måste få ner riksen till södra eller västra Sverige nästa år!
Den har varit uppe i östra Svealand lite för mycket de senaste åren. (Det är bara mitt lilla sinne för rättvisa som gör sig gällande)
Om lokalavdelningarna där nere känner sig osäkra på arrangemanget och mängden funktionärer? BE OM HJÄLP!! Det är inte så farligt att ställa frågan som man kan tro. SCS styrelse hjälper säkert till om man frågar den.
Visst, det är bra, då sparar vi Stockholmsalternativet till ett annat år. Men nu har riks på relativt kort varsel arrangerats i Norrköping eftersom ingen annan till slut velat arrangera. Då är det bättre att börja planera i god tid för att skjuta på det till annat år om det denna gång går att hitta arrangörer längre söderut.

Ja och jag anmäler mig här med som funktionär till nästa riks, om den ligger nere i syd/väst! Har plats för minst tre till i bilen, fyra om vi kan sitta trångt.
Trevligt att se att någon mer än jag tycker att det är dags arr SCS RIKS hamnar annat än i Norrköping eller föreslagna Stockholm. Förslag är väl att lägga utställning i t.ex Jönköpingstrakten, eller någonstans i den längdriktningen så har både öst och väst hygggligt nära o syd kan nog tänka sig att åka åt det hållet också.

Det är väl jättebra om RIKS kan arrangeras på något annat ställe än i Östra Svealand/Götaland. Men det hänger ju på att någon person som bor i närheten vill vara med och arrangera det hela, och de senaste åren har det väl varit dåligt med det om inte jag kommer ihåg helt fel.

#6 Det är inte bara funktionärsbiten. Det är ganska mycket jobb innan man ens kan släppa in första trailern på helgen och där krävs det att man har någon eldsjäl som bor på plats och har god kontakt med det ställe man ska vara på och som är villig att lägga ner en hel del ideellt arbete. Jag tror det är där kruxet är.
#10 Jo, både 2011 och 2012 har man väl försökt hitta någon som vill arrangera någon annanstans, men när det inte gått har det blivit i Norrköping. Hellre där än inget riks alls.
För mig är det praktist att ha det så nästgårds som Norrköping, men även jag tycker det vore trevligt att få komma någon annanstans och se andra ponnyer. Jag håller tummarna att någon känner sig redo för att arrangera riks någon annanstans 2013.

#9 Glöm inte att det finns 4 väderstreck. Från Uppsala är det 40 mil till Jönköping, men från tex Östersund är det 84 mil. Så sett ur rättvisesynpunkt borde nästa riks ligga en bra bit ovanför Gävle….
Jönköping låter annars som ett jättebra förslag. Varför inte ta och skicka in det till SCS styrelse, och sen också börja jobba på en funktionärslista med ffa lokalt folk. Det är aldrig för tidigt för det…
Själv skulle jag gärna se en återgång till den "gamla tiden" med riks i en del av Sverige och en lokal i en annan. Med lokal menar jag då inte en utställning mitt i vintern för alla raser, utan en sommarutställning för enbart Connemaror, och helst med irländsk gästdomare. Anordnad i SCS regi men på ett lokalt plan…
Nästa är är det 25 år sen som Fenellas mormor visades på Värnberg. Det är en historisk plats, och en lokalutställning där 2013 skulle JAG tycka vore jätteroligt. Det vore också en bra komplement till riksen, för dem som tycker att Jönköping ligger för långt bort. Från Sundsvall är det tex "bara" 38 mil till Norrtälje…
Tärningen är härmed kastad till Connemara Öst 

#12 Fast den "gamla tiden" är väl inte så gammal? 2011 var planen att ha lokalutställning i Norrköping och riks någon annanstans. Ingen annanstans ville hålla i riksen så då fick lokalutställningen växa till riksutställning. I år var det väl planerat en lokalutställning i Skåne men den blev inställd pga för få anmälda. Eller minns jag helt virrigt?
Om denna tråd medverkar till att vi får några som vill arrangera i södra delen av Sverige så vore det bra. Lokalutställning i trakten kring Norrtälje, Uppsala eller Stockholm (allra längst söderut) vore isåfall riktigt fint!

#13 Det här går så långt tillbaka som 80-90 tal. Under en period var det vart annat år lokalutställning på Hagen, och vart annat på Norr Malma, Enköping, Heby etc. Även i syd och väst fanns det lokala utställningar i stort sett varje år, som jag minns det iallafall…
På bilden Bästa Stoföl vid Norr Malma 1991

#14 Eller varför inte ett hopp/dressyrmeeting nånstans i Mälardalen med drop in-utställning? Vore inte det roligt?