Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 5784 ggr
tellus123
9

connemara.nu

Jag snubblade över denna hemsida tidigare idag faktiskt och tänkte, gud vilket bra initiativ! Skrattande

Och det mesta på sidan, artiklar om avelsston och alla tävlingsresultat är riktigt kul att läsa. Men mellan dessa roliga artiklar så kommer ett och annat inlägg med en dold bitterhet och förakt mot SCS, vad jag tolkar det som? Och nu, sista inlägget jag läste, dessutom hänger ut en person?

Vad handlar det om, jag är inte insatt? Någon som vet?

Sigrid-pa-Pottan
29

För mig känns det som det nog i hög grad handlar om befogad '"kritik", det som inte tillåts att tas upp inom föreningen.

Intressanat att du råkat snubbla in där nu, sidan har funnits i närmare ett år. Kanske skulle rekommendera flera härifrån att upptäcka sajten om ni händelsevis inte redan gjort det. Jag ser den som en intressant plats för info utöver vad SCS sida tycks kunna ge, och därtill verkar den uppdateras betydlint oftare än vad SCSs hemsida gör. Och det trots att SCS numera tycligen lägger en rejäl summa pengar (medlemmarnas?) på drift av hemsidan.

GE
4

Man kan förstås fundera vad som ligger bakom nåt dylikt? Jag tycker dock inte vi ska spekulera för mycket här. Bättre att ta direkt kontakt med de ansvariga för sajten…

starrhult
40

Connemaraponny.nu presenterar sig som ett nätverk som verkar för att marknadsföra connemaraponnyn som prestationsponny och föra den in i framtiden. Nätverketbestår av connemarastuterierna Arda´s, Bjennesby, Brodericks, Hagalyckan, Hold, Westcliffs samt Stall Ragnarp och Lotta Mårtensson. Jag har med visst intresse tagit del av det mesta som presenterats - även om vissa notiser redan tidigare fått mig att höja ögonbrynen. Nu är min åsikt att man passerat en absolut gräns för vad jag tycker är OK. Jag har ställt en fråga till deras Webredaktör gällande på vilket sätt en veterinärräkning fyller ett syfte när det gäller att marknadsföra connemaraponnyn. Detta är det svar jag fick:

Hej!
Kul att du följer vår blogg.
Vi tycker att det är roligt att visa, att det finns lättförtjänta pengar att
tjäna genom att hålla på med connemaror. Det hjälper ju när man ska ta
connemaran in i framtiden.

mvh
Dan-Axel Danielsson

Då jag anser att det som skett inte är annat än rent personangrepp och mobbing - vill jag härmed markera at jag som connemarauppfödare inte vill förknippas med detta nätverk. Är detta ett sätt som man uppfattar ger reklam åt rasen - har man i och med detta tagit ett steg som gör att jag tappat förtroendet för ovan nämnda  framgångsrika uppfödare och deras agerande.

tellus123
5

Alltså jag menar att jag blir förvånad att dom inte vill hjälpa och arbeta tillsammans med SCS för dom sitter uppenbarligen på mycket och bra info.

Eller är det SCS som inte vill samarbeta med dom?

Att gå på rasföreningen får väl ingen att vilja köpa en connemara när man läser med den bittra eftersmaken och om personangrepp?

Men det andra som skrivs är ju bra. Jag blir förvirrad. Borde man inte hjälpas åt?

Frågande
16

Håller med starrhult helt till fullo. Detta är baksidan med nätet, bara trist och det sista rent förfärligt att läsa, man kan bara skämmas å deras vägnar. kan bara hålla med august strindberg som tyckte synd om människorna, och i detta fall de som kryper ur sina små hålor och spyr galla över andra människor. hur mår man egentligen då?

Bullemor
16

Tycker det är rent skrattretande att lägga ut en kvittokopia från en veterinär som gjort undersökningen/behandlingen av hästarna på uppdrag ifrån en polismyndighet. Exakt vad vill man påvisa?

Skall inte veterinärer ha betalt för sitt arbete (oavsett vem som gör det, och åt vem)? Hur kan man kalla det att sko sig?  Skall man jobba idiellt som veterinär bara för att de hästar man behandlar är av samma ras man själv föder upp?

Det kostar att ha djur. Har man inte råd med de kostnader det medför så bör man kanske fundera på en annan hobby…

caramelle25
13

#1 Förstår inte hur du kan försvara personangrepp! Skulle du själv vilja bli utpekad så där?

Märit
16

Jo, det har ju varit tydligt att man gör allt för att misskreditera både SCS och olika utpekade personer i svenska connemarakretsar. Det är väldigt tröttsamt! Och Sigrid på pottan, vet du verkligen att man lägger en rejäl summa pengar på hemsidan? Jag läste annat på SCSs hemsida, men kanske du vet mer. Jag har ju förstått att man inom connemara.nu-nätverket lägger ner väldig kraft på att göra grävande journalistik för att hitta alla fel och brister som kan förekomma eller misstänkas förekomma. Men kanske man inte ska dra alla över en kam?

Annette
19

Tja, här betalar vi 500:-/häst för att få chippat och jag vet andra som betalar 700:- så 450:- + moms låter väl inte så farligt. Det är ju krav på att hästar skall ha pass så då skall de ju ID-kollas och chippas och därmed måste någon göra det jobbet och att begära att denne någon skall göra jobbet gratis är väl att ta i. Hade kritikerna själva gjort det?

Jag blir allt mer avskräckt från att bli Connemaraägare, men syftet för connemara.nu kanske är just att skrämma bort folk från rasen, vad vet jag.

starrhult
14

#9 - Ja, jag har fått betala ca 600 + moms, och då var det inte i år.. Sen blir man ju fundersam hur uppfödare som i andra sammanhang framstått som vettiga, kan ställa upp på något liknande…  Jag kan också bidra med fakturor jag skickat till kunder, eller räkningar jag betalt, om det nu gör connemaraponnyn mer attraktiv..Förvånad

Märit
0

Varför ser man ibland inte att ens inlägg gått iväg? Och så blir det två istället…

Märit
7

Här i gävle betalar vi 600 + moms och inte får vi grupprabatt heller vad jag vet.

RC71
22

Det är för mej märkligt att ett antal seriösa, erfarna uppfödare/hingsthållare överhuvudtaget vill låta sina namn stå bakom något så lågt.

GE
3

Veterinära tjänster är inte gratis. I våras lät jag operera bort en pytteliten knöl på Fenellas hals. Ett enkelt ingrepp som tog ca 10 min, och kostade drygt 3000:-. Vävnadsanalys ingick inte i den summan…

GE
0

#11 Kanske har du för bråttom? Det hände mig en gång när jag inte trodde att inlägget gått iväg. Tryckte en gång till, och då dök det upp två gånger….

monsterpony
3

#14 Du kanske borde scanna fakturan och lägga ut den på nätet…? Flört

Tack ni som har kommit med egna prisuppgifter. Jag som aldrig har fått en häst chippad hade ingen möjlighet att bedöma var den publicerade fakturan låg på en skala från svinbilligt till hutlöst, men nu känns det som om jag har lite bättre koll.

#9 Jag kan inte klandra dig för att du känner så, men det är tråkigt att det ska behöva bli så.

Synd det ska vara så svårt att vara konstruktiv med sitt missnöje ibland.

Joleen
18

Känns mkt märkligt att man inte kan kommentera inlägget om fakturan direkt på connemara .nu. Trodde Connemara .nu var en seriös sida men detta gör att jag nu ändrat åsikt.

Vad var anledningen till att lägga ut denna faktura när man inte ens är inblandad?  Ska vi börja lägga ut fakturer vi anser är orimligt höga/låga även från andra ????

I första hand är detta väl en sak mellan köpare och säljare av en vara/ tjänst eller ???

Ska vi göra bra reklam för våra Connemaror så är första steget att sluta uppföra hos som barn i en sandlåda.

Connemara2012
2

connemarasällskapet ska förgöras, alla medel är tillåtna.

I sandlådan har vi roligt!

GE
16

#18 Gult kort!

colleen
3

Mycket moget… #18

~Jag tror på ödet~

starrhult
14

#18 Du/ni framstår som en nutida Don Quijote som ser dig/er som riddaren som ska frälsa, inte bara connemaraintresserade utan hela världen - från SCS. Att leva i en illusion kan så klart vara roligt - men alla vi andra som inte gör det, har nog mer intresse av att ha roligt med vårt intresse (ponnyerna) än att gå ut i krig.

Don Quijote trodde att väderkvarnarna var jättar som han besegrade - SCS är väl en lika diffus fiende, som består av många medlemmar..

connemara2010
3

#21 Dra inte alla över en kan som inte har samma åsikt som du. Att börja ditt inlägg med Du/ni är väl lite magstarkt också? Inlägg #18 är ju bara ett provokativt urdumt inlägg som jag kan tycka GE skulle ha gett rött kort.

GE
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Just för att jag också såg det precis som du skriver - ett enbart urdumt inlägg - blev det ett gult kort.

Ett andra sådant blir däremot automatiskt rött = utvisning!

Joleen
20

#18 Ditt inlägg osar en fanatism som inte hör hemma i en demokratisk värld.

Att dölja sig bakom ett nickname och inte vågar stå för sina åsikter är fegt speciellt när man kastar ur sig åsikter som i det närmaste liknar människoförakt och förföljese av oliktänkande. För Connemara sällskapet är ju en samling människor som förenats av samma intresse. Och i och med att du vill förgöra SCS så vill du även förgöra alla oss medlemmar………..SKRÄMMANDE!!!!

Det du håller på med är omoraliskt, oetiskt och även olagligt och bör tas hand om i ett annat forum än detta.

starrhult
27

#22 I inlägget står "i sandlådan har VI roligt" - så är nicken en eller flera?

Jag drar inte någon över någon kam - men säger att mitt ställningstagande är att ställer man sig som nätverk (connemara.nu) bakom att det läggs ut veterinärräkningar som marknadsföring av rasen med hänvisning till det svar från webredaktören som ovan - så har man ett solidariskt ansvar för det så länge man inte ger uttryck för något annat. Och min uppfattning är att man har passerat en gräns som inte är OK alls. Jag har inte heller förtroende för den som vill ställa upp med sitt namn bakom ett sådant agerande.

I notiserna på connemara.nu finns inte i något inlägg eller på annat sätt, någon notering om att inlägg endast är någon viss namngivens persons åsikt - varför det som det står nu är information eller notiser från nätverket.  Nu har jag inte mer att säga om detta - men jag stär för att så magstark är jag och något krig har jag inte lust att vara med i.

RC71
22

#25 Instämmer. Dom som står bakom  connemara.nu har  tidigare i mina ögon varit seriösa, duktiga avelsmänniskor. Tyvärr så har jag ändrat åsikt.

connemara2010
2

#25 Helt rätt av dig o fel av mig. Det står vi och jag la fel värdering i det du skrev.

#26 Inte om dessa människor är duktiga avelsmänniskor så förändras inte deras avelsarbete för ponnyn. De är fortfarande bra avelsarbete och produkten ändras inte. Se skillnad på sak och person.

RC71
16

#26 För mej är detta inte seriöst. Tråden handlar inte någonstans om ponnyer och avelsarbete.

Frågande
14

Jag håller helt med RC71, PERSONLIGEN skulle jag aldrig handla i den affär, där ex vis personalen mobbas, i de fall jag då känner till det.

tellus123
3

Står det NÅGONSTANS i bloggen (connemara.nu) om något som SCS har gjort bra? Till er som följt bloggen, jag har precis fått nys om den och orkar inte ögna genom alla sidor…

Carrick
3

Undra om det är ett gemensamt ställningstagande att lägga ut dessa fakturor eller om det är ngn som anv sidan för sina egna syften?

Är inte säker på att alla står bakom det :/

Lite så går iaf mina tankar kring detta…. känns inte som det stämmer överens med sidans ursprungliga syfte :(

starrhult
13

#31 - Jag förstår inte hur du tänker? Man presenterar sig som ett nätverk bakom dessa notiser. Om man inte har hamnat på listan över vilka som är med i nätverket mot sin vilja - är det väl rimligt att kräva att dessa inlägg tas bort om man inte accepterar dem. Annars har man ju ett val att begära att man tas bort som delaktig i nätverket?

lil-sis
2

Hur vet man att alla de uppradade har koll på allt som läggs ut? Eller ens att de är med? Har någon frågat? När jag har tid någon dag så ska jag läsa igenom hela.